I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tänkande människor är ledsna?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-15 21:15

Tänkande människor är ledsna?

För cirka 5 minuter såg jag att YoL skrev:
"varför fan är det så, varför är alla korkade människor lyckliga. Varför måste det vara en last att vara en tänkande"

Och jag blir ännu en gång förvånad över att höra detta påstående. I min vardag så säger alla människor att "om du tänker, då blir du ledsen". Detta kan jag bara inte förstå. När jag får reda på mer saker om naturen och evolution blir världen vackrare, jag förstår bättre hur saker fungerar och kan uppskatta det mer. När jag filosoferar kring min egen plats i världen och den ev. avsaknanden av en gud blir jag inte ledsen, tvärtom! Jag blir full av glädje över att livet är mitt att skapa, att jag bestämmer min egen moral och ja, allting. Jag hade en existentiell kris, men mitt liv har blivit så mycket rikare efter jag kommit igenom den!

Hur kan ni mena att man blir ledsen av att vara en tänkande människa, helt enkelt?

Unweaving the rainbow.

2007-01-15 21:17
beror ju lite på vad man tänker på..

och hur man har det
I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

2007-01-15 21:18
Varför skulle man bli galen av att tänka för mycket? Jag tänker hela dagarna, det är det enda jag gör. Jag tänker på allt från sex till död, på hur människor kan vara elaka mot varandra osv., men hur drar ni slutsatsen att tänkandet gör någon ledsen?
Unweaving the rainbow.

2007-01-15 21:23

Exakt som feeble sa. Om man tänker på dåliga saker som finns i sitt liv blir man ju inte precis gladare. Och om man tänker för mycket spinnar man ju bara på det hela.

Det är en balansgång det där. Jag kan inte leva om jag inte får tänka igenom saker, även om det dämpar mig jävligt mycket ibland. Det är omöjligt för mig att leva ytligt, då känns allt meningslöst och då blir jag ju ledsen för det istället. 

Men saker man inte vet, skadar ju inte en. Så är det ju och om man då låter bli att tänka får man ju inte reda på en massa saker som kan skada och göra en nedstämd.  

2007-01-15 21:29
Byt ut tänkande mot intellektualitet.
Unweaving the rainbow.

2007-01-15 21:31
börja läsa omvärldsanalys (fred och konflikt, internationella relationer, statsvetenskap etc) visst ser man möjligheterna i världen men man blir också jävligt bitter över hur sjuk världen är..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-15 21:32
Eller så kan man spendera allt sitt tänkade på att klura ut strategier för att bli toklycklig.

2007-01-15 21:51

jag tänker jälvigt mycket. det gör att jag kan i uppe i skallan i lite överdramatisk. inte så att tä'nkandet gör mig ledsen men många gånger tänker man kanske på svåra ämnen som kan få en lite off.

jag är nog glad att jag är en sån som tänker mikt även om det är en last. det gör att jag känner mig själv på så många områden eftersom jag ifrågasatt mig själv osv. Jag vet var jag sår i rätt många avseenden pga av jag dödat så mkt tid genom att tänka på allt mellan himmel o jord.

men jag håller med om att man inte ska tänka för mkt. med det menar jag att man ibland måste gå på känsla, och inte överanalysera allt.
Femme fatale

2007-01-15 23:07
ni borde läsa jhonen vasquez serier om wobbly headed bob
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2007-01-15 23:11
jag tänker alldeles för mycket på allt mellan himmel o jord men jag e lycklig ändå.

2007-01-15 23:37

det är nog så här, segare människor har en tendens att låta sin känslor styra en hel del av vad dom gör, är man glad för stunden så mår man enligt dom jävligt bra.

men om alla tänkande människor skulle vara olyckliga, så hade jag fan varit självmordsbenägen 24/7.

två olika sorters personligheter bara, man tänker antingen med hjärtat eller hjärnan.

tänker man med hjärnan är det svårare att uttrycka sig i känslor, tänker man med hjärtat så tappar man framförhållning.

grovt förenklad bild, men det är så jag upplever det.

snart kommer någon smyga in i tråden med ett "eller så tänker man med ballen eller röven, hö hö hö"

framförhållning, once again.

