Fobi?
Jag har en enorm orm fobi. Fan. ja skakar bara jag skriver ordet, ush! Jag vet på fullaste allvar inte vad jag ska göra åt den. Den håller på att ta över mitt liv. Jag kan inte ens sova ensam på kvällarna längre, kan inte gå på toa som ja vill, mamma måste alltid kolla under badkaret, i toa stolen, under sängen, under täckena på sängen, under sängen, alltid öppna min garderob först om ja ska ha nått därifrån. kan inte gå ut å ta promenader i skogen längre. Det va okej på vintern då snön täckte en massa. Det har tillåme gått så långt att jag inte ens tittar på tv eller läser några tidningar. Jag går heller aldrig in på okända sidor på nätet... Jag vill flytta hemmifrån, men kan inte göra det heller eftersom jag är så beroende av mamma. Jag kan inte resa till en massa softa och intressanta länder. Värst är ändå på kvällarn, vågar inte ens blunda. för då dyker dom upp och är där. Lyckas jag göra det och sedan öppna dom igen så är dom tillåmed hos mig, över allt. Det är då paniken kommer, kan inte andas känns det som. bara ligger ner , gråter och skakar sammtidigt som jag försöker andas. Det kanske låter töntigt och så, men det är verkligen jätte hemskt! Har pratat med mina vänner om det, men dom tycks inte vilja förstå! "Jaja men så farligt kan det inte vara" är det enda svaret jag får av dom! Det här börjar verkligen bli ett problem nu! Snälla, är det nån som har nått råd? Vad ska jag ta mej till? Jag mår verkigen inte bra av det här. Känns som att jag kvävs mer och mer för varje dag som går! Ni som har liknande problem. hur upplever ni det? Hur kom ni över det hela? Hur hantera ni situationen?
Om jag tar på din kuk älskar du mig då?
hälsa på en terapeut eller gå succesivt till ett ormterrarie.
norrkööping
jag har en liten fobi för att prata i telefon. ibland låter jag bli att svara bara för att det är så jävla jobbigt. jag blir otålig och måste fippla med nått annat samtidigt. ringer nån från dolt nummer eller ett nummer jag inte har inlagt så blir jag nervös och börjar skaka typ. men när min flickvän ringer så blir jag glad konstigt nog (hon bor i gävle, jag i gbg så det blir en del prat i telefon). telefoner, ett nödvändigt ont
Att din mamma kollar under sängen och i garderoben efter ormar hjälper nog antagligen inte. Jag tror snarare det förvärrar det hela. Det är bra att hon tar dig på allvar men kanske vore det bättre att övertyga dig om att det inte finns ormar i huset och att du inte behöver vara rädd istället för att förstärka din rädsla.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Kognitiv beteendeterapi sägs väl fungera rätt så bra mot fobier.. Gå o se en psykiatriker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nej jag vet... Hon försöker övertyga mej om att det inte finns nårra ormar här. det är det enda hon gör... Men ja kan inte ta till mej det, jag blir så stressad om hon inte gör det år mej. Då kan jag bli sittandes på samma plats i flera timmar.
Jag har också ormfobi, men inte i en så stor utsträckning.. Jag kan inte se bilder på ormar, inte se dem på tv, kan inte heller gå i skogen på våren/sommaren.. är tillochme rädd för att de är under mitt täccke ibland när jag ska lägga mig och måste kolla.. Drömmer jag en dröm om ormar, så kan jag oftas t inte somna om det natten utan ligger vaken för att jag är rädd för att drömma samma sak igen.. det är fdan as jobbigt.. :(
Magnus Betnér <3
Inte så men nu vill jag skälla på dig.. Antar redan att du vet att du låter väldigt löjlig. Så tänker inte äns säga det. Tror nog det är en större risk att ni blir rånade 5ggr innan det kommer en orm in och biter dig.. Sen vad bor ni i? I en trä koja med 10st 5x5cm hål i, mitt ute i Sveriges ormtätaste ställe? Håll dörrarna stängda om du nu är så rädd så tror jag inte där kommer någon orm in.. rätta mig om jag har fel. Och skäll på mig om jag är för taskig, men enligt mig måste man ibland få en kick i röven för att fatta och verkligen ta åt sig.
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!
