Gravitation, livslängd?
Kom och tänka på en sak, man har ju lägre puls när man ligger ner än när man står upp, eftersom hjärtat måste pumpa mer i en stående position pga av gravitationen. Om vi då har två nästan identiska individer. Den ena som beter sig som en helt vanlig stående männsika, behöver iof inte vara människa (men för exemplets skull) och den andra mer i en krälande/krypande skepnad. Lever den krypande versionen längre eftersom hjärtat inte blir lika påfrestat av gravitationen? Kom ihåg att det bara handlar om påfrestning för hjärtat av gravitationen, inte att människokroppen inte är byggd för en liggande ställning osv. Kanske inte är så komplicerat, men det b.la därför jag undrar.
Köp ditt avlagsbrev och lev rövare deluxe.
Jo den är nog lite flummig, men om det inte spelar någon roll skulle jag aldrig undrat, men du kanske talar om din åsikt? Enda jag kommer på nu i efterhand är att att stående persons hjärta skulle bli mer tränat för att det kämpar mot gravitationen, som skulle resultera till ett friskare hjärta. Kanske? Hmm..
Köp ditt avlagsbrev och lev rövare deluxe.
Det är sällan man dör pga av att hjärtat inte pallar mer. Hjärtat är ju en muskel och alla muskler blir starkare av fysisk stimulans, så jag skulle nog köra på snusens teori och inte att man dör tidigare för att hjärtat blir mer påfrestat
Hjärtat är ju en muskel och mår väl bra av träning =) + att man spänner fler muskler när man står än när man ligger ner.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja asså, hjärtat är väll inte direkt de organet som klappar ihop först när man dör eller? alltså, hjärtat stannar ju och syren slutar ju förstås komma till hjärnan så hjärnan lägger av och man dör. men lixom, vad räknas egentligen som en naturlig död? då när man dör i sömnen typ, naturligt haha :P ok fast sen å andra sidan, så påverkar väll blodcirkulationen en massa mer saker i kroppen än hur ansträngt hjärtat blir? men den skillnaden mellan att stå och krypa runt lär väll kanske inte vara så stor.. men om vi tänker på astronauter, dom lever ju däruppe utan nån gravitation alls. läste eller såg på tv nånstans att astronauterna måste träna hela tiden, men det är ju svinkrångligt eftersom de inte finns nån gravitation. dom typ, sprang på rullband men va fastspända vid höften så dom inte skulle flyga iväg :D men musklerna förtvinas å försvinner typ helt där ute å de är ju inte så bra :S men undrar hur vi människor kommer anpassa oss om vi flyttar ut "i rymden" i framtiden, hur kommer kroppen ändra sig? vi lär väll bara ha kvar huvet, kroppen och armarna och benen blir väll mer som tunna saker att greppa saker med lr nått, vi lär väll se hel skumma ut haha :D ja synd att man inte lever då så man får uppleva de, men hey, får väll hoppas att jag har blivit reinkarnerad till en människa igen tills dess ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
nej väldigt konstig fråga, men för övrigt så kan jag säga att man skulle dö av fetma elelr liggsår långt innan man dör av att hjärtat klappar om vi skulle leva liggande
Moderator
2006-10-18 23:44
gravitationen har inget med saken att göra. så var problemet löst. skulle det vara mer ansträngande att sova i en våningsäng än att stå upp? hur klarar kroppen en flygresa? man borde ju minst bli superanfådd.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Det är inte just hjärtat som påfrestas, utan restan av våra organ som får "stryk" av blodet hela tiden. Högre puls = oftare stryk.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
är det inte enklare att tänka sig en människa som lever utan gravitation och en som lever med gravitation? eller t.ex. en person som lever på jorden och en som lever på månen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
alltså hjärtat lär ju få slita bra mycket mer hos en person som krälar omkring än på en som går.. testa att krypa runt i en hel dag så får du se hur skönt det är.. kroppen är ju byggd för att vi ska röra oss på två ben och därför borde det nog vara mer ansträngande att krypa runt..
Joel413 P22 läs om första inlägget.
junkgirl: nej..
"Kom ihåg att det bara handlar om påfrestning för hjärtat av gravitationen, inte att människokroppen inte är byggd för en liggande ställning osv."
Arez - "Det är sällan man dör pga av att hjärtat inte pallar mer. Hjärtat är ju en muskel och alla muskler blir starkare av fysisk stimulans, så jag skulle nog köra på snusens teori och inte att man dör tidigare för att hjärtat blir mer påfrestat" varför skriver folk sådan här skit när de absolut inte har koll på vad de pratar om? en av anledningarna till att hjärtat tar stryk av för högt blodtryck är exempelvis att det blir en för långvarig överbelastning, och det leder till att hjärtat växer för mycket fast blir mindre flexiblelt, och man drabbas av en hjärtmuskelhypertrofi. Sällan man dör av att hjärtat inte pallar med? Hjärt-kärlsjukdom är en folksjukdom, vilket betyder att mer än en procent av sveriges befolkning har det. det kan ju vara mer än hjärtat som lägger av, men hjärtinfarkt på grund av blockering i kranskärlen är inte ovanligt, och kammarflimmer är också livshotande. sluta snacka skit, liksom.
Legoland - det är nog den relativa gravitationen, vilket betyder att hjärtat måste pumpa upp blodet från benen igen och det kräver mer arbete. Det måste den göra även i ett flygplan, men den behöver inte pumpa upp blodet från marknivå, det är från benen där också.
OLA exakt vad var det ag sa som inte va rätt isf...ma dör ju inmte för att hjärtat blir trött? så du menar att motion intw gör hjärtat starkare utan är dåligt för hjärtat? okej, if u say so;)
det här, exakt: "Det är sällan man dör pga av att hjärtat inte pallar mer" - hjärtsvikt pga olika orsaker är en av de vanligaste dödsorsakerna i sverige. motion gör hjärtat starkare ja, men som jag redan behöver inte muskeltillväxt av hjärtat vara en bra sak. sättet hjärtat "växer" på vid högre blodtryck exempelvis, är inte bra.
mn vadå----hjärtat blir ju knappast tränat när man snusar eller röker baar för man får högre puls..eller?
ola ehh ja, men då beror det på andra sjukdomar, som åderförkalkning, högt blodtryck, lågt blodtryck och mycket annat. Jag menade att ett hjärta lägger inte av för att det blir trött...alltså skulle man dö tidigare av liggsår elelr fetma än hjärtsvikt...
Arez åderförkalkning, högt blodtryck, lågt blodtryck och mycket annat. kan man dö av lågt blodtryck nu också? eller sitter du bara och viktigpettrar dig utan att ha en aning om vad du pratar om?
Junkgirl - lågt blodtryck = blodet pumpas inte runt i kroppen. du får syrebrist i hjärnan och musklerna och dör. det är därför du dör om du får en blödning, och det är därför du kommer få jävligt mycket dropp om du tappat mycket blod, man måste få upp blodvolymen. så att det finns något för hjärtat att pumpa runt. Arez - Fetma kan mycket väl leda till hjärtsvikt. Jag förstår vad du menar dock, absolut.
Dicecard - jag tror typ på den tesen också. man lär ju verkligen känna sig som jordens outcast annars liksom, och det är ju ingen livslängdsboost precis. :)