din intelligens
det finns 9 olika intelligenser i dagens läge (enligt kunnigt folk) 1. Språklig intelligens. Förmåga att muntligt eller skriftligt amvända ord på ett träffsäkert sätt. 2. Matematisk/logisk intelligens. Förmåga att använda siffror och logik. 3. Visuell intelligens. Förmåga att upfatta den rumsliga världen, ombilda och förendra objekt man ser och även kunna återskapa dem utifrån sin inre syn. 4. Musikalisk intelligens. Förmåga att uttrycka sig med musik. Även kännsla för rytm, melodi, och tonhöjd. 5. Kroppslig intelligens. Förmåga att använda kroppen för att uttrycka tankar och kännslor. Kordination, balans, fingerfärdighet, styrka, smidighet och snabbhet. 6. Social intelligens. Förmåga att uppfatta och urskilja skillnader och förendringar hos andra människor. Att uppfatta deras kännslotillstånd och tolka deras motiv och åsikter. 7. Självkännedom. Att ha en klar självbild och att se sina starka och svaga sidor. 8. Naturintelligens. Förmåga att observera, spåra, samla in och artbestämma växter och djur. Förstå sammanhang i naturen, se skiftningar och kunna använda sig av dessa erfarenheter. 9. Existentiell intelligens. Förmåga att fundera och lägga fram frågor rörande liv och död samt existentiella frågor. alla är exstra intelligent på någon av "punkterna", vilken av dessa intelligenser anser du dig själv vara "smart" på? och varför? ;D
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
gissar på att mina 2 högsta skulle vara intro och intra personell intelligens, nr 6 och 7 dvs. men fö så känns det som att alla dom andra ligger ganska bra till endå så jag vet inte. men just den matematiska/logiska delen har jag droppat mer nu på senare dar, va nog bra mer logisk förut än jag är idag, har driftat mer åt existentiell intelligens istället tror jag. bra klurigt de här med intelligens alltså :)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag skulle säga att jag inte är speciellt intelligent inom nått av dessa :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag är nog en 9:a tror jag.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Det är ändå 2.an som verkar utgöra det viktigaste måttet, iq...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ZoO-Man, var går gränsen för 8:an och 2:an? I saker som tex naturvetenskap etc. Och jag skulle inte påstå att jag är extra bra på någon av dem, bara lite sämre på vissa. Jag anklagar hela ditt inlägg för att vara bull(eller ok, jag håller inte med :P).
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
hiccory P21 Tycker jag inte. Alla dessa former av inteligens behövs för att forma ett samhälle. Inget är bättre en det andra.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
zoo-man Vart har du fått de där från? I Skolan hade de tavlor, en tavla för varje sån punkt, och där stod det lite om hur man är som person som hör till en viss punkt. Då var de mycket lättare att se vilken intelligens man hade.
Papalagi P22 Självklart jag har nog rätt standard iq, o ser egentligen inte folk med just hög iq som mer intelligenta än andra... men det finns ju ingen "mensa"-klubb eller test på nätet för speciellt språkbegåvade eller socialt kompetenta osv..
6, tror jag.
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
Nutz F22 ja ahr fått det från Kristianstadsbladet ;)
Zoo-man Fan va synd. De där tavlorna va jävligt coola faktiskt. =)
Ah, jo det är sant. Det kan ju kanske bero på att det är lite svårare att mäta dom andra formerna av inteligens.
Jag har läst denhär förut och liksom förragången måste jag säga att jag är ganska intelligent på allt utom 2an och även 7an.
Vi gjorde ett test på svenskan när vi började 1an för att läraren skulle förstå oss bättre, har föör mig jag fick högst på 6an social intelligens...dock tror jag inte alla ovan var med.
