Tobbelito P27 Nej. Däremot är det inte ett bra argument till att man ska ha kvinnodagen. För jag tycker det kan bli så att kvinnodagen bara är någon slags dag då man tar upp kvinnoförtrycket och sen glömmer det resten av året.. Men nu är det ju inte så. Feminism och kvinnoförtryck diskuteras ganska livligt dom flesta dagar.. Därför ser jag inte kvinnodagen som så nödvändigt ur rent kvinnokamps synen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha, sånt jävla fjanteri. Samma sak med alla "dagar". Mors dag, fars dag, alla hjärtans dag, osv. Finns fan tillochmed barnens dag. Vi har ju förfan en dag för alla. Varför inte bara dedikera alla jävla dagar till alla jävla människor? Däjm.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Kvinnodagen är helt enkelt skit, varför ska inte vi män få ha en speciell dag? kvinnor vill ha jämdställdhet? att få en egen dag pga att man har fitta är inte jämdställdhet.. så återgå till att slå din fru o visa vad jämnställdhet egentligen är...
Fucks your life up crew Tjabo!
mephisto män har ingen dag
Fucks your life up crew Tjabo!
Nej, varför skulle vi? Det finns 365 dagar på ett år. Varför ska bara en dag vara åt kvinnor, mammor, pappor och barn? Är resten valfira dagar då man kan göra vadfan man vill med vem man vill?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Anledningen till varför man "firar" Internationella kvinnodagen, för er som verkat missa! Internationella kvinnodagen firas 8 mars sedan 1921 då den kommunistiska regimen i Sovjetunionen fastslog det datumet. Ursprungligen instiftades internationella kvinnodagen av den ? i Köpenhamn 1910 till stöd för kvinnlig rösträtt. Inledningsvis på olika datum under våren. I Sverige började firandet 1912. I Sovjetunionen och Östeuropa var 8 mars officiell högtidsdag. 1977 antog FN:s generalförsamling en resolution, som rekommenderar ett alllmänt firande av en internationell kvinnodag, vilket ledde till att även politiskt neutrala kvinnoorganisationer började deltaga i 8-mars-program. från www.susning.nu
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
ok
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!
kvinnorna har en dag, internationella kvinnodagen.. resten är männens..
Käft då.
Haha,vaddå 364 dagar om året är männens, och en dag är vår? tycker bara det gör klyftan mellan män och kvinnor ännu större. rätt förnedrande egentligen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tobbelito P27 Nej det är inte just kvinnodagen i sig jag är emot.. det är alla löjliga jävla dagar.. =) Det är ju deskriptivt, inte preskriptivt. När/om vi uppnår jämlikhet ska vi givetvis skrota dagen. Men vi är ju knappast där ännu. Jag vet inte vad deskriptivt eller preskriptivt betyder.. Men vad är det som säger att det bara ska finnas en kvinnodag när det inte finns jämnställdhet.. Jag menar.. trots att det till det stora hela är kvinnor som inte mår bra av jämnställdheten så påverkas männen också väldigt negativt.. Vi är Mycket mer fast i våran könsroll som vi har än vad kvinnan är.. Så det finns en hel del negativa sidor som männen har.. Borde det inte vara lämpligt att ha en mansdag då man iaktar dessa problem. Som faktiskt knappt diskuteras alls.
Well, jag gav en blomma till min mor, eftersom kvinnan ska hedras så tänkte jag att det var lika bra att hedra den bästa kvinna jag känner till. Alla förtjänar att hedras lite då och då.
Jag råkar veta att det gör många av mina vänner väldigt glada och uppspelta och många mycket mer vågade för en gång skull, som att det är deras dag som ingen kan ta ifrån dem...och inte bara emot killarna utan tjejer står enade ist för så mycket sneblickar o nedtryck som d kan va på gatan... Ser däremot ingen anledning till att den inte skulle existera, mer än att man kan få uppfattningen att 1 dag om året ska man komma ihåg oss kvinnor sen glömma...men det hör ju bara till dem utan celler i hjärnan.
ok?
