I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-08-03 15:46

Färgblind?

Hur kan man egentligen säga att en person e färgblind?
Jag menar att grön för mej kanske inte ser ut på samma sätt som grön ser ut som för Person X, för han kanske min grön är hans blå, bara att vi lärt oss att grön ser ut på det sättet så tolkar vi vår egna färger men har samma namn på dem.

Kanske blev lite luddigt förklarat men nån av er fattar bergis.

There is plenty off fish in the sea.

2006-08-03 15:48
jag fattar...
Get Random!

2006-08-03 15:50
Vart går gränsen för att "klassas" som färgblind?

En kompis är färgblind. Han ser bara grått vitt och svart, MEN han ser också färgen blå. Det är sjukt konstigt.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2006-08-03 15:53
aight P24

Haha, har tänkte sjukt mycket på det jag själv. Det sjuka är att man nog aldrig kan få svar på det.. värsta filosofiska problemet! Fast å andra sidan; det bidrar inte till någon skada!
8 diagrams!

2006-08-03 15:57
Nej det är inget filosofiskt alls över det. Man vet att grönt är grönt för alla för att man har en standard. Det handlar om hur ljuset bryts i prismat och tolkas av ögats synnerver. Färgerna ser inte annorlunda ut för olika människor IFALL det inte är fel i människans öga. Så man vet om någon är färgblind genom att de inte ser vissa färger. Enkelt, vetenskapligt och logiskt.

2006-08-03 15:57
alltså, folk som är färgblinda ser ju i regel inte grönt & rött för det mesta. sen finns det ju nog dom som bara ser typ svart/vitt med vissa undantag.

2006-08-03 16:01
Du är fortfarande färgblind. Det är ju en avvikelse som gör att man inte ser skillnaden mellan olika färger typ.

Du har grön och röd bredvid varandra och Valle ser inte skillnad men Pelle gör det. Valle är färgblind. Spelar ju inte någon roll om Lars-Gunnar som också ser skillnad ser Pelles röd som sin grön etc.

Och som nämnts, om det är så får vi aldrig veta. Men eftersom det är hjärnan som tolkar signalerna så borde man kunna ställa om den (typ som att den vänjer sig om man står uppochned för länge etc). Eller försöker få rätsida på saker och ting vilket kan påverka synen i vardagssammanhang.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-03 16:13
Det är ju sånt man tänker på när man börjar bli lite småfull:D

2006-08-03 16:38
Men färgblind är väl även då dom inte kan se skillnad på olika nyanser, tex mörkblå och ljusblå.
En klasskompis till mig då jag va mindre var färgblind, han kunde inte se skillnad på nyanser och han kunde inte se till exempel lila, rött... lila trodde han va blått tex. Men grönt kunde han se.
High Coast Hoes ain't nuthin' to fuck with

2006-08-03 16:40
Sen har jag hört att det är mest killar som är färgblind. Vet dock inte om det är sant.
High Coast Hoes ain't nuthin' to fuck with

2006-08-03 16:42
Elinh F23

Har också hört det.

Att mins en kille i varje klass är färgblind.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2006-08-03 16:50
det stämmer nog däremot inte ^^ en i varje klass? :)
AayFukYuuuu :@

2006-08-03 16:55
Det finns olika klasser av färgblindhet, jag vet rätt mycket om detta då det går i min släkt. Vissa kan inte se några färger alls i princip medan andra bara har svårt att se nyanser eller om färger sitter tätt blandade ihop.

2006-08-03 17:09
ne.se

färgblindhet, defekt färgseende. Färgblindhet kan vara ärftligt betingad eller förvärvad. Flera former av ärftlig färgblindhet finns, och alla anses bero på felaktiga tappar i näthinnan. Total avsaknad av färgseende (akromatopsi) är mycket ovanlig. Vid röd–grön färgblindhet förväxlas omättade röda och gröna färger, och känsligheten för rött kan vara nedsatt eller saknas, så att rött ljus uppfattas mörkare än normalt eller inte ses. Defekt röd–grönseende förekommer hos 8 % av alla män och 1 % av alla kvinnor och ärvs könsbundet recessivt, dvs. från morfar till dotterson. Kvinnor är friska om de inte har dubbla anlag för sjukdomen. Defekt seende av gult–blått förekommer också, men är ovanligt.

