Judendom och Islam
Kan alla som är djupt troende och troende i Judendom och Islam svara på en fråga? Vilka problem störter ni på i det vanliga livet i ett sånt sekulariserat samhälle som vårat? Ge snälla exempel och förklara!
A BROTHERSLOVE IS A BROTHERSLOVE
Allt möjligt. Folk ser ner på kvinnor som bär slöja, och tror automatiskt att pappa eller mannen tvingar på dom den. Folk ser det som konstigt om man ursäktar sig för att man ska gå och be. Men detta kan man ta i värsta fall, MEN det stora problemet är att detta hedonistiska samhälle gör allt för att få folket att lämna Islam. Samhället säger till ungdomarna att gå på klubben, dricka, fixa brudar, etc etc. Samhället uppmuntrar oss att lämna bönen, ta av slöjorna och raka skäggen. Som bevis så faller väldigt många unga också.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Samhället säger till ungdomarna att gå på klubben, dricka, fixa brudar, etc etc. Här om dan hade man disco för barn mellan 0 - 10 år, och så kallas det att man är opartisk.
(inget i detta inlägg ska vara kränkande) Jag ska vara ärlig, hur fan kan man följa en religion? jag förstår det värkligen inte. att ha olika traditioner tex fasta och fira nån jävla nisse som hette jesus den 24 dec. Religioner (enligt mig) är till för folk som inte har så starkt självförtroende och behöver hjälp och kanske till och med hopp. men vad får en att följa en religion över huvud taget? Kom inte å säg "du är ju kristen som kanske är medlem i svenska kyrkan och firar jul mm" för de gör jag fanemej inte. folk måste ju förstå att när dom sitter där och ber, och ber o deras böner inte blir besvarade så finns det inget där "uppe". jag tycker dett är bättre att man har sin egen uppfattning på livet och inte lever efter en bokjävel om har helt fel och som dömmer personer hit och dit.. tack för mej..
Minnerna sitter på skorna ------------------------------- vi alla var toys någon gång..
jag tycker dett är bättre att man har sin egen uppfattning på livet och inte lever efter en bokjävel om har helt fel och som dömmer personer hit och dit.. Och hur är detta att inte dömma hit och dit?
MEN det stora problemet är att detta hedonistiska samhälle gör allt för att få folket att lämna Islam. Samhället säger till ungdomarna att gå på klubben, dricka, fixa brudar, etc etc. detta gäller bara muslimer och judar menar du? du kanske menar hela befolkningen i denna jord
www.gbg031.se
Defa vad vet du om besvarade böner? har du läst koranen, bibeln eller judeboken(jag vet inte va den heter)..? varenda kristen jag känner som ber och följer religion har aldrig någon som helst problem i sitt liv så jag tror inte det handlar om självförtroende eller nåting, när däremot alla ateister som finns nuförtiden, har problem hit och dit och jag vet inte vad..
www.gbg031.se
haffad "Judeboken" kallas Toran. Är verkligen inte beredd att hålla med om att religiösa inte har några problem, det är snarare så att religionen fungerar som ett sätt att förklara problemen och därigenom, kanske, lättare att hantera. Sen undviker nog många religiösa vissa ting som ger oss andra ateister problem.
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!
Defa Det handlar inte att följa en religion för skojs skull, utan pga av tro på det. Det är bra att fasta, det kan du fråga doktorn. Det är en anledning till att många av de äldre gamla fastar då och då. Sen att religiösa inte skulle ha starkt självförtroende skulle jag vilja neka, och säga att det är tvärtom. Vi får stå ut med allt möjligt, även i ett samhälle som Sverige så går man aldrig fri om man vill underkasta sig Herren. Men ändå är många starka nog att stå emot det hedonistiska ateist samhället. Men självklart har vissa dåligt självförtroende och faller hårt, men det gäller inte bara troende människor. Du har din verklighetsuppfattning, jag har min. Sen undrar jag varför ateister(som förnekar ett kommande liv) är rädda för döden? När det väl gäller så är ni inte så säkra längre. Du tror väll inte det är lätt att leva som Muslim eller Jude? Att underkasta mig Herren är det svåraste, men vackraste, och mest naturliga jag har gjort. Det är inte lätt att bygga hela sitt liv kring bönen och vilka platser man kan röra sig på under vilka motiv, men det är det man får leva med. Men det är absolut inte lätt, och om det inte var baserat på sann tro, så skulle vi nog inte gjort detta. Sen om besvarade böner, så vet du ingenting. Än idag så botar människor andra med Skaparens kraft, men detta förnekar ateister, och kallar bluff och trollkonster.jag tycker dett är bättre att man har sin egen uppfattning på livet och inte lever efter en bokjävel om har helt fel och som dömmer personer hit och dit.. Ja låt oss ha våran egen uppfattning på livet. Jag har min du har din. Jag får min från våra älskade Profeter, må Frid, Nåd och Välsignelse vare med dom. Du följer säkert illustrerad vetenskap, Darwin, och Tidningen.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
nu hoppar jag bara inn här utan att ha läst allt, men jag säjer vad jag tycker... själv är jag starkt troende i Gud som skicka sin enda son, Jesus Kristus som dog för våra synder så att vi kan leva i evighet med honom. Och jag står för det Judarna står för (det mesta). och jag måste säga till Defa: -mina böner blir besvarade -jag har min egen uppfattning om livet. (och kristendomen) -och det som görde att jag blev kristen är att gud förändra mitt liv. det är mycket mer att vara kristen än att bara be och läsa biblen. det är att ha en relation med Gud, och att vara i frid med Gud och sig själv. aja, ville bara säga nåt X) hah
www.viktorb.com
jag fattar bara inte hur kristendomen kan gå ihop med Adam och Eva blir det inte incest eller nåt? inget personligt
guess who´s back? there´s a new sheriff in town
och föressten, såg på bullshit när dom trashade sönder bibeln, med nåt om att man skulle stena sina barn? förklara någon snälla, helst nån som läst bibeln!
