I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mer kärlek åt folket!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-07-22 20:19

Mer kärlek åt folket!

Jag har bara en sak att säga.
Igår efter en lång promenad med min syster, satte vi oss för att dricka te och prata. Hur som helst kom vi in på en disskution om "kärlek mellan människor". Det uttrycks för lite kärlek i den här världen. Varför kan vi inte ge mer kärlek? Man kan inte ge för mycket kärlek. Det skulle bli en sådan mycket lyckligare och finare värld då.
Man blir hjärntvättad i dagens samhälle att man blir lycklig av att köpa saker, vilket jag inte alls tror är en bestående lycka. Visst kan man bli jätteglad för dagen eller veckan, men enligt mig är inte det samma sak som att känna lycka. Jag tror att det är därför så många människor är förvirrade i denna värld, för de förstår inte varför de inte är lyckliga, som reklamen lovar att de kommer bli, om de köper deras nya produkt. Tänk er att teveapparaten skulle göra reklam för "hur man ger kärlek till varandra", vad fint det skulle bli! Alla människor skulle lära sig att älska varandra.
Varför gör vi inte mer saker för varandra? Det minsta lilla léende man ger till en främmande själ på tunnelbanan, skulle kunna förgylla den människans dag. Tänk dig själv att någon går fram till dig på stan och ger en spontan komplimang. Det skulle iallafall förgylla både min dag och jag skulle komma ihåg det och spara det i mitt hjärta för livet, att någon vågar gå fram och sprida lite glädje.
Det gäller att våga slösa med äkta komplimanger, eller bara en enkel sak som att hålla upp dörren till någon som man ser behöver hjälp. Vi, alla människor tillsammans kan göra den här världen till en ödmjukare och vackrare värld!
Det är inte så svårt, det är ju så enkelt. Bara att våga ta steget och vilja ge mer kärlek.
Jag blir iallafall glad över att se att jag gjort någon annan glad. Så det behöver inte bara vara uppoffringar, kärleken studsar tillbaks på dig. Iallafall om alla skulle välja att gå den här vägen. Du skall behandla andra såsom du själv vill bli behandlad av andra, helt enkelt.

Det var det jag ville säga.. Vad tycker ni?

go with the floooow

2006-07-22 22:49
Det påminner mig om vad som hände förra veckan, jag var o knegade, o hade jobbat en hel dag, med att sopa gator osv. Sen kom det fram en kille och bjöd mig på glass, inte bara en glass, utan 2 glassar. =) Då blev jag gla.

Men annars så tycker jag att direkt glädje inte är allt här i livet, dvs att bli bjuden på en glass, eller att någon ger mig en komplimang gör inte mitt liv lyckligare.

Kärlek är kunskap, vänskap är kunskap, det är det man ska sträva efter här i livet, att ge kunskap till varandra. Endast på det sättet kan man se till så att folk lever bättre och får mer värde i sin tillvaro, så kan dom leva ett gott liv.

Så ser jag på det iaf. Lite kortfattat.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-22 22:54
Låter mysigt.:)

Ja men verkligen, jag menade inte att man kan leva på bara komplimanger..hehe. Utan såklart krävs kunskap om kärlek och vänskap till sina medmänniskor.

Men det skadar inte om folk var med ödmjuka heller :)
go with the floooow

2006-07-22 23:00
Kärlek är kunskap. Iaf i min värld. Så enligt mig inte kunskap om kärlek, utan kärlek är kunskap, om allt o alla, och hur man ska leva.

Ödmjukhet är kunskap. =) Att veta sina begränsningar och att ha balanserad självuppfattning, att kunna ha den balansen kräver kunskap.
Kunskap är grunden till allt här i livet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-22 23:03
Kunskap, glädje och så lite tango (som lasse berghagen säger) :p

nä nu ska jag fortsätta vara seriös hehe..

men ja, det är en lång väg att finna den balanserade självuppfattningen. man har sina svackor som kan vara obehagliga. men de behövs nog också, för att man ska komma någon vart..
go with the floooow

2006-07-22 23:46
känner att ja har väldigt mycke att skriva i denna tråd men just nu kan ja inte få fram ett ord.
ja håller med metamorphose, skönt att nån kan få ner tankar med ord. its a gift!

2006-07-22 23:49
Kul att det finns andra som tänker på det här..

Jag tror kärleken är det största här i livet, ödmjukhet, att ge och ta och ömsesidig respekt är nog vägen till lyckan...

Men att kärlek ska vara kunskap kan jag inte riktigt fatta..?
Kanske att kärleken är sanningen.. Och för att nå sanningen behöver man kunskap.. men hur menar du Lynguistic P21 ?

2006-07-22 23:54
SirBloss:

åh, vad skönt att jag inte är ensam.
jag får sånna här jag ska förändra världen, genom dessa tankar-känslor :D
go with the floooow

2006-07-23 00:46
Kan bara instämma.
Var nyss på festival och det var många punkare som kom och hälsade och skrek på mig bara för att jag är skin.Det kändes så himla bra.

Förövrigt så behöver jag kvinnlig närhet,kommer snart att förångas om jag nite får det.LOVE LOVE LOVE!

2006-07-23 07:21
_blank_
Hehe det är svårt egentligen att skriva ner det jag menade i en enda mening. Men i princip så går väl tankegångarna kring att kunskap är det som betyder nått här i livet, utan kunskap och strävan efter mer kunskap så vore vi inte mycket, och på något tanke sätt så härleder man det till att kärlek handlar om det, kärlek handlar inte bara om något slags fysiskt band mellan 2 människor utan det handlar om något i grunden bra mellan levande varelser, och det är bara nödvändigt med kunskap.

Nu låter det säkert inte riktigt klokt =) Men men läs Plato - Symposium, där står en massa vettiga saker typ.

2006-07-23 16:25
annay:

Vad härligt att du tycker om tråden :)
och ja en sån grej kan verkligen göra hela dagen jättefin!

Det är inte värt det att gå runt och vara pissed off av ingen anledning.. visst är man väl arg av kanske många olika smågrejer, men ibland kan man faktiskt tänka: är juicen värd att pressa?
go with the floooow

2006-07-23 16:41
Varfor skriver du massa skit som om det skulle vara fakta..

2006-07-23 19:40
Då har du antagligen uppfattat tråden HELT fel
go with the floooow

2006-07-24 23:53
Fina tankar.

Säker på att det ligger mycket i det. För mycket hat och rädsla i världen idag.

Lyssna på Svenska Akademin. Dem har mycket vettigt att säga.

2006-07-25 00:03
Vi, alla människor tillsammans kan göra den här världen till en ödmjukare och vackrare värld!

2006-07-25 13:40
Ja folk vågar inte leva i nuet, man lever istället i framtiden, vilket kan va mysigt ibland att längta efter något. men man borde lära sig att leva i nuet, inte vara rädd för att känna efter.

Sen också med mitt inlägg menar jag inte att världen är katastrofal eller liknande, utan det som jag ville få fram var mina tankar om att sprida lite mer glädje och ödmjukhet till sin omgivning :)
go with the floooow

2006-07-27 15:14
Majoriteten är rätt dumma i huvudet, kärlek ger man till folk som förtjänar det...

Kärlek mellan två mnniskor är däremot den ultimata egoismen... vackert hehe

2006-07-27 15:58
låter bra !
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke

2006-07-28 00:41
en gång när jag skulle blejza hittade jag inte min etta.. så kom en kille och sa du kan röka med mig..
Peace