Svenska språket klingar illa
Har kommit på mig själv med att t ex när jag tittar på TV eller när någon pratar, försöka stänga av förståelsen. Man koncentrerar sig alltså helt på själva pratet istället för betydelsen. Det behövs tålamod, men till slut så har man lyckats stänga av förståelsen så pass att det som sägs låter som ett helt annat språk. Det har iallafall jag lyckats göra. Lite kul att höra hur svenskan låter när man inte förstår vad som sägs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Där ser man. Det har jag aldrig lyckats med ....
Jag vill ha roligt , inte trevligt
pröva då, ni får mig att framså som ett psycho nu
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
gaffel sug på det ordet ett tag
amen synthare då, fyra bögar och en dator est. 1986
Men förklara mer ingående . Hur man gör?
koppla bort all tankekraft från att "lyssna", och försök istället att "höra". funkar bäst när man är trött och stirrig.
prova också att säga ett ord flera, flera gånger. jag tycker inte alls att svenskan "klingar illa", hur menar du? jag kan tycka att vissa dialekter låter sämre än andra. jag är kanske ovan vid dem. till exempel vissa amerikanska dialekter kan också låta gräsliga när man försöker ignorera att man förstår vad som sägs, och bara lyssnar på hur språket låter.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
Precis så har jag också gjort flera gånger. Rätt intressant. Det låter sjukt stelt och mekaniskt jämfört med andra språk tycker jag. I alla fall rikssvenska, men så kan det väl skilja lite på olika dialekter.
inte är det vackert, dock ganska speciellt språk
Att säga ett ord flera gånger låter sjukt. Ja men det fungerar ju med alla språk . Men jag ska testa det där med att försöka höra. Det lät intressant, och mycket troligt
det beror helt på användaren av språket, det kan låta hur ballt som helst å hur täntigt som helst. dom flessta låter hur töntiga som helst. sen om nån nu kommer å säger att svenskan är fattigare på ord än andra språk så är den personen ganska fattig gällande kunskaper i svenska språket.
var icke menat att dissa svenskan. ha inte taggarna utåt fgs, tycker bara det är en kul grej.
Jag gör alltid så :D Svenska är asfult.
Credit crunch crunch baby
Jag tycker svenska är bra och trevligt språk. Dock kan man ju sakna häftiga uttryck från engelskan, som uttryck i stil med: Bet your sweet ass, och liknande som inte ens låter nära på coolt på svenska.
Signatur får rum här
Haha tror jag fattar vad du menar, försäkte förklara det för någon häromdan, men jag har upplevt det ifall man upprepar ett ord riktigt mycket nuder en kort tid så kan iaf jag glömma innebörden. Det låter helt cp men det blir så :))
ah catch my drift! kopp och bär är väldigt roliga ord.
undrar hur andra uppfattar vårat språk...dem felsta kan inte skilja mellan norska o svenska o jag tycker norska låter helt skitfult
hur kan ni påstå att svenskan låter fult? är ni dumma i huvudet eller? vårat språk är nästan i klass med franskan. sådeså. sjukt vackert.
caterpillar F19 true, nog rätt vanligt
ibland brukar jag stirra in i tapeten...alltså...kul sysselsättning du har? :)
Precis så har jag också gjort flera gånger. Rätt intressant. Det låter sjukt stelt och mekaniskt jämfört med andra språk tycker jag. I alla fall rikssvenska, men så kan det väl skilja lite på olika dialekter.
väldigt märkligt att du tycker att det låter stelt och mekaniskt...vi går ju upp och ner i tonläge mitt i ord och håller på. många som inte förstår språket tycker att det låter lite som att vi liksom...sjunger fram orden ibland. stelt tycker jag då inte att det är...
jag har fått för mig att dom flesta som inte förstår svenska tycker att det låter rätt gulligt om än fånigt. skånska och vissa andra dialekter är väl kanske undantagen :)
tror förövrigt att dom flesta av er som tycker att svenska är ett fult språk också är såna som tycker att allt svenskt är lite pinsamt och skäms en smula över att vara svenskar. svenssonångesten.
men skånskan också eller ?
Ja sånt händer för mig också. Jag tror att det är för att man koncentrerar sig så mycket på ett ord så man slutar tänka på betydelsen av ordet, man koncentrerar sig bara på ljudet av ordet, och man har inte ordets mening i åtanke. Då låter det ganska löjligt.
om man tänker på action filmer o så... krig m.m så låter svenskan ful... exempel: Fire at will - Fri Eldgivning! exempel2: Sniper! - Krypskytt!
Get Random!
vet inte, när man är intresserad av något, en låt, ett program på tv, en bok eller något och någon kommer och pratar med en är man ju rätt kontakt bar.. man hör allting och glömmer bort vad som sagts på direkten..
soundcloud.com/brormusk/sets
Heh, jo jag vet hur du menar. Det låter helt sjukt egentligen. Men det går, och då låter även språket sjukt. Men det får man la leva med.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Svenskan låter som skit. Ett språk som både är vackert och "played-out" är ju franskan.
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
Shit vad fånig jag känner mig, nu sitter jag och rabblar upp massa ord för mig själv och skrattar. Vad fan är det med mig?
