I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Man gräver ett hål rakt igenom jorden...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-03 18:51

Man gräver ett hål rakt igenom jorden...

Som rubriken lyder så skulle jag vilja gräva ett hål rakt igenom jorden och sen hoppa ner. Min fråga är helt enkelt vad händer när man kommer till mitten? Stanna upp skulle jag gissa på, men om någon med mer kunskap inom fysik skulle vilja ge mig ett svar på frågan så skulle jag vara tacksam.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2006-03-03 18:52
Öh va? Det är inte samma tryck i mitten av jorden, :S

Dessutom består den inre kärnan av flytande superhett järn.

2006-03-03 18:58
chansar på att du 1: sprängs 2: imploderar 3: i vilket fall dör du :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-03 19:00
Nu utgår vi från att jag inte dör, jag är trots allt stålmannen.

2006-03-03 19:01
Asså, du lär inte stanna i mitten om det var det du trodde, du har ju kraft med dig på vägen ned och går åt andra hållet med en del av den kraften, dessutom lär rotationen påverka.

2006-03-03 19:01
om man bortser från värmen så kommer du implodera eftersom trycket är så jävla högt där.
mm precis...

2006-03-03 19:02
Men jag lär knappast få så pass mycket fart att jag åker enda ner till andra sidan med tanke på att gravitation kommer dra mig neråt igen. Till slut kommer jag antagligen stanna någonstans. Eller kommer jag studsa där fram och tillbaka i all evighet?

2006-03-03 19:03
låt säga att han har tryckutjämnare av inte denna värld också, haha...

2006-03-03 19:03
du kommer ju verkligen inte fortsätta till andra sidan för gravitationen finns ju på andra sidan också så du dras mot mitten och imploderar
mm precis...

2006-03-03 19:04
neråttjack, jo det kommer han, kanske inte ända ut. I slutändan lär han hamna i mittpunkten, teoretiskt dvs

2006-03-03 19:04
Men återigen, jag är stålmannen och kan inte implodera, min kropp är helt enkelt för stark för såna dumheter. :)

2006-03-03 19:13
då händer väl inget speciellt , om du nu är mr odödlig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-03 19:16
Princess_S F21

Var inget vidare bra svar på min fråga men kul att du kör. :)

GAIA P24

Så i teorin skulle jag stanna i mittpunkten?

2006-03-03 19:33
han är ju stålmannen fatta hur snabbt han gräver.......
YO BROTHER YO COUSIN YO AUNTIE’S A BITCH
YO GRANDMA YOU UNCLE YO AUNTIE IS GAY
YO NIECE YO NEPHEW YO GRANDPARENTS SUCK

2006-03-03 19:33
gjorde inte nån en sån här tråd för nåra månader sen? exakt samma!!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-03-03 19:39
men skippa och säga att han kommer implodera eller att det inte går o gräva, vi säger att det går o gräva och det är bara 15 grader i mitten då.

han kommer väl inte komma til andra sidan jordklotet eller kommer han bara sväva i mitten?
fanns det inte nån film där dom gräver ner till jorden för och rädda att världen inte ska sprängas eller nåt shit.
www.gbg031.se

2006-03-03 19:53
Vad är gravitation? Fråga er det, sen när poletten trillat ned så inser ni att det är centrum av en massa som drar ett mindre objekt till sig, därav så skulle du stanna i en total mittpunkt om det var praktiskt möjligt.

2006-03-03 19:54
GAIA P24

Tack för svaret. Svårare än så var det inte. :)

2006-03-03 21:16
Vad skulle hända om man grävde ett likadant hål på månen?
Den har ju inte en 893247893 grader varm kärna, och inte heller lika stor gravitation/tryck i mitten (?). Är det fysiskt möjligt?

2006-03-03 21:17
shit vilken intressant fråga...SVARA någon! jag vill veta
Bara På Låtsas

2006-03-03 21:18
Ok, låt säga att man lyckats gräva ett hål med 20m omkrets rakt genom jorden, isolerat, klätt det med skummgummi osv.

Om vi förutsätter att jorden är ett homogent klot och att det är vakuum i hålet kommer du att accelereras tills dess du når mittpunkten. Efter det saktar du ner och då du kommer till andra sidan (kina!) har du precis tillräckligt med fart för att ditt huvud ska dyka upp ovanför markytan. Sen acceleras du tillbaka mot jordens mitt, dyker upp där du ursprungligen hoppade ner, osv..
Du kommer alltså att pendla fram och tillbaka runt jordens tyngdpunkt.

Om vi istället antar att det finns luft i hålet så bromsar luften naturligtvis in dig. Du kommer aldrig att komma ut i kina utan kommer successivt närmare jordens masscentrum. När du väl stannar där är du fast.
mensvärk är livets krydda.

