Grupparbeten
Alltså, kalla mig asocial och bitter men helvete. Jag hatar verkligen grupparbeten. Det blir liksom aldrig bra, utan när det väl är klart så är det oftast en eller max två ur gruppen som verkligen har jobbat. Jag hamnar alltid i grupper där ingen tar initiativ och det slutar alltid på följande sätt, jag sitter uppe de sista nätterna och gör klart mina plus resterande gruppmedlemmars arbete för att öht. få ut ett betyg på arbetet (som i sin tur leder påverkar mitt kursbetyg). Dessa jävla grupparbeten förpestar min tillvaro i inte bara en, utan i princip alla ämnen som jag har i skolan. Korta koncisa grupparbeten som är över när lektionen är över är jag positiv till, vid enstaka tillfällen. Dessa längre grupparbeten däremot, som också ger upphov till lektioner där man ska jobba själv i en datorsal eller liknande; fungerar inte. Nej, jag börjar verkligen bli irriterad på det här. Som tur är så är det min sista termin och därefter kanske det blir annorlunda. Självklart kan jag tänka mig att det är roligt att jobba med projektarbeten med seriösa personer och vägledningen, men som det är nu, så är det absolut inte så. Usch... Jag ville bara klaga lite. Har du några egna åsikter gällande grupparbeten så är du välkommen att skriva i min fina tråd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag pluggar sista året på Samhällsvetenskapliga linjen med Tvärsinriktning. Jobbar enbart i basgrupper och det är ett helvete när man inte är initiativtagande. Annars, utanför skolarbetet så är jag socialast av alla. Tycker det är konstigt.
Men sådär är det, och så kommer det alltid att vara. Det är inte ofta man hittar personer med likadana ambitioner som en själv. Okej, bidrog inte med så mkt men ett tröstande ord: Skit i dem, gör din grej och du vinner.
Why the fuck can't emcees emcee no more?
Fast jag tror inte det handlar så mycket om att andra är dåliga och man själv är bra. Jag tror mer det handlar om att man inte kan enas om en grej och att det alltid är någon som blir missnöjd och därmed inte lägger ner så mycket energi på arbetet. Grupparbeten blir alltid sämre än arbeten man gör själv. Det är ganska paradoxalt egentligen.
shake it!
kiddan F24 Absolut, så är det också! Fast till viss del så är vissa rätt slöa när man t.ex. ska göra uppgifter i gruppen som redan är bestämda - där finns det inga ursäkter att vara slö (jag menar faktauppgifter mest, där det enda som kan finnas delade meningar om är grammatiken). seized F19 Tack för dina tröstande ord, jag behöver dem verkligen. Huaaa huaaaa... :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hazn_ P0 Hur fungerar det med basgrupper?
jag tar aldrig initiativ och arbetar aldrig, så skönt när andra jobbar åt en.
Skriv gruppkontrakt där ni bestämmer vad som förväntas utav alla och sen skriver ni under så gör inte folk sin del så kan du helt enkelt skylla på dem varför det är dåligt.
HÅller fan med Grupparbeten var det värsta i hela skolan..det suger verkligen. Born Alone work alone.
Jag tycker det är rent av förjävligt, om man inte får välja grupper själv. Då sätts man i en grupp med helt främmande människor, som kanske inte ens är engegerade i skolarbetet.. Men om man går med en grupp människor man valt själv, då kan man välja de som man tror kommer jobba hårt. Samla ihop ett dream team lixmo. `=)
till viss del går väl grupparbeten ut på att lära sig sammarbeta, diskutera fram lösningar, kanske för att förbereda sig inför framtidea situationer i arbetet. okej att människor i skolan inte ville arbeta, men då får väl det lösas på något vis?
Grupparbeten har man främst därför att de som undervisar inte orkar rätta många arbeten.
Håller med till fullo! Själv är jag typen som sätter mig i datorsalen då man har en inlämningsuppgift och slackar för att sedan gå hem på eftermiddagen för att kunna sätta mig i lugn och ro för att göra min uppgift så bra jag bara kan. Skolan är ingen plats för självständigt arbete tycker jag i och med att det är en så pass stressad miljö och där har man alla sin kompisar runt om sig som inte viker sig en sekund för att prata lite om icke skolrelaterade saker. Vid grupparbeten innebär detta givetvis ett problem om man kommer med "fel grupp". Tiden i skolan räcker knappast till hela uppgiften och det går aldrig att synka allas fritid så att man ska få tid över till att arbeta med uppgiften. Istället slutar det med att man delar upp uppgiften i x antal delar och varje gruppmedlem jobbar på sitt håll. Men då har man kommit ifrån syftet med att göra ett grupparbete - dvs att lära sig att sammarbeta.
biffko to di world
när jag pluggade till undersköterska så hade vi såna grupparbeten HELA tiden. och det faktum att jag alltid lyckades hamna i samma grupp med ett gäng stackare som inte kunde svenska, inte kunde engelska, och inte hade den blekaste aning om vad något handlade om gjorde inte direkt saken roligare heller, speciellt som lärarens åsikt om det hela var att "du får hjälpa dem så att allt blir gjort" vilket var stört omöjligt och ledde till att jag fick göra allt själv om och om igen. gud vad glad jag är att jag inte pluggar längre.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Efter jag och en kompis fick IG i 7:an när vi redovisade gräsänder så såg jag grupparbete negativt.
