Kan glädje ha en storlek?
Måste allt som har storlek vara materia? Glädje är väl i grund och botten bara kemiska reaktioner som sker i vårt huvud? Om dessa reaktioner reagerar på ett mer tillfredställande sätt borde man väl kunna säga att man känner större glädje?
In case you didn't notice, I was being sarcastic.
Klart, man kan ju känna enorm glädje.
Hm, jag undrar bara hur man ska mäta glädjen. Undrar vem som har varit gladast och hur glad han/hon var och om han/hon nånsin kunde uppskatta den normala glädjen igen när han/hon känt den bästa varan så att säga.
Om måttet på glädje metoforiskt utrycks som volym, eller om det utrycks med ett positivt prefix spelar ingen större roll. Om jag säger att jag känner glädje utrycker jag inte mängd kemiska reaktioner, jag utrycker en känsla, vad denna känsla fysiskt är är irrlevent. Klart du kan säga att du känner en större glädje. Men det normala hade nog varit att säga att du känner dig mycket glad...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
anarkos P19 Så, man skulle alltså inte kunna säga att glädje har någon speciell allmän stolek som gällde för alla, eller hur? Det är mer en sak som verierar fårn person till person. Grejen är den att jag tror inte att jag med säkerhet skulle kunna säga vilken stund jag har upplevt den största glädjen. Däremot vet jag att jag kan vara gladare vissa gånger än andra gånger. Känslor överhuvudtaget är nog ganska svåra att mäta.
Svår? Nej, snarare omöjlig, glädjen är en högst subjektiv upplevelse exklusiv till varje enskilld individ vid varje enskillt tillfälle. Och frågan är varför du vill ha ett mått på glädje är väl den intresanata, tycker jag iaf....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Glädje är väl i grund och botten bara kemiska reaktioner som sker i vårt huvud? Kanske en stor sån kemisk reaktion gör dig gladare än en liten? :b
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
upp till 30 cm
anarkos P19 Så, i sånt fall så har inte glädje någon storlek eller? Eller har den det men man kan aldrig mäta den? Varför jag vill ha ett mått på glädje är väl inte särskilt relevant, detta är juh trots allt vardagsfilosofi forumet.
men de kanske finnas mått på glädje eftersom att när saker o ting hännder så försvinner de glädje som aldrig komemr tillbaka..
http://www.myspace.com/deezydeemusic
nam1986 Grejen är den att jag tror inte att jag med säkerhet skulle kunna säga vilken stund jag har upplevt den största glädjen. Varför har du inte det? Jag tror det har att göra med att glädje inte är ett exakt begrepp. Viss glädje håller i sig längre, annan går över fortare. Vad är det som du vill mäta. Peaken på "glädjekurvan", den totala mängden glädje som fanns i din hjärna under hela din "glädjeperiod" eller kanske vilket glädjemoment som skilde sig mest från andra glädjemoment och därmed fick den att framstå som mer glädjefull? (den sista alltså vilken man kommer ihåg mest) (sen måste vi också räkna in faktorer som att minnet sviker oss och att tidagare erfarenheter spelar in på glädjeupplevelsen och en massa mera) Så vi ska mäta något som vi inte klart kan defineniera med metoder som är högst subjektiva. Kommer vi få konkreta resultat?
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Och om vi mot all förmodan skulle komma fram till något så är ju inte resultatet konstant utan resultatet kommer inte bara att påverkas av en massa omständigheter (som ålder, erfarenheter mm) utan resultatet är även helt individuellt. Så resultatet kommer att bli olika för varje individ och kommer att förändras efter tid och andra faktorer... Men bra fråga ändå. =)
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
frågan är rätt intressant. om man utgår från att glädje är fysisk i form av kemiska reaktioner borde man ju rimligen egentligen också kunna mäta dessa reaktioners förekomst (tid) samt intensivitet och på det viset kunna räkna ut på ett ungefär ett värde mätbart olika glädjen/lyckor emellan, eller? förekomsten av tex dopamin borde väl kunna mätas, eller?
det som är utdragen depression för dig kan vara extrem lycka för någon annan om det nu skulle finnas någon skala att gå efter... nu gör det ju inte det... så slutsatsen blir; ansträng dig inte, du blir aldrig nöjd anyhoo... tänk på de stackars barnen i afrika!
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Priyan Exakt, på det viset borde det inte vara omöjligt att mäta. Däremot så beror nog det som vi kallar glädje på ett flertal kemiska reaktioner och förutsättningar. Om man kunde identifiera dessa så skulle man säkert kunna mäta dem. Sen kan det säkert vara som folk säger, att glädje är en känsla som alla andra känslor som är subjektiv o varierar från person till person. Men frågan är om det verkligen är så eftersom alla känner igen känslan o verkar definera den på liknande sätt.
det är väl samma sak som färger... du kan aldrig få reda på om du ser samma grön som alla andra, även om alla har samma uppsättning färger, så kanske de individuella färgerna är helt annorlunda... ganska kul tanke faktiskt
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Priyan (och nam1986) Jag tror man har större framgångar med att försöka mäta mer extrema känslor som man klart kan avgränsa från andra känslor. T ex smärta. Även om smärtan säkert har många olika sidor, så borde man rimligtvis kunna mäta nervimpulser. Men som sagt så blir det nog svårt att mäta själva känslan eller upplevelsen. Det är för luddigt helt enkelt.
Lingonfil P19 Har man inte redan gjort d?
Jo jag tror det också. Men jag kom inte på något annat exempel.
Bara för att glädjen hos honom är starkare behöver den inte vara bättre. Det är juh upp till personen i fråga vad man föredrar för glädje. Tror nog iofs att d skulle va ganska värdelöst att mäta glädje för dom flesta föredrar nog en glädje som håller i sig o har mindre bieffekter än de snabba höga glädjena som gör en glad för en kort stund men kanske förstör ens liv på ett annat sätt. Därför, om man nu skulle mäta glädje så ska man mäta hur mycket glädje och all den sorg och aggresioner som är orsakad av glädjen, under en persons hela liv. Detta skulle nog dock vara omöjligt att genomföra. Därmed tappade diskussionen sin mening.