I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att inte ha någon tidsuppfattning?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-25 10:54

Att inte ha någon tidsuppfattning?

Hej!
Jag undrar lite om någon kan förklara det där med tidsuppfattning och avsaknad av en sådan.

Tex, har ju inte hundar tidsuppfattning. Betyder det således att en timme ensam hemma kan upplevas som 2 veckor, eller vice versa?

Kan man ha en viss tidsuppfattning, eller vad?

De flesta djur har väl rätt kass tidsuppfattning?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-25 13:17
Lär väl finnas en fysiologisk förklaring eller? Typ att hjärnkapaciteten avgör eller nått. Fåglar flyttar ju efter årstiderna etc. men det är nog mer instinkter kanske. Precis som människan är det enda djuret som har en "självuppfattning" dvs kan placera sig själv i en världsbild, har möjlighet att abstrahera, tolka och tänka med framförhållning så kanske vi också är de enda som har en typisk tidsuppfattning. Å andra sidan kan man ju också ifrågasätta hur pass utvecklad vår tidsuppfattning är. Vi har inte klämm på att tid bara är en dimension och hajar inte hur det hänger ihop typ. Ekorrar stashar ju fö. kottar, nötter osv. Men dom lär inte förstå varför dom gör det :D Därför dom stashar på flera olika ställen så dom ska hitta det helt random sen eftersom dom har guldfiskminne.

Här är en cool sida om dimensioner. Klicka er fram till flash-filmen.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-25 13:29
Haha, "eller nått". Den vetenskapliga eliten på whoa säger sitt!

"Ekorrar stashar ju fö. kottar, nötter osv. Men dom lär inte förstå varför dom gör det "

Får jag hoppa in i gissningsleken så tror jag att sänkt temperatur/kortare dagar och liknande aktiverar nått hormon i ekorren som får den att börja plocka nötter. Typ som med de flesta växter som sätts i blom när det blir mörkare om nätterna.

För övrigt så är guldfiskminnet mycket bättre än vad som tros.

2006-09-25 13:34
ok den flashfilmen rörde till det huvet på mig, men ställde lite till rätta också, så den kan ju vara värd att se :D
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2006-09-30 15:37
jag tror det handlar om att hundar har inte tidsuppfattningen i sig, de tänker inte ens på det. medan människan är så inött angående tid så att det finns där. kan vara en asocisation kanske. hur som helst, hunden som exempel, så upplever den inte ens tiden. därför spelar det ingen roll för den. Vi är medvetna om tiden.

lite luddigt kanske ha ha!

må väl

2006-09-30 15:43
om ínte människan hade nån tidsuppfattning så skulle väl språket ändras MYCKET eftersom ord som : nu, när, osv plus att d bara skulle finnas en böjning av alla ord eftersom det inte skulle finnas då eller nu ellr sen så det skulle ju bli skiiit konstigt

2006-10-01 12:19
Erkan

Beror på vad du menar med självbild. Vi och schimpanser kan känna igen oss själva i en spegelbild. Betyder det inte att de också har någon slags självbild? :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-10-01 21:45
erkan vad vet du om djurs förmåga att uppfatta ditten och datten..  om vi inte förstår oss själva anser jag inte att vi bör ge oss på att försöka förstå andra heller..
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-01 22:44
strihdfeldts förklaringar låter ju bra och så men jag vet inte.. min hund blir ändå rastlös om det tar för lång tid utan att det händer något, hon blir tusen ggr gladare om jag varit borta på en lång resa än om jag kommer in efter tio minuter o.s.v så jag vet inte.. känns ändå som att de uppfattar tid på ett eller annat vis.. säkert inte på samma sätt som oss dock..