I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Får man synda i himlen??

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-05-31 11:50

Får man synda i himlen??

Om man lever som kristen ett kristet liv. Följer alla budorden och inte syndar - då e de ju meningen att man ska komma till den himmelska himlen. Men får man egentligen synda i himlen??
Om man inte får det, ja då kan det ju inte vara himlen eftersom att allt kul e olagligt och syndigt. E det egentligen till helvetet man vill då?
Eller strävar man hela sitt liv efter att komma till himlen där man får synda?

Ja har inga förväntningar på att ni ska fatta hur jag menar. Luddigt skrivet jag vet. Och jag vet att ingen här vet fo' sho' vad som händer i himlen men jag vill ändå veta vad ni tror.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-31 11:59
I helvetet får du ju inte göra de "roliga" "olagliga" och "syndiga" grejerna, utan du får brinna någonstans, sträcka dig efter äpplen eller böja dig efter vatten i all evinnerlighet.
Sedan strävar du inte efter att hamna i himmlen för att få göra som du vill när du väl är där, utan när du väl är där är du bara jävligt glad och knarkad helt enkelt.

2006-05-31 12:03
xavante P17 Men de e fan inte värt att dra till himlen om man ente får ha kul juuuuuuu. Hellre ett liv med synder då :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-31 12:05
precis som xavante skrev. dessutom har jag för mig att det är en synd att t.o.m. bara vilja göra syndiga saker. i himlen är man lobotomerad och nöjer sig med att flyta runt och inte vilja knulla eller mörda folk.

ungefär så ser jag på saken. tur att jag inte är troende. då hade jag haft problem.

2006-05-31 12:06
å andra sidan, syndar du livet igenom så hamnar du i den eviga skärselden och får uppleva oändlig smärta. är det bättre än att vara lobotomerad och tro att allt är fint och bra?

2006-05-31 12:08
junkgirl Haha asså ja, jag vet inte :) jag tror faktiskt inte ens på himmel/helvete och det där med att bara finnas, vare sej man brinner eller bara flyter runt och e helnöjd.

Men jag håller ändå fast vid det jag skrev innan, himmel e inte himmel om man inte får knulla, svära och dricka! Jaja jag vet jag e dum idiot och allt..

2006-05-31 12:10
Stjärt_Flykting F18

nej, vem tror på sånt, men ändå. leker man med tanken så gör man.

nej, jag är på din sida, men som sagt, tror inte att man får göra något alls som är särskilt trevligt i helvetet faktiskt. och då är ju alternativet bättre.

2006-05-31 12:12
junkgirl Haha tur du fattar hur jag menar.
Men ett liv är inte ett liv utan synder. Tror du inte att budorden är påhittade för att människor ska sköta sej.? Okej jag vet att folk kan bli hemskt arga när dom läser vad jag skriver men skitsamma.

2006-05-31 12:16
Jag tror inte heller på det där jidderishet, men det är rätt kul att spekulera kring.

2006-05-31 12:18
xavante P17 Ja jag gillar det främst för att alla står på samma punkt i ett sånt här ämne.
Så oavsett vad du skriver och hur övertygad du än är om att du har rätt så kan jag skita i det eftersom att alla är lika ovetandes när det gäller sånt här. Okej några på jorden har säkert rätt i sina spekuleringar kring vad som händer efter döden. Men eftersom vi bara tror och inte vet (hur skulle vi kunna veta) så är det roligt. Speciellt när folk blir förbannade för att dom tycker att man har fel.

2006-05-31 12:23
Sant, det finns ju dock rätt och fel i den mån att det som diskuteras nu är vad som händer i himlen och helvetet, vilka är två platser påkomna av religonerna, därmed har la den religon vars himmel eller helvete man pratar om veto om vad som gäller.

