I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-03 23:20

straff..

tänkte diskutera straff. tycker ni hårdare straff bättre vett i folk? att fokusera på tidig ålder behöver vi inte prata om eftersom det alltid kommer finnas folk som går snett, men blir det bättre med hårdare straff?

2006-04-03 23:29
fast usa är ett helt annat samhälle än här. jag menade med frågan situationen i Sverige

2006-04-03 23:29
vissa straffskalor är orimligt lågt satta i proportion till brottet, helt klart. dock är det viktigare att arbeta brottspreventivt än att höjja straff till orimligt höga nivåer för att minska brottsantalen. att straffa är inte att förhindra brottet (det är ju redan begånget). man måste arbeta mer med folks syn på brott samt förbättra chanserna att fälla någon för ett brott. med andra ord: det skall straffa sig att begå brott, och folk skall vara medvetna om att sannolikheten att åka fast är hög.

2006-04-04 00:14
Håller med Priyan i hög grad. Fler och snabbare domar ( utan att rucka på rättssäkerheten).
Sen är det ganska överdrivet hur "korta" straff vi har i Sverige.

2006-04-04 00:20
minimumet borde höjjas på vissa brott tycker jag, allt är inte fel men vissa så tycker jag man borde höjja.

2006-04-04 01:17
Jag tycker att man ska hugga av folk händer och fötter för småsaker. Bolagsfifflare ska alltid gå fria, istället ska man sätta dit nån på lägre nivå.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-04-04 07:24
Tilläggas ska även att vi inte har straff i Sverige. Vi har påföljder som det så fint heter.
spliff macht frei

2006-04-04 08:31
Brottsbalken 1 kap 1§

Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet.

2006-04-04 10:57
Straffen kommer nog alltid variera i och med att samhället förändras och synen på olika brott med det. Finns nog inga "bra" straff, känns mest som en nödlösning. Skadan är redan skedd.

Exempel på konstigt höga staff är ju för droger, när alkohol är tillåtet.

Exempel på låga straff är för våldtäkt, men eftersom män inte kan våldtas är ju inte det så konstigt kanske.

2006-04-04 11:02
´Knyckjycken

Män kan våldtas.
undertiden

2006-04-04 13:03
i sverige kan man döda sitt barn eller begå våldtäkt och få mellan några månader och några år om du döms alls. men snor du statens pengar DÅ JÄVLAR
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-04-04 13:08
Narcissus:
Ja då jävlar bli det en post som landshövding/ambassardör och banne mig en rejäl tillsägelse!

Det handlar om att sno tillräckligt mycket.

Om om män kvåldtogs i samma utsträckning som kvinnor skulle det vara livstid på det.

2006-04-04 13:17
knyckjycken: jag syftade på bankrånare, vanliga hederliga skattesmitare osv inte dem som är "above the law". om jag rånar en bank blir jag knappast landshövding. det blir fem - tio på Hall, men om jag skakar mitt spädbarn till döds får jag ca 3år.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-04-04 17:06
Det är svårt att säga något vettigt som inte Priyan sagt :)

Det verkar som om brottsförebyggande är billigare och effektivare än vad straff är. Och således vill jag helst se att pengarna man kan tjäna går till mindre skatter eller skatter som går till något annat.
I'm back!

2006-04-04 19:34
Hela samhällsklimatet har vänt mer mot en hämndlysten kriminalvård än den humana kriminalvård som vi hade förr. Jag tycker det är en olycklig utveckling..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-04 20:15
Tobbelito P27

Bra sagt.

Som ett exempel kan vi ta ungdomsvänner till mig som åkt dit på narkotikabrott och hamnat i fängelse. Kontentan av detta har blivit att de nu har tillgång till ett ännu större kriminellt nätverk och fortsätter sin kriminella bana. Och detta skall mina skattepengar gå till? Jösses...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-05 00:08
Ja, fängelser är plantskola för kriminella, det kan rent av vara positivt för en kriminell att åka in ibland och knyta nya konakter. det vet alla mycket väl, därför är det störst insatser på ungdomsanstalterna, man räknar med att man har störst chans att stoppa utvecklingen där, sedan är det lite insatser på de lägre fängelserna och i princip inga på de tre stora, då är du redan körd, inte värd att slösa ännu mer pengar på