Prylar... en drog?
Lyssnade precis på Johan Rehborgs sommarprogram i p1. Riktigt kul, hade det som podcast och satt på tåget till gbg. Folk lär ju trott jag gick på droger. Jag garva så jag vek mig dubbel. Aja nog om det ett tips! Han berättar i en del att han har en last, det är att köpa prylar. Kameror, DVD-spelare, hemmabio, plasma-TV osv osv. Varje gång han känner ångest köper han något nytt för att vara lycklig i 20min för att sedan för den så kallade "köpt något onödigt ångesten" Det gick då upp för mig att jag lider av denna sjukdom, jag inbillar mig att jag behöver en ny Nikon d70s, eller en ny fet projektor. Men sen när jag sitter där en halv månadslön fattigare så går det upp för mig att jag klarade mig lika bra med min gamla kamera och min vanliga TV. Jag köper helt enkelt ofta prylar för att bota ångest, kortsiktigt fungerar det. Men blir dyrt i längden. Någon som känner sig träffad?
I can kick you. Higher than you can kick me.
Bäst att jag skriver här innan Misery eller någon annan som vet hur jag är gör det :P Jag köper inte prylar för att bota någon ångest iofs., samt att min glädje varar mer än 20 min :) Men ja, jag gillar att köpa nya prylar konstant ...väldigt mycket. Lite skillnad på om man har råd med det eller inte. Jag vet om, att även om jag köper lite prylar så betyder inte det att jag måste leva på nudlar resten av månaden. Finns ju de som lägger rubbet på någon pryl, sen lever som tiggare till nästa lön, då borde man se över sina prioriteringar lite. Dagen jag är i din sits, då jag ångrar mina köp och tycker att de inte var värda det efter ett tag, då först ska jag omprioritera :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
F ö, lyssnade på den podcasten för några dagar sedan i min Nokia N91 med nokias programvara för podcasting. Tankade ner den på mobilen via wlanet här hemma, då N91 har wlan. La mig sedan i sängen, kopplade in min sony mdr-nx1 och ....njöt. ;) Rheborgs lilla krönika var grym.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jo jag förstår hur det där kan vara, själv kallar jag mig för prylbög...finns ingen som jag känner som köper prylar som jag, alltid köper jag något nytt och jag gillar det. prylar är fan livet och det är nog som många säger, den som har mest prylar när man dör vinner
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
jag har det problemet att jag kan inte bestämma om jag ska se filmerna på 80' duken projicerad av min lg projje eller om jag ska se det på min 40 lcd i bok trä
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
jag är verkligen helt sjukt obrydd när det gäller prylar...har ingen mp3-spelare osv. visst, jag kan tycka att det är småtufft med polare som har värsta hightechgrejjerna och kan typ kolla på porrfilm på bussen men det är inget som jag skulle lägga tusentals kronor på. min dator, mobil, digitalkamera och stereo är väl dom enda prylarna jag äger och samtliga har ett par år på nacken. men dom fungerar ju...orka slänga upp ett par tusen till för en mobil som jag kan spela Snake 47 i 3D på eller vad fan man nu gör. eller vara värsta snuskaudiofilen som sitter och runkar framför sina nya 20.000 kr's högtalare. men alla gör väl som dom vill. har man inget bättre att lägga pengarna på så... :) Spitbull P19 det där med mobilerna är ju enbart sjukt...vilka fantastiska finesser kan någonsin motivera sånt pengaslösande? don't get me wrong, alla får göra vad dom vill för sina pengar men jag är bara nyfiken
Demento Min mobil är lite av allt i ett. Har 4 Gb hdd i den, så den fungerar perfekt som mp3-spelare med. Jag älskar ny teknik, jag älskar integrerade kvalitetsprylar, jag älskar mobilitet. Så enkelt är det :) Och du har rätt... Jag kan inte förstå folk som slänger tusentals kronor på t.ex. vinylskivor och tycker att det är värt vartenda öre, lika lite brukar de förstå att jag kan lägga 5-6k på en mobil. Alla är vi olika, som tur är :)
jag förstår kanske inte dom som köper en mobil med guld eller safirer runt om, men jag har 2 stycken (haha ja jag använder 2 stycken) walkman mobiler, tycker dom är bra...bra mp3 spelare och bra kamera, det är ungefär det jag behöver förutom telefon funktionen
heheh jag e typ motsatsen till prylmänniska,destå färre destå bättre(btw, köpte ny mobil nu på nästan 5 år med både kamera o mp3, grymmt skönt o slippa allt skit i fickorna eller väskan). , får oftast ångest när jag köper not nytt eftersom det aldrig funkar som det ska, blir typ mer irriterad på det än nöjd med köpet..