Underbart med all bitterhet i den här tråden! Jag blir så glad när jag läser att det även finns fler människor som har dessa känslor ... Hahaha ... :D dryice P26 Det är en bra idé, känns lite krystad att dra fram bland kompisar bara, men hell, jag tror nog att jag kommer tillämpa någonting liknande om denna mängd grupparbeten fortsätter. Torre1 P16 Absolut, du har verkligen en poäng där. Det blir som en liten uppgift bara, när man ändå inte jobbar på skolan. Hamnar man i t.ex. en grupp med människor man inte känner så bra, så kan ju dessa ibland åtminstonde vilja göra klart sin del, men att samarbeta däremot, det är ingenting för dem. Och det är ju inte samarbetet i sig som jag är emot utan faktist tror kan vara utvecklande. Självklart försöker man väl påbörja saker på skolan men som du säger så är det ofta problem att göra det, speciellt om man sitter i en datorsal och måste be gruppmedlemmarna sluta surfa in på youtube varannan minut. Till stor del vill jag faktist skylla utformningen av grupparbetena på lärarna. Där finns det en generell trend som styrker vad Apati skriver, nämligen att det blir inte bara färre arbeten att rätta, men också annat övrigt arbete som de slipper engagera sig i. Vissa lärare är t.o.m. så kaxiga att dem säger: "Ja, nu får ni sköta det här själv så går jag och dricker kaffe! " Avskyvärt. :(
Misery_Chick Ack... Nog för att de förmodligen kan klarar arbetet som bygger på praktisk erfarenhet, och där man enkelt kan gestikulera fram till personen vad de ska göra, t.ex. när de bäddar en säng, hur de ska hålla upp någon eller liknande, men teoretiskt arbete, utan att hantera språket ... Då bör det finnas skilda grupper så att de som kan kommunicera får göra det annars är det ju jäkligt svårt att lyckas med grupparbeten. Tur att du slipper detta nu, men man får hoppas att några ändringar görs eller har gjorts!
Rätt surt med grupparbeten där inte alla tar initiativ. Jag har rätt så lätt för mig att inta ledarpositionen och styra upp alltet, men det känns lika förjävligt varje gång man hamnar där. Känns som att man kör över övriga gruppmedlemmar. Har ifs tränat på't nu. Blivit lite bättre. Försöker få andra att tala mer, ta tag i mer osv. Känns dock surt att behöva göra det.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Jag avskyr grupparbeten av flera skäl... jag litar inte på att någon annan kan göra det "lika bra som jag", jaja, det låter mycket. Men så känner jag. Alltså vill jag ha ett finger med i allt som görs, vilket kan vara drygt. Speciellt om det finns en annan individ i gruppen som också är som jag. Det blir oftast också jag som gör allt eller det mesta av samma anledning. Eller, som flera sagt, så är det såna sega satar som aldrig får arslet ur vagnen. Det suger. Man tjatar och tjatar och inget hjälper. Sedan gillar jag inte grupparbeten av en enda enkel anledning: Av alla de jobb jag arbetat på har ingen liknande situation funnits. Varför ska jag behöva göra grupparbeten i skolan när dessa inte finns på en vanlig arbetsplats (det jag utbildar mig till). Klart man ska komma överens med folk, men grupparbeten känns löjliga. Jag tror som någon ovanstående att det är för att lärarna inte orkar rätta 400 självständiga rappporter...
What we do in life echos in eternity.
nilsL: Man får ut ett temadokument vid start av varje tema där det står ingående vad som ska göras. Sen kan man jobba hur som helst. Exempelvis dela upp arbetet eller köra solo och använda gruppen som stöd... Finns flera olika arbetssätt.
Grupparbeten är skit fram tills det du börjar läsa på universitet/högskola på en utbildning med hög intagningsgräns. Detta medför vanligen väldigt ambitiösa gruppmedlemmar. Det är en jäkla skillnad för mig nu och på gymnasiet.
2009
Grupparbeten Alltså, kalla mig asocial och bitter men helvete. Jag hatar verkligen grupparbeten. Det blir liksom aldrig bra, utan när det väl är klart så är det oftast en eller max två ur gruppen som verkligen har jobbat. Jag hamnar alltid i grupper där ingen tar initiativ och det slutar alltid på följande sätt, jag sitter uppe de sista nätterna och gör klart mina plus resterande gruppmedlemmars arbete för att öht. få ut ett betyg på arbetet (som i sin tur leder påverkar mitt kursbetyg). Dessa jävla grupparbeten förpestar min tillvaro i inte bara en, utan i princip alla ämnen som jag har i skolan. Korta koncisa grupparbeten som är över när lektionen är över är jag positiv till, vid enstaka tillfällen. Dessa längre grupparbeten däremot, som också ger upphov till lektioner där man ska jobba själv i en datorsal eller liknande; fungerar inte.
så jävla sant
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~