2006-03-03 21:21
I jordens mittpunkt känner du inte av någon gravitation eftersom du har lika mycket massa runt omkring dig i alla riktningar.. dvs, all massa till vänster om dig drar lika mycket i dig som massan till höger om dig. Och samma sak i alla andra riktningar.
mensvärk är livets krydda.

2006-03-04 03:04
johanman P22

alltså slits man i småbitar?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-03-04 03:07
Alltåsärja jag för full förs att fösråtr detta? :D

2006-03-04 10:20
GAIA P24

Den allra innersta kärnarn är väl av fast form?
spliff macht frei

2006-03-04 15:13
bacteria, nej flytande vad jag förstått men med väldigt hög densitet (jämför med blå glaciäris), skulle man ha ett rör ner till innersta kärnan på ett fingerknäpp skulle antagligen smält järn spruta upp ur jorden med ett väldigt tryck

2006-03-04 15:15
förutseatt att man kommer till mitten och förutsatt att man inte sprängs osv... så ja, man är viktlös...
What would macgyver do?

2006-03-04 19:03
du brinner antagligen upp när du kommer till mitten
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2006-03-05 01:33
du kommer till kina fattar du väl, jävlar va dum
www.erikbergstrom.se

2006-03-05 01:46
Fatta coolt om man skulle beställa grejer från adnra sidan jordan, bara dumpa ner dom i hålet och fånga ^^
http://www.last.fm/user/Ayanamii/

2006-03-05 02:34
Frågan är väl vad en lägenhet i jordens mitt skulle kosta?

2006-03-05 12:40
om du kapar jorden på mitten lr gör ett hål, och du kastar ner nått som inte skulle brinna upp lr liknande så skulle de ju bl ien evighetsmaskin! för när den kommer ut på andra sidan så borde den ju dras tillbaka av dragningskraften!

2006-03-05 13:40
freddeC

nej, det blir ingen evighetsmaskin, du kommer pendla fram och tillbaka men tillslut kommer du stanna i mitten.

2006-03-05 18:34
man hamnar i havet, kollade just på google earth.

2006-03-05 18:34
(om man börjar gräva sönder essingeleden.)

2006-03-05 19:59
om det är ett hål ratt igenom lär man ju åka fram o tillbaka eller??
Get Random!

2006-03-06 09:08
varför skulle han implodera?

nån som ens vet vafan som finns där inne? nej...
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-03-06 11:32
jag har tänkt på exakt samma sak :D kom fram till att man skulle flyga fram och tillbaka ett tag för att sedan stanna upp i mitten typ..eller så kanske man får tillräckligt med fart från hoppet så man kommer ut oskadd på andra sidan. flummigt.

2006-03-06 14:08
coolt ändå... men alla tror att de e lava o sånt där inte... men ingen vet =/
Get Random!

2006-03-06 18:44
Akum - om det är lika långt till medelpunkten för gravitationen på båda sidor så kommer du inte fram till andra sidan, förutsatt att du inte hoppar från något annat än "kanten" på hålet. använder du trampolin så kommer du kanske ut på andra sidan.

2006-03-07 11:35
men om man gräver hålet från ett berg och ser till att hålet slutar i ett lågland, och sen hoppar i. Då borde man ju ha tillräckligt mycket fart för att flyga ut på andra sidan... förutsatt att man hela tiden accelererar på vägen ner...
DalaCamp.com

2006-05-01 21:31

faktum är att i den inre kärnan är allting superhett men fast, trycket är för högt för att det ska kunna vara flytande :p den "yttre inre kärnan" är dock flytande :>
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2006-05-02 16:47
Man faller ner genom hålet, åker förbi kina och åker ut i rymden!
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."

2006-05-02 17:14
Jag hittade min gymnasie Fysikbok nu och jag mindes rätt, Det fanns en uppgift väldigt lik denna frågan.

"En energisk geofysiker har borrat ett hål från nordpolen till sydpolen. (Onda tungor gör gällande att hon helt enkelt drog ur jordaxeln.) Hon släpper en sten ned i hålet och sätter sig att vänta på att den kommer tillbaka. Man kan anta att kraften på stenen är proportionell mot dess avstånd till jordens medelpunkt.

a) Hur länge får hon vänta? Bortse från friktionskrafter.

b) Beräkna stenens högsta fart."

Jag orkar faktiskt inte sätta mig o räkna ut det och visa hur man kommer fram till det. Glömt mycket av det. :) Men stenen kommer få en harmonisk svängningsrörelse kring sin jämviktspunkt som i detta fallet då borde bli jordens mittpunkt. Stenen kommer alltså röra sig fram och tillbaka mellan nord och sydpolen.

2006-05-02 17:40
Stenen kommer alltså röra sig fram och tillbaka mellan nord och sydpolen.

Stenen kommer dock förlora rörelseenergi eller nåt hela tiden och tillslut så kommer den att stanna i mitten.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-05-03 01:23
Jo i praktiken ja, men nu utgick jag från uppgiften jag skrev av från boken där man skulle bortse från friktionskrafter.