Rasism
Funderade lite på väg ner till stan idag..alla säger att alla svenskar är rasister (inte alla, men dom som har nått emot en invandrare). Men typ bosner hatar Serber..det är inte rasistikst! Eller? Det är exakt samma sak..och alla invandrare hatar svenskar..det går också bra? Jag själv har inget imot invandrare..har lika mkt polare som är från nått annat land..bara ville tala om mina fankar! :) Peace n love / Kruuk
VI ÄR ÖVERALLT! Dubbeln 2lax9!
Invandrare har "rätt" att säga svennejävel, men när man säger något tillbaka är man plötsligt rassist :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ja exakt så jag menade! Dom ser ner på andra "folkraser"..
Kungenkrook Men man kan ju säga att greker hatar turkar och tvärtom, i.o.m det som hänt förr. Men jag tycker inte man ska hata för det. Och om bosnier hatar serber eller tvärtom tror jag inte det har att göra med rasism att göra. testie Jag har aldrig sagt "svennejävel" - om inte man skojjat med en vän som nyss kallat en "jävla svartskalle" på skojj.
What I said, yo!
En rasist är en som hatar alla raser utom den som personen i fråga är själv.
fuck all you haters!
PhilAhz0phee F20 Menar inte att det är rasistiskt..men det är samma sak..hatar en annan folkgrupp lixom?
att säga jävla svenne är ganska rasistiskt ja.. Däremot så brukar jag inte bry mig om folk säger det.. Dom är idioter om dom är rasister mot majoriteten av befolkningen i det landet dom bor i.. Om jag vore minoritet i sverige och folk kallat mig jävla svennne. Då skulle jag nog ta mer illa upp. Men hur som helst så är det lika idiotiskt vem som än är rasist..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Word!
För många, är det inte rasismen i sig som sticker i ögonen, utan hur de svenska rasisterna är. Det är de nazistiska leden som först kopplas just för deras extrema och vrickade sätt. Om det fanns en lika stor svenskfientlig (eller vad ni vill) rörelse som var lika utstickande så skulle man reagera lika starkt på det.
svennejävel känns ju inte sådär jätteprovocerande när majoriteten är svennejävlar och uttrycket i sig bara blir ganska patetiskt. därför kanske ingen reagerar. men om man som svensk är minoritet i ett område och blir kallad svennejävel är det fan så rasistiskt det kan bli.
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
sAFRAn: Du får fan årets dumhetspris.
Invandrare har "rätt" att säga svennejävel, men när man säger något tillbaka är man plötsligt rassist :/ håller med dig testie till 100%
Checka in min blogg på min myspace sida! www.myspace.com/maqsmusic
Haha. Dedär är lite roligt. Jag jobbade (praktiserade) på en fabrik förut, där det typ bara jobbade invandrare från alla världens hörn. Och där fick man se.. Araber och iranier gillar varandra inte, turkarna gillar inte albaner, serber bråkar med bosnier och dom hatar dom och hit och dit.. Dom lärde sig väll att koma överens och gilla varandra endå men lite sån stämmning var det. Dom enda som inte hade några fiender var svenskarna och alla försökte göra gott intryck och vinna sympati hos svenskarna haha. Ja det va la änna roooligt dååååååååååå!!!!!!!!
Demirel P19 Om det är så dumt jag funderar över behöver du inte läsa det capish?
sant sant! hatar att bli kallad svenne.. dom säger det på ett så nedvärderande sätt. fast att jag inte är rasist så får ja sånna dumma kommentarer som din jävla svenne vafan vill du å sånna grejer.. stöörigt
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke
men om man som svensk är minoritet i ett område och blir kallad svennejävel är det fan så rasistiskt det kan bli. rasism har inte att göra med vem som är i minoritet respektive majoritet. rasism är när man anser att människoarten är indelad i raser och att det finns en hiearkisk ordning mellan dessa. Detta innebär att man tilldelar någon vissa psykiska egenskaper utefter dennes fysiska egenskaper. as simple as that.
