Hur stort är rymden...?
Detta är väldigt sjuk att tänka på, men men... Har ni någonsin tänkt på vad som finns bortom rymden? Tar den bara slut? Var befinner sig rymden? Mitt i ett tomrum av... ingenting...? Vi bor på jorden som finns i galaxen vintergatan... bara det är extremet stort... hur stort är själva rymden? Man blir knäpp av sådanna här frågor!
Producent
2006-03-03 13:06
Forskare har kommit fram till att vårt universum iaf expanderar hela tiden, och det finns som sagt inget svar på om det inte finns nått slut. Våra ynka människohjärnor ahr tyvärr inte kapaciteten att kunna tänka på den slags banan tyvärr. Det är därför religioner finns, för att kunna lätta på hjärnans tankesätt så att man skall kunna bli tillfredställd med den informationen. Tyvärr mannen, människans intelligens är inte tillräcklig för att svara på den frågan. Om du kan bryta singulariteten så är du ett geni ;)
Since 1984 @realgizlee // twitter
Producent
2006-03-03 13:16
jo rymden tar slut....när du väl har kommit till slutet så kommer du till början igen fast man tror att det e en fortsättning.....det e som om vi skulle åka på en bana som går runt o runt....så e det med rymden med. men det skulle ta flera tusen år att komma runt o när vi väl har gjort det så har det hunnit bildas nya sjärnor,planeter,solsystem....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Enligt forskare så är den mest troliga teorin är rymden inte har ett slut eller en början, utan att det på någon knasigt sätt binder ihop sig i ändarna, så man åker bara runt och runt. Men även att rymden expanderar hela tiden, så et finns mer och mer att hitta. Men orka bry sig.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
Fumez.. Så rymden är som insidan på en bubbla??? Vad finns då på utsidan av bubblan,det måste juh va någonting för inget kan det juh inte vara..Det måste alltid finnas något annat efter en sak...SÅ ÄR DET BARA...eller?
Dream the dream that dreamers dream
jag undrar som kabel_kbl, om det nu är som insidan av en bubbla, eller en stor gigantisk, rund boll, vad finns utanför bubblan? utanför bollen!?
kommer man inte till en annan boll efter slutet? Läste något sådant, att det är flera bollar på varann som parallela universum
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!
Producent
2006-03-03 14:51
kabel_kbl : vem säger att det MÅSTE finnas nått efter? kanske bara tomma intet efter...vem vet...ingen som sagt....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
Rymden e så här stor! |--------------| !!
:D
Fumez men om tomma intet är efter så är det någontin efter tomma intet. Så måste det va...Det kan inte bara ta stop,jaha nu är universum slut nu finns det inte nått mer än sylt!? så kan det inte va
Producent
2006-03-03 15:52
kabel_kbl : det kan man ju aldrig säga eftersom ingen vet om det tar stop eller ej?? Enligt oss människor så låter det väldigt omöjligt att det skulle vara ett stopp...men tänk om det e så? att man kommer så långt ut i rymden att det bara blir vitt...inget finns bara vitt....
simpsons har tagit upp detta ämne på ett bra sätt..
