I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Smaka o svara ärligt.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-06 15:16

Smaka o svara ärligt.

De flesta av oss har vänner o olika tighta relationer till varann,
men vad innebär d egentligen?

Asså jag har skitsvårt för att till ex. se skillnad i att lita på en vän och att förlita sej på en vän.
Vad och när gör att man har rätt att förvänta sig något av personen och i annat fall ifrågasätta personen...

Ibland kan jag känna att jag nästan tänker strategiskt inte för typ egen vinst eller i utnyttjande syfte utan bara typ om jag snackar om det här med "honom eller henne", vad måste jag klämma in, att inte "sprida eller anförtro någon annan detsamma", eller att jag redan innan förutspår vissa svar eller engagemang osv...
Tror jag kanske är lite mer paranoid än någon annan inte d som stör mej undrar bara vad resten av världen egentligen lägger för värde i vänskap? och finns det vilkorslösa relationer?
snackar inte familj nu...lälp

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-06 16:26
vaaah? skriv så man förstår! omformulera ditt inlägg till frågor så ka jag ge svaren.

(om inte din ända fråga var: vad ger mej rätten att förvänta eller ifrågasätta dina vänner. Svar: att de kan göra samma sak när det gäller dej)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-03-06 17:06
Jag fattade inte ett skit av vad du skrev..
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-03-06 17:46
ok svårt att formulera tanken till fråga, det är mina funderingar...

Fråga
Man ska ju lita på sina vänner right, men gäller det allt?
Alltså i all situationer och förtroeende biten att berätta allt osv. (vi tjejer har en tendens att va extrema just här)

Fråga
Ska man kunna förlita sej på en vän? I situationer i nöd av olika slag och att man alltid finns till hands så gott man kan.

Det är ju lätt att säga att det som du tilldelar din vän kan du förvänta dig tillbaka, men om det inte känns som att det är riktigt så, att man lever olika liv den ena mer aktivt än den andra, hur stor tyngd ska man lägga på det?

Har många vänner men vet fatkiskt inte själv hur många jag skulle anse var nära vänner till mej, har skitsvårt med förtroeende och vet sällan gränser så jag tar inga risker typ...

Vissa har ju vänner ist. för familj tex. men kan det verkligen bli en så stark relation mellan 2, att oavsett hur man ändras o hur mycket ont man kan har gjort någon så kan det förlåtas lr att man till slut förts samman igen..?

tror det skulle se ut så som frågor...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-06 17:49
och ja det finns alltid svart/vitt svar som att allt är enkelt men det är ju inte det när korten sällan ligger på bordet i en relation där man bryr sej om "the outcome" av det hela, att fråga någon rakt på sak om personen ljuger tex, eller att man misstänker personen för illvilja av någon anledning kan ju leda till krig...hur hanterar man dem situationerna och har man rätt att tvivla på bra vänners lojalitet lr kan det vara så att bristen ligger hos en själv enbart?

2006-03-06 21:45
förstår inte riktigt vad du vill få fram?men det verkar som du menar om du kan lita på dina "vänner"? klart man är rak på sak med frågor osv...det är ju så du får fram om dem är dina vänner..sätt dem på test så får du säkert reda på det!du märker väll vilka av dina "vänner" som står dig nära osv...tex de som ringer dig ofta och den stilen...vänner kommer och går men det är bara dem äkta som består =)
kriget som business det är en sjuk idé
verktyg för våld kan inte, bygga fred!

2006-03-06 22:49
haha restinpieces F19 jag känner igen mej

2006-03-07 19:09
insane skum Tycker jag var rätt tydlig..men pratar många språk*
vissa består dock inte men saknas, olika situationer påfrestar olika mycket o vi är bara människor, jag syftar mer på "spelet" inte på "slumpen"
reloaded
underbart att höra, bekräftelse räcker ibland som svar=)