2006-05-31 12:29
xavante P17 Nä jag tycker inte det egentligen. Asså innerst inne så tycker jag inte det. Jag påstår att jag gör det för att visa respekt. Men egentligen skiter jag i vad alla andra säger, såvida dom inte har något mycket intressant att komma med, för jag e så jävla övertygad om att vi är dömda till ett liv av att undra vad som händer efter döden. Ju snabbare vi släpper det desto snabbare får vi "ro" i själen. (-det verkar ju vara ett gemensamt ämne i de flesta religioner - att vi innehar en själ och inte bara ett kroppsligt Jag)
Det är väl kanske lite det som är meningen med tråden att någon ska komma med nåt jättejätteintelligent svar så man kan vidga vyerna och inte bara tänka kristendom-buddhism-o.s.v.
Ääh fan va flummig man blev då.

2006-05-31 12:35
Jag är med på noterna, förstår vad du menar och det låter rätt så vettigt. Men samtidigt så säger du ju emot dig själv på samma punkt igen. Du har helt rätt i att ingen kan komma och köra över alla andra med sina teorier, och att ingen kan säga att just deras teori är rätt. Men samtidigt kan ju ingen komma och säga att någon annans teori är fel heller, och det är där det jag försökte säga om himmlen och helvetet innan. Se det som att himmlen och helvetet är religonernas teori om vad som händer efter livet, då kan ju inte vi komma och prata om vad som sen skulle hända i himmlen eller helvetet.

2006-05-31 13:29
fråga gud, han vet.
cry me a river!
--> thcrew

2006-05-31 14:15
I våran himmel får man ha sex med 40 fruar eller vad det är.
Man får dricka vin och få allt man vill ha. I princip sitter man och käkar, bazzar och dricker.

2006-05-31 15:16
xavante P17 Jamen de e precis de jag menar. Asså om de finns 390000000000000000000000 människor som tror på det som står i bibeln, då är det väl rätt sannolikt att det bottnar i något verkligt. Det fascinerar mej. Samtidigt som jag tycker att det finns så mycket annat än att predika om just dessa religioner (islam, kristendom, judendom o.s.v.). Om vi ska växa på en spirituell nivå så är det väl mer sannolikt att vi ska lära oss något i livet. Något som vi själva kommer på när vi verkligen lyssnar och ser efter. Inte något som står i en bok som någon skrivit.
Varför ska jag tillägna hela mitt åt att tillbe en gud/människa som jag aldrig har mött (låter korkat men det är faktiskt så jag menar).

Anledningen till att jag drog upp det här med himlen och helvetet är att jag tycker att det är lite korkat. Inte korkat KORKAT utan att det är ett lätt sätt att få människan att leva efter vissa regler och normer som passar i vårt samhälle.
Sen är det klart att jag inte ska vara någon bättrevetare. Detta är ju trots allt inte mitt område, när det gäller att visa hänsyn och respekt menar jag.

Asdöd , får jag vara med där?? Låter som att det skulle passa mej utmärkt!

2006-05-31 15:18
Och nu tror ni väl att jag är en lägre stående varelse som trampar på religioner. Faktum är att jag var väldigt kristen en gång i tiden (nog mycket därför jag är så intresserad av religionernas inverkan på människan). Så jag har faktiskt varit "insider" också. Därför anser jag mej vara priviligerad att skriva lite grovt.
Nåja hoppas ni inte tar illa upp!

2006-05-31 15:58
When I die, fuck it I wanna go to hell
Cause I'm a piece of shit, it ain't hard to fuckin' tell
It don't make sense, goin' to heaven wit the goodie-goodies
Dressed in white, I like black Tims and black hoodies
God will probably have me on some real strict shit
No sleepin' all day, no gettin my dick licked
Hangin' with the goodie-goodies loungin' in paradise
Fuck that shit, I wanna tote guns and shoot dice

helvetet låter roligare.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-05-31 16:00
TeKoNe P23 haha asså vet du så jävla sjuk du e. Satt o lyssna på den låten exakt när jag läste vad du skrev.

2006-05-31 16:03
Stjärt_Flykting F18
när jag läste första raden i din tråd var denna låten de första jag tänkte på.

