I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Folk, fega eller hycklare?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-05-21 20:49

Folk, fega eller hycklare?

Steg av tåget i t-centralen och gick genom gången mellan pendeln och tunnelbanan ni vet. Det var sådär tjockt med folk som gick åt båda hållen, från långt håll ser jag en kvinna som står vid glasdörrarna med ena handen för pannan, det är fläckar på marken, blod.
Jag noterar att folk bara går förbi utan att stanna, tänker att kvinnan kanske är pundare eftersom hon virrar runt och därför vill de inte stanna?
Kommer närmare och ser att det är en helt vanlig tant runt 60 med resväskan bredvid sig, hon är en helt vanlig tågresenär som ramlat? varför stannar ingen? Det är fullt med blod på marken och blodet som rinner från pannan ned i ansiktet försöker hon stoppa med bara handen, hon har inget papper, har ingen ens papper att ge henne? Från den sekunden jag ser henne tills jag når fram till henne har ingen stannat, de går nästan omvägar för att slippa runt henne.
Jag stannar, frågar hur hon mår, om hon vill ha hjälp, räcker fram en pappersservett, hon säger att hon gått in i glasdörren, att hennes man hämtar vatten och papper och att det inte är någon fara. blodet är klarrött så jag ser också att det inte är någon fara. Men NU plötsligt kommer tre olika personer också fram för att hjälpa till! vart kom de ifrån?

Råkade stockholms fyra enda hjälpsamma samariter gå förbi exakt samtidigt? Vågade de gå fram först när jag stod där?

Min teori är att folk över lag inte bryr sig men vissa skämdes när de såg att någon gått fram och därför inte ville vara sämre, de innan behövde ju inte skämmas för de var lika goda kålsupare allihop.

det mest logiska vore väl att inte gå fram NÄR det redan är någon där, då har hon ju redan hjälp, inte att inte gå fram när det inte var någon där?

är folk sånna hycklare?

Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-05-21 21:01
Stockholm.

2006-05-21 21:09
Narcissus

Ja, folk är hycklare :( It disgusts me );
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-05-21 21:33
Brunstgnägg: jamen just det, fan folk bryr sig inte, men då kan dom väl FORTSÄTTA att inte bry sig fast någon annan går fram, det är där hyckleriet kommer in i bilden!
haha om dom trodde att jag slagits med henne hade dom faniheller vågat gå fram, läskit ju sa dom man kan ju få en smäll själv ush vad läskit jag kanske har en bomb under jackan bäst att springa läskit läskit..
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-05-21 21:35
OKEJ att man inte bryr sig, det är en sak, jag bryr mig inte alltid heller, MEN FUCKING STÅ FÖR DET DÅ varför ska man låtsas bry sig om man inte bryr sig, det måste ju vara HÖJDEN AV SLÖSAD TID

2006-05-21 22:14
I huvudstaden är folk sånna, ingen har tid att bry sig om nån annan, huvudstads människor har fullt upp med att ge det bästa till sig själv. (Nej, jag drar inte alla över en kam!)
Det borde finns fler som dig, det borde vara en självklarhet för alla att vara hjälpsamma och lämna tid åt andra människor.
Just fan, det är jag som är Satan.

2006-05-21 23:51
HATAR FOLK FAN!
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2006-05-22 01:22
I Göteborg hade det varit 200 pers framme redan innan hon slagit sig och änna "Ajj dåå gumman, ta tag i min stonga varvarbetarnäve och så går vi och käkar halv spcial!"

2006-05-22 01:31
MÄÄÄH, så folk blir dryga för att de är stockholmare? Det var ju fan ta mig tåget från BORÅS jag kom med! Rent logiskt BÖR det åtminstonde varit nåågon stackars boråsare med, och borås är väl fanimej i princip göteborg!?