Själv hängde jag och en vän på demonstrationståget.. Och tog en öl eftråt. De va helt klart värt, härlig stämning. Och att få gå och skrika av sej utan att folk tycker man är knäpp i huvudet är alltid skönt. ;)
Jag står på samma sida som jag alltid stått på..<br> -Min egna.!
Tobbelito P27 Jag får inte känslan av att kvinnodagen är en dag mot känsförtryck.. Jag får känslan av att kvinnodagen är en dag mot kvinnans könsförtryck.. Inget fel i det lixom.. Däremot så krävs det nog mer arbete på mannens sida för att det ska bli jämnställt i samhället.. Men det är ju rätt så svårt. För om man skulle införa en mans dag så tror jag knappast att mannens könsroll skulle vara det som diskutteras.. Men det visar väl bara hur samhället ser ut idag.. Det är inte många som vill diskutera mannens könsroll..
Rosa bandet är ett stort skämt. "jag har på mig denna för att visa att jag bryr mig när jag egentligen bara vill ha fitta" Precis. Jag ser inte många kvinnor som springer runt med nå band för att visa att de stödjer forskningen kring prostatacancer. Vilket drabbar fler män än vad bröstcancer drabbar kvinnor. Logik i det hela? Finns ingen, förrutom att man skall dalta med kvinnor, vilket enbart slutar i en stor björntjänst. Summan av kardemumman? Kvinnor ses som offer. Bra där...
farfar fyllde 80år igår!!(kvinnodagen) stort grattis till han!
Nuuudel my Duuuudle!
men jag förstår inte varför man börjar tjaffsa om en sådan här skitsak egentligen. varför kan folk (män som kvinnor) inte bara acceptera att det finns en "internationella kvinnodagen" för? det är väl jätteonödigt att gå och bli upprörd över något sådant! ta det för vad det är, gör en egen tolkning av dagen. visst, den är inte röd och vi blir inte automatiskt lediga - men är vi lediga på farsdag, morsdag, FN-dagen etc. varje år? nej.. så fort ordet och den allmänna benämningen "kvinnor" kommer upp i något sammanhang så har alla så himla många, enligt mig, fruktansvärt onödiga åsikter. varför inte bara låta dagen vara där den är och ni som inte firar den eller så - just let it be? ta det som en vanlig onsdag istället för att bli stressade över att folk vill demonstrera. visst, det finns ingen "internationell mansdag" men kan man alltid få exakt som man vill när det kommer till könsfrågor och jämnställdhet? nej! skulle vi börja diskutera om det är rättvist eller inte så skulle vi behöva dela upp allting som män och kvinnor gör för att dela upp var och varannan liten sak för att se till att både kvinnor och män har en exakt lika stor del av det.
Tobbelito P27 Så vadå.. det sker inget som helst förtryck mot män.?? Bara för att kvinnor förtrycks betyder ju inte att män inte förtrycks. Om än till en mycket mildare grad än kvinnor.. Jag tycker det är ganska självklart att killar förtrycks.. Vi killar har ju inte speciellt mycket frihet alls till att leva ut hur vi vill. Går vi kilar runt i kjol, eller beter oss feminint eller liknande så blir vi hånade o kallade fjollor osv.. Vi har inte speciellt mycket frihet att bete oss hur vi vill. Där har kvinnor mycket mer frihet.. Arbetar vi mot kvinnoförtrycket blir det bätttre för alla. En särskild dag för de män som drabbas indirekt av att kvinnor Här håller jag defintivt inte med dig.. Det verkar som du anser att förtrycket är skapat av män mot kvinnor. Medans jag ser ojämnställdheten som någonting slags norm från förr i tiden. Som påverkar både killar och tjejer negativt. Det förtrycker alla människor som inte kan leva ut sitt liv till fulla på grund av begränsningar.. Att vi män får negativa konsekvenser är inte bara någon biprodukt av att kvinnor förtrycks.. Det är ett förtryck i sig.