jag är likadan som ni som är likadana som daviden
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!
daviden P24 hmmm...någonting säger mig att ni är en aning rubbad. säg mig, är ni det? :) personligen tror jag att man skapar behov snarare än att fylla dom genom att köpa och använda överdrivna mängder prylar. nu ska jag inte låta som värsta slåss-mot-babylon-rastan men...du vet nog vad jag menar du har rätt. alla är olika. men jag tänker då fan inte respektera allas egenheter bara för det! :)
daviden, även om jag inte känner dig så har jag genom att hänga på whoa fått bilden av att du är prylmannen här. Du borde blogga o tjäna pengar på det!
Demento Rubbad? Det handlar ju om olika intressen, svårare än så är det inte. Jag skapar inga behov, jag nyttjar de möjligheter som finns bara? ModernDrunkard Haha ...finns redan så mycket prylbloggar, orkar inte :)
Du har fått babylonsjukan!!!! =(
plocka upp en bok om buddhismen o få koll på era värderingar prylar e helnice, jag snöar ibland in på en grej jag vill ha o gör vad som krävs för att skaffa den. det händer mkt sällan och det är endast prylar jag känner att jag behöver för att må bra. mp3 spelare tex. utan den kan jag inte gå mina 3h promenader med kärlek i öronen. min dator.. utan den kan jag inte få utlopp för min kreativitet - musikskapande. osv.. behöver en TV för att kunna ligga i sängen o titta på seinfeld tills jag somnar. etc. jag har däremot koll på vad som e viktigt o prylar bör inte vara det.. så åter igen, har ni ångest o försöker bota det genom att köpa en pryl för att må bra i 20 min är någonting väldigt allvarligt fel i ditt liv.. ta det på allvar o ta tag i det! du blir inte lyckligare av prylar nämligen.. så alltså.. plocka upp en bok om buddhismen tex :)
ja, frågan är ifall man leva livet genom att vara bedövad eller inte. rätt saker för sin egen situation = le shit, men annars, nä tack. inte för att jag är nån sorts asket dock; min poäng är att prylarna är till för mitt självförverkligande, inte för att stå ivägen för det.
It's only gay if balls are touching
kan nån länka till rheborgs podcast förresten?
It's only gay if balls are touching
kupo: precis
http://www.sr.se/podradio/xml/sommar_i_p .. Där :)
Bara så jag får det ur luften. Jag värderar annat högre än prylar.
Min flickvän kommer högst upp på listan, utan tvekan.
Nu ska vi även åka iväg tillsammans utomlands, och det är ljus-år före alla prylinköp - en underbar upplevelse slår varenda pryl som finns t.ex.
Men som sagt, finns det utrymme till "både och", så varför ska man välja bort något? :)
Ninyah Illusioner? Hur kan du få det till en illusion? Det är materiella saker, no more, no less - inga illusioner. Vissa dedikerar sitt liv åt sporten, andra åt musiken. En del samlar på frimärken, många samlar säkert på, som jag t.ex. nämnt innan, vinylskivor - är detta också illusioner? Förstår ärligt talat inte vad som är "dåligt" med att gilla ny teknik. Det ligger i människans natur att lära sig mer, att gå framåt, att förbättra, att komma på lösningar. Om man inte kan komma på dem själv, då vill många av oss ta del av andras lösningar - därmed köpa prylar.