2006-05-22 01:35
det e ren psykologi kommer inte ihåg rikigt vad det kallas men det är just den grejen att desto fler folk som är omkring desto mer känner folk att det inte är deras ansvar; man lägger över det på nån annan och tror att dom kommer göra nåt.

typiskt ställe att sånt händer är ju just t-banan
www.myspace.com/furiousbeats1

www.myspace.com/headlikeorange

2006-05-22 01:49
såg en alkis ligga på kortedala torg i regnet på en bänk medas en fågel käkade mat ifrån hans hemköps påse, tänkte gå fram å kolla läget men så såg jag att det var samma alkis som hadde slagit på en annan för någon dag sedan å sen när bråket stoppades drar alkisen fram e morakniv å börja cpa runt på torget..

men annars brukar jag hjälpa folk, fast det har gått fel ibland.

en gång när jag var på väg hem ifrån en fest så såg jag e ntjej sitta å gråta på marken, så jag gick fram å sa ursäkta e allt bra? då vänder hon sig imot mig å börjar skricka.. hahahha
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-05-22 08:19
Hahaha, gick in i glasdörren, haha..

närå : (
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-22 15:58
Jo de e sant.. Morsan trillade me cyklen för skitlängesen (en hund sprang typ in i hjulet, jaja de låter ball men de va nog inte kul för henne). Så trillade hon mot en sån gtukant och bröt axeln. Hon kunde inte röra sej. (Detta va innan mobiltelefonernas tid) och folk gick bara förbi henne. Ingen brydde sej. Hon låg där typ i en halvtimme innan hon tog sej upp.

En annan gång var det tvärtom. Hade skurit mej som fan i handen när jag var på beachen och badade. Så skulle jag gå hem. O de typ forsade blod. Då kom de fram massa snälla tanter o frågade om jag ville ha deras handdukar att hålla runt handen med.

Men ja folk brukar vara mindre trevliga när saker inträffar. Beror väl lite på vad det är som har hänt och om personen i fråga vill ha hjälp eller inte. Somliga blir ju förolämpade när man ska hjälpa dom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-22 16:03
Något av det mest beundransvärda jag läst om var den gamla tanten som hoppade in i ett gäng med killar som sparkade på en som låg ner och täckte honom med sin kropp, trots att hon inte kände killen.
Hoppas den tanten kommer/redan är till någon slags himmel :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-05-22 17:05
fyfan jag fattar inte hur folk bara kan gå förbi alltså...¨såg nån film på internet en gång (utspelades sig i sthlm) där en människa låg DÖD o folk bara glodde o gick vidare...shit alltså.....
BAHA!

2006-05-22 17:14
Brunstgnägg: ahh eller hur, men ligger det en död människa som inte har en människa runt sig, så kan väll egentligen ta för givet att ingen har tillkallat hjälp etc? man kan väll för fan ta fram mobilen o ringa, inte bara gå förbi! kolla till personen..
BAHA!

2006-05-24 13:41
Civilkurage och medlidande är en bristvara i dagens samhälle, tyvärr.
spliff macht frei
Rappare

2006-05-24 15:01
Så är det väl med det mesta. "inte mitt problem" tänker väl folk om de ens tänker.
T ex när jag var i frankrike så åkte vi en tunnelbana där det var en jättestor svart person som började tjaffsa med folk, och alla i hela tågvagnen ställde sig upp och motade ut honom ur vagnen.

I sverige däremot, på ett x2000 tåg har en person blivit misshandlad utan att någon i vagnen ens brydde sig om att försöka kontakta personalen.

2006-05-24 15:18
Okej här har vi ett exempel. Det är ganska färskt, från förra lördagen.
Det här var mitt på stan och minst 100 pers vittnade till det.

En kille flippar ur och börjar nita sin tjej. Tjejens kompis försöker hålla fast killen, och lyckas delvis, eftersom att han inte riktigt kommer åt henne. Men han försöker hela tiden få tag på henne, och skickar en höger och vänster då och då mot henne. Jag står cirka 20 meter därifrån och tänker: Jag kommer inte ens hinna fram dit, så har 20 pers flygit på honom och hållt fast honom. MEN!Han får tag i sin brud, slår henne i ansiktet med knytnäven , och ingen gör någonting. Så jag lämnar dom jag stog med och lyfter bort tjejen och ber henne springa.
Då kommer den här killen med näven i högsta hugg och ska nita mig...
Där stannar jag med den historian.
Men min poäng är, att varför ska man springa framoch riskera att själv få stryk?Det är ju så folk tänker. Dom blir rädda, för att bli inblandade i något dom inte kan hantera.

Nu hade ju jag tur då, eftersom att killen inte ville ge sig på mig efter att jag bett honom hålla käften, vända sig om gå.
Men tänk om det varit nån annan som inte sagt så till honom? Hur jävla mkt stryk hade inte han fått då?

2006-05-25 00:50
Asdöd: mm fucked up men jag säger okej ändå för feghet, det är ändå en anledning även om det inte är en ursäkt, men folk är inte bara fega de är bekväma också! fan orka gå de där 20 metrarna du gick till exempel, int många!