"When I die, fuck it I wanna go to hell" så bra början på en låt.

dock tror jag att livet e en fest, å livet efter e en efterfest, så det gäller å bli så full å ha så skoj som möjligtå vara utvilad, så man har så skoj som möjligt i efterfesten sen, vi alla vet att dom som kommer nyktra till efterfesten oftast har tråkigt.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-05-31 16:06
TeKoNe P23 Ja asså fan jag kunde inte ha sagt det bättre själv!! om himlen finns så tror jag att den är så som du skriver!!!!!!!!

2006-05-31 17:17
Är folk här inne helt riktiga i huvut?
shimmy shimmy yo

2006-05-31 18:13
Oredan Ifall du känner att du kan reda ut det som står skrivet här så varsågod.

2006-05-31 18:22
om man får synda, vad ska man med ett liv ttill...?

det gäller att tro på sig och att man gör bra val... då är det kirrat...

i himmlen borde det tillåtna vara det tillåtna...
och om det är en himmel borde man inte behöva synda..

2006-05-31 18:23
jag menade om man inte får synda...

2006-06-01 11:05
om det är en synd och ligga med 10 brudar samtidigt så kommer jag synda som fan in heaven!
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-06-01 13:56
xavatnte>jag kan inte reda ut saker
shimmy shimmy yo

2006-06-01 14:19
i himlen så äter man philadelphia-ost hela dagarna. utan att gå upp ett enda hekto. låter det som en vettig sysselsättning i all evighet?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2006-06-01 14:21
Haha asså detta är fantamej intressant! Vart går gränsen då? Vad måste du göra för att förtjäna att komma till himlen. Om man måste följa exakt alla normer och budord som står i bibeln för att komma till himlen - då är där nog jävligt tomt däruppe.

2006-06-01 20:21
Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. -Joh 3:16, även kallad lilla bibeln

2006-06-01 20:51
Himlen kanske är en mer personlig sak. Alla (som är behöriga) upplever sitt egna himmelrike, där "världen" kretsar runt den enskilda individen. Fast ändå anpassad så att man får träffa dom som man förlorat i livet.

2006-06-02 11:42
ja komme rdu till himlen, får du göra precis vad som helst, och där finns det mer kul att göra än i denna värld.

2006-06-04 05:32
får man ha hatt i himlen?
 www.soundcloud.com/lirzproductions

2006-06-04 11:37
Kan smärta verkligen vara oändlig? Dom lär ju ändra fram och tillbaka på temperaturen på elden så att man aldrig riktigt vänjer sig vid smärtan.
www.google.se

2006-06-05 00:07
måste alla tro att man kommer till himlen om man just e kristen, ja tror man kan bli belönad om man håller sig till mänsklig moral iaf o kyrkobesöken spelar nog ingen roll

2006-06-05 00:09
varför inte bara leva skiten ur sig på jorden och sedan bara slockna.

tack å hej

2006-06-05 00:25
Att komma till himlen betyder att man är där Gud är. Eftersom Gud är det största, högsta och bästa som finns i universum måste ett liv med Honom också vara det bästa som kan hända efter döden. Begäret att begå olika "synder" upphör helt enkelt i himlen eftersom man redan har det så bra man kan ha det.

Tänk såhär: Du kan välja mellan att vara tillsammans med ditt livs kärlek, eller att festa runt, knulla och ha dig. I slutändan vet vi alla vad som är bäst, right?

Ett judiskt ordspråk säger att en orgasm är en försmak av himlen... för er som oroade er för sex-biten...

//jojje, en annan "insider"

2006-06-05 02:47
"Tänk såhär: Du kan välja mellan att vara tillsammans med ditt livs kärlek, eller att festa runt, knulla och ha dig. I slutändan vet vi alla vad som är bäst, right?"

Att man far bade och, utan risk for trassel, eller hur?

Arligt, himlen har stora problem med att att attrahera den svenska publiken. Hela grejen later lite Christiania, inte sa populart har omkring.