AEAP, exakt så är det för mej med! jag ser en grej sen måsta jag ha den! och så länge jag inte har den mår jag dåligt! senaste sånna grejen var mitt psp, och det gjorde mej lycklig, synd bara att man känner sig som världens nörd när man sitter och spanar film i bussen:/
PAO!
trissm: skitsamma va folk tänker! orka bry sig livet e för kort för det! va lycklig bara :)
ninyah: speak on bro ;P
Jag känner mig lätt träffad. Jag älskar prylar och gadgets =D De senaste inköpen är en plasma TV, en xbox 360 och en sony ericsson w810i =)
Ninyah Jag köper inte prylar för att jag måste, jag köper prylar för att jag vill. För mig är det inte någon "materiell illusion", jag kallar det för verkliga livet :) Och för mig är det inte en heeeeeelt annan sak, jag gillar att vara med i spjutspetsen, och många med mig. Det handlar helt enkelt om intresse, och alla är vi intresserade av olika saker, inte sant? AEAP livet e för kort för det! Livet är det längsta du någonsin kommer uppleva ;)
daviden: hehe :) vad jag menade är att livet e för kort att hänga upp sig på saker som va folk tycker o tänker! man ska koncentrera sig på vad som gör en själv lycklig o köra på det istället! men visst.. livet e långt :) jag ser dock livet som en sommar. man sitter inne o tänker att man nog bör gå ut o ta vara på solen. man tänker -"njää de e sol imorron också!" så väntar man.. så börjar det regna.. sen e sommaren borta! mm.. think about it ;)
AEAP Det är däremot jävligt sant :) Dock går jag en sväng varje dag efter jobbet, måste ha lite lebensraum ;) Vissa gillar prylar, vissa gillar att peta på döda djur med pinnar ...and that's it liksom, vi låter dem do their thang... :D
daviden: indeed! men att tänka att livet e långt är som att tänka att de e sol imorron med! det kan börja regna! o liknelsen till livet e då - helt plötsligt e du gammal! så de e bara bra o tänka att livet e kort. :) såklart har min poäng inget att göra med huruvida man gillar prylar eller inte. det va mer angående att man inte ska bry sig om va folk tänker :) jag gillar också prylar! men bara dom som gör att jag kan få utlopp för den jag är.. det är dumt att ha för mkt prylar som man inte behöver! du verkar ändå ganska harmonisk det lilla jag pratat med dig.. tror inte du ligger i farosonen :P
Ninyah och AEAP Haha :) nee, ni har rätt, jag har inget skrikande behov efter att köpa nytt. Med det skrivet betyder det inte att jag köper nya prylar ofta. Äh, så länge man kan uppskatta de små sakerna i livet så är det nog lugnt. Det finaste jag har i min lägenhet är inte min stereo, inte min dator, inte mina mobiler eller digitalkameror osv. ...det är ett inramat fotografi på min flickvän som står vid sängen. ...Nog finns det harmoni alltid :)
ja ville inte come off as I was right u was wrong! finns inget "rätt" o fel i en sånhär fråga.. finns bra o dåligt! :)
daviden P24 argh...trodde att en smiley skulle vara nog. jag citerade hursomhelst bara en gammal grejj med fredde granberg, inget illa emenat. faktiskt :) klart man skapar behov. när du väl har börjat nyttja alla möjligheter som finns så lär du ju av bekvämlighetsskäl inte vilja gå tillbaka till att inte använda dessa teknologier. därmed har du skapat dig ett behov. eller det är iaf det intrycket jag får av väldigt många människor...
Demento Lugnt, förstod nu :) klart man skapar behov. när du väl har börjat nyttja alla möjligheter som finns så lär du ju av bekvämlighetsskäl inte vilja gå tillbaka till att inte använda dessa teknologier. Det må vara sant, dock tror jag inte att jag skulle lida särskilt mycket. Klart att det skulle kännas lite knepigt, men nee... Jag är fan van vid primitiva upplevelser. Har vandrat i fjällen, har två st stugor mitt i ingenstans osv. :) Jag njuter av livets goda bara, precis som alla borde göra. :)
hehe... till skillnad ifrån dig, så köper jag en massa och bara skiter ii :D..
