I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dum i huvudet.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-08-15 04:58

Dum i huvudet.

Hej, är det hopplöst att försöka övertala en dum människa, att den har fel?
Eller är det någon som är bra på sådant?
Har ni några speciella knep?
Själv slutar det nästan alltid med att jag blir irriterad, och mår dåligt. Utan att lyckas övertala personen.
Men jag glömmer alltid bort det tills nästa gång, så jag försöker alltid för gäves.
Är det någon mer som också har samma problem?

foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2006-08-15 05:03
Du måste säga det på sett sätt som gör att han/hon tänker själv.
Det hela beror på vad du försöker övertyga om men ett bra sättet är att tala i metaforer och liknelser (som Jesus gjorde) då blir personen i fråga tvungen att begripa metaforen och det är då han/hon börjar tänka..

2006-08-15 05:11
in i dimman
Omnia est Faeces

2006-08-15 05:15
Långt bort..

2006-08-15 05:23
Men det är ju skitsvårt att få dom att tänka. Dom flesta säger bara vad dom tycker och förkastar alla ens argument utan att förstå dom. Men är metaforer det bästa sättet?

2006-08-15 05:26
Du borde inte vara arj som fan hela tiden.
Testa vara lugn ;)

2006-08-15 05:30
jag kan inte när jag hör ett jävla bil-larm var femte minut hela natten :(

2006-08-15 06:01
tänk dig själv när andra förklarar sina motargument för dig, lyssnar du på dom?

2006-08-15 06:08
ja... det är klart jag gör. vadå, tycker du att det är normalt att inte lyssna på andras argument?

2006-08-15 06:12
nej. men jag undrade bara. jag lyssnar inte så mycket på andras argument, för att de kan vara så jävla puckade. typ som min kusin när vi var mindre och diskuterade t.ex han var rasist och inte jag.
nu pratar vi aldrig mer och det är för att jag inte orkar man blir ju bara irriterad och får värk i ena delen av magen..

2006-08-15 06:14
i stort sett, alltså man "lyssnar" men inget åker in i en, det är svårt att ändra andras åsikter, tänk själv hur benhårt man inte väjjer sig när någon försöker ändra åt dig.

2006-08-15 06:14
vet inte riktigt vad jag skriver det är så tidigt men du fattar kanske

2006-08-15 06:22
ja, jag hajjar.. men jag tycker du ska sluta vara så envis!! du är precis som min syrra!! så fort man inte håller med henne så blir hon arg.
jag är själv ganska öppen för andras argument och idéer när man pratar. Jag kanske inte ändrar min åsikt men jag lyssnar iaf och försöker förstå att man kan ha en sån åsikt osv!!

2006-08-17 14:06
ja jobbar som førsæljare jag vet.
svaret e enkelt, bemøt personen som han bemøter dig så kommer han tillslut inse hur dum han låter och då førstå att han har fel/ær dum i huvet.

easy peasy
><(((*>

2006-08-17 14:27
Rabbla statistik. Det ska tydligen få folk att tro dig i de flesta fall. Men dom kanske inte går över till din sida.

Har samma problem med att alltid vilja motbevisa folk när dom inte tycker som jag gör.

2006-08-17 20:55
Jag skulle nog kunna ge några bra tips.
1. Vara trevlig, mycket viktigt, det har jag märkt, om man alltid håller diskussionen på en trevlig nivå så kommer du långt, dvs du ska aldrig kalla någon för dum, eller försöka visa att du är smartare än den andra.
2. Förklara det med enkla termer, om du försöker visa att du är smart genom att använda komplicerade ord kommer den dumma troligen avfärda det som kvalificerat ordbajs.
3. Gå in med attityden att du och den du diskuterar med ska tillsammans komma fram till en o samma sak. Dvs ni sammarbetar mot ditt argument. =)

Om du vill ha mer tips, läs Platons Dialoger, det är en hel del text, men där får man bra info.

Dr_Boobfunk P1
Det där fungerar bara på smarta personer, argumenterar man med en dum person så ser dom troligen inte ett bra argument om det kommer upp o biter dom i arslet. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-18 05:22
folk byter i regel inte åsikt medas man diskuterar med dem utan tidigast nästa dag.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-08-19 11:57
Jochman

Stämmer (y)

2006-08-20 17:03
Man håller bara med dem, hela tiden vetandes om att man själv har rätt. Sen skrattar man rått och högt över att man själv är smart och den andra dum.

2006-08-20 18:32
Min kompis trodde att han kunde ha sin hand inne i en mikrovågsugn i 1 minut, med luckan stängd och allt, och dessutom trodde han att vatten kokar vid 25 grader.

Jag gick och kollade på tv och lät han komma på själv hur jävla pantad han är.
don't watch me, watch yourself

2006-08-20 21:46
Stänga luckan OCH ha handen inne, kanske borde ringa nån angående honom.

2006-08-21 22:07
Dumma människor rapar second hand information som någon annan matat de med. Med andra ord gäller det bara att sälja argument bättre än den innan dig och det gör man genom att kunna backa allt man säger med kunskap som låter trolig. Plus stora ord, statistik, lite överlägsenhet och genom att LYSSNA på idiotens argument och bemöta dem ord för ord.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2006-08-22 16:47
strumpa o sten man...
jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2006-08-23 09:49
vissa går ju inte att övertala så det får väll bli knivhot.