I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-10-20 14:59

Myostatin

För er som inte vet:

Myostatin är ett protein som produceras i muskelcellerna. Dess uppgift är att begränsa muskelvävnaders expansion.

Mycket Myostatin i kroppen leder till mindre utvecklade muskler.

Prover, där man har lyckats blockera Myostatinproduktionen hos möss, har visat en muskelmassaökning på närmare 60%.

En tysk pojke (runt ett år gammalt) diagnostiserades mutationen i båda kopiorna av myostatingenen, vilket gjorde honom till ett enormt muskelknippe jämfört med andra barn i hans åldersklass. (har bild, postar så fort jag kommer hem).

Alltså, hittills har forskning visat goda resultat. Frågan är vilka baksidor blockering av detta protein har. Hur kommer hjärtat påverkas? Kommer hjärtat växa i takt med resten av kroppen? Hur förhåller sig detta till, till exempel Anabola Steroider?

Vad tror ni?

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2006-10-20 15:10
För att utveckla detta mer, hur kommer en itroduktion av Myostatinblockerare påverka människan och dess miljö? Vilka negativa effekter har en sådan blockad på kroppen?

2006-10-20 15:26

Myostatin finns väl i kroppen av en anledning. Så tror jag. Tror inte det kan vara bra för kroppen att blockera.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-10-20 15:40
Allting handlar nog om hur man exponeras för myostatinblockerare. Jag tror inte det är positivt att nyttja det på barn/ungdomar, men det kan säkert funka längre fram i livet under korta perioder i samband med träning. Längre perioder luktar oxhjärta lång väg, men då har jag inte läst på mer exakt om myostatinets funktioner. Däremot känns det som vanligt att det kommer plockas fram, patenteras och begränsas till medicinering för folk med muskelsjukdomar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-20 15:41
(Naturligtvis kommer labb i forna öststater sedan mångla ut det på marknaden och generera mycket hushmail-trafik) .)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-20 15:57
Haha. Frågan är väl snarare varför man ska utsätta sig för detta för att få muskler?
Vafan vill man ha muskler, gå till gymmet, ät BRA mat osv. Gör det som dom flesta tränande människor gör.
Att hålla på med liknande saker för att få muskler, som vi människor ändå inte ens använder i så stor utsträckning är för mig galenskap.

2006-10-20 16:09
amfetaminpsykos

Nej, givetvis kan det inte vara bra för barn vid en första tanke. Men om man har muskelsjukdomar så kanske det kan gynna en, även som ung?

Angående hjärtat, som är en muskel det med, kanske man kan, men hjälp av bra träning, få den att bli större och starkare också?

"Däremot känns det som vanligt att det kommer plockas fram, patenteras och begränsas till medicinering för folk med muskelsjukdomar."

Förhoppningsvis.

2006-10-20 16:10
Lynguistic P21

Du har inte tänkt på att det finns människor som lever i ständig misär p.g.a muskelvävnadssjukdomar?

2006-10-20 16:15
frost P19
Haha nej det tänkte jag inte en sekund på faktiskt. =)
Det finns samtidigt folk som lever i ständig misär på grund av att ens lever.
Jag tvivlar starkt på att trådens syfte var att framhäva dom med muskelvävnadssjukdomar.

2006-10-20 16:23
Trådens syfte var att spekulera kring möjligheten att blockera myostatin och hurvida detta kommer att påverka människan i olika sammanhang.

:)

2006-10-20 16:43
En stor fråga är just varför myostatin finns där. Ifall en utvecklingsprocess med muskler o.s.v. går för fort fram skulle det kunna öka risken för problem med tillväxten, tumörer någon?

2006-10-20 21:30
Nu har jag tragglat genom hela min biokemibok och den bölar om myosin, tropomyosin o.s.v. men inte ett spår utan myostatin. UPPRÖRANDE.

2006-10-20 22:17
Myostatin är en relativ ny upptäckt, 1997 närmare bestämt stötte man på detta protein för första gången. min nok kanske är något gammal och behöver en uppdatering? :)

Här är ett intressant stycke:

"Myostatin och androgener, muskeltillväxtens broms och gas
Ett nyligen klonat protein från skelettmuskel, myostatin, har visats fungerar som en inbyggd broms på muskeltillväxt. Androgener (testosteron) lyfter på bromsen och får muskulaturen att växa till. Hos de berömda muskelkorna Belgian Blue har man funnit en genetisk defekt som leder till oförmåga att bilda myostatin och därmed saknas broms som reglerar muskeltillväxten. Kroniska sjukdomar är inte sällan kopplade till avmagring på grund av minskad muskelmassa. Vid dessa tillstånd sker en ökad bildning av myostatin. Shalender Bhasin från Los Angeles sammanfattade dynamiken vid kroniska sjukdomar och visade hur kombinationen av ökad myostatin-bildning och sänkta nivåer av testosteron samverkade i avmagringsfasen av HIV-infektion. Det visades också att testosteronbehandling i dessa situationer kunde återställa muskelförlusten (och hämma bildningen av myostatin) och förbättra den fysiska funktionsnivån"

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1119

2006-10-22 12:15
Försöken med råttor förkortade deras livslängd med 40% om jag inte minns fel. 
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2006-10-22 19:52

2006-10-22 20:36
han såg ju it som vilken bäbis som helst :S
Jag pallar inte ha ett citat här.

2006-10-22 20:41
Går inte att se så bra på den bilden, men han har mycket fastare lår än andra barn i den åldern. Ska se om jag kan hitta någon artikel på biblioteket med bättre bild, har dock inte sett mer än den här på ungen.