I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-24 17:01

Aldrig Arg?

Jag sitter och fingerbrottas med ett roligt och knivigt problem. Dilemmat har kopplingar till mina personliga egenskaper och jag hoppas du kan ge mig en hjälpande hand i denna trevligt tragikomiska knipa. Jag kommer att inleda inlägget med att presentera adekvat bakgrundsfakta, försätta med kompletterande reflektioner och avsluta genom att öppna upp för diskussion.

Mitt sätt att vara på är lite lustigt. Jag är lugn som en nedsövd filbunke, kan inte stava till arg och majoriteten av mina lojala lekkamrater ser mig som en laidback och slö filur. Gångerna jag brusat upp, höjt rösten, tappat fattningen eller hostat upp corn-flakes går att räkna på ena tassen och mina föräldrar, samt en amerikansk och förvånad bilhandlare är de enda personer som någonsin sett mitt arga ansiktsuttryck.

Är det så att du vill beställa en verbal misshandel åt en antagonist eller två, är mitt telefonnummer det absolute sista dina flottiga fingrar ska slå. Retoriken och de snitsiga ordvitsarna finns visserligen där, men den riktiga glöden och övertygelsen som behövs för att fullständigt förnedra din ärkeskurk saknas, för jag bryr mig inte tillräckligt tillräckligt.

Missförstå mig rätt. Jag är absolut inget litet apatiskt kolli som sitter hemma, pillar mig i naveln och äter kakdeg. Förutom denna defekt innehåller min känslo-paljett de obligatoriska färgerna. Kittla mina fötter, kyl ner mina ljumskar och klia mig på ryggen och jag lovar dig att jag kommer att fnissa, frysa och mysa. Ser jag orättvisor på tv eller på trottoaren utanför min dörr blir jag självfallet ledsen, nedstämd och engagerad. Får en dumsnut för sig att skada någon av mina vänner, familjemedlemmar eller bekanta agerar jag självfallet, betalar jag gärna tillbaka med samma, fast större mynt.

Det är alltså i den vardagliga och mer lättsamma danslokalen mitt handikapp blir som mest synligt och blottlagt. När människor runt omkring mig svär sig röda i ansiktet, tappar flera kilo tålamod och irrar bort sig i vredesutbrott p.g.a. småsmulor, vykort och snicksnack står jag ensam kvar vid ribbstolarna och visslar, lugn och sansad.

Är detta beteende sunt?

Kommer jag att bli knäpp?

Känner du igen dig i min beskrivning eller har du möjligtvis frågor?

Om ja, hör av dig via telefon, på mailen, eller varför inte genom en liten snitsig kommentar i tråden.

Om nej, tack för visat intresse, och välkommen åter...

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-04-24 17:06
Hur är din röst?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-24 17:06
Jag är likadan. jag ser det som en bra egenskap faktiskt. Det är många gånger jag inte förstår varför folk hettsat upp sig. Kan ju inte vara bra för hjärtat? :)

Om det bara hade varit sånna som oss på jorden så hade det säkert inte varit några krig :)
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2006-04-24 17:29
1. Nej

2. Ja

3. Jag är exakt likadan :S
Urbanized Konfusion ute nu!
http://www.myspace.com/scissormenmusic http://www.myspace.com/bumbillbeats

2006-04-24 17:45
phlegm

Det är en utmärkt egenskap som du ska vara stolt över. Kombinerar du den med sunt förnuft, empati och passion så är du näst intill komplett!

Är det sunt? Så länge du inte sväljer känslor eller låter dig pushas runt så ser jag inget farligt i ditt beteende.

Kommer jag bli knäpp? Nej. Men dina uppviglande och provocerande fiender kommer bli det.

Känner du igen dig i min beskrivning eller har du möjligtvis frågor? Blir folk arga på dig för att du inte kokar av ilska som dem? Jag känner igen mig själv i det du säger med undantaget att jag nog allt känner mig arg ibland men sällan visar det. Dvs till bägaren runnit över.

