I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Existerar kärlek?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-16 22:15

Existerar kärlek?

Föreställ er att era föräldrar eller syskon exempelvis var helt vanliga främlingar, hade ni med 100% säkerhet kunnat säga att ni skulle älskat dem lika mycket fast på ett annat sätt?

Är inte kärlek bara ett annat ord för ett slags ömsesidigt beroendeskap? Är det inte först då vi känner att vi verkligen inte kan leva utan en människa som vi också säger att vi älskar dem?

2006-03-16 22:40
Ni kanske ska tänka lite innan ni svarar på frågor.

För det första menade jag inte att man bara älskar om man först blir älskad, utan jag menade att man älskar för att man blir beroende.
För det andra, menar du Virre att du älskar en människa efter den mängd tid du har spenderat med den personen och inte för den andra personens personlighet? Jag påstod aldrig att jag älskar främlingar, däremot kan jag inte säga att jag hade älskat mina föräldrar om jag börjat lära känna dem som två helt vanliga människor. Jag tror alltså med andra ord på att man beroendeskap och kärlek går hand i hand och det är svårt att veta om det inte egentligen är samma sak.

Ett tips till er båda, ni får gärna fråga om ni inte förstår något i stället för att direkt kritisera en person ni inte ens känner.

2006-03-16 23:04
kärlek kan likagärna ses som ett socialt system att legitimera och försköna ett biologiskt behov, och du köper en annans persons bekräftelse av dig genom att själv sälja din egen för denne

men i t. ex det lilla barnets fall så är ju frågan om sådant abstrakt tänkande som kärlek egentligen har någon innebörd..så som att en 6 åring kan säga att alla dör..utan att förstå innebörden i det...samma sak bör väl gälla när barnet säger att den är kär i alla...kär i mamma...ska gifta sig med mamma när den blir större sov.
däremot står ju familjen för trygghet i de fallet (anknytningsteori)
gazt.tumblr.com

2006-03-16 23:05
Virre: Jag menar ungefär att kärlek kommer in i bilden när man känner att man behöver en annan människa. Även om du inte träffar de människorna varje dag finns det ju ändå en handfull människor som du vill behålla i ditt liv. Människor som, om du skulle förlorat dem, skulle lämnat ett tomrum i ditt liv. Så då undrar jag, kan man egentligen helt 100% säkert påstå att det man känner för dessa människor verkligen är kärlek?
Och om du svarar ja på den frågan, hur kan du bevisa det då? För vad är egentligen kärlek?

Ta det här med familjen som ett exempel, kan du helt ärligt påstå att du älskar dem för de personer de är? Är det egentligen inte så att vi älskar våra familjer för att: 1. Samhället lär oss att älska våra familjer, 2. De har alltid funnits där. Innan vi ens lärde oss vad kärlek var blev vi beroende av att ha våra familjer där och det kanske är därför vi älskar dem.