I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Graffare

2006-11-27 16:16

Namnsdagar?

Kom på när jag satt å kikade lite i almanackan, varför finns namnsdagar? Någon som vet?

Är det kanske bara ett jippo?

Graffare

2006-11-27 16:20
Hittade lite på wikipedia/namnsdag:

"Seden att fira namnsdag uppstod i den tidiga kristna kyrkan närmast i syfte att minska betydelsen av födelsedagsfirandet, vilket uppfattades som en hednisk och okristen rit. Att fira dopdag och namnsdag ansågs lämpligare än att fira den dag man fötts "till det av arvssynd belastade jordelivet"."

Frågan är nu, varför firas det fortfarande, mer än hälften finns knappt längre.

2006-11-27 17:09
de tog bort mitt namn for nagra ar sen.
det enda i narheten ar "Wilhelm" sa nu bojkottar jag allt firande. jag namner inte ens det om nagan jag kanner har namnsdag.
grr!

2006-11-27 21:31

antagligen finns namnsdagen kvar av gamal tradition. Det känns dock som att man sällan möter någon som firar namnsdagen?

Själv tar jag varje tillfälle i akt att fira och firar därför båda mina namnsdagar med att äta våfflor.

Gerdaman

2006-11-27 23:00
Har alltid velat ha namnsdag ända sedan jag var liten . Tydligen var moder inte lika haj på idén när hon döpte mig till Tiffany May-Lie :/
Tüffü was here!

2006-11-27 23:02

Plus att många nog gillar att det lever kvar för en del folk är enligt mig underliga och äter tårta och får presenter då o.O

"I varje virrig flicka bor en håmåsäxuäll muminpåjke" - Måns

2006-11-27 23:26
eden att fira namnsdag uppstod i den tidiga kristna kyrkan närmast i syfte att minska betydelsen av födelsedagsfirandet, vilket uppfattades som en hednisk och okristen rit.

är inte Julen en högtid till minne av jesus födelse?

Dubbelmoral är också moral
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-11-28 01:19
Saxat ur en motion av två vänsterpartister som ville ha en ny reform:

De svenska namnsdagarna har sitt ursprung i den katolska kyrkans martyrologium, som var en lista på fester som firades till åminnelse av martyren eller helgonet i fråga. Under medeltiden spelade namnsdagarna ingen större roll i Norden. Detsamma gällde födelsedagarna, eftersom folk sällan visste vilken dag de var födda.

Namnsdagsfirandet började förekomma först på 1600-talet. Från början skedde detta bara bland hov och aristokrati, men spreds så småningom även till folk i allmänhet.

De kulturvårdande institutionerna i landet har utifrån detta enat sig om en namnlängd för 2000-talet. Namnlängden ska motsvara krav på såväl omsorg om kulturarvet som anknytning till ett levande namnbruk. Utarbetandet av namnlängden har skett av en grupp företrädare för akademierna, namnforskningen, språkvården, folklivsforskningen, den kyrkliga traditionen och de almanacksutgivande förlagen. Svenska Akademien, Vetenskapsakademien, Vitterhetsakademien och Språk- och folkminnesinstitutet i Uppsala har åtagit sig uppdraget att som "Namnlängdskommittén" förvalta namnlängden för kommande tider.

Det finns lite mer info om namnlängden på www.svenskaakademien.se
|:::--->www.myspace.com/maryvalley<---:::|
|:..-->www.myspace.com/fieldsofgrain1<--..:|

2006-11-28 09:14

Hahahahaha!

Asnågs det hedniskt att fira födelsedagar?
Är inte Julafton, den största kristan högtiden en födelsedag man firar?

2006-11-28 15:00
mantis

kanske hedniskt att vi vanliga dödliga också firar våra födelsedagar?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2006-11-28 18:44

eller att våra vanliga födslar är dåligt och det är bara nice att fira om man är född trots bristen på sex

"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-11-30 00:47
Tillägg angående kyrkan, det var en girig medltida katolsk kyrka inte en nutida vänlig lutheransk kyrka :D

2006-11-30 15:15

i makedonien är det fortfarande en större grej att fira namnsdag än födelsedag. många i den äldre generationen vet inte när dom fyller år, men håller koll på namnsdagen. sen så är det många föräldrar som gör det enkelt för sig; föds ungen den dagen som Petra har födelsedag, så döps dom till Petra alt. Peter, exempelvis.

We call them winerbrods.

2006-12-07 19:50
jag har namnsdag idag....haha
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2006-12-08 11:10
10 november har jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-08 13:49
de finns så jävla konstiga namn nu för tiden.. vem heter sånna ?