I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fortplantning - Egoistiskt eller ej?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-04-09 18:33

Fortplantning - Egoistiskt eller ej?

Vad är egentligen det mest egostiska, att skaffa barn och föra sina gener vidare eller avstå och enbart fokusera på sitt eget liv?

Tycker att båda valen är egoistiska på sina sätt. Det mest egoistiska jag kommer på just nu är nog ändå att fortplanta sig med en partner som man inte älskar tillfullo.

2006-04-09 18:48
Det mest egoistiska torde väl vara att fortplanta sig med ett särskilt syfte för sin avkomma (se "fotbollsfarsa")
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-04-09 18:52
intressant tanke. skulle nog för egen del säga som så att det mest egoistiska vore att inte kompromissa med andra organismer, utan enbart koncentrera sig på sig själv. att få barn med någon handlar om att tvingas kompromissa med åtminstone en organism till, det är således mindre egoistiskt.

ska man spela vidare på ditt tankesätt vore det mest egoistiska att sätta en massa barn till världen pga sadistiska skäl... dvs att världen är en plåga att leva i och man vill att fler skall tvingas lida av ett liv i den... eller att ens avkomma är plågosamma för andra, och att man därför orsakar andra en större smärta genom/av att reproducera sig.

2006-04-10 14:06
det finns inga oegostiska handlingar , därför är alla val egoistiska på sitt sätt. men han snubben som höll på och skaffade sig så många barn som möjligt för att bevara den vita rasen, han var ganska egoistisk hehe hoppas alla ungarna blir rasskändare
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-04-10 15:54
haha, man ger ju örnen (energin som styr) ny mat genom att skapa mer liv, det är väl bra haha...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Manager

2006-04-10 15:56
Jag har rätt nyligen beslutat att inte skaffa barn, dels pga att jag tycker att det är egoistiskt att tvinga nån annan leva i den här misären.
Sen känns det som att vi är ganska överbefolkade.

Om jag någonsin vill ha barn (väldigt tveksamt) så lär jag adoptera.
Redline!

2006-04-10 18:42
Det där har jag så mycket åsikter om, och ännu fler nnär det gäller mej själv.

Har varit arg på mina egna föräldrar att dem födde mej o sen struntade i uppfostran, tänkte att dem ska ta sitt ansvar eftersom jag är en konsekvens av deras "handlingar".

Men sen så är det ju så att det inte finns något mer naturligt än att skaffa barn, på något sätt är det ju det vi är menade att göra för att överleva.

Tycker samma sak dock att när jag ser kanske en 15 åring som börjat ha sex o sen resulterar det i en unge som får bo hos "mormor" när lilla unga morsan börjat få dricka och e ute efter en ny "farsa" till ungen osv. då blir jag äcklad.

Tror själv dock att jag komemr skaffa barn nån gång i framtiden när man känner sig mogen, men måste på något sätt tro att man kan skydda sitt barn från allt det onda i världen och samtidigt förbereda barnet för det också...Och egentligen så när fan kan man det...? illa .
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2006-04-11 15:50
chiillum: Jag kan måla en svart sten rosa, men ändå kommer barnet upptäcka på egen hand att jag bara målat över med en annan färg , förr eller senare.

blaargh: Som du kanske märker vill jag inte ha barn just nu, så just nu skulle jag inte kunna se det som mitt eget. Om jag i framtiden känner att jag kan kommer jag adoptera, annars inte, utan lever bra utan barn.
Redline!

2006-04-11 16:24
Egoistiskt eller ej, det beror väl ganska mycket på hur man ser på världen idag, och anledningen till att skaffa barn.

men en jag "känner" gjorde något ganska egoistiskt, hon söp en annan jag känner full, hade sex med honom (hon hade sagt att hon gått på p-piller/p-stav) i rätt tid under månaden bara för att bli gravid.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-04-11 20:14
I-PROBLEM

™™™™™
Manager

2006-04-12 10:10
blaargh: Jag menar att jag inte vill vara ansvarig för att fler liv ska lida denna plågsamma värld.
Redline!