Måste säga det att jag inte är ointresserad av tekniken, sätter mig ofta i i detalj om vad det är jag handlar om och använder månag av mina köp till kreativa saker så som foto och film. Även när det gäller datorn så arbetar jag mycket med den. Och jag klarar mig undan ekonomiska problem, betalar alltid räkningar först osv. Som någon skrev går oftast även upplevelser så som konserter och resor framför teknikköp med. Är inte så värst intresserad av att köpa saker som jag bara ska ha för sakens skull, typ prylfaktorn utan det är alltid saker jag använder. Men känslan av att vilja ha en bättre kamera, eller en videokamera som kan spela in i HD, eller kanske en större skärm försvinner aldrig. Eller som jag inne på nu 2 skärmar för att kunna effektivisera mitt arbete på datorn. Nöjer mig helt enkelt inte! Detta är iofs en känsla som är genomgående i mitt liv men.
I can kick you. Higher than you can kick me.
Kände mig jäävligt träffad av hela hans radioprogram faktiskt :/ iaf til en början.
Alla borde förflytta sig till skogar, riva vägar o bara odla potatis o käka svamp, mer än så behöver man inte för att va lycklig..
Running free with lsd. WemVlchillers
Ska klart lyssna på Johans program... Är och har alltid varit galen i prylar. Själv tycker jag mycket av charmen ligger i att letandet, att försöka hitta tex. den bästa mobilen till det bästa priset. Kollar runt på alternativa märken, läsa om nya funktioner, läsa recensioner och vänta på nya produkter ska släppas. Det är något i att köpa prylar som är obeskrivligt kul och tillfredställande :) Håller dock med daviden, det är inte värt att inte kunna leva med okej standard bara för att få leka med en ny pryl...
suck it up!
Prylinförskaffande är inte en drog men faller under samma huvudkategori; stimulantia. Det går direkt på jägar/samlarinstinkten, därav den belönande känslan som dessvärre avtar lika snabbt som en sugar high.
Lägger mig in under davidens fack, fast min flickvän blir iofs lite lack pa att jag "slösar" pengar. Slösa, HAH!
Follow the dao, right about....NOW!
Bra tråd. Jag trodde, fram tills att jag läst denna tråden, att prylbögeri inte var så.. erkänt? Har inte hört Rheborgs pod än, men ska absolut göra det. Jag kan känna igen mig i många inlägg här ovan, ty även jag är en inbiten prylbög. Förutom bilen så är projektorn det senaste inköpet. En jävligt dyr pryl som jag inte ångrat en sekund. Måste säga att kind fick med det jävligt bra; "mycket av charmen ligger i att letandet" . Så sant! Sitta på prisjakt.nu / pricerunner.se och bara mysa runt. "Finns det fler produktbilder, och vad fasen.. undrar hur stor den är jämfört med en tändsticksask?"
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
Känner igen mig i detta.. gillar också att köpa saker.. Och som U-Nas skriver är halva nöjet att innan sitta och leta priser, recensioner, läsa..
sant sant. har man väl bestämt sig för ett inköp är jakten efter det otroligt kul :) minns när jag fastnat på att köpa laptop o tillslut hade cashen.. spännande budgivningar på tradera minsann..
Dolce Banana ;) Är väl i min djupaste livskris hitills och visst blev det mycket bättre av att nätshoppa en kvart efter att lönen kom in ;) Go Rehborg!
http://www.twitter.com/michaelcrackson
känner mig träffad, men inte så att jag får ångest över onödiga köp.. om jag har ångest så köper jag en ny elgitarr, eller en effektpedal eller nåt till den, sen så använder jag den och blir på bra humör igen..
No point in mentioning those bats, I thought. The poor bastard will see them soon enough.
Uppenbarligen blir vi lyckligare av prylar. Vi köper för att vi vill det, även om man ångrar vissa köp, och sen finns ju människor som gör det till ett destruktivt beroende, men det finns det ju på alla områden. För de flesta innebär "prylhysterin" ett enklare, effektivare och roligare liv, så alla hippies som klagar kan ju gå och gömma sig i skogen.