I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mål här i livet

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-11-21 02:23

Mål här i livet

Vad har ni för mål i era liv? Vad lever ni för?
Finns det saker som ni verkligen !SKA! göra innan ni dör?

Jag har tänkt på det här fett mycket nu, och har kommit fram till att jag vill inte sitta och ruttna som 90 åring i något jävla ålderdomshem, och inte ha något kvar att leva för.

Har försökt tänka ut någon slags "lista" på saker man verkligen vill göra/uppleva innan man är slut.

- Hoppa fallskärm, lätt.

- Åka upp i rymden (troligen inte pga typ skulle kanske behövas nån miljard eller så, och vafan äre, 20 års utbildning av NASA? :P)
Men iaf uppleva tyngdlöshet, vilket går att göra i ett slags flygplan som störtdyker från en helvettes höjd, typ.

Sen vet jag inte, kommer inte på något. Finns ju självklart småsaker eller saker som är typ självklara.

Även på vilket sätt vill ni avsluta era liv? Själv så tar jag fan helst mitt eget liv efter att få avsluta det på ett bra sätt. Eller dö för något bra. Typ rädda sin älskades liv genom sitt eget eller något sånt. Skulle vara optimalt.

^ Smart sagt.

2006-11-21 03:41
Flest saker när man dör vinner..
Omnia est Faeces

2006-11-21 05:25
Innan jag dör ska jag uppfinna bollen!

2006-11-21 12:23
lära mig minst ett språk till...
skaffa barn...
What would macgyver do?

2006-11-21 12:54
Menlös tråd. Varför ska man ha några konkreta sådana mål här i livet?
Vad gör du om du hoppat fallskärm när du e 25? Tar du livet av dig då.
Nej om man ska ha mål i livet så ska det vara att bli bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-21 13:49
Få mig ett jobb som jag trivs med, en tjej som jag älskar, och ett barn eller två.

2006-11-21 14:06
Lynguistic P21,
så du vill inte testa speciella saker i livet? göra något som du tyvkt verkar schyst ett riktigt bra tag?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-11-21 17:12
mina orimliga mål är
- ha varit i alla städer i europa till att börja med
- ha bott i något annat land ett år
- utbildat mig
- kunna fler spåk
- åka till rymden (kanske)

vet inte vart dom pengarna ska komma ifrån men men *men men*

2006-11-21 18:01
Lynguistic P21
Det finns väl ändå saker som du drömmer om att få göra? Och det med att hoppa fallskärm är en sak jag känner att jag måste få ha gjort, vill inte sitta i en rullstol som 90 åring och veta att det är försent?

Och även om jag gjort allt innan jag är 30 så kommer jag ju inte ta livet av mej din dumme fan?

Och saker som att hitta en som man älskar, skaffa familj, bli rik, ja fine, klart som fan man vill.

Fick lite såna här tankar efter att ha läst lite om "Trainrider", som fick reda på att han inte hade så långt kvar att leva, så han på sitt sätt uppfyllde troligen en av hans drömmar, att "rida" tåg.

Så Lynguistic kom med ett par mål du har i livet istället för att pajja tråden. Eller håll bara käften.
^ Smart sagt.

2006-11-21 18:02
Och jag säger inte att drömmarna måste vara genomförbara.. Som t.ex. rymdfärden... Men fyfan va skönt det skulle vara...
^ Smart sagt.

2006-11-21 19:05
födas om på nytt
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2006-11-21 19:27
jag är en simpel kvinna

• Bli en riktigt bra lärare.
  • Få väldigt söta barn och vara frisk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-21 20:08
göra whole hollywood skylten

2006-11-21 20:42
Aldrig någonsin har någon gammal gubbe legat på dödsbädden och sagt: Jag skulle ha jobbat mera.
Värt o tänka på iaf.

2006-11-21 20:53

gorrit 
Naturligtvis finns det saker jag vill testa här i livet. Däremot sätter jag inte upp dom som mål i livet. För det är enkla materiella saker som man gör för skojs skull. Livet är djupare och handlar om mycket mer än så.