2006-05-25 00:51
Demirel du gjorde rätt som inte välte henne så kan hon ha ångest i resten av sitt liv, fan vaddå invandrare inte hjälper, min farsa skulle hedersmörda mig direkt bara han fick reda på att jag låtit bli att hjälpa en barnvagn komma på bussen..

2006-05-26 02:46
Eh, mitt tangentbord är fucked up så har lite överseende.

Men om det är bråk, en kille får spö av en annan kille så lägger jag mig inte i; eftersóm jag inte vet vad det handlar om, men om det är flera på en, kontaktar jag direkt polis/väkare/vakt eller whatever så fort jag kan och skriker högt "polisen kommer nu!" ...iofs bara hänt två gånger.

Däremot inte hjälpa en stackars tant? Det är fan skrämmande.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Poet

2006-05-26 14:17
Svensken är konflikträdd. I Sverige undviker vi konfrontationer och konflikter, vi har också oftast en "sköt ditt och skit i andra"-mentalitet.

Och fegheten, ja den också. Känner polare som blivit rånade mitt på ljusa dan och folk har bara gått förbi utan att bry sig särskilt mycket.

Nej, vi har inte mycket till civil kurage i Sverige.
At the gates of Eternity...
Poet

2006-05-26 15:27
General : Exakt, jag är inte rasist eller så. Men jag vet att jag aldrig skulle vilja ha ett par svenskar bredvid mig om det skulle uppstå ett bråk. Men som du säger så finns det undantag.

2006-05-26 15:49
egoistiska människor finns överallt...

2006-05-27 13:59
Att gå emellan när en kille slår eller behandlar en tjej illa tycker jag är rätt självklart, och det tror jag rätt många gör, åtminstonde har jag blivit nerslagen i ett dylik situation där en kille missförstod. Däremot ser jag det inte som alls självklart att man ska springa fram och hjälpa folk för att dom har näsblod eller sitter och gråter. Dom flesta kan ta hand om sitt näsbold själv, det är inte alltid man vill ha en främlings hjälp.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-05-27 16:52
Hehe. Det finns nån snubbe som rest runt massa, han är svensk, och spelar död på olika ställen. Han säger ett Islans och Japan är de bästa ställen att kollapsa på, snabbast hjälp.

Stockholm och övriga Sverige verkar rent tragiskt. Inte så många som hjälper någon där, alla känner sig för viktiga. '

Som när tv4 gjorde reportage, en snubbe misshandlade en kvinna på drottninggatan (Den mest gåendetraffikerade gatan) mitt på dagen, båda var skådsar, ingen gjorde nåt, alla passerade. Det är sjukt-
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-05-28 18:52
världen idag... *skakar på huvet*
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-05-28 18:58
Nattkrig: Saken är den att jag såg från andra sidan tunneln att det var pölar av blod på marken, tänk att du slår upp ögonbrynet till exempel för jävla mycket blod även om det inte är någon fara, jag såg blodet före kvinnan. Så om inte synskadades riksförbund hade träff i tunneln så såg ALLA det. Nog för att jag är bra men jag är inte stålmannen med laserblick som ser saker andra inte ser

General: Så du menar att ursprung/kultur inte har någon med hur man uppfostras att göra?

2006-05-28 19:32
rostad

visst vore de bättre om jorden enbart var befolkad av svampar?
en död moderat är en bra moderat

2006-05-28 19:50
likadant för min mormor. Hon skulle gå ut och köpa tidningen och när hon skulle gå upp för en trottoar så ramlade hon, hon hade kraftig yrsel, inte en kotte hjälpte henne med att komma upp. Hon fick ropa på en kille att han skulle hjälpa henne, och när han väl hade gjort det så kommer det tre andra som undrar hur det gick.
IDIOTER!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ave, imperator, morituri te salutant.
Iacta alea est!