Tobbelito P27 Om Rosa Bandet är det jag tror att det är, så är det bara en stor kapitalistisk välgörenhetskampanj som varken har ett skit med kvinnodagen eller feminism att göra. Varför blandar ni ens in det i debatten. Det han syftade på var väl att om det nu finns ett "rosa band" mot bröstcancer så borde det rimligtvis finnas ett band för prostata cancer som faktiskt drabbar mer människor, och dom som drabbas är män.. Och du kan väl knappast tycka det är en bra syn att se kvinnor som offer.. vilket detta faktiskt gör.. Om man inte såg kvinnor mer som offer så borde rimligtvis finnas ett band för prostatacancer också.. eller inget band alls..
shit...
fick blommor av pappa som varje år. även om han är vrädlens bästa mot oss tjejer i familjen resten av året, fick ett grattis(öh?) av pojkvännen, aja detvar väl egentligen menat som något snällt haha,
Femme fatale
Tobbelito P27 Jag ser ett samhälle där både män och kvinnor förtrycker andra män och kvinnor.. Men på olika sätt. Men du menar alltså att killar inte lever under förtryck ?? Varför skulle vi inte göra det.. De saker du nämner, som t.ex. att män har ett tryck på sig att vara macho på olika sätt, är ju en effekt av samma förtryck. Ja.. ? Och därför är vi män förtryckta.. Av både män och kvinnor för kvinnor är också bidragande till att män har den könsrollen som vi har idag. Jag tycker Wikipedias definition av socialt förtryck stämmer in på mannen ganska bra.. "Socialt förtryck - samhället eller starka gupperingar i samhället kan genom sina sociala normer och konventioner göra av vissa grupper fryses ut, förföljs, förlöjligas eller marginaliseras. "
Tobbelito P27 Jag skulle nog inte använda ordet marginaliserad i det här sammanhanget.. Att jag vill ta upp att det finns fördomsfulla kvinnor är för att folk alltid säger hur "Män förtrycker kvinnor". Jag tycker retoriken är väldigt kontraproduktiv för den stöter bort killar.. Enligt mig använder man den retoriken om man vill provocera människor. Och för att kämpa för ett jämnställt samhälle så ska men enligt mig inte provocera hälften av människorna som kan lösa detta problemet. Jag håller med om att kännbara negativa konsekvenserna som vi män får utstå är ungefär som en fjärt i rymden jämfört med vad kvinnor får utstå... Däremot så tror jag att det sociala förtrycket som vi män får utstå är en bidragande faktor till varför många män är negativt inställda till jämnställdhetskampen. Enligt mig är det en stor käpp i hjulet på hela jämnställdhetsprocessen.. Och sen så tycker jag det är väldigt allvarligt att killar inte kan vara sig själva, killar ska vara "macho". Det är väldigt negativt i sig. Fast det är inte speciellt kännbart. Annars så tycker inte jag om dom jämförelser du gör mellan jämnställdhetskampen och annat förtryck.. Det är helt och hållet olika problem som är väldigt komplicerade och som är väldigt svåra att lösa. Det går inte att på något enkelt sätt jämföra dessa. Angående kjol grejjen så beror det nog helt på. Om en macho kille hade en kjol som var väldigt "Feminin" dvs mycket blommor och sånt så den ser allmän kvinnlig ut. Då tror jag inte det skulle vara accepterat.. Eller en klänning. det tror jag är ett big nono..
Tobbelito P27 Liksom rätten att bära kjol utan att folk garvar Vs. våldtäkter, hustrumisshandel, grava löneskllnader, sämre förutsättningar för högre utbildning, sexistisk reklam och media, objektifiering, fördomsfulla skämt och en kompakt attityd av att inte duga till det som männen duger till. Sen tycker jag inte nödvändigtvis att alla dessa problem som enskilt kan förklaras med det patriarkala samhället.. Och vissa ser jag inte som stora problem egentligen.. Tex sexistisk reklam och media och sådant finns faktiskt mot oss killar också i väldigt stor utsträckning.. Och jag anser inte att det är fel att media målar upp någon slags bild av hur idealet för män och kvinnor ska se ut idag. Ideal har funnits och kommer att finnas i samhället. Och jag ser det mer som en spegling av samhället än ett problem i sig.