"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2007-01-15 23:54
tror det har att göra med att vi egentligen inte är skapta för att sitta och fundera dagarna i ända. evolutionen har inte gått så fort men det har däremot tekniken och det har gjort att vi blir överstimulerade från att vi föds tills vi dör i princip.
mer ut och jaga djur eller odla jord eller bygga sitt eget hus så tror jag många människor skulle kanske inte bli lyckligare, men inte ha lika mycket tid att känna efter om man verkligen mår bra.

jag kan tex bli uttråkad och vilja ha lite naturkatastrofer eller krig eller vadsomhelst bara för att det ska hända något. fast bäst vore ju det om det blev zombieworld och man kan barrikadera sig i ett köphus :P.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-16 00:22
beror ju på vad..om man går runt och funderar över döden,meningen med livet,vad man egentligen betyder för världen osv,då blir man deppig.som många som inte kan sova pga att dom ligger och tänker på en massa grejer och får ångest.
dom som säger att man inte alls blir olycklig av att tänka en massa dom menar nog inte på samma sätt...att gå och tänka på allmänna saker som typ att klura ut svåra grejer och sånt det är ju en annan sak än att jämt tänka på djupare grejer som bekymrar en.
AayFukYuuuu :@

2007-01-16 00:39

däremot så är pessimistiska människor mer realistiska än vad en positiv person är, vetenskapligt bevisat.

Mooving beyond borders of time,
Backwads but Forwardsš

2007-01-16 01:11
Har tänkt på det där, haha!

En person som tänker mycket på en händelse, som analyserar hela händelsen från olika perspektiv osv, borde tänka snäppet längre? En person som tänker snäppet längre får se en större sanning? Det finns rätt mycket hemskt i världen, och mycket av det vi ser kan vara kopplat till det? Om vi vet att denna koppling finns, som vi får reda på om vi tänker snäppet längre, ja.. då blir vi ledsna?

Rätt långsökt kanske.

Men att tänka mycket, menar du att vi får söka mer kunskap till tänkandet också? Skaffa mer material?

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-01-16 08:10
man får bara tänka tillräkligt långt så man kommer över att världen är en bytta med skit full av idioter.

2007-01-16 09:00
inte nödvändigtvis mer ledsna men kanske mer ensamma? för att man i vissa fall har människor omkring sig som inte tänker alls, som ett stort gap mellan en som bara försvinner när man snackar om vardagliga saker som vädret. men det är väl olika.

2007-01-16 09:55
Det är snarare så att olyckliga människor har mer tid att tänka än att man blir olycklig av att tänka. Olycka och tänkande är alltså korrelerat men eftersom de är simultant bestämda är det svårt att skatta någon kausal effekt åt något håll.

2007-01-16 10:13
Gramsci P18

Håller med dig. Ju dummare man är detsto svårare har man att förstå varför saker händer som dem händer.  Sen har det mycket med ens personliga inställning att göra. Är man smart men neggativ (Om man är smart då borde man iof veta att det är inte bra att ha negativ inställning (psykologi)) då mår man sämre än om man har possitiv inställning till livet.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2007-01-16 14:30
Jag filosoferar ofta kring livet och döden. Jag tror att det är slutet, men ändock är jag inte ledsen, för det får mig att inse storheten i det här livet mer. Mitt tänkande har bara gjort min livssituation bättre. Trots detta vet jag att jag inte betyder någonting för världen i ett längre perspektiv eller sådant. Ändock är jag hur glad som helst :) Om vi ser till Nietzsche så var denna man tacksam över livet trots att han hade nästan konstant huvudvärk hela sitt liv och svåra smärtor. Trots att inte mycket gick bra för honom så var han tacksam över sitt liv och var glad för det. Om vi ser till människan Beethoven som led av blyförgiftning hela hans liv. Läkarna trodde att Beethoven aldrig haft en smärfri dag i livet efter 20 år.  Om vi sedan vänder oss till musiken, ser vi inte en oerhörd glädje där? Jag kan inte tänka mig att det kommer från en människa som har varit deprimerad hela tiden. Jag blir helt tagen av Beethovens musik och Nietzsches lyrik, och ändå är dessa människors liv inget att hurra över. Nietzsche var en tänkare och jag tror att Beethoven likaså var en. Det är just denna glädje som jag tycker att intelligenta människor har, tacksamheten för livet.

