I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ordet/orden fungera/funka?

Övrigt - Vardagsfilosofi

Producent

2006-08-30 22:45

Ordet/orden fungera/funka?

Har gått och tänkt på en sak ganska länge nu.
Är funka bara en förkortning/slang av fungera ?
Jag har kommit fram till att det är så och har därför börjat störa mig på folk som skriver/säger funka , men i.o.m. att ordet används även i undertexter på filmer/tv och även i böcker så vet jag inte hur jag ska reagera.
Någon som har någon bra förklaring till varför det finns två ord till just den betydelsen? Eller någon mer som har tänkt på detta?
Eller finns det fler skumma saker i svenska språket?
---
Jag kan åtminstonde EN skum sak till, hur fan böjer man minns ?
Jag vet att man ska säga komma ihåg men har inte våra kära skolfröknar tjatat om att varenda verb ska gå att böja?
Pröva själv att säga: Annars hade jag minnts det .
Det är ju alldeles fel, Annars hade jag kommit ihåg det .
Jag vill börja minnas/minns .

Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-08-30 23:41
annars hade jag kommit ihåg det, säger man där

2006-08-30 23:56
funk`a verb ~de ~t
ORDLED: funk-ar
SUBST.: funkande
• fungera vanl. i fråga om relationer el. organisation av ngt : det ~r fint mellan oss; det ~r ofta bra med delad vårdnad
BET.NYANS: om apparater o.d.: motorn ~r så här
KONSTR.: ~
HIST.: sedan 1970; till funktionera
mensvärk är livets krydda.
Producent

2006-08-31 09:03
så funka och fungera har två olika betydelser?

2006-09-01 00:26
Infinitiv
Att minnas

Presens
Minns

Imperfekt
Mindes

Perfekt
Har mints

Pluskvamperfekt
Hade mints

så funka och fungera har två olika betydelser?

Nej.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-09-01 00:28
Någon som har någon bra förklaring till varför det finns två ord till just den betydelsen?

Du har inte hört talas om slang?
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Producent

2006-09-01 14:34
Shakes P19
som jag skrev däruppe så trodde jag att det skulle kunna vara förkortning/slang
---
är du Helt Hundra på att det heter mints ??

2006-09-01 16:39
Jadå, det heter mints.
Producent

2006-09-01 16:52
fett, kollade SAOB också, tänkte inte på det förrän nu och samma stod där, =) då var det ur vägen. =D har länge länge gått och grubblat på detta.

2006-09-01 17:41
Pluskvamperfekt
Hade mints

ar du saker? trodde det var "hade jag minnats"... munnits... minn, minnuts... mints... minni, minnits... minnitsky... minasmikardam... mint refreshment... nu blir jag fan forvirrad

man sager alltsa "hade jag mints det"? later fel for mig, hade jag kommit ihag later battre av nan anledning. fasiken
Music for film: http://www.nimashams.com

2006-09-02 12:08
Solo -> Ja det heter "hade mints".

Ett exempel: "Om jag inte hade fått den här tegelstenen i huvudet så hade jag mints det jag lärde mig om svensk grammatik i skolan"

Ett till exempel: Jag hade mints det jag lärde mig om svensk grammatik i skolan, om jag inte hade fått den här tegelstenen i huvudet.

Ännu ett exempel: Jag skulle mints/b) det jag lärde mig om svensk grammatik i skolan, hade jag inte fått den här tegelsten i huvudet.

Alla tre exempel betyder exakt samma sak. Vart du lägger pronomenet och hjälpverbet varierar litegrann.

2006-09-02 12:09
Men ångest på mina boldningar. Aja du fattar.