Skivsamlare
2006-04-22 20:17
jag har fobi mot spindlar och de flesta insekterna. ju större dom är desstu äckligare är dom. har problem att se stora närbilder och känner en obeskrivlig skräckkänsla om något skulle komma i närheten av mig. jag önskar verkligen att jag kunde bli av med de här irrationella känslorna för jag tycker inte illa om vare sig spindlar eller insekter. Spindlar är skygga och gömmer sig i mörkret och skadar ingen som inte stör dem ( inte spindlarna i Sverige i alla fall). Samma sak med de flesta insekterna. terapi är såklart lösningen men jag vet inte om jag har lust att lägga ut en massa pengar på det när jag kanske kan växa ifrån det på egen hand. grodan, du däremot måste nog och söka hjälp.
mjukost - i feel you... Hur länge har du haft det så då? Känner du att du behöver få hjälp att komma över skiten? Lr kan du hantera den? narzil Ja jag vet redan att jag låter löjlig... Jag är inte rädd för att bli biten, det är inte där saken ligger, utan det är mer utseendet på dom, dom ser ju riktigt jävla äckliga ut! E_NO_LA Jobbigt jobbigt. Hur länge har du haft den fobien? Joo, jag lär nog få söka hjälp! Tror knappast att d kommer gå över med tiden eller att ja kommer växa ifrån det på egen hand :(
Brodpinnen Va va d där för länkar? Vågar fan inte checka.. Nja, ja vettefan om d är en tvångstanke, hur kan ja lixom veta att det inte finns nårra ormar där? Man kan ju aldrig vara 100% säker..
Oh my lord! Tackar gud för att jag inte tryckte på länkarna!
Pinnen Tack! Och tack för tipsen:)
Grodan_85 Jag vet inte.. När jag var typ 7 år hade vi två ormar hemma.. men det har blivit efter det. Hjälp tror jag inte att jag behöver, jag håller mig borta från skogar och skit. Tur är så drömmer jag inte så ofta om ormar, typ när jag är stressad, vet inte riktigt.. Det är svårt.
Magnus Betnér <3
Brodpinnen Rätt åt den jävla ormen! Jag vågade inte kolla klart, fick panik! :(
Magnus Betnér <3
Skivsamlare
2006-04-23 17:37
Brodpinnen P21 tur att jag läste dina senaste inlägg innan jag klickade på någon av länkarna. nu kommer jag inte ta risken att kolla på någon av filmerna men jag kan säga att om filmen är på helskärm och det är en närbild på tusenfotingen då är det inte kul:) fast jag måste säga att jag är lite nyfiken på hur stor tusenfotingen är. kanske om jag klickar på länken och springer bort och ställer mig och tittar på några meters avstånd. tack för tipset på att gå till ett universitet förresten. jag pluggar i uppsala så det finns säkert något psykolog som gärna vill studera och hjälpa ett psykfall som mig:) Grodan_85 F20 så länge jag kan minnas. vet inte alls vad som skapat fobin eller när det hände. nu är det rätt lungt för vi har inte så stora insekter eller spindlar i Sverige och när jag är ute och reser ser jag till att bo på ställen med klass för att slippa objudna gäster. jag har på senare år gjort ett litet framsteg. När jag var mindre hatade jag de här sakerna för att de förstörde för mig men nu har jag insett att det är mig det är fel på, inte dem.
Skivsamlare
2006-04-23 23:32
ok jag tog en del försiktighetsåtgärder först och tittade faktiskt på den. den var verkligen stor och skitäcklig. men är filmen äkta? jag trodde inte att insekter gav sig på däggdjur
_- P15- ne jag har inte gjort det heller och tänker fan inte göra det! Hur vågar du kolla på en ännu hemskare film? Ush
Grodan_85 F20 Jag fattar hur det är. Har liknande fobi för tusenfotingar (uch fyfan nu börjar dom jävlarna krypa på mig känns det som) fast inte lika extremt dock. Det är som dig, jag är självklart inte rädd för att de ska bita mig eller nåt liknande, men det är synen av dom som är så jävla hemsk! (fick nästan blunda under tusenfotingsscenen i king kong;) ) Långa orange uppdelade i massa små rörliga bitar med massor av ben som spretar ut och två långa spröt längst fram och så kryper dom fram jättesnabbt och gräver sig in (UCH FAAN VAD DET BÖRJAR KLIA ÖVERALLT!!) i ruttna saker... åh fy fan jag blir helt jävla förstelnad om jag ser en... Känns typ som när man tagit ett dopp i en isvak, man blir typ chockad och yr ungefär. Skulle aldrig palla en sån där terapi då man ska komma i närkontakt med dem eller typ ta på dom och grejer. Tyvärr kan jag nog inte vara till så stor hjälp för din del, men jag ville bara få chansen att skriva v mig om mitt tusenfotingsproblem... Cheese 'n peace
Cheese & peace
Kognitiv beteendeterapi, kan någon förklara lite närmare vad det är för nått och hur det går till?