Apati
Kan vara en idé, men alla människor jag har mött som jag ser som riktigt intelligenta delar min syn på det här.
Unweaving the rainbow.

2007-01-16 15:13
"Saliga äro de träskalliga, ty de skola flyta." jo, människor som jämt är glada är i regel rätt korkade.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2007-01-16 16:02
Kan vara en idé, men alla människor jag har mött som jag ser som riktigt intelligenta delar min syn på det här.

Jag sa ju inte emot?
Rappare

2007-01-16 16:40
Adam och Eva åt av kunskapens träd, sen blev de förvisade från paradiset.

2007-01-16 16:49
Jag är sån som alltid överanalyserar och tänker sönder saker. Ibland är det jävligt jobbigt att inte bara kunna rycka på axlarna och skita i. Men det har säkert någon bra sida också, jag ska bara hitta den?

2007-01-16 17:31
Så länge man inte bara tänker utan gör saker också så är det ju nemas problemas. Det är när man fastnar på tänk-stadiet som det går neråt. Bara mina 50 cents!

HOLLA AT YA BOI!
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2007-01-16 17:57
vet inte om tänkande människor är olyckliga... men ovetande människor är bra mycket lyckligare. har sett det när jag jobbade inom äldrevården...de lite mer "glömska" patienterna var i ett ständigt lyckorus, ovetande om lidandet i världen, om deras sjukdomar och om faktumet att de faktiskt bajsar i en blöja.
We call them winerbrods.

2007-01-16 18:14
Misery_Chick

WHB är onekligen problemet personifierat .D Det går alltid att lite på honom när man försöker hitta en like efter att ha rört sig i samhället en hel dag.

2007-01-16 18:30
Det vet jag Apati, mitt men var missplacerat.
Unweaving the rainbow.
Rappare

2007-01-16 19:48
Alla bor ju i samma värld...men alla har sin egen världsbild.
Denna världsbild kan se väldigt olika ut från person till person. Vilket således leder till att vi mår på olika sätt när vi betraktar den. När vi berättar om den, är det inte alls säkert att den vi pratar med förstår VÄRDET av vad vi berättat.
Efterssom de mörker man ser faktiskt kan vara en nyans ljusare för personen man pratar med...Eller vice versa...
Ungefär som att alla hinder är relativa till den som ska hoppa och så är det med livet och världen oxå...

Världen har ett STORT mörker över sig...vi KAN inte säga att det inte finns mer problem än det finns lösningar(om vi inte njuter av krig och svält förstås). För hade det funnits lösningar skulle inte så stora delar av världen leva i missär osv...
Alltså kan man kanske se det såhär...
Att tänker man på missären så blir man antingen påverkad eller inte...
Kanske blir man så påverkad att man mår dåligt för att man bryr sig så pass mycket...
ELLER så bryr man sig inte alls..och påverkas på så sätt inte.
Men det finns även dom som påverkas, mår dåligt av det en stund men som även KAN stänga av det hela...GLÖMMA för en stund..och fokusera på något annat som är positivt.

