I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Droger: Skapare av religion?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-09 20:53
fredros, inga belägg kan hittas för att djur inte är religiösa, så det finns ingen anledning till att hävda att motsatsen är löjlig..

inte för att jag använde ordet löjlig men visst..

det du skriver spelar ju föga roll just därför att de passar in i den bild vi har.. poängen e ju att vi använder oss av mänskliga attribut och förväntar oss att dessa måste gälla för alla levande varelser för att vara sanna..

typ..

"då inte musen uppvisar mänskligt religiöst beteende kan musen inte vara religiös.. "

poängen e ju att en gudomlighet inte är av mänsklig natur så varför skulle religionen vara exklusiv för människan..

cry me a river!
--> thcrew

2007-01-09 20:57
naturligtvis. med tanke på att det endast är människan (som jag vet, om ingen har andra uppgifter?) som uppvisar religiositet enligt de definitioner av ordet religion som finns

Det jag ville ha sagt var ju alltså..

då våra definitioner baseras på människor är de inte applicerbara på annat än just människor, det i sig betyder föga för huruvida en katt eller en chimpans har någon form av religion..

således finns det ingen logik i att säga att ett djur annat än människan inte kan vara religiöst därför att det inte har samma beteende som oss..
cry me a river!
--> thcrew

2007-01-10 01:01
har nån här hört talas om theodice problemet?
zombastic fantastic

2007-01-10 01:01
Omen22 

"Jag vet att väldigt många människor som blivit frälsta eller fått en uppenbarelse har fått det i samband med mycket tung droganvnändning. Då har de under tiden eller ännu vanligare direkt efter medans skallen fortfarande är fucked up sett jesus eller något annat religiöst och sedan förklarat det som guds varning att sluta det syndfulla liv de lever.
Sen är det också den enda uppenbarelse de har för resten av deras liv."

så sant. känner igen det där.