I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad är babylon?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-08-14 00:46

vad är babylon?

kan nån beskriva det för mig?

nån sa att de va världen i vi lever i och nån sa att de är paradiset..

är lite förfirrad...

42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2006-08-14 01:04
en populär stad i mesopotamien. vet inte vad reggae-snubbarna gnäller om egentligen, där fanns en jättefin trädgård.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-08-14 01:06
"Ordet har ofta används som en symbol för det man ansett vara ett korrupt samhällssystem. Ordet har blivit synonymt med förtryck och är en kollektiv term för materialism, egoism, fördomsfullhet och allt som undertrycker personlig frihet och sann andlighet."

Saxat wikipedia

2006-08-14 03:32
Venom

Jag tror nog det blir lite svårt att skriva mer lättläst än vad DieselT gjorde är jag rädd för. Du menar väll inte seriöst att du inte förstod? För i så fall är det riktigt allvarligt om du bott i Sverige i mer än två dagar.

2006-08-14 03:38
mantis

En brist av Babylon leder till läs- och skrivsvårigheter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-14 10:20
de går väl att skriva lättare mantis? typ skiten i samhället som binder oss till köpbegär, hat, egoism etc. gör att folk skiter i livets väsentliga saker och det är det samhället som kallas babylon?
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-08-14 10:25
äntligen, nu fattar jag fattaru's låt...
Get Random!

2006-08-14 11:21
det är en gammal stad..finns itne längre

2006-08-14 15:48
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon

Så här e det va. Den tidiga israeliska religionen (judendomen, fast innan det fanns en uppdelning i judendom och kristendom), tyckte inte om babylonierna. Det finns massa skäl till det. Förståss. De tidigaste torde kunna utläsas i historien om babels torn. Och språkförbistringen som följde. Antagligen så handlar det om torn som användes för beräkningar í astronomi/astrologi (någon skillnad mellan de två fanns gissningsvis inte uttalat på den tiden), stjärnobservatorier helt enkelt (man tänker sig då att språkförbistringen kan förklaras med uträkningar av planetbanor och liknande som inte israelerna förstod). Av något skäl (teorierna är många) så var det inte bra enligt israelerna. Kanske för att man försökte få kunskap som bara Gud skulle ha, om framtiden dvs spådomar.

Därtill så tyckte många israeliter inte så mycket om att bli fångatagna och leva i exil i babylon ett bra tag efter de hade dissat babylonernas stjärntydare i moseböckerna. Dock långt ifrån alla. Så som troende på denna gammla religion kan det ligga nära till hands att använda babylon som metafor för dåliga saker. Eftersom det finns en lång tradition att missakta babylon.

När en hiphopare eller annan ung vänster säger babylon har de antagligen dock en senare teologisk tolkning i åtanke. Nämligen en som de lånat från rastafari och reaggemusik eller hiphop. Rastafari som religiöst tankesystem, bygger på bibliska källor och har använt babylon som en metafor för det dåliga i samhället, eller det moderna samhället, så mycket att det närmast får ses som att det övergått från en enkel metafor och snarare blivit ett namn på det.
I'm back!

2006-08-14 16:02
e inte dt regeringen?? lr kanske inte:S
Försök inte överleva livet, ingen har lyckats hitills.

2006-08-17 05:26
Lite OT:

I William Gibsons fantastiska bok Neuromancer har alla rastas byggt en sunkig rymdstation som riklar runt i omlopsbana (eller så har de bygt ett samhälle på utsidan av en rymdstaion jag mins inte riktigt) och hela jorden är nu en representation av babylon.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-08-17 05:41
INTE KONSTIGT ATT DU ÄR FÖRVIRRAD Manel..

för vi kan läsa att definitionen av 'babylon' är 'confusion'
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2006-08-17 06:02
I King James Bible kan vi läsa följande note till Revelation 18:2

Babylon, "confusion," is repeatedly used by the prophets in a symbolic sense.

Two "Babylons" are to be distinguished in the Revelation: ecclesiastical Babylon, which is apostate Christendom, headed up under the Papacy; and political Babylon, which is the Beast's confederated empire, the last form of Gentile world-domination.

Ecclesiastical Babylon is "the great whore" (Revelation 17:1), and is destroyed by political Babylon (Revelation 17:15-18), that the beast may be the alone object of worship (2 Thessalonians 2:3, 4 & Revelation 13:15).

