Namnsdagar? Kom på när jag satt å kikade lite i almanackan, varför finns namnsdagar? Någon som vet?Är det kanske bara ett jippo?
antagligen finns namnsdagen kvar av gamal tradition. Det känns dock som att man sällan möter någon som firar namnsdagen?Själv tar jag varje tillfälle i akt att fira och firar därför båda mina namnsdagar med att äta våfflor.
Plus att många nog gillar att det lever kvar för en del folk är enligt mig underliga och äter tårta och får presenter då o.O
De svenska namnsdagarna har sitt ursprung i den katolska kyrkans martyrologium, som var en lista på fester som firades till åminnelse av martyren eller helgonet i fråga. Under medeltiden spelade namnsdagarna ingen större roll i Norden. Detsamma gällde födelsedagarna, eftersom folk sällan visste vilken dag de var födda.
Namnsdagsfirandet började förekomma först på 1600-talet. Från början skedde detta bara bland hov och aristokrati, men spreds så småningom även till folk i allmänhet.
eller att våra vanliga födslar är dåligt och det är bara nice att fira om man är född trots bristen på sex
i makedonien är det fortfarande en större grej att fira namnsdag än födelsedag. många i den äldre generationen vet inte när dom fyller år, men håller koll på namnsdagen. sen så är det många föräldrar som gör det enkelt för sig; föds ungen den dagen som Petra har födelsedag, så döps dom till Petra alt. Peter, exempelvis.