Poker_face P1
"Det finns väl ändå saker som du drömmer om att få göra? Och det med att hoppa fallskärm är en sak jag känner att jag måste få ha gjort, vill inte sitta i en rullstol som 90 åring och veta att det är försent?"
Jaha och?? Gå o gör det innan du fyller 90 då. Det betyder inte att du ska ha de som mål i livet.

"Fick lite såna här tankar efter att ha läst lite om "Trainrider", som fick reda på att han inte hade så långt kvar att leva, så han på sitt sätt uppfyllde troligen en av hans drömmar, att "rida" tåg."
Och detta visar vilka dekadenta ytliga varelser som människor är idag.

"Så Lynguistic kom med ett par mål du har i livet istället för att pajja tråden. Eller håll bara käften."
Det finns enligt mig en massa anledningar till varför man inte ska ha mål här i livet. Då var jag tvungen att säga det. Om du anser att det förstörde tråden så är det ditt problem.

2006-11-21 20:58
Skydive,lätt!
Meep meep

2006-11-21 22:17
Lynguistic P21
Jaha och?? Gå o gör det innan du fyller 90 då. Det betyder inte att du ska ha de som mål i livet.
Idiot. Du fattar inte hur dumt det där låter eller?
^ Smart sagt.

2006-11-21 22:54
Poker_face P1
Förstod du inte poängen eller?

2006-11-21 22:57
Ha sex i en Coca-Cola-lastbil.... ja jag är seriös...
"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns

2006-11-21 23:29
Xela F16
Och du ser inget fel i det?

2006-11-22 00:07
Lynguistic P21
Nej... Borde jag göra det? Colalastbilar är snygga ju ^^

2006-11-22 03:12
- jobba med något jag verkligen gillar och vill och tycker om.
- leva med någon slags kärlek.
- samt föda och skaffa barn.
- och se alla ha hälsan i behåll.

jaja.

2006-11-22 08:15

Mitt mål med livet är att konvertera till finne..

Kunna sitta ute i -40 & fundera på när vintern ska börja.

Dricka några liter hembränt och klaga på att jag inte blir full.

Sitta i en lite träbod och piska mina manliga kamrater med ris.

Nej då, finns så mycket jag vill göra så det är inte nån ideé att ens börja skriva det..

2006-11-22 19:03
Xela F16
Visst är dom det. O visst kanske det för dig skulle vara kul att ha sex i en sån. Men är det verkligen ett bra mål att ha i livet? Vill du inte åstadkomma lite mer i livet?

2006-11-22 21:24
 Lynguistic P21

Naturligtvis har jag andra mål också men hade inget lust att skriva det vanliga liksom som typ bra, jobb, nån jag älskar, resa sånna grejjer... Det handlade helt enkelt bara om lathet :P ^^
Producent

2006-11-22 21:30
Lynguistic P21

Jag, i form av Xelas pojkvän delar helt vissa av hennes mål i livet! Men jag har själv som egen person några alldeles egna mål...

Dock har jag uppfyllt det mesta och i princip det enda som finns kvar i min mål i livet lista just nu är väl standarden med schysst jobb och fint boende...

och självfallet att ha sex i en colalastbil :)
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Producent

2006-11-22 21:45
Jag har funderat lite över det här med mål i livet nu...

Jag vill gärna starta någon form av eget företag som man kan hyra om man vill sätta upp ljudanläggningar till konserter eller andra evenemang...
Göra mig ett litet namn med min musik, öven fast jag vet att jag inte kommer gå särskilt långt inom det området. Jag vill iallafall göra mig ett namn med det :)..
Jag vill väldigt gärna komma bort från Avesta, även om staden betyder mycket för mig så vill jag bort härifrån. Jag vill se lite av världen för att sedan bosätta mig i Göteborg... Det har jag velat sedan flera år tillbaka.
Jag vill gärna testa på det mest. Men ett måste är bungie jump!

Jag tror det var lite av mina mål i livet :)
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-11-22 21:47

Jag bara undrar. Till er som har som mål att bli svenssons.  Dvs skaffa barn fint hus, en volvo o kanske en hund. Vad gör ni när ni nått detta? Lever ni bara resten av era 60 år helt utan något mål?

