I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

All kunskap subjektiv

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-13 23:35

All kunskap subjektiv

Kan man egentligen veta något om man inte har sett/undersökt det själv, förstår hur det fungerar och kan påvisa att det är så? Innan dess kan väl det inte kallas kunskap? Det vi lär oss i skolan är till stor del som vi ska ta för givet att det bara är så, och sen kallar dom det för kunskap. Kan det verkligen vara kunskap när man bara ska lita på att de som säger att det är så är sant?
Jag menar, egentligen så är ju allt som man observerar och tänker subjektivt. Hur kan vi då säga att än persons subjektiva verklighet är mer sann än någons annans, bara för att majoriteten har övertygats att tro på den med?

Antagligen är väl svaret på denna fråga att det skulle vara allt för omständigt om alla skulle behöva bepröva alla teorier själva. Och då skulle utvecklingen gå otroligt mycket långsammare. Men grejen är den att man skulle kunna lura i vem som helst vad som helst bara man har insikt i hur hans verklighetsuppfattning ser ut.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-03-14 23:08
Tror inte riktigt att jag uttryckte mig riktigt klart med det jag sa. Självaste huvudtanken var: finns det verkligen en objektiv värld i en värld som bara kan uppfattas genom subjektiva synvinklar. Synvinklar som är byggda på upplevelser och tro på saker som stämmer bäst överrens med vad resten av samhället anser vara rätt.

Glömde säga att dessa inte är mina åsikter utan enbart tankar och teorier. Åtminstone än så länge.

2006-03-14 23:25
Enligt mig så finns det ingen objektiv värld, allt beror ju hur man ser på det. Men man måste anta att det finns en objektiv värld för att kunna kommunicera. Eh, eller alltså, eh... orkar inte förklara, hoppas ni fattar :P
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-03-14 23:36
"Men grejen är den att man skulle kunna lura i vem som helst vad som helst bara man har insikt i hur hans verklighetsuppfattning ser ut."
->
ja, det är den vetskapen som avgör vilka som kan skapa trovärda lögner, och vilka som inte kan det. för att kunna presentera något falskt måste man ha förmågan att kunna analysera och utvärdera det tänkta offrets möjlighet (läs: sannolikhet) att genomskåda lögnen. helt klart.

"finns det verkligen en objektiv värld i en värld som bara kan uppfattas genom subjektiva synvinklar."
->
objektiv = allmängiltig, därav blir väl den objektiva världen den som flest 'subjektiva synvinklar' uppfattar (dvs majoriteten och den allmänt accepterade), så... ja?

2006-03-14 23:41
Om man godkänner att alla har sin egna subjektiva värld och den objektiva världen inte finns egentligen så borde man även kunna säga att ingenting är sant utan allt handlar om tro. Naturvetenskapen kanske enbart är en tro som för oss är helt uppenbart att den är sann då den är så logisk och kan förklara saker så vi förstår dem. Men hade vi inte växt upp i en värld med en naturvetenskaplig synvinkel hade vi kanske inte tyckt att det var så självklart och denna logik inte skulle va särskilt relevant.
Hur ska man då kunna bevisa något om inget är faktiskt, vilken mall ska man följa. Den enda som man borde övertyga är sig själv egentligen, utifrån den mall man har som världsåskådning.

I sådant fall, vilka är vi egentligen att bestämma vad som är sant o osant o sedan försumma andras idéer och synvinklar bara för att de inte stämmer med majoriteten och våra egna?
Allt handlar på så sätt enbart om tro.

2006-03-14 23:43
Priyan

Hm, har nog misstolkat ordet objektiv i sånt fall. Menade mer som en sann värld. En värld inte är sedd från någons synvinkel.

2006-03-15 18:08
Dr_Boobfunk P0

Hade kanske gott om den allmänna världsuppfattningen hade varit att det hade gått.
Fast det är ganska tveksamt.

2006-03-15 18:48
empirisk erfarenhet är inte samma sak som kunskap.

Employ your time in improving yourself by other men's writings, so that you shall gain easily what others have labored hard for.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-03-15 19:09
Dr_Boobfunk P0

Jo, jag vet men tänkte mer som om det skulle va så att den objektiva (den allmänna) världen är uppbyggd av en massa subjektiva världar om nu den "sanna" verkligheten inte existerar.

Kanske inte mycket klokare, men d va bara en tanke ja lekte med.
Rappare

2006-03-15 20:57
Varför uppfinna hjulet två gånger?

over..