Ja säger som en humanist på tv sa: "En dålig person gör dåliga saker, en bra person gör bra saker, för att en bra person ska kunna göra dåliga saker krävs: Religion."
Minnerna sitter på skorna ------------------------------- vi alla var toys någon gång..
dissar du alla religioner?
"En dålig person gör dåliga saker, en bra person gör bra saker, för att en bra person ska kunna göra dåliga saker krävs: Religion." jag håller inte med. det där är ett ytterst löjligt påstående. vi kan lika gärna påstå att för att en "bra person" ska göra dåliga saker krävs det att denna är influerad av en grupp eller någon form av auktoritet - vare sig religion är inblandat eller ej. detta har vi kunnat se i otaliga experiment, t.ex. robbers cave-experimentet och milgrams lydnadsexperiment.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lpx P16 Jag dissar inte sin egen syn på livet, utan stora religioner.fredros_nukklz P25 Låter välldigt vettigt
LPX: Ja du, jag går bibel skola nu och har inte kommit till något om att stena sina barn. så det tror jag inte på.
TILL ALLA: ett jätte bra tips. om ni vill ha svar på kristendom, bibeln eller Gud så fråga inte det på en hiphop sida där 14-18 åringar svarar på frågorna. Utan gå till:
http://www.svenskakyrkan.se/ eller
www.livetsord.se eller nåt liknande och maila dom.
och säg nu inte att livets ord är en sekt.
www.viktorb.com
Defa P0 : Kristendomen förbjuder all typ av våld. Allt som kan skada en annan människa fyskisk eller psykiskt. Där faller alltså påståendet om att religonen får en att göra dåliga saker. Människor leder andra människor fel, inte religonen. Stor skillnad.
Om bönen.
Bönen är för att tacka. Inte för att tigga.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
ey Muntac, då har Bullshit fel, bra att du kom med det rätta svaret ;)
Det folk måste förstå är att religion handlar om tro. Man följer inte en religion för att det är en kul grej. Det grundar sig i en tro. Därför går det inte att säga att man "ska sluta följa sin religion för att det är fel och ovetenskapligt"... Tron finns ju ändå kvar. Sedan är det klart att man kan förlora sin tro på grund av olika omständigheter.Lpx Berättlesen om Adam och Eva brukar ses allegorisk, dvs. symbolisk. Den visar på att Gud skapade människan. Texten om att stena barn är tagen ur sitt sammanhang. Har ärligt talat inte direkt någon koll på vad den anspelar på. Men har för mig att detta är snarare någon historisk skildring som handlar om händelserna under den babylonska ockupationen av Juda under 500 f.kr.
LPX: yepp! :)
www.viktorb.com
OsJo vet inte om jag fattade riktigt, men menar du att man måste ha en religion och tro?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sänket_ Nej, man måste inte ha någon religion eller tro. Fast jag skulle gissa att de flesta människor har en tro på någonting oavsett om man beräknar sig som religiös eller ej. Jag menar att man som t ex kristen, muslim eller jude har en tro på Gud. Sedan kan denna tro se olika ut från person till person. Men i grunden har man en tro på Gud. Detta är en realitet för den religiösa människan, Gud är verklig. Därför är det omöjligt att argumentera mot att religion inte fungerar och att man därför inte bör tro till en religiös människa. För tron finns ju ändå där.
tack för förklaringen, OsJo
Skrattande apan.. men nu är det ju så att många ateister om inte de allra flesta ÄR rädda för döden..
på tal om att stena sina barn.. BIBLEN talar om steningstraff, så ja att stena sina barn kan hända i somliga fall.
"Judeboken" heter inte Torahn, Torahn är endast en del i judendomens skriften. Dock är det den heligaste och det är samma som de fem första Moseböckerna i bibeln. Alla skrifter i gamla testamentet är judendomens skrifter och benämns då som Tanach. Sedan finns även Talmud (Babyloniska och Palestinska) som är tolkningar av Torahn och lite tillägg såsom skildringar ax t ex jesu liv.
Jag skäms att be i skolan!
En icke-troende person kan omöjligt förstå en troende persons tro. Det är självklart för religion är inte jämförbart med någonting annat. Som kristen har jag ofta lättare att identifiera mig med muslimer och judar än med ateister eller andra som inte tillhör någon av dessa religioner. Defa Om du skriver att ditt inlägg inte ska vara kränkande.. -varför uttrycker du dig sådär?
Så det så!!
anzari P21 lagboken är en sak som kan diskuteras, men att ytterligare ha en bok om "hur man ska leva" är ju patetiskt.Little_Shine F20 jag vill be om ursäkt om jag har förolämpat, kränkt folk o sv det är nämligen mycket enklare att forulera sina meningar så när man skriver spontant. om jag skulle skriva med "ordentlig svenska" så skulle det inte bli så att många reagerade på vad jag skrev, då skulle det inte bli en livligare diskution om detta problem i samhället som vi möter vardagligen. Cheers
"men att ytterligare ha en bok om 'hur man ska leva' är ju patetiskt jag vill be om ursäkt om jag har förolämpat, kränkt folk o sv" haha. du är för rolig! :D
Muntac men Livets ord är en sekt. det vet även de som är med i Livets ord, duh