2006-11-22 23:12
Jag har ingen aning vad mitt mål i livet är och jag mår ändå rätt bra. Jag gillar att utmana mig själv och sådant, lära mig nya saker men jag har inga konkreta mål till skillnad från andra här. Jag håller med Lynguistic här, varför sätta konkreta mål? Jag tror att Poker_face misstolkar Lynguistics bruk av ordet "mål". Jag vill gärna bli lärare på högskola i mitt liv, men jag ser det inte som något mål.

Nu Lynguistic, när du kritiserats andras mål, vad vill du göra med ditt liv?
Unweaving the rainbow.

2006-11-22 23:14
Gramsci P18
Vad jag vill göra med mitt liv? Jag vill förstå varför jag ska göra något med mitt liv. Jag vill förstår meningen med livet. Jag vill förstå varför vi människor fortsätter leva, jag vill veta varför vi tror oss ha något att leva för. Jag vill veta varför vi lever.
I princip.

2006-11-22 23:16
Lynguistic

Tror du det finns en mening? Jag menar, i viss mån har vi ju en mening som biologiska varelser som för vidare våra gener men är det en tillfredsställande mening? Mening kan tolkas på väldigt många olika sätt men jag antar att du menar en transcendental (ursäkta det dåliga ordvalet) mening?
Unweaving the rainbow.

2006-11-22 23:21
Gramsci P18
Jag tvivlar på den där att vi som biologiska varelser har en mening att föra vidare våra gener. Jag menar, om det vore målet, varför dör vi inte bara efter vi fått lite barn?? Varför dör inte tjejer när dom inte längre kan få barn??
Jag har svårt att tro att man kan komma på en biologisk mening till livet.

Jag är tämligen säker på att det finns en mening, inte bara en, det finns säkert många olika meningar med livet. Människor tenderar att skaffa sig ideer i huvudet, det finns människor som vill bli rika osv. Dom har ju en mening med livet. Även om det bara är en illusion så är det fortfarande en mening.

Sen finns det nog enligt mig vissa meningar med livet som är mycket bättre än andra meningar med livet. Osv. Men det är ännu osäkert, och jag är ung. Så jag har lång tid på mig att förstå meningen med livet.

2006-11-22 23:24
Jag menade att våra gener förs vidare och målet med vår existens är att vi föder barn, ur ett rent biologiskt perspektiv. Alltså, klart det finns personliga meningar med livet, men jag menar nu, finns det en mening för liv? Att vi har individuella medvetanden och lever här och nu, inte din mening utan allas mening, finns det någon mening för alla utom den personliga? Här kan jag bara se den biologiska, men jag är ännu yngre än vad du är, så vem vet.
Unweaving the rainbow.

2006-11-22 23:34
Gramsci P18
Men om meningen med vår existens är att vi föder barn, biologiskt sätt. Varför lever vi så länge efter att vi fött barn?

"men jag menar nu, finns det en mening för liv?"
Jag förstår vad din fråga är. Det är en svår fråga att svara på. Men man bör fråga sig, vad beror svårigheten på? Beror den på att svaret är svårfunnet? Eller beror det på att frågan är fel ställd? Dvs frågan här i livet kanske inte ska vara "finns det en mening med livet" utan något annat?

2006-11-22 23:44
Vi lever längre efter att vi fött barn i en evolutionär mening för att vi fortfarnade kan producera barn. Även om vi itne föder mer finns livets lust till att reproducera sig kvar i oss. Sen när vi inte kan producera mer har vi evolutionärt sett gjort det mesta. Och det är den enda större "meningen" vi kan se. Vi föder alltså den evolutionära maskinen som inte har något större mål, tror jag. Men för maskinen har vi en mening men maskinen i sig själv har ingen mening, tror vi. Men det kanske finns en annan maskin?

Jag förstår vad din fråga är. Det är en svår fråga att svara på. Men man bör fråga sig, vad beror svårigheten på? Beror den på att svaret är svårfunnet? Eller beror det på att frågan är fel ställd? Dvs frågan här i livet kanske inte ska vara "finns det en mening med livet" utan något annat?