Graffare
2006-06-21 19:19
6. Social intelligens. Förmåga att uppfatta och urskilja skillnader och förendringar hos andra människor. Att uppfatta deras kännslotillstånd och tolka deras motiv och åsikter. fast jag tror att min Sociala intelligens har blivit paranoia! :S
http://beltontorsk.tumblr.com/
hiccory P21, haha stick till mensa med dig, som om logisk intelligens säger ett jävla skit om hur smart en person är. bara för att de inte finns test för dom betyder det inte att dom är mindre viktiga, snarare tvärtom.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Pusherman hehe läs igen va jag skrev...
bara för att de inte finns nån officiell grej som mensa på nätet betyder de inte att de inte finns
Naturintelligens tycker jag lät flummigt :D Men det kanske var/är av större betydelse där man lever närmre naturen än vi svenskar generellt sett gör idag.
ja tycker det finns allt för lite intelligens av den Existentiell intelligensen igentligen... ja menar, tänk på alla de "hippa-glasögon-med-ruffsig-färgad- frilla-tanterna" (de som ser EXAKT lika dana ut)... ni vet vilka ja menar, eller alla sunk-skallar som jobbar med kontorsarbeten osv... sånna 40 åringar som är allmänt tråkiga... hur många timmar tror ni de spenderar om året på att utnytja sin Existentiell intelligens? 2... kanske 3? och förövrig verkar det som om man kan lära upp alla de 9 intelligenserna... vilket då betyder att man måste lära sig intelligensen för att kunna den? eller? men om man inte får lära sig intelligensen, vilken intelligens har man då? damn... folköl gör en diskutions törstig ;)
Jag skulle uppskatta att jag är en nummer ett. 1. Språklig intelligens. Förmåga att muntligt eller skriftligt amvända ord på ett träffsäkert sätt.
Skivsamlare
2006-06-24 22:40
just nu är jag bäst på 7an och 9an och sämst på 5an men jag tror ganska övertygat på att man kan träna upp alla de här olika områdena. vi har alla olika förutsättningar på hur bra vi kan bli men de flesta kan bli bra på allt det här om vi tränar. jag skulle helst vilja bli bättre på punkt 1.. har inte minnet någon egen kategori?
E_NO_LA P23, visst går allt å träna som du säger! minnet har inget med intelligens att göra alls, men det går ju å träna även det. minnet är ju dessutom uppdelat i flera delar, kort tids, lång tids etc. + det undermedvetna där allt sparas.
1, 3 och 7 är mina starka sidor.
språklig och existensiell tror jag fast den språkliga delen märks nog bara när jag ska skriva uppsatser eller debatterar om nåt viktigt... annars använder jag inte orden särskilt träffsäkert i det vardagliga livet självkännedom tror jag de flesta har på det torra
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Jag är nog gangska begovad när det jäller språket tror jag.
för sent
psyjunta, "självkännedom tror jag de flesta har på det torra" you would be suprised how mistaken you can be! :) människor har en tendens att inte alls veta särskilt mycket om sig själva när man gräver lite djupare.
min absolut högsta är absolut visuuel inteligens, tecknar och målar och har alltid högsta poäng på tester som gäller det där.. så där ligger jag riktigt högt..
Öhhh, jag har en liten och pricksäker kuk. Är det en sorts intelligens?
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
jag är nog egentligen bara 4
va hände med Emotionell Intelligens samt Själslig Intelligens ?
WÖÖÖRD! EXAKT GO GET EM TIGER!
.................................................................................................... <- Ett hundra punkter.
jag har 10/10 på alla utom tvåan. där har jag 2/10, därför har jag bara en iq på 76, lite lätt utvecklingsstörd.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
1 och 3
massivt motstånd mot behandlingshem.
Jag kan hålla med om att Gardners teorier behöver utvecklas, ifrågasättas och fyllas på med fler intelligenser än de ursprungliga sju. Däremot att lägga till "naturintelligens", det vore intressant att veta vem som la till den (var det gamla Howard själv?) och hur underbyggs argumentationen runt detta? Gardner hade ju skitfina beskrivningar i sin bok med väl underbyggda resonemang och slutsatser. Jag skulle vilja se något liknande angående "naturintelligens". Detta gäller "existensiell" också såklart, men den kan jag fundera ut i förväg =D
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.