I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-04-26 02:12

finns tur?

Kan man ha tur? Vad är tur? Finns tur eller är det något vi hittat på? Är det någon som bestämmer att vi ska ha tur just då. Och jag menar inte definitionen av tur för det vet vem fan som hellst.

Kan man göra sig förtjänt av tur?

Otur för nån kan vara tur för en annan.
har det nån koppling med vad man gör i livet, dvs god eller ond.
Karma osv.

snöa iväg jag vill läsa vad ni tänker

2006-04-26 02:48
tur=slump som bådar sig gott...
What would macgyver do?

2006-04-26 03:11
finns slumpen?

2006-04-26 03:17
Slumpen finns i min öl.

Nej skämt och sido, jo jag tror slumpen/turen finns i varje människa. Allt har en betydelse på ett eller annat sätt. Svårt och definiera detta i fullt-tillstånd, men undrar någon så ska jag försöka så gott ja kan.,
-- Mr.L --

2006-04-26 03:27
om man ser slumpen som sånt vi inte har kontroll över så ja, då finns slumpen...
What would macgyver do?

2006-04-26 03:33
Pilsner Sa DET.
-- Mr.L --

2006-04-26 06:30
det kan vara något som triggar slumpen menar jag. och då är det ingen slump. dvs finns slumpen om man tror på ödet.

2006-04-26 06:36
shit jag snöar själv, jag svarar på frågan i frågan. jag menar vad är det som triggar slumpen.

2006-04-26 06:42
säg mig hur samma människor alltid kommer till final i poker. kan folk ha mer tur än andra, och då är det heller ingen slump, förtjänar vissa o ha mer tur än andra?

2006-04-26 07:16
dom kommer alltid till final för dom spelar typ 100 gånger fler pokerturneringar än alla andra... och så e dom rätt duktiga på spelet...

vad var det vi pratade om förresten?

2006-04-26 07:21
läs allt shit det var exakt det svaret jag inte ville höra

2006-04-26 07:35
ja fattar men poker var ju ett extremt dåligt exempel är vad jag försöker säga...

2006-04-26 07:36
glöm poker för jag spelar poker själv, men på ett sätt så har man mer tur om man e bra, kan man göra sig förtjänt av d.
Poet

2006-04-26 11:45
Slump för faan.... Tur är tur beroende på situationen och vem det gagnar...

Laget som leder har tur om det andra lagets spelare missar bollen.

Laget som ligger under har tur om deras spelar träffar målet.

Och speaking 'bout poker, så är det tur att få vissa kort. Men du kan fortfarande bluffa dig igenom ett helt spel med kassa kort. Så det är långt ifrån tur.
At the gates of Eternity...

2006-04-26 16:45
dafute P19
poker är nåt man antingen är duktig på eller inte... en kass spelare kan nån gång lyckas bra pga turen, men i längden är det bara skillz som spelar roll...
What would macgyver do?

2006-04-26 18:43
finns slumpen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-26 18:56
Kan man ha tur?
Ja
Vad är tur?
Min definition: När slumpen gynnar en.
Finns tur eller är det något vi hittat på?
Ja den finns.
Är det någon som bestämmer att vi ska ha tur just då?
Nej, inte specifikt, bara generellt sett.
Kan man göra sig förtjänt av tur?
Beror väl på hur många gånger du väljer att testa slumpen, men troligtvis nej.
har det nån koppling med vad man gör i livet, dvs god eller ond.
Karma osv.

Nix
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2006-04-26 19:09
Vad är tur?
Tur=sannolikhet
Im not an idiot...An idiot is a 44th floor window washer who steps back to admire his work....!
Rappare

2006-04-26 19:59
Tur finns nog, i det det mån att saker lyckas utan att vi har kontroll över det. T.ex. att kasta en basketboll över en hel plan med slutna ögon och träffa korgen, det kan man nog inte kalla för annat än tur.

Men att sätta sin tillit till termen Tur och tro på det som något som verkligen existerar så tror jag man blir oftast missbelåten
facebook.com/idiomatisk - fan page

2006-04-26 20:01
Enligt kvantmekaniken finns slumpen, som förlopp som ej går att förutsäga.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2006-04-26 21:05
Pilsner

säg mig nått jag inte vet.
Ja men haha om en kass spelare kan lyckas bra genom en hel turnering och sen vinna. om samma spelare vinner omöjliga händer efter händer. vem säger att tur är slumpen då.

2006-04-28 02:27
dafute...
Det händer väl lite då å då i världen att saker som är väldigt osannolika ändå inträffar. Nånting annat vore väl väldigt väldigt konstigt? Ok, ett exempel: om sannolikheten för att ett visst förlopp ter sig på ett visst sätt är en tiondels promilles chans så är det ju inte mer än logiskt att det i sånna fall inträffar ungefär var 10 000:de gång. Ren logik...
What would macgyver do?

2006-04-28 14:18

Låste om ngn undersökning som hade gjorts. De skúlle kolla om folk har olika mycket tur. Och det visade sig att de med mycket tur (bra jobb, pengar familj mm) Är de som gör vad de känner för, följer magkänslan.. Hmm, flum, men ngt sånt va de. Så gör det som käns rätt.
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2006-04-28 15:51
Klart att slumpen finns, det är helt enkelt ett random utfall av alla tänkbara utfall.

Säger man att "det var inte slumpen" så menar man väl att man planerat det väl och visste utfallet med säkerhet.