rasism bygger f ö på en tanke om en föreställd gemenskap, att det finns vissa värden som t. ex alla som är svenskar ska dela. Som "de andra" hotar genom sin närvaro. Så det är xenofobi som ligger bakom det. Men idag så är det ju framförallt kulturer som är måttstocken på en persons värde. Serben gillar inte den bosniska kulturen som personifieras i en bosnisk medborgare osv. Men den öppna rasismens diskurs är ändå så otroligt mer tacksam än den generella svenska diskursiva smygrasismen. Rätt nyligen så släpptes det en statlig rapport om invandrade och kriminalitet. Men det som denna rapport förbisåg var en undersökning som gjordes i Chicago på 40-talet som visade att områden som haft hög kriminalitet, haft det under en väldigt lång period. Dessa områden hade alltid varit de områden som nyanlända till landet hade placerats i. Och det som var utmärkande för dessa var att de var fattiga. Någon som känner igen sig i sverige? Och att en statlig rapport inte tar med den aspekten...vad är det? hur påverkar median? svensk media har under de senaste 2 åren varje gång jag sett ett reportage som handlar om socialbidrag filmat i rosengård....varför? och att säga svenne är lika nervärderande som något annat. Ont kan sällan med ont fördrivas. Men däremot så borde det vara mer motiverat att förstå att ordet används eftersom det blir en motreaktion mot majoritetskulturen och dess sanktionering framförallt mot personer som är mörkhyade eller har ett namn som inte är typiskt svenska namn. Sedan bör ju de problem som framförallt i media diskuteras som problem MED invandrare som inte integreras (läs assimileras) i det svenska samhället snarare handla om socioekonomiska problem, ej bearbetad posttraumatiskt stress och svensk integrationspolitik i överlag. och att kalla någon svennehora är kanske framförallt sexistiskt? och beskriver bara en generell attityd mot kvinnor? Och det förklarar väl varför de flesta inte bryr sig?
gazt.tumblr.com
rassism är bara för djuuup utvecklingstörda människor .
Demirel P19 Palla tjaffsa i tråden! Ska du bara skriva att tråden är löjlig n shit skit i att skriva!
Sluta generalisera så jävligt, fatta att det är INDIVIDER bakom dina/era benämningar. ALLA säger inte att alla svenskar är rasister, ALLA bosnier hatar inte serber, och ALLA invandrare hatar inte svenskar. Jag är iofs "bara" andra generationens invandrare, mina föräldrar är från Kroatien, mina vänner är bosnier, serber, montenegriner, turkar, greker, colombianer, svenskar, japaner, somalier, osv osv. Inget hat där, bara lööv. Hör du ens hur du själv låter? Pracka inte på mig dina fördomar.
asb: Nej, syftade på trådskaparen, men är du av samma åsikt, so go ahead, ta åt dig.
Hälften av alla som skrivit här har uppfattat den jag menade HELT fel!
KungenKrook : Förstod dig hundra procent, tycker bara att du är dum och fördomsfull.
Jag menade inte att alla bosnier hatar Serber..men alla bosnier jag känner gör det..så tog det som ett exempel bara! Men menade mest bara att om en invandrare säger jävla svenne bryr sig ingen..men säger en svensk blatte är det direkt rasism! men jag menar att invandrare är minst lika rasistiska dom!
forumsignatur P16 En rasist är en person som delar in människor i raser och ser ner på på vissa/alla raser.. En rasist är en rasist även om den ser ner på sin egen "ras".
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen
shieet....allt detta är galet....Kärlek folk,Kärlek! Men utan Jesus i eran hjärtan har ni inte en chans...
DillSound like whoa.... för mer info: maila eller gör nåt annat
Jag har Jesus i röven men är lika kärleksfull för det.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
shieet....allt detta är galet....Kärlek folk,Kärlek! Men utan Jesus i eran hjärtan har ni inte en chans... WTF?? så om man inte är kristen så har man ingen chans?? chans för vad +? :S
Get Random!
Pati F22 du valde att misstolka honom..hans mening var inte att genralisera utan föra en debatt..att säga att du förstod honom när han säger att han inte menade så är bara trångsynt..en sak är dock att han utryckte sig fel det har du rätt i men du kan inte säga att du förstod honom
lobotomerad: på samma sätt som du valde att misstolka mig och mitt inlägg. jo, helt ärligt så förstod jag honom. mitt inlägg var menat att få honom att förstå hur det kan se ut när man uttrycker sig, och hur illa det kan uppfattas.
Är det alltså bara jag som inte tycker att "blatte" och "svenne" är lika kränkande, då blatte = pajas och svenne = svensk? Jävla ovettig diskussion överhuvudtaget. Folk får använda hjärnan istället.
..Folk får väl använda hjärnan istället för att sitta här och spekulera om vad som är rasistiskt eller inte. Vilken ofullständig mening jag skrev.