Det var inte egentligen menat att diskutera både retoriken och sakfrågan.. Men du frågade varför jag tog upp att kvinnor också bidrog till förtrycket.. Och jag förklarade varför jag använde den retoriken jag gjorde, och varför jag anser att den retoriken är bra. Att det finns män som tar avstånd från feminismen bara för att dom inte förstår, ja då är det såklart deras fel. Men det betyder ju inte att man ska provocera folk. Att provocera folk gör absolut inget bättre, och det tror jag stöter bort folk som annars kanske skulle tycka feminism är bra och då försöka lära sig mer om det, det skapar klyftor mellan män och kvinnor, vilket jag inte tycker är bra.. Jag har inte heller hört någon feministisk retoriker hävda att patriarkatet aldrig kan skada män, däremot så tror jag faktiskt inte heller jag hört någon påstå att det skadar män.. Det tycks alltid vara ett ämne som glöms bort. Men hey, det är inget fel i det, feminism handlar ju om tjejers jämnlikhet.
Tobbelito P27 Jovisst vissa åsikter kan vara provocerande. Men ibland så sker det provokation bara för sakens skull.. Och man försöker medvetet att utrycka sig så provokativt för att få reaktioner. Det är enligt mig inte bra.. Att du blir provocerad av att män också drabbas av ett ojämnställt samhälle säger väl faktiskt lite om dig... Jag anser att både män och kvinnor är förtryckta av dom normer och kulturen vi tidigare haft.. Enligt mig är det inte speciellt konstigt.. Om du nu blir provocerad av att vi killar faktiskt också har det illa så säger det lite om din syn på jämnställdheten. Tycker jag. Jag anser inte att man måste vara provokativ för att argumentera för feminismen. Eller, till viss mån kan åsikterna vara provokativa. Däremot så ska man försöka lägga fram det på ett sådant sätt så att folk förstår och vill lära sig mer om feminismen. Sen så tror jag knappast att enskilda män fråntas så överdrivet mycket privilegier för att samhället blir jämnställt. Däremot män som grupp förlorar en hel del.. "feminism handlar ju om tjejers jämlikhet" Okej jag omformulerar mig. Feminism handlar om tjejers kamp för jämlikhet. Men du förstod nog redan innan vad jag menade.. Jag tycker det finns många problem med att försöka beskriva situationen som att A har makt över B.. Situationen går inte att förklara så enkelt.
Det sköna är att de resterande 364 dagarna är MÄNNENS:.. ..
Vad säger man till kvinnor på kvinnodagen? Säger man "grattis"?? Grattis till att du föddes med en vagina och inte en penis.. Väldigt märklig dag. Smutt P-1 Övriga 364 dagar är internationella mansgris-dagarna! =)
Hela dagen känns rätt onödig...
Om internationella kvinnodagen är för kvinnor då måste det innebära att alla andra dagar är för män ?
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
jaha nån har redan varit en wise ass och skrev det jag syfta på. Well well never mind about the inlägget ovan.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!
Tobbelito P27 jag blir inte direkt provocerad... Jag blir mer förvånad, för det känns ju definitivt inte som vi killar får några negativa konsekvenser av läget idag.. Men däremot så får vi ju det.
Tycker internationella kvinnodagen är rätt larvligt. Varför ska de ha nån sorts "exklusiv dag" att virra runt på? ..för att ge vatten på kvarn åt "..sen är årets 364 återstående dagar våra" uttrycket från maskulinets herravälde?? Njaa, förvirrande måste jag säga. "För att kvinnor fått så mkt stryk / fått genomgå så mkt lidande o en dag på året ska vi minnas"..? Erhm rätt många hanndjur som fått utstå mkt stryk o pina också ska ni se.. Tycker det där med "internationella kvinnodagen" är ett pinsamt manifest t.o.m. för de sanna feministerna. Om jag vore "radikal-masulist" eller nåt sånt där galet så skulle jag ändå inte vilja ha en "exklusiva mändagen", det skulle kännas rent av förjävligt. Nåja, jag ska härmed inleda en vecka med intensiva efterforskningar om bra/dåligt/tanken bakom detta fenomen. Kommer jag fram till ngt som kan få mig att ändra inställning så får ni veta i det snaraste. Godafton!