I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2006-10-24 14:39

dialekter.

När övergår det man kallar svenska med brytning till att bli en dialekt.
Det man kallar rinkeby-svenska osv är väl så vitt jag vet klassad som dialekt.

Och man säger ju inte svenska med dansk brytning om skåningars tal.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
om någon lingvistiskt intresserad har lust att förklara.

FREE Ayatolla.

2006-10-24 15:13
En dialekt är en språklig varietet med regional (geografisk) spridning. Ofta säger vi att en dialekt talas av invånarna i ett visst område, såsom till exempel ett landskap eller en socken. Detta är inte alldeles sant, då gränserna är ganska mycket suddigare än så, men det är den vanligaste definitionen. Man kallar normalt ett dialektalt drags utbredningsområde för en isogloss. När flera isoglosser faller i varandra kan man börja tala om ett dialektområde.

--

Brytning är ett begrepp inom språkvetenskapen. När en person talar ett annat språk än sitt modersmål, begår han eller hon ofta omedvetet större eller mindre grammatikaliska, uttals-, syntaktiskasemantiska misstag. Man säger då att personen "talar svenskamodersmål genom hans eller hennes brytning.
och med brytning", eller att han eller hon "bryter på ". vilket som är personens modersmål genom hans eller hennes brytning.

Som jag utan kunskaper uppfattar det har de två alltså ingenting med varandra att göra, och övergår heller ej i varandra.
Finns fina artiklar om det på Wikipedia :)

2006-10-26 09:49
johanone

Men en dialekt uppstår väl inte ur tomma intet, den måste väl komma från folk på något sätt talar annorlunda än folk i övrigt i samma område. Som i skåne t ex.

När en person talar ett annat språk än sitt modersmål, begår han eller hon ofta omedvetet större eller mindre grammatikaliska, uttals-, syntaktiskasemantiska misstag.

När dessa grammatikaliska misstagen blir en norm i ett visst område blir det inte en dialekt då?

FREE Ayatolla.
DJ

2006-10-26 10:46
"Rinkebysvenskan" är snarare en sociolekt än en dialekt, eftersom den är socialt, snarare än geografiskt avgränsad.

2006-10-26 21:55
alla som är fattiga eller invandrare pratar ju inte "rinkebysvenska"

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2006-10-26 22:05

2006-10-27 17:00
Det man kallar rinkeby-svenska osv är väl så vitt jag vet klassad som dialekt.

Det där var nog bland det dummaste jag hört, förlåt, men det är sant.

Så om Rinkebysvenska är en dialekt, vad är då skånska, brytning?

Rinkebysvenskan är väl brytning av värsta sort, utan tvivel en brytning och inget annat ;)
Signatur får rum här

2006-10-27 17:14
Rinkebysvenska behöver väl inte vara en brytning? Om jag till exempel kommer till Sverige och inte KAN tala svenska på "korrekt" vis på grund av tungans invanda blabla bla, då bryter jag?
Mina föräldrar till exempel talar med brytning, men jag KAN prata perfekt svenska. Men om jag umgås med bara blattar som bryter så ofelbart börjar jag bryta även om det är helt andra språk än mitt de bryter på. Jag anser att jag då talar dialekt? Och om jag åker till Malmö börjar jag ofelbart snacka skånska.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
DJ

2006-10-27 19:22
Åffer: Självklart är det inte en brytning. Narcissus förklarade ungefär vad jag tycker. Men det finns flera andra skäl. När du bryter försöker du tala ett språk, men bryter på ditt modersmål. Den s.k. "Rinkebysvenskan" talas dels av många med Svenska som modersmål och dels av många med olika modersmål. Det är inte en brytning utan en sociolekt. Eftersom de som talar den inte har samma modersmål kan man inte säga att alla bryter. Det skulle i så fall vara 100 olika brytningar som bara råkar låta väldigt likt. Stuart Baxter bryter, Dogge talar en sociolekt.

