I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänkande människor är ledsna?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2007-01-15 21:15

Tänkande människor är ledsna?

För cirka 5 minuter såg jag att YoL skrev:
"varför fan är det så, varför är alla korkade människor lyckliga. Varför måste det vara en last att vara en tänkande"

Och jag blir ännu en gång förvånad över att höra detta påstående. I min vardag så säger alla människor att "om du tänker, då blir du ledsen". Detta kan jag bara inte förstå. När jag får reda på mer saker om naturen och evolution blir världen vackrare, jag förstår bättre hur saker fungerar och kan uppskatta det mer. När jag filosoferar kring min egen plats i världen och den ev. avsaknanden av en gud blir jag inte ledsen, tvärtom! Jag blir full av glädje över att livet är mitt att skapa, att jag bestämmer min egen moral och ja, allting. Jag hade en existentiell kris, men mitt liv har blivit så mycket rikare efter jag kommit igenom den!

Hur kan ni mena att man blir ledsen av att vara en tänkande människa, helt enkelt?

Unweaving the rainbow.