prova lsd
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
jag har fobi för saker som kan verka löjliga, men jag får panikattacker och andningssvårigheter av det. jag hatar att se på u-båtar, stora fartyg, skrovet på fartyg, stor mekanism osv. Trodde inte att det fanns sån typ av fobi, men såg på TV att en annan hade det och då kände jag mig inte så ensam. skulle tex aldrig kunna tänka mig att sova i nedre delen av en båt/ett skepp. aldrig heller kolla på något som befinner sig under vatten en längre tid (läs skrov) osv. mina polare trodde inte på mig tills jag en gång gick förbi tekniska muséet här i Malmö och såg en u-båt som står utanför. jag skrek så högt att det ekade. att det var mörkt hjälpte inte. snacka om panik! Jag kan tex få panik av att jag fåt för mycket vatten på ansiktet när jag duschar så att jag inte kan andas nån sekund. helt sjukt. trots allt det är jag en bra simmare och dykare. tror att fobin bottnar i att jag va sekunder från döden när jag en gång höll på att drunkna vid 5-år åldern. såg poolen som det skedde i via googles program Google earth för 2 dagar sen. andningsbesvären kom tillbaka då. usch...
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
jag har samma orm-fobi, utan kolla under täcket grejen. jag skiter i om den är gullig o snäll o tillomed kanske inte ens har tänder, det är inte det jag är rädd för.. kan inte med formen på dom, hur dom rör sej. kan inte titta på bilder o får hjärtklappning o ångest om jag råkar se en orm på tv... men jag gillar verkligen o gå på promenader på sommaren, så jag trotsar det o hoppas att de inte ska komma nån just när jag går ut o går. När jag va i Miami såg vi killar på gatan som stog o hängde med en fet orm runt halsen, tyckte dom va balla.. jag fick typ svårt o andas när jag såg det o bara sprang rätt över gatan trots alla bilar, jag tänkte inte, ville bara instingtivt bort från ormjäveln. Har oxå svårt att äta om jag nyss råkat se en orm på tv ... och det enda jag vet är att min mamma har svår ormfobi, samma som jag har. så hon har väl gett mej det...
Loveli - Ojj nu vart jag rädd. Ska nämlingen till Miami i sommar. Var d det den enda gången du råka ut för d? Eller va d liksom vanligt att man såg sånt på gatorn? Hur känns det att leva me orm fobin? Gör du nått åt det? terapi lr liknande? Eller har du bara accepterat att du har de å gör så gott du kan för att undvika dom?
Nej tyvärr va de ingen engånsgrej i miami... fattar inte.. vad är så häftigt att stå ute o visa upp sin orm liksom..? med det hände typ tre ggr på en vecka... som tur va va jag tillräckligt långt ifrån alla gångerna, så jag inte typ fick den i fejjan, då hade jag nog dött.. de e nog inte jättevanligt... men good charlotte-killar me piercings o så ska de höra till att man har en stor orm hemma som man tar med ut på gatan o hänger med i sitt lilla gäng... o jag brukar försöka inte visa hur räd jag är, för killar tycker ju det e asroligt att jaga en tjej som e skiträdd... o då hade ja nog oxå dött haha... det är ett hårt liv, funderade en gång på o gå i terapi, när jag skulle flytta ut till arizona ett år... men jag vågade inte. jag försöker bara undvika det så gott det går. Men man är ju alltid lite rädd när man ska promenera eller åka hem till nya människor... iallafall i usa, där e de inte helt oanligt att folk har ormar hemma...
Grodan_85 F20 Du kan komma hem till mig, har 5 ormar här.. ;D
Big brother is watching you.
ZasHay Amen fyfan!!!! Vart bor du?
Har ormar i Nacka, Värmdö och norsborg.. Men kan svääära på att du har grannar som har orm, det är hur vanligt som helst nuförtiden, bara så du vet kan dom rymma jäävligt lätt, och då åker dom in i avloppet och upp i toaletten och söker sig till kroppsvärme, så bli inte förvånad ifall du vaknar med en hal, blöt och slank orm på magen, inte ovanligt... Man hjälper till så gott man kan liksom..
orm
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"
ZasHay Men fyfan vad du är elak!!!! Stämmer det som du skrev?? :O I övrigt äger inte mina grannar nån orm, redan checkat med alla!