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
I jymden kan ingen höja dej skjika.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja en exakt sifra finns inte direkt, men man brukar ju säga att de är oändligt, men oändligt är också ett klurigt begrepp.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Försök att tänka såhär... Om en myra skulle vara begåvad med nåt likvärdigt en mänsklig hjärna hur tror du att världen utanför stacken skulle te sig för honom/henne? Ta myrans storlek, stackens storlek, jämnför. Oändlig är ett av mänsklighetens konstigare ord, allt som står över våra begrepp i storlek osv är automatiskt oändligt. I grund och botten handlar det om att släppa alla "normala" begrepp och tankar, "think outside the box". Det finns en annledning till att många stora filosofer har blivit galna, det är inte bra att försöka förstå något som våra hjärnor inte kan koppla, men det är kul att försöka :) Fumez Vitt är något, en färg, ingen vet hur "ingenting" ser ut eftersom det inte går att ta, lukta eller se ingenting. Hur ska du kunna veta att det inte finns ingenting om du inte kan se det, mäta det, uppfatta det osv. Rolig tanke. Du hamnar längst ut universum där det inte finns någonting. Vad händer då? Du finns ju där alltså slutar ingentinget att existera eftersom där finns någonting. Plus det faktum att ingentinget i sig är någonting eftersom det har ett namn. Igentligen kan du ju inte beskriva något som inte existerar eller inte kan beskrivas eftersom det inte finns.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2006-03-03 19:24
Det skulle ta tusen år att ens komma till närmaste stjärna i vår galax :) Och det skulle ta även 10 000 år minst att komma till vår granngalax Andromeda. Om ni skulle vilja veta mer om pararella universum och problemet med singulariteten, så borde ni tanka ner Horizon 2002 Parallel Universes Finns nyare dokumentärer, men intressant fakta, ladda även ner Steven Hawkings dokumentärer om teorier av universum. Annars finns Google till hands där ni kan leta upp string teorin med mera ... Fast kolla på dokumentärerna först, väldigt intressanta fakta och teorier av briljanta fysiker.
sånt här skit e seriöst intressant!
Gonna gettja sucka gonna get medivel on your ass!
micKillah Jag lever för rymddokumentärer (och dinosauriedokumentärer, och billigt rödvin), men har inte alls sett så många, mest på Kunskapskanalen och så, och de handlar mest bara om satelliter och deras missöden. Skriv gärna ned några bra rymddokumentärer!
Producent
2006-03-03 19:54
Stephen Hawkings Universe är på 6 delar och är intressant som fan. PBS Nova har en del också om Mars osv ... Annars har man också sett alla dokumentärer på Discovery Science :)
Detta verkar vara en hel vetenskap... Umos : säg det... PeWi : instämmer!
torrop, som sagt, oändligt är ett svår definerat begrepp.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
En annan fråga är hur länge den har funnits. Hur länge som helst... fan jag gillar inte sånt här, blir helt galen :(
norrkööping
alla som funderar på det där borde testa lustgas... när man e väck på lustgas förstår man allt de där me rymden å allt sånt... .. skyll inte på mig när ni dör
jalla mohammed<br> abooooo
jag vill tro att universum är i en slags kula, något runt iallfall.. fast jag vill inte tänka vad som skulle finnsas utanför "kulan" för då skulle jag få problem
kom ner på jorden igen haha
kriget som business det är en sjuk idé verktyg för våld kan inte, bygga fred!
Har ni någonsin tänkt på vad som finns bortom rymden? Nej, eftersom det inte finns något bortom universum. Tar den bara slut? Per definition (om vi menar att rymden = universum): NEJ. Vi bor på jorden som finns i galaxen vintergatan... bara det är extremet stort... hur stort är själva rymden? Det vet man inte. Antingen är den ändlig (inte särskilt logiskt) eller så är den oändlig (inte särskilt logiskt). Men man mäter och räknar på saken så om nått tiotal år kanske vi vet mer. Man blir knäpp av sådanna här frågor! Extra knäpp blir man om man tror på allt som skrivs på whoa :)
mensvärk är livets krydda.
Mösse P0, lol, som om de e lustgasen som gör så man förstår, har provat lustgas antal ggr, men inte fasen fick de mig å förstå de, andra substanser har däremot fått mig å inse. lustgas e soft men snälla nån är du 12 år eller? klart som fan de är upp till individen ifråga om man förstår eller inte. Look within, Find your own divinity.
13 miljarder ljusår. Eftersom universum funnits i 13 miljarder år så kan vi inte se längre, så just nu för oss är den 13 miljarder ljusår och kommer nog inte bli större under mänsklighetens levnad. Vad som finns bortom det, får vi aldrig reda på, bara att acceptera
facebook.com/idiomatisk - fan page
tecknet för oändlighet ser ut som en liggande åtta 8 det betyder asså att rymden börjar någonstans och slutar på samma ställe och att det "går runt" som någon sa
Vafan snackar ni om? Det finns ingen jävla rymd, vi all bor ju i ett träd med dom andra gudarna, shit.
