I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Moralpolitiskt dilema

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-17 08:45

Moralpolitiskt dilema

I Sverige har vi religionsfrihet. Rätten att bära religiös klädsel är en del av religionsfriheten. Att neka en person arbete eller att behandla en anställd, en kund eller en hyresgäst sämre på grund av religiös klädsel är religiös diskriminering. Diskriminering på grund av etnisk eller religiös tillhörighet är olagligt.”

Ponera att det skulle finnas en religion där de troende praktiserar sin religion helt utan kläder alltså spritt spångande naken skulle de också inringas inom ovanstående relgionsfrihet då med tanke på att det är åtalbart att gå naken utomhus.

FREE Ayatolla.

2007-01-17 09:04
Men det finns ju inskränkningar i religionsfriheten. Man får inte göra olagliga saker bara med hänvisning till religion.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-17 10:47
Om det nu var så att det fanns en sådan religion skulle man väl komma fram till någon slags kompromiss.
Jag tror dock inte att vilken offentlig plats som helst skulle acceptera detta, och trots religion måste man ju ändå ta hänsyn till omgivningen.

Om vi säger att min religion band mig till att offra ett smådjur en gång om dagen, nog skulle jag vara tvungen att utöva denna religiösa aktion hemma och inte mitt på torget? Man får väl ta seden dit den kommer och anpassa sig efter de skrivna lagarna.

Eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-17 10:55
Jonka - du skulle inte få offra något smådjur en gång om dagen i ditt eget hem eftersom det skulle vara mot svensk lag. T ex är Halal-slakt inte tillåten i Sverige eftersom det anses vara djurplågeri att tömma djur på blod utan att bedöva dem först.

2007-01-17 12:31
Finns ju redan såna här konflikter. Tex Sikhernas knivar och de där jepparna som inte får skriva avtal med tredje part (t ex kollektivavtal).
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-01-17 14:38
BazookaTooth P29

Det var ju exakt det jag sa?

Man får väl ta seden dit den kommer och anpassa sig efter de skrivna lagarna.

Det är ju inte lagligt att kuta runt naken på stan heller? Tog bara smådjuren som exempel.

2007-01-17 22:19
Åtala någon för att gå naken, det är ett påhitt! Och förvirringen hos människor är att vi tror på ilusionen, att påhittet är rätt.

Rise up!

2007-01-17 22:27
och de där jepparna som inte får skriva avtal med tredje part

vad är det för religion?

2007-01-17 22:54
Jonka - ja, men jag fick intrycket att du menade att det var lagligt att t ex slakta djur i hemmet. Kanske missförstod.

2007-01-17 22:56
Har aldrig fattat grejen med att vara rädd för nakenhet.
För mig får de gärna klura runt nakna på Möllans torg om de vill.. Så länge de inte har håriga leverfläckar..
<br>

2007-01-18 00:37
Armageddy P21

Inte den blekaste. Har stått en del om konflikten i tidningarna, men jag kommer inte ihåg vad de kallade sig.

2007-01-18 00:39
Xunzi:

Intressant inlägg. Oväntat bara att det skulle spåra ur i sarkasm :D

2007-01-18 01:18
Jag antar att min tråd fick igång dina tankegångar. Som en parallell till den trådens innehåll så ligger skillnaden i vad som anses stötande beteende i samhället. Att springa naken är t.ex. inte samma sak som att ha på sig en slöja. Nu tror jag inte heller att du skulle vara så korkad att du skulle göra en sådan liknelse, :)

Resten av inlägget riktar sig inte till någon i tråden så ta inte åt er.

Hur som helst, ja, man får respektera det land man befinner sig i och deras lagar och seder. Men jag ser heller inget skäl att inte få tillämpa egna seder och uttryck så länge de inte skadar någon eller ställer sig i direkt konflikt med förstnämnda. Det finns folk som mumlar över att muslimer bygger moskéer i Sverige. Exakt vad spelar det för någon roll, det är ju bara de som ska gå dit och be sina böner ändå? Det är ju inte så att det stör någon annan och de håller inte på med ngt stötande eller olagligt därinne? Finns många sådana exempel, slöja i kassan på ICA är bara ett exempel i mängden.