Grodan_85 Jag har inte checkat med mina grannar men jag är säker på att de inte har nån för de har en ettårig unge :P Men de behöver ju inte komma från grannarna :/ Kan ju komma vartsomhelst ifrån.. såg det på tv en gång, det hade kommit upp en orm från nåns dusch.. därför duschar jag i badkaret för då kan de inte bita mig medans jag duschar :P
Magnus Betnér <3
Grodan_85 F20 haha, överdrev lite kanske.. ;D har typ rymt 2 ormar till andra grannar på flera år, ifall en orm rymmer så rymmer dom inte långt från terrariet, och ifall dom gör det håller dom sig undan från människor.
mjukost Vad menaru me "från nåns dusch" ? .. Från slang grejjen lr från avloppet? ...
Beroende på duschmunstycke? Jag har ett svart, hur många ormar blir det då?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Jag har ett svart, hahah årets du ;>
Revenge is like the sweetest joy next to getting pussy
Alltså, okej om du är i Australien och ska chilla med Steve. Men ofta att en boa ligger i din säng och vill smeka dig?
But for what it's worth yo, I got no regrets
Grodan_85 Avloppet! det var fett läskigt, killen hade tydligen suttit och skitit när det kom upp en orm från duschen. Tror att de var på nyheterna, fast flera år sedan. Så jag vågar inte stå på det där vita "locket" på golvet i duschen :P
Magnus Betnér <3
mjukost - fan va nasty! Va d i sverige eller?
Grodan_85 Ja! var på fyrans nyheter för typ 4 år sedan :O
Magnus Betnér <3
Jag har en fobi för papercuts, jag hatar att ta på A4 papper.... Vet att det inte gör speciellt ont, så jag vet inte varför jag e skraj för papper :/
Queer-Bitches P15 för ca: ett år sen gjrode jag av misstag när ja skulle ta upp ett pappar ur väskan ett papercut i vänstra öga... bläöä
ôWho0sA
Grodan_85 F20 tror dom driver me dej för en liten orm kan inte klara av alla kemikalier och silar i reningsverket... man kan fan inte ens få en jordbit på 0,000mm genom de.. så sluta inte dusha.. :P har växt upp på landet och fångat många ormar.. svenska ormar e små :) ja har blivit biten fler gånger och ja lovar att de inte känns mer än ett getingstick.. att du e rädd för ormar kan vara svårt att träna bort eftersom de finns bara i vissas instinkt att ormar e farliga... men däremot kan du minska på det och träna bort dina tvångstankar.. du vet ju att det inte finns någon orm under sängen eller i garderoben.. om du inte tittar en kväll så blir de kanske mindre nästa kväll osv.. läs en trevlig bok eller nått.. dessutom är svenska ormar inte aggressiva och biter dej inte förän du håller dom i svansan uppochned.. =P det kan hända att du stöter på en orm o då kan du bara lungna ner dej med att tänka lite logiskt istället för o jaga upp dej själv.. det är trots allt bara ett djur utan klor, ben, hår.. ormen e nog det minst farliga svenska djuret för människan
ôWho0sA
Tror inte hon heller finner de särskilt farliga. Det handlar om en fobi. Jag är äcklig jävla rädd för insekter, speciellt krypande/krälande saker. Som typ silverfiskar. Jag menar, vad kan en silverfiska göra med mig? Jack shit, jag trampar på den så är den död. Men ändå stannar mitt hjärta nästan varje gång jag ser en...
At the gates of Eternity...
ja sa ju de.. en fobi går inte att få bort men man kan minska på den rejält..
ôWho0sA
shit låter galet. jag blev slickad av en orm en gång i stan, det var sick. men vi har inga ormar i stan här.. annars kan du hooka ihop med en ormdräpare ;)
?- Hur många bor det i Tyskland? - Gôr-many.
Tek- Slickad av en orm i stan? haha inte här i götet hoppas jag?
Tekone : *pist* dude you shouldn't have said that...
här i gbg :( gick i passagen i sran å kände något vått å slickigt imot halsen, å nät jag kollade så hadde en snubbe med en orm runt nacken. hah kanske inte slickade men den rörde mig :D men äsch ormkött e gott å äta :P
*pist* dude, like I said... you shouldn't have said that
mohahaha ;) vet hemskare saker som jag håller tyst om ;)
Haha, inatt drömde jag om en orm, men den bet mig inte, istället var det jag som trampade den på huvudet så att det knakade och började blöda. :) det var en bra dröm, när jag vaknade kändes det som om jag hade nåt övertag :) haha, skadeglädje :P
Magnus Betnér <3