I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gammal tanke som slog upp...

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2006-03-20 19:51

Gammal tanke som slog upp...

För ett tag sen hade jag en tanke om att varje enskild individ lever i enskilda verkligheter. Jag själv lever i en värld med människor som se att jag skrriver det här medans en annan kanske upplever det som att de andra människorna är gröna slemmiga gubbar eller liknande. Fast den enskilda individens verklighet kanske inte kan rubbas av en annan. Jag vet inte varför men den gjorde sig påmind igen bara.

Någon som tänk samma tanke? Om ni försatår hur jag menar dvs.

When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-03-20 20:24
hmm jag har tänkt på dedär, att alla människor ser världen annorlunda.
Och ska man förklara hur nånting ser ut för en annan och typ säger en färg, så går det ändå inte att förklara för den andra ser samma färg på ett annat sätt. Fast man säger samma ord till samma färg fast färgerna ser olika ut. Typ!
JMD, Jag Måste Dansa!
Producent

2006-03-20 21:12
mm precis!
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-03-21 00:58
shorty nailed it
tänkt exakt så

2006-03-21 08:15
Shorty

sjukt att du formulerar mina egna funderingar på ett exakt sätt. vi människor är bra lika ändå ~

2006-03-21 12:43
heh fan va coolt... visst e de en cool tanke! De kan ju faktist vara så, men man kan nog aldrig få reda på om man ser samma saker.
JMD, Jag Måste Dansa!

2006-03-21 12:47
Jag menar, det måste ju vara lite annorlunda. Våra synerver kan ju inte vara helt identiska. Jag tror vi ser samma färger men kanske i en aning olika nyanser.
"Yeah, I'll be there in 5 minutes."
5 hour's later, I'll be there in 5 minutes.

2006-03-24 02:31
hehe jag har tänkt precis så...fast kanske itne att vissa ser gröna slämmiga gubbar,men att det som jag ser som rött kanske serut som gult för nån annan...Och det kan man inte veta för man har lärt sig att den färgen heter röd, och en anna gul osv..
Dream the dream that dreamers dream

2006-03-24 08:43
Jajamän :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-24 08:55
Demirel P19

Eller så ser folk med olika folk med olika ögonfärger olika färger? Liksom, det jag kallar "blå himmel" kanske en med gröna ögon skulle tycka var mer lila om denne fick se himlen med min färgskala.. Bara det att alla kommit överens om att himlen är just BLÅ. Men det är ju ändå bara ett namn, så färgen kan ju ändå skilja sig.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-27 00:06
har fakriskt med tänkt på det men kom fram till samma sak som drblood.. det skulle inte funka med tanke på färgkartan
jag har alltid rätt.

2006-03-27 21:39
Ja nog lever vi i olika verkligheter, men det är nog samma färger vi "ser" (med ögat då alltså).

Däremot e det så att när jag säger "Grön" så får jag upp en bild av väggarna i mitt rum (gröna) och Piggelin-isglassar. När jag tänker röd ser jag en röd flagga. Andra människor associerar säkert färger på andra sätt. Muslimer kanske associerar till Gud när de tänker på grönt? hehe.

Det finns ju en filosof som skrev någon jävligt lång bok om det här ämnet, att människor menar olika saker fastän de använder samma ord. Tror det ligger mycket i det. Det måste vara därför vi människor hela tiden missförstår varandra...

2006-03-28 00:42
Det är därför vissa tycker att någon som man själv tycker är ful är snygg, eller nåt kanske.

Sen det där med färgerna.. Det kanske inte behöver betyda att man ser fel färger när man är färgblind =P