Sen en till grej jag vill ta upp. En person i min närhet är jättesnäll och jättetrevlig och aldrig på dåligt humör. Väldigt lätt att hanskas med och förargar sällan någon.
Men han har ett par otroligt jobbiga och besvärliga egenheter och egenskaper som endast vi i hans närhet får erfara och irritera oss på. Så är det väl med alla kan tyckas, men eftersom "alla andra" alltid kommer överens så bra med honom så tycker ju han så klart att det är vi som gör/tycker fel så fort det blir en diskussion. Alltså, han tar liksom sitt förhållande med andra bekanta som en måttstock för sina förhållande med oss som står honom nära. Hans mer löst bekanta kommer ju alltid så bra överens med honom så varför ska vi trilskas så mycket och kritisera för? undar han.

Så tänk dig för vad du bygger dina preferenser på.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-04-24 17:50
klart det är bra å kunna hålla sig lugn, men att kunna hålla sig lugn i dom mest pressade situationerna, som mitt i ett slagsmål eller en hetsig diskussion, det kräver däremot litet mer karaktär och träning.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-04-24 18:19
Känner igen ditt beteende jag kan typ bara bli arg när jag har druckit öl eller tagit andra droger annars sitter jag mest som ett apatiskt kollo hela dagarna. Håller knut på så mkt känslor till skillnad från som 14- 15-åring när jag lät mitt MBD härja till fullo. Ett tips till dig är att försöka bryta cirkeln och släppa ut allt nu innan det är för sent, det kommer att kännas j-vligt tungt för dig sen och förmodligen slutar du som patient inom den lokala psykvården innan du vet ordet av.. Som sagt, gör dig själv en tjänst. Resonera alltid med "I <3 Life" som utgångspunkt så kommer nog resten att falla på plats av sig självt.

2006-04-24 19:30
folk som inte lackar skrämmer mig.
mycket...
http://www.sthlmmd.se

2006-04-24 19:56
samma här.

måste du dessutom i varannat ord påskina att du är "smitsig"?
"Förutom denna defekt innehåller min känslo-paljett de obligatoriska färgerna"
ehm. okej.
massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-04-24 20:15
Det är säkert för att du låter så ful när du är arg.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-04-24 20:23
*snitsig

jamen det är nåt obehagligt över det, vart tar allt arget vägen om det inte kommer ut? det ligger ju bara där tills det exploderar och personen ifråga skjuter ihjäl skolbarn.
massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-04-24 20:32
hmmm...

jag tycker de låter som en bra egenskap du har, o som flera andra sagt att se de positiva i dina egenskaper. jag tycker... för de första va skönt att du inte vill, inte ser intresset i att förnedra någon, o jag förstår inte varför du eller nån annan skulle medvetet vilja bli mer elak, världen e hård nog som den e redan, tycker jag.

att säga ifrån, o mena det, men inte balla ur o säga vad som helst lr göra vad som helst e allt annat än mesigt, de e självrespekt.

sen, klart nån gång kanske man säger nåt dumt i ilska, men de får man juh förlåta sig själv för då o säga förlåt till den andra...

chilla på !
och..???

2006-04-24 21:06
låter som du kommer göra nått litet till stort i framtiden.

bli som ned flanders i simpsons, han svär aldrig och blir aldrig arg, sen fick han ett sammanbrott och hamna på psyket ;D

2006-04-24 21:15
Lingonfil P19

Historien om din förträffliga vän ska jag packa ner i min minnes-ryggsäck och ta fram i välbehövliga stunder.

Heartwall

Lite småklantigt av mig att använda ett så pass laddat ord som handikappad. Andemeningen jag ville förmedla var mer "en egenskap som kanske inte är så vanlig hos alla". Jag gillade förresten längden på ditt inlägg.

phenoxyethanol F8

Ordet "snitsigt" hittar du denna vecka på min lista över ord som skall användas mer, för att uppskattas mer.

moln

Du har rätt, världen är fan hård. Pallar därför inte brusa upp mig över smutstvätt, filmjölk eller pärlplattor.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.

2006-04-24 21:29
Where have you been soul brother? ;)
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2006-04-24 23:02
det du säger är att du inte brusar upp över småsaker? men du kan bli arg om t ex någon i din familj skadas?

ska detta vara onormalt? är det en defekt? handikapp till och med?

jösses, tror du "snitsar" till din "svensson-känslo-paljett" lite väl.

