dialekter. När övergår det man kallar svenska med brytning till att bli en dialekt.Det man kallar rinkeby-svenska osv är väl så vitt jag vet klassad som dialekt.Och man säger ju inte svenska med dansk brytning om skåningars tal.Jag hoppas ni förstår vad jag menar. om någon lingvistiskt intresserad har lust att förklara.
rinkeby diakelkten är inte någon brytning... eftersom de som talar den inte bryter på ett annat språk. En person som bryter på persiska och en person som bryter på chilenska talar helt olika. kan en person med bakgrund från iran, och en person med bakgrund från chile prata lika dant på rinkebysvenska. Det är vissa ord som skiljer rinkeby dialekten från rikssvenskan. det är även skillnad i betoning och satsmelodi. detta är precis samma sak som t.ex. göteborgskan. att kalla det för brytning är endast ignorant. Dock finns det folk som bryter som talar rinkeby dialekt, precis som det finns folk som bryter och talar norrlänska..Jag förstår tanken med sociolekt, men jag håller inte riktigt med. det som skjiljer rinkeby svenska från andra dialekter är att den talas i förorter som inte är direkt sammanknutna, och på så sätt är utspridd. Detta beror på att dialekter uppstår när en grupp människor samlas på ett isolerat ställe och egna variationer av språket uppstår. Men rinkebydialekten är en mordern dialekt som uppkommit då en grupp människor varit isolerade på olika ställen. se det som olika öar. folket på öarna har haft stor kontakt med varandra och tillsammans bildat en dialekt, som skiljer sig från dialekten på fastlandet. Jag anser alltså att det ska kallas för dialekt för att det uppstått en dialektal skillnad i språket med geografiska samband och gränser. Mer än sociala aspekter som visserligen kan spela in i dialektens bredd, på samma sett som att en gammal varvsarbetares Göteborgska och en tjänstemans göteborgska från näset inte låter lika dana. Dock är detta endast någon form av svenskgramatisk onani, och inget som egentligen spelar någon roll. Huvudsaken och kontentan är att det inte är någon brytning...