Nu är du inne och sniffar lite Wittgenstein ;) Jo, vi kan ju undra vad frågan är för något. Jag tänker såhär, att livet som fenomen i sig inte kan ha någon mening hur vi än gör. Skulle livet få mening om vi var odödliga? Vi skulle väl ändå inte leva för en anledning? Eller skulle livet få mening om gud fanns? Men vad är då meningen med guds liv och skapade han oss bara för att inte vara ensam? Det finns väldigt månag sådana frågor så frågan är nog, felforumulerad.

Jag ser mest livet som en jävligt stor chans att få leva i cirka 80 år. Chansen är inte så stor att från början ha fått levt liksom så det är lika bra att njuta. Men ett bra motto man kan leva efter är väl kanske det ack så klychsiga "Carpe diem"? Hur du nu än vill greppa dagen, genom att sitta och läsa existensialism eller supa dig full dagarna igenom. Whatever floats your boat liksom.  
Unweaving the rainbow.

2006-11-22 23:46
mina drömmar

* vända upp och ner på hotell och restaurangfacket ( läser iofs PA , så det är inte omöjligt.)

* skaffa barn

* bli frisk

* få vänner
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-11-23 10:25
mitt mål i livet är först och främst att komma ifrån europa,därefter ska jag finna en plats där det är lungn och ro,kärlek och fred,där naturen kan mata mig med frukt,bär,grönsaker och örter!
kriget som business det är en sjuk idé
verktyg för våld kan inte, bygga fred!

2006-11-23 11:15

Att kunna titulera mig som jazzmusiker med total musikalisk frihet.

Att skapa något.

2006-11-23 11:15
Resten skiter jag i.

2006-11-23 19:34
Lynguistic P21

Nej, men man kan faktiskt må bra utan att göra något spektakulärt. Vissa är nöjda med litet.
Producent

2006-11-23 20:27
resa till indien och leva, och inte stressa fram som här hemma, ta varje dag som den kommer inte bestämma någonting i förväg i onödan. vill inte bli nån typisk svensson som mina föräldrar.
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-11-23 20:28
hahaha åka till indien och finna sig själv hahaha

fy fan va äckligt sånt är!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2006-11-24 09:46

Jäsa som ett stort lass med deg...

strength

2006-11-24 13:16
Om du hade fragat Dave Chappelle nar han var 24 skulle han svara sa har:

Hey Hey Hey Hey
Smoke Weed everyday
Shuu
Producent

2006-11-24 13:49
fimp F23
sa jag det?
ne, håll käften och förstör inte tråden. jag vill inte "finna mig själv". jag bryr mig inte, jag vill åka dit för att slippa all denna jävla skiten.
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-11-24 19:16
har INGA somhelst mål i livet! få jobb å lön sen ska det vara så, men när jag väl ska dö så ska jag dö i rysk roulett!

2006-11-24 23:47
Rädda Världen... inte fyiskst Rädda den, alltså stoppa väderförändringar etc. sånt kommer av sig själv när människorna har hamnat i synk med universum, thats my purpose.
kanske inte lyckas under min levnads tid, men en bok kommer finns som kommer förändra mycket. ingen jävla bibel, ingen ny religion, bara den enkla sanningen som blivit dold från oss människor alltför länge nu.
nu kan ta reda på allt detta på egen hand, det enda som ni behöver är eran vilja. jag ger er ett ord nu, dom som vill veta vad i helvete jag yrar om, och verkligen VILL veta. får använda sin Vilja för det är grundelementet i alltihopa, och ta reda på det på egen hand, så blev jag lärd, och så skall jag lära. Här kommer ordet:

- Thelema -

Gör vad du vill är lagens hela! Vill du veta gå ut och ta reda på det då!

Kärlek och Vägledning!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-11-25 02:01
Jag har fått för mig att Thelema är en slags sekt av Aleister Crowley?
Unweaving the rainbow.

2006-11-25 09:34
mellon F12
Det kallas medelmåttlighet. Inte något jag är ett stort fan av. =)

2006-11-25 09:34
Pusherman 
Förklara närmre vad du menar.