Yeah, you know..
det var en person som sa till mig, det var en ryss, att svenska loter som en song..
Haha kan ju bero på att ryskan är bland de mest irriterande språken som finns... Jag gillar svenskan, den känns originell. Sen skönare att köra litet dirtytalk på svenska än på tex indiska hehe. Sen fan om man använder det fel med en massa typ och ba samt irriterande snobbdialekt så gör man det till det fulaste språket som finns, men om man snackar bra så är det fint. Byt ut snackar (fult) mot talar, ouf det blir hur fint som hellst talar talar... Men ett problem jag har med svenska språket är "Jag älskar dig". Det ligger helt fel i munnen och är så svårt att få fram. Säg det på franska eller italienska eller något annat och det är mycket lättare och faller med mjukt och naturligt ur munnen.
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
jag gjorde så när jag va liten just för att jag ville höra hur svenskan lät...men kan tydligen inte de mer:S
Narcissus Okey, att Du tycker att "jag älskar dig" på svenska inte låter bra, men knappt nån annan i hela världen tycker det. Det låter coolt och häftigt, alviska helt enkelt. Inte konstigt att dom använder den meningen oå vårat språk i sagan om ringen när Aragorn pratar med Arwen. Det är läckert det.
Baldermor Ja självklart säger jag bara MIN mening och inte någon för alla och en var gällande sanning. Har du däremot någon statistisk undersökning som bevisar att nästan alla utom jag tycker det är läckert? Sen en fråga till dig som verkar insatt, är det inte mer danska han pratar?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
svenska är ett rå coolt språk. Tänk er folk som inte fattar det hur jävla hårt dom lär tycka vårt språk är. FITTTA
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Jonka F17: Jag höll på med såndär språklyssning för bara några dagar sen. det är skitkul! ibland kan det vara lite svårt att komma in i det så man lyckas förstå vad dem säger men efter ett tag så hör man bara orden och man fattar inte betydelsen.... fast jag måste säga att svenskan är ett ganska vackert språk till skinllad mot engelskan som låter som ett jävla språk från mars :) helst ska man vara trött eller typ nerrökt för att komma in i det, men sen så hör man språket som en person som inte ens talar språket och det är rätt coolt :)
http://www.kalvinhiphop.com
Du kan få komma hem till mig och lära mig hur man gör, Jonka...
Narcissus Jo, men norska och danska är typ samma sak? Inte för att göra några upprörda nu, men det är faktiskt inte särskilt stor skillnad. Och med tanke på att "jag älskar dig" är samma på danska och svenska så kan man lika gärna säga att det är svenska. Eller hur? Statistisk undersökning? Behövs det verkligen tycker du? Det är väl fan självklart, iaf enligt mig. Lika självklart som att fransmännen tycker att svenska kvinnor är lösaktiga. Men nä, det har jag inte!
hatare överallt i tråden, svenskan är fräck som fan
Jonka , ja det där brukar jag också försöka göra. Alltid undrat hur svenska låter i andras öron.
Brukar inte direkt gå in för det, märker det ju som sagt när jag är trött eller tankspridd. T ex när läraren pratar och du efter ett tag märker att du egentligen inte lyssnat på ett enda ord, bara hört ljudet gå igenom huvudet.
Baldermor: Skillnaden är att på danska flyter det men på svenska blir ett ett hack mellan "jag" och "älskar", meningen blir "Jag.(punkt) älskar dig". G:et och Ä:et bryter med varann och om man skiter i att uttala G:et så skär sig A:et istället. Så att de pratar danska i sagan om ringen har inget med mitt missnöje över hur det låter på svenska att göra. Om man bara säger "älskar dig" däremot så är det hur fint som hellst. Ja det behövs en statistisk undersökning om du ska kritisera min åsikt å hela världens vägnar
Narcissus Men dumma 08a, det gör det inte alls. Säg det på göteborgska så får du se. Låter toppen! fjant :D
Baldermor Hahaha INGET låter fint på göteborska! Skönt i all sin fulhet på sin höjd men aldrig ALDrig jag säger ALDRIG fint :P och KOM inte med skåne, alla vet att skåne inte hör till Sverige
Narcissus Påstår du att göteborska är fult? Du är ju helt sjuk! Det är jättefint, och som sagt, jag älskar dig på göteborska hänger sig inte mellan jag och älskar. Skåne tillhör visst Sverige, nu spelar du bara dum för att du inte har något vettigt att säga.
Skivsamlare
2007-01-10 19:39
bah! wiggers är vad ni är:) svenskan är ett skönt språk. ingen kan direkt säga att rikssvenska låter fult och göteborska och norrländska är charmigt. men det beror såklart på hur man betonar orden ryska och finska är rusikgt fula språk. många amerikanska dialekter låter skitirriterande. japanska låter bra i musik men inte när de själva talar det. franska har jag alltid gillat italienska låter inge vidare spanska är överskattat isländska är grymt danska är skitfult there you go....
Att snacka svenska i sängen är i alla fall ingen hit om man ska tro Victoria Silvstedt.
Walking the street of dreams