Tidzon + smarthet?
Satt och funderade på de, många säger ju att USA är efterblivna av någn anledning medans Japan är "framtiden". Då är ju frågan om det skulle ha något med tidzoner å göra eller funderar jag för mycke?
Hur blir det då i Ryssland tex där man har elva (?) tidszoner? Smartare i ena delen av landet eller?
spliff macht frei
Nja.. Einstine blev ju inte precis dummare efter att ha flyttat till Amerika. Men Akerikaner borde iofs flytta från USA för att bli smartare.. Kolla på Bush, han vet ju fan inte hur världen ser ut utanför Dallas..
Athnagzo - Tyvärr så är ju jorden inte det, så det är väl knappast relevant.... Och ja, ang trådens ämne... Nej, det var dumt av dig.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
på vilket sätt är afrika dumt?
hur får du ihop dumhet och att inte kunna läsa?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
afrika ser ut som de gör på grund av att européer koloniserade kontinenten. vem är det som är korkad, egentligen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
seriös tråd?
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Brunstgnagg Ja du kan ju da inte vara vidare valutbildad! Och som det stora stora myten att dyslektiker ar mindre begavade för de har las o skriv svarigheter. det har inget med saken att göra! intellekt ar bredare an sa. försök du brunstgnagg att överleva en vecka i Afrika utan hjalp av nan! See you on tha otherside
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hahaaha :D
work some magic
Brunstgnägg menar du att du på allvar tror att en människas utbildning avgör hur intelligent han/hon är?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Brunstägg "klok, skarpsinnig, begåvad" - står det i SAOB. Inom den kognitiva forskningen vidareutvecklar man den definitionen till att vara en människas förutsättningar att bli kunnig på ett område (eller vara det från början). Ett IQ test, t.ex. (som mäter intelligens kvoten) är icke-verbalt och mäter således ingen som helst bildning. Även om man använder den nyare sorten (som är den dominerade just nu) d.v.s. Howard Gardners sju intelligenser (trots att de har byggts ut), så kan vi på intet sätt finna "bildning" eller "utbildning" som någon av dem. Alla mäter bara förmågor eller förutsättningarna för dem och inte resultatet via inlärning. Så... in i skåpet själv, och du, det är blått så försök att inte skita så mycket därinne.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
Brunstgnägg Det var riktad till dig, summan av mitt inlägg var helt enkelt att intelligens är en individs förutsättningar och inte en individs bildning. Vilket gör att ditt svar gentemot Misery blev lite smått roligt.. då du framställer dig som obildad, när du menar att obildade är dumma... och det gör dig enligt din egen logik till...? Klarar du av den ekvationen så har du logisk (och i vissa fall verbal intelligens), trots dina brister i kunskapen kring kognitiva begrepp.
Brunstgnagg vet du ens vafan dyslexi är? har inte sagt att alla har dyslexi i afrika; dom har ingen utbildning. och att tjafsa emot det är idiotiskt. Ja, men du verkar kanske ej veta varför sa manga ar outbildade dar? handlar om pengar. vet du varför afrika ar fattigt? om du nu som bor i ett rikt land dar du haft möjligheten att utbildat dig inte ar medveten om vem? och vilka? som ar orsaken till fattigdomen i afrika. sa utan bra förutsattningar sa kan man ej utbilda sig. ga och las en bok eller nat och sedan kanske du skall sluta hanga pa whoa för du later som en rasist med uttalanden som dessa: "nej, jag skulle antagligen inte överleva mer än nån timme. skulle blivit ihjälslagen för att jag är vit och har sneakers. krävs det en civilingenjörsexamen för att slå ihjäl nån? shiit, för då är jag snart där"
Jag skulle alla gånger säga att intelligens relaterar till en förmåga att utföra någonting, till exempel att tänka skarpsinnigt, snarare än förutsättningar, till exempel att lära sig tänka skarpsinnigt. Utbildning kan hjälpa en person att utveckla sina förmågor och göra denna intelligentare. Utbildning kan förståss också förbättra förutsättningarna för att utveckla sina förmågor så även om man använder den mycket udda definitionen av intelligens torde utbildning kunna öka intelligensen. Att utbildning inte finns bland Gardners intelligenser beror måhända på att utbildning inte är en förmåga utan någonting som syftar till att öka förmågor, till exempel musikaliska eller logisk-matematiska.
Apati Ungefär exakt det jag skrev =) (Ang. Gardner d.v.s).
Du skrev också att Gardners intelligenser mäter bara förmågor eller förutsättningarna för dem och inte resultatet via inlärning. . Det jag skriver är att om resultatet av inlärningen är en ökad förmåga är resultatet en ökad intelligens.
Jag har kanske inte läst tråden ordentligt. Jag uppfattade det som att du argumenterade mot att utbildning ofta leder till ökad intelligens när du i själva verket kanske bara vände dig emot Brunstgnäggs kategoriska påstående om att outbildad=dum , som jag i och för sig inte tror ska tolkas bokstavligt.
Brunstägg Okej, det uppkom ett missförstånd angående orden. Du menar att Afrikas befolkning är dumma, därför att de är outbildade och användare inte ordet "dum" som motsats till intelligent utan till "bildad". Är det så? Apati Japp, du förstod rätt i ditt andra inlägg där. Jag säger inte emot att träning av intelligensen (bildningsprocessen) kan höja din intelligens.
På tal om Afrika, jag känner en Somalier(heter det så?) som berättade när han gick skola där att när dom hade matte så räknade dom i princip allting i hand. Algebra,Ekvation,Grader och liksom hela rubbet, så nej jag skulle inte säga att dom är dumma.