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
Man skulle ju nästan vela tippa på att det inte finns oändlig med utrymme i rymden, men att den kan kröka ihop sig så att man kan fara framåt i all oändlighet utan att komma till något stopp. Men jag tror definitivt att rymden är begränsad på någotvis och att det helt enkelt inte finns något utanför, och att vi människor helt enkelt inte kan föreställa det inom oss hur det ser ut då det upphör. Eller så är våran rymd bara en liten del av något som inte går att förstå, som saknar logik och bestämda nummer.
facebook.com/idiomatisk - fan page
ärärär du en sån däj jyyymdspion?
jag vet svaret, men om jag säger det måste jag döda er....
john über alles
mickillah: du verkar smart iaf. :) Kan du tipsa mig om ett par grymma dokumentärer om rymd, universum, existens o grejs? Hade varit fett nice, hittar inga såna och är sjukt intresserad av såntdär..
Detta har jag grubblat över så extremt många gånger. Någonstans MÅSTE det ju ta slut? Det kan ju inte hålla på för evigt? eller? Alltså man fuckar ur.
fuck all you haters!
tycker det e lustigt att ni försöker engagera i vad som är utanför och inte i... vi når inte ens en milimeter ut i vår egen galax om det skulle vara lika stor som jupiter.. det kan vara på tiden att kanske engagera sig lite mer i de relevanta frågorna om vad som händer på hemmaplan? :P
mama said knock you out
Producent
2006-03-06 16:53
AEAP P23: Allt med Stephen Hawking är sjukt intressant tycker jag.
Och Michio Kaku, beundrar dem 2 väldigt mycket för deras verk.
Checka
denna sidan
Jätte stort!
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!
haha:D
fuck all you haters!
micKillah P21 Ah vi e på precis samma plan du och jag!
tror ni dem har crips o bloods i rymden
alltså, rymden är nog verkligen bamsig och dunderstor. alltså, verkligen jättemegaenormt kolossal och tjena hej vad väldig den är.
strängteorin är intressant! vetenskapens värld på svt hade en serie dokumentärer om den....eller var det kanske bara två avsnitt? minns inte, typ 2004 tror jag det var!
i korta drag att allt är uppbyggt av småååå strängar som vibrerar typ... det är allt jag minns men i programmet så var det en massa grejer och helt plötsligt kunde man med hjälp av kunskap om strängar färdas genom paralella universum och sånt...
strängteorin är så jävla played out, behövs en ny fräsh som inte bara består av tankar som är baserade på argument som börjar med "det skuuuulle kunna vara så här..."
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
Basen i strängteroin är att den minsta beståndsdelen är en en dimisionel vibrerande sträng. Läs Ett Utsökt Universum av Brian Greene där får du allt i detalj som duger och blir över för vardags fysikern.
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro
Men om strängteorin ska funka måste det finnas typ 11 (om jag inte mins fel) parallela universum,där vad som hellst kan hända... Typ att hitler vann WW2 å i ett annat så är jag gud, å så vidare...Och allt sitter ihop i en enda stor symphoni av vibrerande strängar....Låter lite skummt,men jag har för mig att det är den enda teorin som låter gravitation,tid,rum och magnetism fungera tillsammans
Strängteorin, är på väg att bli en del av Teorin Om Allting.
för er som inte verkar veta vad Strängteorin är ens en gång, kommer en länk här:
http://www.SuperStringTheory.com Ni som är extrem "coola" kan ju ta och läsa den avancerade delen av alltihopa å hoppas att ni kopplar ihop allt skit som står där.
Men om strängteorin ska funka måste det finnas typ 11 (om jag inte mins fel) parallela universum,där vad som hellst kan hända... Nja, men uppemot 11 dimensioner. Hur många universum som finns känns ganska irrelevant.
jag har för mig att det är den enda teorin som låter gravitation,tid,rum och magnetism fungera tillsammans Än så länge har strängteori inte kommit särskilt långt.
Det finns fler alternativ än strängteori men eftersom folk på whoa bryr sig mer om att dela med sig av sin "kunskap" än att läsa och lära låter jag som vanligt
wikipedia sköta snicksnacket.
mensvärk är livets krydda.