The power of political Babylon is destroyed by the return of the Lord in glory.
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI

2006-08-17 13:08
babylon är en term som pubertala pseudo-revolutionärer använder när de söker beskriva hur fruktansvärt förtryckta de är i samhället, såsom att de ej får inhandla folköl för att de inte har fyllt arton år än.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-17 14:07
www.google.com lär er idioter

2006-08-17 18:36
Alla med sina teorier =)

Babylon är underordningsamhället.
Att man skall tvingas leva på ett sätt som någon annan har bestämt. Precis så fungerar det i vårat land som så många andra länder. Och det har inger humanitärt stöd. Vi ska vara fria däggdjur på denhär planeten, min mamma födde inte mig för att jag ska underordna mig ett regel som klubbats igenom av någon jävla horfitta. Hur kan någon leka Gud över mig?

2006-08-17 19:50
Babylon var ett av världshistoriens mäktigaste och lyxigaste
kungariken. vackert på utsidan men ruttet på insidan.
Fullt av omoral och framförallt avgudadyrkan.
Bibeln talar mycket om babylon, det är
där rastas har fått det ifrån och senare alla hiphopskallar
och så vidare.
Men som sagt det som främst representerar babylons rike
är att man tillber avgudar, och står därför i motsats
till Guds rike, där man tillber Endast Herren (första budet)

många av de babyloniska kungarna ville bli tillbedda som
gudar, man skulle böja knä inför dem och så vidare.
En del judar vägrade och fick därför sköna straff som att kastas
i brinnande ugnar och i lejongropar.
Läs Daniels bok i Bibeln för mer spännande info...
"Anpassa er inte efter världen utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar" - Romarbrevet 12:2

2006-08-18 14:17
Fast sen är bibeln skriven av din intelektuella religiösa eliten som ogillade babylon och inte de mer underordnade klasserna som gillade babylon mycket mer. Det är kul hur begreppet har gått från en elitistisk extrem till en kritik av elitis i samhällen.
I'm back!

2006-08-18 14:25
Mode må komma från babylon men det är du som är klibbig om du fastnar.

2006-08-18 21:28
Fast sen är bibeln skriven av din intelektuella religiösa eliten som ogillade babylon och inte de mer underordnade klasserna som gillade babylon mycket mer.

Nej Bibeln är skriven av helt vanliga människor, många var fattiga. Enkla människor. Babylon var nog mer ett paradis
för de rika än fattiga.

Babylon, den kontrollerade vardagen, city 54, Kristendomens utbredning och korruption genom pengar och materialism..

Babylon är snarare motsatsen till kristendom, alltså avgudadyrkan. I uppenbarelseboken står det att Kristus ska
krossa Babylon när han kommer tillbaka.
"Anpassa er inte efter världen utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar" - Romarbrevet 12:2
Manager

2006-08-18 21:30
white mans world?
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2006-08-18 21:50
Babylon låg i Mesopotamien, hur vita de var beror naturligtvis på vad man jämför med.

2006-08-19 16:31
babylon er det vi lever i just nu den vanliga världen sen när du har blayzat å blive hög så kommer du till zion...

det finns ju nå skit med babylonien med men det er i historien not med drakar å grejer tror jag hahh... peace
LeeRoyJordanJr.7.2

2006-08-19 16:32
^
LeeRoyJordanJr.7.2

2006-08-19 16:41
något som förvirrar mig är vad som menas med babylonsjukan... har man den när man har "anpassat" sig efter samhället, går på reklam, köper fina prylar etc (så tolkar jag det från helt off's låt) eller har man babylonsjukan när man inte orkar leva i samhället, betala räkningar jobba etc (så tolkar jag det från filmen babylonsjukan).

känns lite ironiskt att låten faktiskt är soundtrack till filmen =Shttp://by115fd.bay115.hotmail.msn.com/ cgi-bin/HoTMaiL?curmbox=00000000-0000-00 00-0000-000000000005&a=c119863f27229b18d dcd52d67f682141f89a82f37e3d9e426395299c0 ac11e6b

2006-08-19 19:28
trassel bra tänk, där
så jag uppfattar med!?
LeeRoyJordanJr.7.2

2006-08-21 16:11
Nej Bibeln är skriven av helt vanliga människor, många var fattiga. Enkla människor. Babylon var nog mer ett paradis
för de rika än fattiga.

De fattiga var inte medtagna i någon större utsträckning i exilen i babylon. Det var de framstående medborgarna. Och många tyckte att det var ett paradis, det var en intelektuell elit av teologer som såg det som problematiskt, inte folk i allmänhet.

Att inte teologer var en maktfaktor och elit anser jag vara överflödigt att diskutera. Det torde vara allmänt känt att judarna inte valde sina präster genom att hitta de mest fattiga och utstötta.
I'm back!

2006-08-21 16:29
Vi har en lokal fabrik som alltid för mina tankar till Babylons torn. Arbetarna sedan, samma liknelse. Summan på kardemumman? Assi Domänverk = Babylon!

2006-08-21 16:52

för de rika än fattiga.

fattiga och enkla människor kunde väll knappast skriva före 1890-talet?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob