I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Falling in love..."

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-11-09 20:49

"Falling in love..."

När man blir kär i en person...måste det då vara sexuellt? Räknas det inte det då annars som att "bli kär"??

För jag vettifan asså, det känns som om jag är kär, men absolut inte på ett sexuellt sätt. Kan man inte säga att det går att bli kär i någon på ett sorts..ja syskonligt sätt? Jag har oerhört starka känslor för en liten tjej jag känner på det sättet att det känns som om hon är lillasystern jag aldrig fick.

Och om det inte kan kallas för att "bli kär" när man utvecklar ett syskonligtband med någon, vafan kallas det för då?

Kultursnobb
Hangaround

2006-11-09 20:53
man tycker om någon?

2006-11-09 20:57
Men asså symptomen är typ precis likadana, jag tänker på henne ganska ofta, mår bra när jag får träffa henne, precis allt utom det sexuella
Kultursnobb

2006-11-09 21:08
alltså det är ett barn, hade jag haft en enda sexuell eller pervers tanke om henne hade jag nog skjutit mig.

Men det är just det som är grejen, jag vet om att man kan älska t.ex en polare som om han var en bror...men den känslan utvecklas ju efterhand när man kommer närmre varandra som vänner, kan man då inte kalla den processesen för att "bli kär"

Hehe fast ja, låter nog bättre och mindre perverst om jag hade sagt syster istället för bror där i ovanexempel :p
Kultursnobb

2006-11-09 21:11
BTW kanske värt att nämna att jag är ensambarn också
Kultursnobb

2006-11-09 21:16
Jo jag vet, men nu efter detta så tycker jag det är fel att man förknippar ordet kärlek eller termen "att bli kär" så starkt  med sexualitet och så. Detta känns så sjukt mycket mer underbart än att bli kär i någon tjej som du vill ha som flickvän. Det känns mer "pure", mer oskyldigt, mer ärligt...
Kultursnobb

2006-11-09 21:21
Det kan inte vara så att du ser henne som en jävligt nära vän?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-09 21:26
Vilket väcker en intressant fråga:

Var går gränsen mellan ett syskon och en riktigt nära vän?
Är det bara blodsbandet? Men är inte det en ganska ytlig sak då?
Kultursnobb

2006-11-09 21:27
7 år, hon är 12.
Kultursnobb

2006-11-09 21:28
man kan älska på olika sätt. Jag älskar mina katter men det är knappast sexuellt. Jag vill ha dem i mitt liv men inte dela allt i mitt liv med dom.
Yeah!

2006-11-09 21:30

Hehe nä det e inte så att jag vill dela allt i mitt liv med henne eller något sånt, komplex.

Kultursnobb

2006-11-09 21:30
Såklart man kan vara "kär" utan att det är sexuellt. Dock kan man tro att man är "kär" utan det sexuella, trots att man faktiskt dock ändå bara är sexuellt attraherad av någon.
Dvs det är svårt att säga om en speciell person är "kär" utan sex anspelningar eller med.

Det om man använder den dagliga definitionen av kär.
Dock så tycker jag den är tråkig och inte speciellt bra. Jag tror själv att kärlek per definition inte handlar om sex över huvud taget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-09 21:33
brain___

Absolut, men man älskar ju inte någon bara så ur thin air. Det måste ju kommit från någonstans, växt.
Kultursnobb

2006-11-09 21:37
Lod

Tycker du att termen "bli kär" passar in i min situation, eller tycker du man borde komma på en ny term?

Intressant hur ett par ord definierar och sätter gränser på känslan... och inte tvärt om.
Kultursnobb

2006-11-09 21:40
Föressten, jag läste om mitt inlägg till dig Brain____, och det låter precis som om jag förolämpar dig genom att kalla dig växt. Not the case.

Vill bara klargöra att jag mena att känsla måste ha utvecklats från någonstans, så du inte missförstår det. För jag hade själv missförstått det nu när jag läste igenom det:p
Kultursnobb

2006-11-09 21:48
jo jag känner också så, kan lätt bli misstolkat.

Men nu tycker jag att det är lite fel att dra den associationen att när man blir kär så är handlar det om det klassiska man älskar kvinna. Då tycker jag man borde använda ordet "förälskad" istället.

Eller bara helt enkelt komma på en ny term eller nytt ord för en sådan situation som min :)
Kultursnobb

2006-11-09 21:49
Da_herbman P19
Finns väl ingen person som någonsin kan säga utifrån den begränsade kunskap vi har om du är KÄR eller inte.
Dom flesta personer vet ju inte ens vad äkta kärlek är. Än mindre kan dom bestämma om du e kär eller inte.
Du kan för övrigt inte heller veta det eftersom man ofta inte har så god självinsikt.
Du kan fråga den du tycker om, hon vet nog troligen bäst om du e kär i henne.
Men eftersom hon troligen inte heller vet vad kärlek är så tvivlar jag på att du finner nått vettigt där heller.
Dvs vad fan spelar allt för roll när ingen vet vad kärlek är? Tycker du om o va me henne, va me henne då.

2006-11-09 21:57

jaa men kalla henne syrran.
i vår kultur räknas nära vänner som riktig familj... vilket resulterar i att jag har 12 biologiska morbröder/mostrar och ca 200 extra "morbröder/mostrar"... fatta släktträffarna :P

each one, teach one! för hiphopen vidare

2006-11-09 22:18
Lyng

Det du tar upp förtjänar en egen tråd. Jävligt intressant. Kärlek är ju ett abstrakt grepp, vem kan verkligen definiera den? Hur vet vi ens om vår uppfattning av kärlek är sann? Sjyssta grejer.

Lod

Tror du man kan tjäna cäsh på det? :D
Men jag tror jag har hittat en bra vikarie...tror du det hade gått med att säga att jag har utvecklat ett speciellt sorts band med henne? Att jag har "bonded with her"? Eller kräver det då att känslan är mutuell?

Butter_fly

Heh, jag tror bara jag hade skrämt henne lr något om jag hade kallat henne för syrran :)
Kultursnobb