2006-05-28 20:24
Nattkrig: Jag fattar vad du menar, och det är just VARFÖR det uppmärksammas på ett annat sätt som jag undrar över. Jag tror att människor känner skuld när de ser att andra hjälper men inte de, det är svårare att undvika det faktumet om det står någon där. MEN jag tror att folk går fram för SIN EGEN skull, "JAG bör gå fram, JAG bör hjälpa, JAG är en hederlig empatisk människa" Så att de skall behöva känna i efterhand att "JAG är en egoistisk, ohjälpsam människa, JAG hjälpte inte fast han gjorde det, JAG är alltså en sämre människa än honom". dåligt förklarat, orden sviker mig men Fattar du vad jag menar?
Poet

2006-05-28 23:05
Jag och frugan höll på att åka på stryk i tunnelbanan igårnatt av några nazis för att jag skällde ut en snorunge på 16-17 år som yttrade sig massa rasistiska saker. När nazisterna stack så fick jag och min fru plötsligt "stöd" av alla som satt i tunnelbanetåget.

Hatar passiva människor! Civilkurage är något främmande för svenskar och speciellt för 08:or verkar det som.

2006-05-28 23:08

exakt samma sak hat jag gjort en tråd om. exakt exakt exakt samma sak, och jag har varit med om det tusen gånger. har alltid ståt ensam och torkat blod av folk, vuxna är de värsta, ungdomarna bryr sig emr. 30taggarna går omvägar.. vart fan är världer påväg
Femme fatale

2006-05-28 23:21
BC99: Det är det fulaste, fan folk borde fortsätta hålla käften och stå för att de inte bryr sig. fucking dubbelmoral

Amar: oh! Vars e den? kom någon fram till något vettigt ang. det jag frågat om nu? I detta fall var det tre kvinnor 30-40 som kom fram sen, ungdomar är ett jävla pack men de står iallafall för att de inte bryr sig.

2006-05-29 00:34

ja dne hette typ den blåögde hemlöse mannen. en man som hade blviit misshandlad och var hemlös. kortsagt så sket alla i honom oh han låg och blödde på tåget och jag går ju såkalrt fam och undrar hur han mår poch vad som har hänt. han blev så jävla glad att någon brydde sig och kallade mig sin ängel och allt. det gör så jävla ont att höra sånt för det är ju intejag som gör något speciellt utan det som är intressant är ju alla andras likgiltighet..

iaf så började folk låssas som att hoppsan honom hade vi inte sett innan. detta har hänt mig förut när jag hjälp en alkis som ramlat.. blir så jävla arg,..

hur som helst så tvingade jag av den slagne på tåget av till centralen där jag hämtade papper att torka blodet med och. av hans reaktion så verkar det inte hädna ofta att han får omtanke.

Femme fatale

2006-05-29 00:49
hahaha ja men vid guud VARFÖÖR? jag fattar de tänker, "hemlös, värdelös alkogubbe vem bryr sig" om jag är rutten, självupptagen och kall en dag så tänker jag också så, men inte fan ändrar jag mig då bara för att någon annan bryr sig, då tänker jag snarare "men vafaaan lått gubben dö han får det likväl bättre så" men varför ska de då bry sig när du bryr dig? för de är hycklare, ingen har sagt nått annat så jag får väl skriva det som slutsats haha

2006-05-29 01:23

ja precis. varför ändras folk,. för att bara gå förbi det är också ett ställningstagande förstås. aja obehagligt, käns verkligen inte om som om svenskar eller rättare sagt stockholmare värnar och tar hand om varandra. inte för att jag är rädd men det är fan otryggt när man ser hur ignoranta alla är.

Jag har en gång varit edm om en sak, jag ramlade ihop på en perrong, nalending kan vi skita i, och jag kudne verkligen inte resa mig eftersom benen var gummi och efter ett jävla långt tag ko men kvinna , men hon var jätterar, fast då springer alla andra fram.. man vil bara sparka alla de andra på benen efetrsom de suttit där hur länge som helst och titat på, fast de kunde jag inte, hade ju gummiben som sagt..
Femme fatale

2006-05-29 01:26

fast det var ju inte aå farligt då faktiskt någon kom och satte mig på rätt tåg hem..

jag älskar sverige i alla avseenden utom just detta. bristen på engagemang i andra människor.. jag var i iran för en månad sen och därlägger sig alla i alla, lite jobbigt men jag föredrar det framför att folk ska ignorera varandra. alltså mo vi säger såhär, no way att du kan blir rånad eller våldtagen bland människor i Iran. det hödner inte för folk ingriper.. tillskillnad från här då f.lickor blir våldtagna på husbybadet framför allas ögon..

aja som sagt jag spyr på det, men bara det
Femme fatale
Graffare

2006-05-29 17:31
Folk ska dö, har inte gett dem tillåtelse att leva
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"