I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Könsidentitet

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-23 16:01

Könsidentitet

Vad formar egentligen våran könsidentitet? är det samhället och våra föräldrar som gör att vi är mer av det ena eller andra könet, eller är vi mer tjejiga rent biologiskt????
det rä rörigt som fan.. men vad tror ni?

"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se

2006-03-23 16:40
Från första början när man är en liten plutt föräldrarna. Sen när man växer upp blir det samhället.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2006-03-23 16:47
arv och miljö kallas det väl
man föds till tjej, man får rosa kläder, man leker i dockrummet, och man börjar sminka sig .. lalalalaa

2006-03-23 22:59
Jag tror att det har och göra med vår omgivning väldigt mycket, jag är ingen matchoman precis, nästan lite girly. Och jag tvekar på att det är mina gener det är fel på. Sexuallitet lär väll iaf ha nån slags gen eller nått, även om jag tror att man kan ändra den genom att manipulera männsikor genom deras uppväxt.

2006-03-23 23:03
Det är en kombination av biologiska gener och omgivningens uppfostran.
Lär ett litet barn att leka med batman och se Turtles när hon vxer
upp så ska du se att hon kommer bli manlig av sig.

2006-03-23 23:08
Som många säger så är det en kombination av det biologiska och hur miljön ser ut..
Frågan är bara hur mycket som är biologiskt och hur mycket som är från miljön.
Jag tror sjävl att det mesta kommer från miljön man växer upp i.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-23 23:10
Lyng.
Samtidigt måste man ju kolla på det rent fysiska.
en man har muskler/större muskler trots att han/hon inte
tränar. en kvinna är ju ganska ömtålig och så.

Vet en tjej i min klass som e ganska ruff av sig, henne
räcker det med en klapp på axeln för att hon ska få blåmärken.

Jag har typ aldrig fått blåmärken, förutom när en snubbe på träningen
satte en häl på mitt lår.

2006-03-23 23:13
Asdöd
Beror väl på vad man menar med ömtålig.. Jag tror inte att tjejerna rent fysikt är ömtåligare än männen.. Dom har väl lika hållbara ben osv..

Att man får blåmärken beror på andra saker än hur ömtålig man är.. jag får hur lätt som helst blåmärken. Däremot gör dom inte ont eller påverkar mig negativt.

Ja visst har killar större muskler. Men hur mycket bör det påverka oss i dagens samhälle.? Att ha stora muskler kommer man ju inte speciellt långt på i dagens samhälle.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-23 23:17
Iofs sant, men där har du det biologiska menar jag.
Det går tillbaka i tiden då vi behövde muskler för att
jaga, brotta ner elefanter och kasta sten på apor.

2006-03-23 23:33
jag har en tanke, den lyder: om vi säger att det finns något som heter manligt (Y)och kvinnligt(X). men med den komplicerade uppsättning anlag vi har så tror jag inte att någon har en "perfekt" uppsättning. en manhaftig tjej har då mer Yn än en ickemanhaftig tjej och tvärtom. och där har vi också min förklaring på homosexualitet. sen tror jag på att en kvinna skall vara en kvinna och en man skall vara en man på grund av yin-yang principen, komplettera varann. jag tror mindre och mindre på miljön
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-03-24 00:01
bara kolla på leksakerna.. tjejerna får stela tradiga barbie.. som är lite kul som typ rollspel eller nått... men killarna,.. dom får fan sånna skit grymma saker man kan bygga med, tänka själv och sånt.. lego, bygga hit.. bygag dit. alla tjej leksaker är typ färdigbyggda.. inte konstigt man trånade över kinder äggen
kärleken borde vara okränkbar

2006-03-24 00:22
Narcissus P22

Äsch, jag tror stenhårt på att homosexuallitet rotar sig i det psykiska och därför är uppväxten och miljön viktig i det. ALla föds som toma blad ffs =)

2006-03-24 09:08
Det är väl både och? :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-24 09:27
mirre F17
Vadå brukar inte tjejer leka med lego.??
Jag trodde alla använde lego.