2006-04-24 23:18
joppepoppe P48

Min referensram är personerna i min omgivning. 22 års erfarenhet säger mig att jag är lugnare än de flesta, att när andra börjar gråta över spilld mjölk tar jag fram gummistövlarna, skrattar och börjar glida. Finns ju alltid en chans att mitt beteende i din omgivning inte är särskilt på något sätt, men då blir det ju din sanning, och inte min.

Vill avsluta med att påpeka att jag aldrig ha påstått mig vara unik eller speciell, kom ihåg att jag vände mig till whoa.nu och inte till ripley's ;)

2006-04-24 23:50
Jag är absolut inget litet apatiskt kolli som sitter hemma, pillar mig i naveln och äter kakdeg.

Haha "nä nä" okej! :D ;]
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-25 12:23
jag e likadan..dom enda som sätt mig riktigt rasande är mina föräldrar och mitt ex typ hehe..
ser det posetivt att man är en lite gladare människa än de flästa:)
Säg Whalla!?

2006-04-25 18:33
Trevligt skrivit om inte annat :)

dina frågor har jag dock inga säkra svar på
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-04-25 19:50
Jag anser personligen att det är onödigt att brusa upp sig och bli arg.
Så jag rycker i stort sett på axlarna åt allt som händer omkring mig.

Sunt kan jag väl inte påstå att det är då jag troligen sväljer ner mkt ilska och ngn gång säkert exploderar, för när jag blir arg..då blir jag a-r-g. Många undrar hur jag orkar vara så lugn över allt.

Im the center of calm, ungefär.

2006-04-26 05:30
Är du aldrig arg utåt kan du med tiden bli arg inåt...

2006-04-26 09:53
har läst lite fler inlägg på tråden, o jag tänker så här, av nån anledning anses känslor som sorg, ilska, irritation uttråkad som negativa känslor, som inte borde finnas.

men irritation över nåt som inte stämmer kan juh leda till att jag när jag blir irriterad gör nåt för att ändra på situationen... om de e irriterande nog förstås!

att bli uttråkad är språngbrädan till att hitta på nåt kreativt istället för bara stirra in i väggen - som leder till att jag söker jobb, går ut lär mig klättra eller nåt

när jag blir ledsen är det ofta för att något hänt, tex jag vill komma in på en utbildning men fick nej, lr såg fram emot att hänga med min polare men när hon inte kan blir jag lessen. de visar att de betyder nåt för mig, att de va viktigt.

sen tycker jag de e sunt att bli arg, ledsen lr irriterad av orättvisor i världen, som oxå när andra beter sig illa mot en eller sviker - för då vill jag inte tolerera att sånt händer mig lr i min omgivning. förhoppningsvis säger jag ifrån då.

eey, eller vad tänker ni?

och..???

2006-04-26 23:09
Av vad jag läst så verkar det vara många som tycker att phlegm lagrar ilskan inom sig och det är därför som han inte visar den.

Är det helt otänkbart att phlegm helt enkelt inte blir lika arg som andra?

Jag vet att på mig själv så upprörs jag helt klart mer av vissa saker än andra. Det handlar inte om att jag blockerar känslor på vissa områden, de finns inget att blockera liksom.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson

2006-04-27 11:23
Palla vara arg, jävligt sällan jag blir det.. Peace, love and harmony! Dont worry, be happy.. thats the shit vaa. ;D
Big brother is watching you.

2006-04-27 16:28
jag gillar ditt sätt att skriva......

jag tror inte att det är nåt farligt att vara som du är så.... keep on
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2006-04-27 17:18
Jag tänkte precis säga att han skrev som en frukt...

2006-04-27 23:53
antar att du är likadan som mig...

den enda ordet som finns är konflikträdd ..

detta lilla fenomen är något som man måste ta tag i, annars går de åt h-vete!

gör lumpen eller nåt!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2006-04-28 00:48
var glad du inte är som jag,brusar upp så fort saker och ting inte går som jag tänkt..
...