2006-10-27 20:33
Soul_Survivor_II P28
Jo, du har helt rätt, my bad :)

Förresten, sen när 'talar' Dogge? ;)
Signatur får rum här
DJ

2006-10-27 20:41

2006-10-27 21:23
Soul_Survivor_II P28
Hihi, ja, något i den stilen :D
Signatur får rum här

2006-10-28 00:09
Soul_Survivor_II P28

"Rinkebysvenskan" är snarare en sociolekt än en dialekt, eftersom den är socialt, snarare än geografiskt avgränsad.

Utveckla det där är du bussig. Har aldrig hört begreppet sociolekt tidigare.

Jag kom och fundera på det eftersom en kompis till mig flyttade till stockholm när han var liten typ tio-elva år. Då pratade han så som jag med västmanländsk dialekt eller så som man pratar i lindesberg  Sen fick jag upp kontakten med honom igen efter många år, han har bott i i hallunda hela tiden och trots att han svensk låter det som han kommer utomlands när man pratar med honom i telefon. Ja ni vet säkert själva hur det låter
Eii län sho ljug inte. Så det är sociolekt det kallas?

FREE Ayatolla.
DJ

2006-10-28 00:20
Sociolekt är lite svårt att definiera sådär snabbt. Det finns ju böcker skrivna i ämnet. Wikipedia gav inte så mkt mer heller. Det är en förkortning för en social dialekt. Så på ett sätt är en dialekt en sorts sociolekt, medan en sociolekt aldrig kan vara en sorts dialket. En sociolekt talas av en social grupp. En dialekt har mer geografiska begränsningar. Skånska är en dialekt som avgränsas av Skånes gränser. En sociolekt däremot, som t.ex. "Rinkebysvenska", "Stekarsvenska" eller "Jerry Williams-svenska" avgränsas från andra sociolekter mer av vilka sociala grupperingar som talar den än av geografisk tillhörighet. Den s.k. "Rinkebysvenskan" i Rinkeby och...låt oss säga Vårberg har stora likheter, medan man på Södermalm emllan dessa två platser hör en helt annan sociolekt.

Elaborera mera?

2006-10-28 01:49

rinkeby diakelkten är inte någon brytning... eftersom de som talar den inte bryter på ett annat språk. En person som bryter på persiska och en person som bryter på chilenska talar helt olika. kan en person med bakgrund från iran, och en person med bakgrund från chile prata lika dant på rinkebysvenska. 

Det är vissa ord som skiljer rinkeby dialekten från rikssvenskan. det är även skillnad i betoning och satsmelodi. detta är precis samma sak som t.ex. göteborgskan. att kalla det för brytning är endast ignorant. Dock finns det folk som bryter som talar rinkeby dialekt, precis som det finns folk som bryter och talar norrlänska..

Jag förstår tanken med sociolekt, men jag håller inte riktigt med. det som skjiljer rinkeby svenska från andra dialekter är att den talas i förorter som inte är direkt sammanknutna, och på så sätt är utspridd. Detta beror på att dialekter uppstår när en grupp människor samlas på ett isolerat ställe och egna variationer av språket uppstår. Men rinkebydialekten är en mordern dialekt som uppkommit då en grupp människor varit isolerade på olika ställen. se det som olika öar. folket på öarna har haft stor kontakt med varandra och tillsammans bildat en dialekt, som skiljer sig från dialekten på fastlandet.

Jag anser alltså att det ska kallas för dialekt för att det uppstått en dialektal skillnad i språket med geografiska samband och gränser. Mer än sociala aspekter som visserligen kan spela in i dialektens bredd, på samma sett som att en gammal varvsarbetares Göteborgska och en tjänstemans göteborgska från näset inte låter lika dana.

Dock är detta endast någon form av svenskgramatisk onani, och inget som egentligen spelar någon roll. Huvudsaken och kontentan är att det inte är någon brytning...

Tror du mej inte? Fråga min mamma!