Om jag placerar dig i ett fack bestämmer jag hur du ska vara. När du sedan visar att du inte hör hemma i det facket blir jag förvånad och "känner inte igen dig längre".. Detta har hänt mig, och jag tror att denna sortering kan ha mycket med det att göra. För om vi skulle se alla som en stor massa, vi är människor och inte punkare, hiphopare och snorungar, då kan alla gå åt vilket håll som helst utan att korsa ett nytt fack? Jag lämnade mina vänner i två år. Jag var på ett visst sätt när jag åkte och på ett annat när jag kom hem. Skulle förändringen hos mig synas lika mycket om facken inte funnits? Hur skulle vi se på varandra då? Jag har försökt komma på vilket fack som folk placerar mig i, men det slutar jämt med en stor reklam för mig själv. Jag vill att ni ska placera mig i det fack som fyller dom egenskaper som jag vill nå och ha. Jag vill att ni placerar mig i ett fack som fyller alla adjektiv som en människa vill ha. Jag tycker att det är väldigt svårt att se hur jag själv är, jag vet inte ens hur jag skulle sortera mig. Med den ständiga förändringen och utvecklingen hos en människa blir det svårt att placera sig själv. Å andra sidan har jag inga problem att placera andra i fack. Jag vet inte. Det jag hoppas på är att människor i min omgivning ser mig, mer än vad jag själv gör. Att människan har en viss bild av hur jag är idag, och stoppat mi g i ett passande fack, gör det svårare för mig att förändras åt något annat håll än dagens. Att placera i fack gör ändå att man bestämt att någon är på ett visst sätt, kan man då acceptera förändringen hos personen? Det kan vara så att facken hindrar en från att förändras fritt. Måste det vara någonting? Att placera i fack ger en bättre ordning, se på ditt rum-exempel. Jag tror dock att det är viktigt att inte placera någon för alltid, att vi måste lära oss att se förändrignar i vår omgivning och inte bli rädda/chockade när saker och ting förändras. Vi måste vara öppna för nya bilder och bara sortera folk tillfälligt, och ha den lilla texten "med reservation för ändringar". Bara lite som jag kom att tänka på.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!