Tur är helt enkelt slumpen som bringar något gott. Sen lyckas ju vissa få denna mer än andra. Som människor som vinner på lotta flera gånger, detta är tur, dvs slumpen ger något gott.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-04-29 00:06
jag kan allt det dära logiska ni kommer med hela tiden, men det är itne nog med förklaring för vad jag tänker. jag tänker att allt är förutbestämt och då finns inte tur eller otur. det finns bara som det ska vara för vissa har gjort sig förtjänt av det mer än andra.. dvs tur och otur existerar inte för att slumpen aldrig fanns.

2006-04-29 00:53
dafute... vari ligger logiken i att saker å ting är förutbestämda i speciella syften???... vad tyder på att det finns nån mening med att vissa saker händer å andra inte???... finns det nåt som tyder på det eller är det bara nåt du tror på för att du mår bra av det???...
What would macgyver do?

2006-05-01 03:00
haha den finns överallt , öppna ögonen

2006-05-01 03:10
NEJ
Kekke och Raimo la i tredje växeln och stack!
db db db db

2006-05-01 03:23
JO ?

2006-05-01 03:26
there can never be a day of positive without negatives flesh and postives face with a razor to balance the opposite

2006-05-01 03:44
dafute...
haha den finns överallt , öppna ögonen tack för en väldigt talande, förklarande kommentar... om du är så säker på att det är som du säger så kan du väl förklara hur det vore möjligt... annars kan du låta bli å skriva... aight?...
vår planet spelar lika stor roll för världen som ett sandkorn för jorden... det finns miljarders planeter och galaxer... du tror ändå att den världsliga mekanismen är anpassade för just oss, en av alla miljontals arter som finns på planeten tellus i galaxen vintergatan... som att vi har nån som helst betydelse...
What would macgyver do?

2006-05-01 05:35
Pilsner

Det finns inget att förklara. "logik" vs "tro". säg mig rymden, dessa galaxer hur allting starta, big bang? vad fanns innan bigbang, fanns bigbang, en teori. vet man ej början vet man ej slutet. finns inga svar.

2006-05-01 23:39
big bang är väl det mest logiska... innan big bang tror många forskare att det helt enkelt inte fanns nånting i och med att dimensionerna(inkl. tid) inte ännu blivit till... det är väl så man tror det började... även om man nu inte kan va säker... man kan itne va säker på nånting... men om man som du inte ens försöker tänka logiskt så kan man iaf va säker på att hamnar långt från sanningen...
What would macgyver do?

2006-05-02 02:58
jag tänker så logiskt det går att tänka, men eftersom att man inte vet vad som var innan som var innan som var innan hur ska man veta slutet. Det är ju logiskt att tänka så dvs jag är logisk i mitt tänkande, du är ju ologisk som skriver så.

2006-05-02 12:34
Det är ju logiskt att tänka så dvs jag är logisk i mitt tänkande.
va???... om man däremot tänker i ologiska banor så tänker man fortfarande inte logiskt... att tänka och tänka logiskt är två vitt skilda saker... en logisk slutsats är nånting man kommer fram till som ett resultat av dom premisser man har tillgängliga... det är inte vad du håller på med... det återstår fortfarande svar till följande fråga: vad talar för att gud finns???...

men eftersom att man inte vet vad som var innan som var innan som var innan hur ska man veta slutet.
vem säger att det över huvudtaget var nånting innan?... och vadå veta slutet?... vad snackar du om egentligen?...
What would macgyver do?

2006-05-02 22:53
Slumpen är när något avgörs av variabler som man inte kan greppa. Det finns alltid ett skäl till det som händer, variablerna finns där, men efter en gräns av komplexitet eller vad man ska säga så går det inte att påverka och/eller räkna ut resultatet, då blir det "slumpen som avgör". Till exempel om man slår en tärning så skulle det säkert gå att räkna ut exakt vilken siffra det kommer bli från det exakta kastet, men eftersom minsta lilla avvikelse kan få ganska stora proportioner så blir det omöjligt att förutse exakt vilket nummer som kommer när man slår tärningen som vanligt. Eftersom man inte kan greppa variablerna så är det "slumpen".

Yada yada jag vet inte vad jag pratar om.
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2006-05-03 01:07
Pilsner du borde ha greppat detta för så jävla längesen. orkar inte änns förklara det.

2006-05-03 01:25
man är ovetande om vad som var innan allting/början. och vad som händer efter döden/slutet, säg mig det ologiska med att tänka så och ha synpunkter på det, du kan ju dock ej bevisa för mig med ord att tur inte är en slump.

2006-05-03 13:43
fattar bara inte varför du börjar ta upp grejjer vi inte snackat om... om det inte är nåt du missförstått mig om för tio inlägg sen... och nej det klart jag itne kan beivsa nånting... har dock förklarat varför det du säger känns ologiskt... snälla, bemöt det jag skriver... du har inte förklarat varför det är logiskt att saker å ting händer i speciella syften... du skriver bara: haha den finns överallt , öppna ögonen
hej...
What would macgyver do?

2006-05-03 14:15
tycker det att det är logiskt att det inte finns tur eftersom att slumpen aldrig fanns för att vissa förtjänar tur och andra inte, det känns inte som någon slump enligt mig. men jag spekulerar bara, själv anser jag att som man gör det till så blir det. turen kommer till den som förtjänar den, inge bevis bara teori en teori som bigbang.