2006-03-25 01:05
Lynguistic P20

På mitt lekis fick inga tjejer leka med legis, jag och my homeboy snodde ALLT lego och ingen jävel fick komma i närheten av våra kreationer! ;)

Skivsamlare

2006-03-25 01:40
det var någon forskare för några år sen som gjorde ett mycket kontroversiellt experiment. Jag minns inte alla detaljer och jag kanske minns fel om det som jag kommer ihåg men det gick ut på att han ville testa hur mycket miljön spelade roll för könsidentiteten. Han uppfostrade en kille till att bli tjejig (tror det var så) och det fungerade inte. Han blev olycklig av att leka med dockor och sätta på sig klänningar.

någon som har hört talas om detta och kanske kan berätta mer hur det gick till?

2006-03-25 08:56
E_NO_LA P23
Jag har hört talas om det.. Det var ju faktiskt inte ett medvetet experiment.. Har för mig att nått gick fel vid födseln. Så råkade dom skära av hans penis eller nått.. Har jag för mig..
Sen försökte dom uppfostra honom till tjej..
Men man kan alltid ifrågasätta det experimentet. Eftersom föräldrarna hela tiden vetat om att barnet var en kille. Men dom försökte behandla honom som en tjej.. Det måste ha gett en massa svårigheter och är knappast optimalt om man nu skulle vilja göra ett sådant experiment.

2006-03-25 11:00
E_NO_LA P23

Apparaten de använde vid omskärelsen fuckade och skar av han kuken, så testade de att uppfostra han till tjej på en psykologs uppmaning. Han blev deprimerad >.<
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-25 12:31
Tjejer föds med töntinstingter. Det biologiskt.

2006-03-25 14:06
Tobbelito
Är du?

2006-03-25 16:31
_Mackan_Breaker_ P18

Haha, vadå hade dem könsopererat honom också? Han lär ju blivit lite ofager som kvinna i vilket fall som helst,

2006-03-25 17:08
Illsnidig: hans/hennes klasskamrater kallade honom/henne grottkvinna
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-03-25 21:21
Narcissus P3

Alltså inte konstigt att HAN mådde psykiskt dåligt om han inte såg ut som en kvinna(vilket jag finner svårt att tro att han gjorde). Om han då blir upplärd att vara som en kvinna kommer han snart inse att han inte alls är som alla andra tjejer, inte minst i puberteten;)

2006-03-25 21:50
Illsnidig:
han uppfostrades att tro att han var tjej han opererades till att se ut som en tjej och fick hormoner, i tonåren berättade fadern att han egentligen var född pojke, han valde senare att bli man igen men var så skadad att han slutligen tog livet av sig, så näe han mådde inte så superbra... alltså miljön kan inte hindra våra gener!

2006-03-26 01:04
Han lär ju inte sett "bra" ut, ja menar rent genetiskt ser vi ut som det kön vi tillhör. Han lär nog blivit väldigt förvirrad och vilsen när han fick veta att han igenterligen var kille, fast han kasnke hade det på skägg när han fick moppemush? ;)

2006-03-26 03:36
mest bilogi, energin skapar våra kön, dock med samma mål
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-03-26 13:23
tror det är en kombination av gener och miljö..
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2006-03-26 14:03
vissa forskare påstår ju att det finns medfödda hormonella skillnader som skapar olika beteendemänster... jag tvivlar dock starkt på att det har någon större inverkan... killar brås på farsan å tjejer på morsan... förutsatt att man haft en normal uppväxt med föräldrar som bryr sig om en...
What would macgyver do?
Skivsamlare

2006-03-27 15:12
Lynguistic, Mackan_Breaker

helt rätt. vi tänker på samma fall. tog inte han livet av sig också?

2006-03-28 10:08
Som någon sagt så håller jag på en kombination av biologi och uppväxt miljö/värderingar.

Personligen hade jag när jag var väldigt ung ett mindre sett med tjejiga leksaker och de var aldrig intressanta medans jag älskade mina pistoler, svärd och actionfigurer, för att då inte tala om Lego, min barndoms stora kärlek när det gäller leksaker.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2006-03-28 17:26
äh, tror inte på att biologin har särskilt med det att göra, tror det är nästan bara miljön. jag brydde mig aldrig ett piss om saker ansågs vara tjejiga eller så när jag var liten.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-03-28 17:27
E_NO_LA P23
Jo han tog livet av sig..
Tragiskt..
Men det är fortfarande svårt att avgöra varför han tog livet av sig.