2006-04-28 10:22
Hehe, det kan vara jävligt provocerande med personer som är kolugna mitt i en hetsig (från ena sidan) diskussion.

Manel

Man behöver inte alls vara "konflikträdd", att det skulle vara ngt dåligt. Tro det eller ej, det är faktiskt bättre att hålla sig lugn och inte brusa upp som en jävla hormonstinn buffel på nybete så fort något ska diskuteras.
undertiden

2006-04-28 10:24
Vafan, nu sa jag verkligen emot mig själv i mitt förra inlägg. Det är ju inte så bra att provocera folk. Men det är ju inget man rår för. Fan måste man bli skitlack på allting för att räknas som normal!!!
undertiden

2006-04-28 10:29
Mina inlägg är ogenomtänkta, skit i bara. Jag är trött och sjuk, jag ber om ursäkt.
undertiden

2006-04-28 15:23
Jag var skit hetsig i typ högstadiet och fick något liknande rent av galenhet när jag blev riktigt sur, blev nån jävla he-man och såg bara personen jag var sur(oftast springade därifrån)
Men sen fick jag nån jävla fläng i gymnasiet och blev jätte lugn av mig, har svårt att brusa upp mig.
Det värsta är väll att jag blir irriterad men de visas inte så mkt.
Blev troligtvis konflikträdd också.

2006-04-28 18:14
Men alltså, lugn och sansad och konflikträdd är inte samma sak.
undertiden

2006-04-29 02:19
phlegm P22

Tro mig du är inte ensam.

Jag kan iofs härleda många av anledningarna till min nuvarande karaktär vad gäller mitt humör till min barndom. Jag har i merparten av mitt liv levt i ett hem där mina föräldrar alltid bråkat och varit på gränsen till skillsmässa. Jag misstänker att mitt undermedvetna har insett att man inte kommer någon vart genom att bli arg och att slänga ur sig diverse ovettiga och elaka verbala verse, att det sedan har gått till en extrem överdrift är tyvärr utom min direkta kontroll.

Oftast i skeden där jag har fått förklarat för mig att jag borde känna extrem ilska så känner jag mig istället utmattad. Går väldigt lätt över till en "det spelar ingen roll du kan får rätt om du vill, för jag orkar inte ens bry mig" känsla.

Med det sagt så är det inte så att jag aldrig får min vilja igenom eller att jag på något sätt är konflikträdd (annat än att jag hellre sväljer lite stolhet än att slåss på fyllan), jag kan bara oftast inte se en vettig anledning till att bli genuint arg/irriterad/uppretad/stressad osv.

Jag tror att mycket hänger ihop med att jag inte fäster någon större vikt vid småsaker och överlag är en, konstigt nog, väldigt positiv person.

Jag har o andra sidan fått berättat för mig att jag antagligen en dag kommer ta ut all min uppsammlade ilska över någon lokal ICA affär med en hagelbrakare...

Den som lever får se :)

2006-05-02 18:08
hehe.. jag blir fan aldrig arg typ.. mer än på familjen ibland så... men d e ytterst sällan att någon utav mina kompisar ser mig arg... många har aldrig ens gjort d... jag har aldrig slagit någon, ingen har någonsin slagit mig... shit vilket underbarn jag e.. tihi
http://www.myspace.com/akinonline

2006-05-02 18:40
Är mer eller mindre likadan. Kan ibland bli lite sur men då går jag och gör något annat och glömmer det lika snabbt igen. Min morsa har en ganska kort stubin har relativt lätt att bli arg då bara viftar jag bort det, sätter mig och lyssnar på musik eller hittar på något annat skoj och lämnar henne åt sin ilska. Orkar inte med folk som blir arga och kan inte förstå att folk bli arga heller.

Min far och jag påminner dock ganska mycket om varandra till temperamentet och jag kan inte minnas att jag sett honom arg någon gång. Så antar att jag ärvt det från honom.

Ilska skapar enligt mig bara problem och jag tror inte det gynnar någon att skrika och gapa på varandra. Visa mer kärlek och mindre hat helt enkelt, det är vad världen behöver idag. :)
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.