Förvärvad färgblindhet orsakas av skada eller inflammation i synnerven eller näthinnan. Både det röd–gröna och gul–blå seendet påverkas, och i motsats till vid de ärftliga formerna kan färgseendet vara olika i de båda ögonen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-03 20:34
Jag undrar hur man forklarar rod, gron eller gul for en person som ar fodd blind???
Shuu

2006-08-03 21:36
Ja det e det jag menar, dem har ju egna röda gula o gröna färger, men mitt blåa kan ju vara deras grönt bara att dem tror att det heter blått?

2006-08-05 11:11
Inte det nä.

2006-08-05 11:50
finns en färgblind på min skola, som har VÄRSTA fetischen för rosa kläder, vore rätt kul om hon tror att det är blått eller något. men jag vet inte, hon är rätt läskig

2006-08-05 12:36
Haha, vore klockrent.

2006-08-08 18:53
ganska roligt.. jag är färgblind eller de heter typ synfel 222939043E eller nått.. ser iaf inte skillnad på några parvis indelade färger..

Och om det nu är så att man inte kan vara färgblind så är väldigt stora delar av systemet fel.. jag får tex inte gå någon lumpen linje som har med marin att göra för man måste ha perfekt syn..

(har absolut ingen aning om varför jag skriver detta så nu ska jag gå till donken o köpa en mc fish)
www.justdet.se - svensk hiphop

2006-08-08 22:58
haha, du får nog inte göra lumpen för att du äter mcfish på donkan

2006-08-08 23:00
En till sånhär tråd.. dvs, en till användare som borde få ett nackskott!

2006-08-08 23:00
Vart finns den andra tråden?

2006-08-09 12:49
kauka - "Nej det är inget filosofiskt alls över det. Man vet att grönt är grönt för alla för att man har en standard." - det finns inte alls en standard, du kan veta att något utstrålar samma våglängd = samma färg, men du kan inte veta om andra människor ser samma färger som du. näthinnan kanske fångar upp samma våglängder, men det kanske omkodas i hjärnan till en annan färg än vad din hjärna omkodar det till.

2006-08-09 14:32
kauka,
säger som ola, även fast ögat fångar upp samma våglängder, så kan ju fortfarande hjärnan tolka det olika.

Har också hört att kvinnor har allmänt bättre syn när det gäller just färg, att ta in olika nyanser etc.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-08-09 19:27
gorrit - det är lite intressant det där, det finns två olika synnerver. en sort som är grym på färger, och en sort som är grym på kontrast.

de nerver som är grymma på färg sitter oftast mitt i brytningspunkten på näthinnan, och därför har du väldigt bra färgseende mitt i fokus på det du tittar på. däremot har du bättre kontrastseende lite längre ut i kanterna på ögat, därför ser du bättre i mörker om du inte tittar rakt på det du vill "se", även om färgerna blir sämre så ser du tydligare.

2006-08-10 13:32
nu kan ni få svar från en äkta färgblind, det stämmer att vissa färger blandas ihop, jag har mycket svårt att skilja blått från lila, rött från grönt, grönt från brunt osv då dessa färger har samma nyans, däremot har jag inga problem med att se skillnad på mörk- och ljusblått, även om det lika gärna skulle kunna vara mörk- och ljuslila för mig, och ser man bara färgerna svart, grått och vitt som någon gjorde måste man ha en väldigt svår form av åkomman.. Och tjejer kan inte bli färgblinda vad jag vet.
"Thats not mean! Mean is when i had Jean Mancini ride her bike home after i assfucked her." -Johnny Drama

2006-08-10 13:36
ola & gorrit

Ja men hur säger det emot mitt argument? Ska ni filosofiera över hur hjärnan tolkar signaler ifrån ögat? Det är väl definitionen av färgblind att man tolkar signaler från ögat fel?