OM du tänker, så påverkas du alltså så vida du inte kan rymma undan tankarna på något vis eller helt enkelt inte bryr dig eller värderar det lika högt/lågt.
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2007-01-18 04:06
"maybe thats the point, the second your smart enough to recognize freedom, your'e no longer free" - eyedea
damn, what's wrong with my generation?
we was the cream of the crop but it seems we've been robbed
that's what happens when you trade in all your dreams for a job

2007-01-18 19:59
Ibland önskar jag att jag var en korkad alkis som lyckligt gick och visslade för mig själv och inte visste vad som pågick i världen.

Det är bra att Gud finns för då kan ingen annan sätta lagar för mig.

2007-01-18 20:15
håller med trådskaparen..

allt handlar ju om hur man tänker.. har själv fått lära mig att det faktiskt är något man kan styra själv, med undantag för vissa..

tycker världen är extremt spännande och kul med eller utan gud och trots all skit..

2007-01-18 20:18
mantis: tror du det finns många såna?

2007-01-19 11:56
Jag tror det är skillnad på att vara smart och klok. Einstein var exempelvis inte den mest ledsamma krabaten i världen.. Kloka gubbar är ofta ganska gladlynta som jag ser det.. De bittra synikerna som tänker gör nog mest det i sin ungdom.
S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2007-01-19 12:01
Joel413

Hehe några lär det i alla fall finnas. Men det är typ pombes filosofi. Hon vill inte tänka. Hon lyckas ganska bra, kan avslöja att hon inte vet vart USA ligger ;)

2007-01-22 06:56
Herr_tamburinman: Bullocks! Einstein var en riktig skämtare  en rolig och glad person. Han måste ju vara dum i huvet för dig.

Ferdie:
wow! exakt så tänker jag. rätt sjukt att du tar einstein exemplet också.

2007-01-23 00:01
Winston Churhill kan man också slänga in i lekan.. En man som enligt mig är en sjukt smart jävel med god aptit på livet.
S.C. - Ferdinand - [email protected] -

2007-01-23 03:16
Jag tänker för mkt, och jag tycker det är jobbigt.

2007-01-23 07:57
tänker man för mycket under en längre tid, lär man sig att man kan göra det "ansvarsfullt". precis som med alkohol, dricker man för mkt kan det bli problem. think responsible :)

2007-01-23 09:15
tänk inte alls då
Meep meep

2007-01-23 15:52

Om man tänker för mycket så kanske man inser bredden av det system vi befinner oss i, samtidigt som vi inser hur liten obetydligt del vi spelar i det. Med tanke på att människor ofta har oerhört höga tankar om sig själv så kanske det inte är det roligaste

Sen är det väl lättare att upptäcka felen som vi människor gör, dubbelmoralen, likgiltigheten, egoismen, om man tänker efter.

Antagligen så har man enklare att se skönheten också, men det är dåliga nyheter som säljer lösnummer.

-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2007-01-23 19:43
dafute P20
nae. jag tror att även intelligenta människor kan vara glada mycket och ofta, men det är nog lättare för en mer korkad (eller mindre empatisk, men det är en annan femma) människa att vara det.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2007-01-25 08:08
Jag tänker alltså är jag olycklig.
När man verkligen sätter sig ner och tänker på hur världen fungerar så kan man inte bli annat är olycklig.

Så sorgligt är det tyvärr...

Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12

2007-01-25 20:56
Jag tänker mycket, och det har gjort mig till pessemist och kanske en aningen olycklig också. Tänk om man kunde slippa tänka!

2007-01-26 01:16
tror man har lättare att känna Ångest om man tänker mer!
witty unpredictible talent and natural gang
Poet

2007-01-28 08:44

Man blir lite av en hatare när man börjar tänka på
"dumma" saker, händelser. Så fort jag tänker på
mitt förflutna så börjar man tänka från minsta lilla
snöfllinga så bildas det en gigantisk snöboll av hat
mot omvärlden, "varför är det så!?"-tankar och ja..
vissa av oss protesterar emot saker o ting i hopp
om att det ska bli bättre.
What I said, yo!