I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför fastnar folk?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Manager

2006-08-02 10:05

Varför fastnar folk?

Vi har alla sett dem. 40-taggare som klär sig fortfarande som om det vore 80-talet (med blonderat hår och hela paketet). Jag kan tänka mig att det sträcker sig bakåt också, bara det att jag inte har så bra koll på modetrenderna innan 80-talet.
Samma sak gäller musiksmaken. Majoriteten lyssnar på samma skit de lyssnade på redan som ungdomar.

Varför väljer folk att stanna i utvecklingen på de områdena?

Jag har börjat se samma tendenser hos folk i min ålder. De flesta lyssnar bara på hiphop från typ 95, eller artister som var grymma på den tiden men fortfarnade släpper nytt (dock aldrig lika bra grejer). Ny hiphop är dåligt, eller kanske t.o.m. konstigt, och inte alls hiphop.
Exakt samma argument som old school hiphopparna hade när Wu kom ut alltså.

Kom på det här bara nu, kände att jag ville dela med mig av det :)

Redline!

2006-08-02 10:42
men det där handlar ju om att man stannar kvar i nått som man känner sig bekväm och trygg med. det är samma sak med frisyrer, de flesta väljer att behålla samma frisyr hela livet för att de är vana vid det, de vågar inte chansa o klippa sig annorlunda för det kan ju bli fel. man är rädd för att folk kanske inte ser en på samma sätt om man förändrar utseende, beteende eller vanor.

jag röker och jag vet att mina kompisar reagerar väldigt mycket när jag inte röker på rasterna i skolan t.ex. de är vana med att jag har mina rutiner och när jag inte utför dem så blir det fel för människorna i min omgivning.

jag vet inte om det här va en helt solklar förklaring på hur jag ser på det, men ja hoppas att du förstod någorlunda vad jag menade.
juste...nu e du inte så kaxig va!
DJ

2006-08-02 10:46
Jag kommer alltid att hålla 88-92 som bästa hiphopåren. Men det är väldigt genrespecifikt. Jag tycker t.ex. att jazzen var bäst lååångt innan jag föddes. Housemusiken var bäst för 5-10 år sen o.s.v. Varje genre har sin storhetstid, vilket inte betyder att det inte kommer nya bra grejer.

Klädstilen är ett mer känsligt kapitel. Varannan dag går jag i mina baggies och hoodies like it's 1997, men varannan dag blir det en mer modern lätt casual-inspirerad klädstil. Just för att man inte vill bli den där gubben som hade utsvängda jeans lång in på 80-talet som alla skrattade åt när man var liten...hm, komplext problem det där. För man vill ju stå för sin stil och smak liksom!

2006-08-02 11:13
handlar ju om att det är i den åldern människan bygger upp sin identitet.. vi lär oss mest under vår barndom och ungdom, vi lär oss vårt språk, vi lär oss våra värderingar o.s.v.. ju äldre man blir ju svårare är det att lära sig och ta in nya saker.. it's just a fact of life.. sedan finns det ju extrem fall som aldrig kan släppa sin ungdom alls och stannar kvar stenhårt och vägrar bli det minsta vuxna men de är som sagt extremfall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2006-08-02 12:14
Venom: 24.

guapa: Ja, att männsikor är vanedjur är inget nytt. Men männsikan söker också efter att förnya sig, men lämnar ofta mode och musiksmak (kanske samma sak egentligen) outforskat efter en viss ålder.

Soul_Survivor: När upptäckte du jazzen? Bara för att musikgenren i sig är äldre betyder det inte att du kan uppptäckt den i en viss ålder och sen fastnat för den...behöver inte vara den musik som är hype just när du är i den åldern, utan musiken du fastnar för.

Joel413: Jag tror inte det är svårare att lära sig nya saker som äldre (iallafall typ värderingar, språk och fysiska aktiviteter är en annan femma), jag tror att viljan att lära sig saker försvinner.
Fan va folk är simpla varelser egentligen....
Redline!

2006-08-02 13:44
Dr.Octagon: nae det är faktiskt svårare att lära sig ju äldre man blir, det är ju ett faktum.. en person som börjar plugga ett språk som 50 åring har mycket svårare, i allmänhet, att lära sig det än en som börjar när de är 5 år.. värderingar och så är ju ännu svårare att ändra på när man kommer upp i åldern.. klart man kan ändra dem men det kräver mycket mer arbete att ändra 60 årig rasists åsikter om svarta än vad det krävs för att ändra en 14 årig rasists åsikter om samma sak..
tror det är samma sak med just det här med kläder och musik, det i kombination med att de flesta förmodligen hade sin roligaste tid då, sin friskaste tid då o.s.v gör helt naturligt att det för många blir svårt att släppa den tiden..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2006-08-02 13:47
Joel413: Som jag just sa, språk och fysiska saker etc är nog svårare, men just värderingar är viljan. Tror det är helt enkelt så att en 60-årig rasist har varit rasist i 60 år, och vill inte ändra på sig, för att det har blivit hans norm, medan en 14-åring inte riktigt känner till sin norm ännu.

Troligtvis är det som du säger. Känns dock som att man kan fortfarande ha lika kul när man blir äldre än 18 år också.

Människor är både simpla och tragiska.
Redline!

2006-08-02 15:36
Det där med kläder stämmer in på mig eller min umgängeskrets, då förändringen är nödvändig. Visst, det är inte så att folk går från hiphopare till rockare, eller tvärtom; men stilen förändras lite varje år. Det såg jag lätt jag tittade på bilderna från tidigt 2000-tal.
Musiksmaken förändras också, tycker jag. Den största skillnaden är att folk numera har bredare smak, och är inte rädda för att lyssna på andra genren än den som de "började" med eller tycker mest om. Och, visst, rocken var bäst på 60-70 talet, discon var röjigast på 80-talet, hiphopen var svängigast på 90-talet. Så är det bara.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Manager

2006-08-02 16:01
broed__: Jag tycker hiphoppen är bättre nu är på 90-talet, och jag började lyssna runt 92-93. Men det är ytterst subjektivt.
Redline!

2006-08-02 16:34
folk fastnar för att det är gott

2006-08-02 16:36
det är kärlek att fastna.

om det dessutom är ett rent och fint område så är ju njutningen högst tagbar.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
DJ

2006-08-02 17:17
Docock: Exakt. Det är det jag menar. Jag vill säga att bara för att man tyckte hiphoppen var bäst 95 behöver man inte ha fastnat i tonåren. Man kan tycka rent objektivt att den var bäst 95.

2006-08-03 16:25
Dr.Octagon
Jag pratar i generella temer här, jag tycker också hiphopen på 2000-talet är bäst.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-08-03 18:06
jag är tvärtemot, har ändrat mig helt totalt, i början vare mest old school o sånt, äldre grejer o nu äre enbart sprillans dirty south, allt annat låter helt kasst i mina öron.. rap överhuvudtaget kan ja knappt lyssna på om de inte går riktigt fort, med undantag för vissa grupper tex boot camp klick, jedi mind, daara j, x plastaz.. när jag väl lyssnar på hiphop, o de är inte alltför ofta

började lyssna kanske 92-93, känns som ja vuxit ifrån de mesta av den gamla hiphopen, ger mig ingenting längre
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep