I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det fria valet.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-08-07 23:41

Det fria valet.

Läste en artikel i Illustrerad Vetenskap där de förklarade att vi gör en sak innan vi bestämt oss för att vi ska göra det. Alltså signalen går först till det stället i hjärnan som sätter igång rörelsen och sedan till det stället där vi bestämmer oss för om vi vill utföra rörelsen. Tydligen hade man kunnat manipulera den delen av hjärnan som utförda rörelsen genom att bekjuta den med elektroner så att personen i fråga gjorde någon rörelse. Personen i fråga (som inte var medveten om vad experimentet gick ut på) sa dock att den hade valt att göra rörelsen frivilligt.

Så, slutsatsen av detta är då. Eftersom all materia i består av atomer med dess elektroner så borde vi ständigt vara påverkade av dessa och finns det då ett fritt val?

Det borde det i min mening inte göra om detta stämmer, däremot så blir vi lurade till att tro det.

In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-08-07 23:49
Klart det finns ett fritt val.. Vad händer då vi velar? ;p
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-08-07 23:49
Eller då jag ställer mig på en trampolin "Nu jävlar gör jag det" - tveka en stund - sen hoppa..?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-08-08 19:34
Allting beror på vad du definerar som fritt val. Med tanke på att den synen på fritt val som folk har inte går att definera så blir det ofta så fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-09 18:51
Jag är övertygad om att vi styrs av vår omgivning och våra erfarenheter. Vi har aldrig haft något fritt val och kommer aldrig att få det heller. Vi är programerade att göra så som vi gör men vem bryr sig? Sålänge man upplever att det känns som man har ett fritt val är jag nöjd.

2006-08-09 23:41
Nej, vi har inget fritt val men jag skulle inte orka fundera över vad dina elektroner har med det att göra..

Men som Illsnidig sa, så länge det känns som om vi har det, mår vi bra.
<br>
Rappare

2006-08-10 13:46
Det du läste var antagligen en teori som kommit utifrån det experimentet. Det skulle ju vara lite dumt om vi hade en del i hjärnan som bestämmer sig för vilka rörelser vi ska göra, ifall den nu inte används förrän efter rörelsen.

Och din slutsats behöver ju inte stämma heller. Med tanke på att när de utför experimentet får ju stället i hjärnan ett överskott av elektroner, något som kanske normalt inte skulle inträffa överhuvudtaget när allt är som det ska.

Och sen, klart vi har ett fritt val. Ingen människas har någonsin handlat utifrån något annat än sin egen vilja, och det är bara så det är.
Admin

2006-08-10 14:06
Determinismen har alltid varit en stötesten för många som vill acceptera vetenskapen och den totala materialismen men samtidigt inte vill avsäga sig sitt absoluta värde.
Strängteoretikerna har ju till och med försökt säga att psykologer och filosofer behövs ändå. Varför vettifan =D
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2006-08-10 16:32
ozsvensk P0

Så sant, jag tror det är en vanlig teori bland folk som tänker lite.

2006-08-10 16:57
Jag tvivlar starkt på att vi skulle få reda på att vi var determinerade om vi faktiskt var det.
I'm back!