2006-08-10 14:59
Kauka - du skrev "Färgerna ser inte annorlunda ut för olika människor IFALL det inte är fel i människans öga." och jag säger att det finns ingen som helst möjlighet för dig att påstå det för du har ingen aning om det. eftersom det inte bara är ögonen som avgör vad du ser.

2006-08-10 15:00
ola

Vill du ta det till den nivån så visst, varför har vi ens denna diskussion då du inte vet hur människor tolkar bokstäver? Hur vet du ens att du existerar? Kom igen, tänk logiskt och realistiskt, allt är inte en filosofisk fråga.

2006-08-10 15:03
men vad är du för en jävla vetenskapsrunkare egentligen, skriv inte saker som inte stämmer så ska jag inte rätta dig, jag lovar!

2006-08-10 15:17
Du tar det uppenbarligen personligt att jag argumenterar emot dig. Jag föreslår att du istället för att försöka vinna på den emotionella aspekten bygger upp konkreta motargument istället.

2006-08-10 17:42
Kauka - haha, jag har feber och har fett ont i halsen, jag blev lite grinig. sorry.

Du skriver "Färgerna ser inte annorlunda ut för olika människor IFALL det inte är fel i människans öga." - det är omöjligt att säga. begreppet färgblindhet bygger inte på att alla människor har samma definition på samma färger, utan på att människor kan se skillnad på olika färger.

Jag tolkar det som att du tycker jag kastar in oss på något filosofiskt, men det gör jag inte. du säger "tänk logiskt och realistiskt", jag förstår inte var jag tänkte orealistiskt, och ännu mindre vad logik har med saken att göra.

2006-08-10 18:08
färgblindhet, defekt färgseende. Färgblindhet kan vara ärftligt betingad eller förvärvad. Flera former av ärftlig färgblindhet finns, och alla anses bero på felaktiga tappar i näthinnan.

Om vi struntar i det faktum att "olika färger kan vara olika för olika människor"-argumentet så håller det där rätt starkt emot en "tänk om blå är rött för honom och han inte är färgblind egentligen" som du skrev:

det finns inte alls en standard, du kan veta att något utstrålar samma våglängd = samma färg, men du kan inte veta om andra människor ser samma färger som du. näthinnan kanske fångar upp samma våglängder, men det kanske omkodas i hjärnan till en annan färg än vad din hjärna omkodar det till.

Det spelar alltså ingen roll om rött är blått för mig för det har inget med färgblindhet att göra.

2006-08-10 18:58
"Det spelar alltså ingen roll om rött är blått för mig för det har inget med färgblindhet att göra." - Exakt.

MEN, likförbannat är "Färgerna ser inte annorlunda ut för olika människor IFALL det inte är fel i människans öga" ett felaktigt påstående.

"tänk om blå är rött för honom och han inte är färgblind egentligen" har jag aldrig sagt, och inte något liknande heller. färgblindhet innebär nämligen inte att du "byter ut" färger mot varandra, utan svårighet att skilja mellan olika färger.

2006-08-10 20:51
jag ahde en färgblind lärare.. och han berättade att han såg vilken färg det var, om han visste vad det var för färg..
typ gräs visste han avr grönt så han såg grönt, men om han såg typ en musmatta, så kunde han inte sätta fingret på vad det var för färg
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-08-13 17:05
Kan en färgblind person se färger efter lsd?
Running free with lsd.
WemVlchillers

2006-08-13 18:27

man fick ju göra såna övningar i högstadiet på bilden... man skulle stirra in på en grön cirkel och sen när namn skulle kolla på et vittpapper var cirkeln röd elelr något annat konstigt..

Män är de som bär på färgblindhetsgenen och är också de som drabbas, vanligast är att man inte ser skilnad på röd och grön
Femme fatale

2006-08-13 23:59
Amar - "man fick ju göra såna övningar i högstadiet på bilden... man skulle stirra in på en grön cirkel och sen när namn skulle kolla på et vittpapper var cirkeln röd elelr något annat konstigt.." - vad har det med färgblindhet att göra, menar du?