I ovrigt sa gor ju hatten mannen, sa jag vill garna ha ett svar pa lirz fraga.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2006-06-05 02:50
Att man far bade och, utan risk for trassel, eller hur?

Det är väl ungefär den situationen jag försöker uppnå (i andlig bemärkelse) hehe

2006-06-05 03:34
I himlen är allt tillåtet.

2006-06-05 20:31
Som jag har uppfattat det hela så genomgår man en förvandling när man väl är uppe i himlen som gör att det blir en omöjlighet att varken tänka syndigt eller synda.. Det finns inte i denna "värld" alla går runt och är allmänt snälla, goda, trevliga osv.. (säg inte att det skulle vara tråkigt, för som jag uppfattar det hela är det som att det inte finns något som är tråkigt... Alla negativa ord/saker existerar inte i himlen :) )

Precis som att det går inte att göra goda gärningar i helvetet....

Det är den enda lösningen jag kan se på det hela... :)

Det är lite som att diskutera, "Om gud nu är allsmäktig! Kan han då skapa en så stor sten att han inte kan lyfta den?"

peace
www.eddaonline.se

2006-06-07 14:31
Om man lever som kristen ett kristet liv. Följer alla budorden och inte syndar - då e de ju meningen att man ska komma till den himmelska himlen

det är inte riktigt så... alla människor syndar, inkl kristna såklart. det som avgör är om du tagit emot Jesus som din Herre och tror att han är Guds son.

Men får man egentligen synda i himlen??
Om man inte får det, ja då kan det ju inte vara himlen eftersom att allt kul e olagligt och syndigt. E det egentligen till helvetet man vill då?

Gud och synden går inte ihop, det var därför Jesus var tvungen att dö, han som var 100% Gud och 100% människa, och besegra världens synd för att Gud skulle kunna umgås med människan igen. nu kan den som vill ta emot förlåtelse för sina synder och på så vis få direktkontakt med Gud själv.

det är alltså helt otänkbart att synd existerar i himlen. himlen är en syndfri plats, en "ny himmel och en ny jord" som den beskrivs i uppenbarelseboken, fast utan svält, krig, fattigdom, sjukdom, ondska och allt sånt. helt enkelt en plats där de människor som vill följa Jesus får umgås med Gud och ha det skitgött!

2006-06-07 19:34
A M E N broder :)
www.eddaonline.se

2006-06-07 19:55
Ingen i himlen vill synda.

2006-06-08 14:55
Så livet är bara en prövning för att få tillhöra den kristna eliten?

eliten? Jesus letar inte efter perfekta människor, han vill ha gemenskap med de som kommer till Honom och ber om hjälp...

2006-06-08 14:56
dvs. Jesus vill hänga med alla människor, oavsett om de är rika knösar eller byggjobbare eller sitter på guantanamo liksom, de spelar ingen roll

2006-06-26 00:25
vem fan vill till himmlen förresten...fett nice att bara ligga å chilla underground och känna sig jordnära...

Rappare

2006-06-26 02:53
Dom flesta brukar ju säga att Himlen är ett mer metaforiskt namn för något som är väldigt bra och inte ett ställe där du typ chillar med gud på ett moln o kollar fotbollsmatchen från hans GODSCREEN TV...

Men...
Låt oss säga Himlen är en plats där du får chilla me alla de du förlorat..gamla släktingar vänner osv....
Då vore de ju perfekt eller hur? För d vore ju verkligen himlen för dig...

Men tänk om...
den du saknar och vill träffa...INTE vill träffa dig...
Då blir d ju inte himlen för den människan helt plötsligt om den människan måste kompromissa bort sin himmel för att du ska få din himmel...då är vi ju tillbaks här i livet me alla kompromisser hit och dit....

Så...
Är himlen precis som livet, en massa kompromisser mellan olika människors önskningar eller är himlen någonting subjektivt som bara din egen själ upplever, som en sorts illusion?
Isåfall är det ju inte "riktigt" men o andra sidan, tror man att d är riktigt så är det ju riktigt...iallafall för den som tror.
http://www.myspace.com/bizzlebeats