2006-04-12 11:01
Det är egoistiskt att skaffa barn, men mycket som vi människor gör är av egoistiska skäl.

Jag ska skaffa barn, många många. Jag skulle inte kunna vara tillsammans med någon som inte vill ha barn.

2006-04-12 11:29
blaargh & Dr.Octagon

Misär? Plågsamma värld? Ni bor alltså inte i Sverige?
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Manager

2006-04-12 12:22
_babyphat: Det kan vara minst lika egoistiskt att inte vilja ha barn. Jag menar, en annan anledning till varför jag inte vill ha barn är för att jag inte vill sätta någon annan i första plats än mig själv.

JaeLee: Jag tänker lite större än min absoluta omgivning.
Monetär lycka ligger rätt långt ner på min lista.

Visst finns det folk som svälter och har det mycket värre än vad vi i Sverige har, men jag känner mig fortfarande olycklig över att vara tvungen att jobba 8h per dag för att fullfölja en cykel som upprepas i princip varje dag. Jag är olycklig över att inte kunna gå på gatan utan att behöva titta över min axel, att de som ska skydda mig skrämmer mig lika mycket, att folk dör dagligen pga ondskan i människan, att vi drivs av vår girighet, att orättvisor sker varje dag utan att man kan göra nåning åt saken, att det helt och hållet saknas mening med vår existens.....and so on.

Och visst, det här är min syn på saken, men som förälder projicerar man sina åsikter på sina barn, och även om jag gillar min farsa, så är det han som visat mig sin syn på världen, och jag kommer göra så om jag skaffar barn.....så adoption kanske inte är att tänka på heller.
Redline!

2006-04-12 12:34
Dr.Octagon

Aha, du är en sån... då ska jag inte störa dig mer.
Manager

2006-04-12 12:37
JaeLee: En sån?
Redline!

2006-04-14 20:44
Tack för alla intressanta svar.

gorrit: Nu när du nämner det så kom jag på att min egen moster fått båda sina barn på samma sätt. Hon var iofs tillsammans med killen, men lurade honom på samma sätt. Andra gången hon berättade att hon var gravid lämnade han henne.. men nu är dom tillsammans igen. Vill såklart inte min släkt illa, men gör man på det sättet får man skylla sig själv lite. Det är nog det mest egoistiska. Men det sättet kan ju bara tjejer använda sig av.

2006-04-15 14:38
varför acceptera att livet är misär? då ger man ju indirekt idioterna rätt.

2006-04-15 14:40
Vad man än gör blir ju inte mer egoistiskt än tanken bakom det, så det borde ju vara fullt möjligt att hitta på en anledning som bevisar det ena motivets överlägsenhet.

2006-04-17 01:40
Intressant frågeställning. Har själv tidigare funderat mycket kring det här med "längtan efter odödlighet", och då jag efter en del grubblande kom fram till att det enda sättet att "vara för evigt" är just att sprida sina gener så vitt och brett (<- såg konstigt ut för ögat men sitter ändå rätt kolla med SAOL vid oklarheter) som möjligt. Egoistiskt? Nja, jag talar hellre om ren självbevarelsedrift.

"Det mest egoistiska jag kommer på just nu är nog ändå att fortplanta sig med en partner som man inte älskar tillfullo."

Måhända, jag har dock fortfarande en DNA-sträng att tänka på. Enda egentliga anledningen till tvekan vore just den där noijan "Kommer produkten av denna mix bli kass??". Just därför väljer man sin "partner" noga.

2006-04-25 02:19
Det minst egoistiska är väl ändå att fortplanta sig. Det unnar massa folk bra saker i flera generationer. Det är tack vare att dina förfäder fortplantade sig du är här idag.

Det mest egostiska vore väl att att ägna all tid åt sig själv och inte lägga tid på annat som flickvän, vänner och fortplantning. Du svarar på frågan i frågan...

2006-04-25 02:22
Man ger liv, hur mer oegoistiskt kan det bli?