Sen är inte svenskar längre ett homogent folk, bara att gå ut på gatorna idag och man ser hur mkt invandrare som helst. Så visst får nog fan de "etniskt" svenska svenskarna anpassa sig lite? Eller ska man ignorera nästan 2 miljoner människor med invandrarbakgrund i Sverige? Det vore som att tillämpa samma sak på alla svarta i hela USA typ... :S

//Peace

2007-01-18 05:29
Xunzi

Ja det är socialt oaccepterat, men jag kanske utryckte mig lite slarvigt. Det jag menar är att tex bötfälla någon för det, något som igenligen är ganska naturligt tycker jag är sjukt.
Det är det jag menar är illusionen - att vi ser det som helt okej och finner oss i att storhuvet kan straffa människor för sånt åt höger och vänster.
Vem föddes med kläderna på?

2007-01-18 12:43
Xunzi:

Jag håller med om att det inte finns några regler givna av naturen, utan det enda vi har att gå efter är det sociala samspelet i samhället och hur majoriteten ser på saker. Och det kommer alltid att innebära att vissa känner sig överkörda.

Fast kulturimperialism är väl ett dåligt passande uttryck i sammanhanget, det är ju knappast så att vår kultur är mer tillåtande vad gäller nakenhet.

Över huvud taget tycker jag kulturimperialsm/-relativism är en känslig fråga. Vad ska man acceptera i andra kulturer innan man reagerar? Slöjan är ju en klassisk skiljelinje i den debatten - många kristna/sekulära ser det som tecken på förtryck, medan muslimer menar att det snarast avobjektivifierar kvinnan.

Men hur långt ska man gå i acceptans för andra kulturyttringar? Det är en sjukt svår fråga tycker jag. Kanske lite OT dock.

Visst är det ett skönt citat? Ja det är Nietzsche. Jag tycker dels det har ett viktigt budskap, och dels är en väldigt vacker och träffande liknelse.

2007-01-18 17:54
Xunzi

Du berättar om hur det ser ut. But I don't deal with it!
Utfrysning är en sak men att straffa någon för det är bara sjukt.
Som dedär med långt hår du snackade om - man skulle lika gärna kunna straffa folk för att deras hår var för långt.

2007-01-18 23:34
Xunzi

Det händer titt som tätt att man ser nakna människor på stan.
Framför allt på sommrarna, fulla finnar som ska ta sig ett dopp i Poseidon på Götaplattsen.
Inte fan tänker jag att dem borde straffs på något sätt. Folk får ett gott skratt och sen inget mer med det.

Utfryst blir man medans man går naken, folk drar sig undan och blir skygga. Men vill man gå naken så tror jag man inte väntar sig något annat än det.

Folk är så hämmade nu förtiden att dem blir knäppa. Vi murar in oss med väggar av hämmningar tills vi tillslut blir oroliga att folk ska höra vad vi tänker.
Det är ju trotts allt ganska naturligt. Jag vande mig ganska snabbt på min förra skola (konstskola) där man spang på nakenmodeller stup i kvarten.

Att leka gud på det sättet så man straffar någon för nakenhet, som sagt - I don't deal with it!

2007-01-19 00:06
Xunzi

Det är bara vi självka som kan sätta gränsen. Vi har säkert olika gränser allihopa men det jag vill ha sagt, liberal kärlekskrigare som jag är så tycker jag inte man kan straffa någon för det. Vem har har rätt att gör det? Fuck detdär!

Ofentligt sex.. Hade jag sett några knulla ofentligt hade jag fortfarande inte viljat straffa dem. Jag tror det slår tillbaka på dem endå, på det sociala planet. Uftrysning som vi kallade det.

2007-01-19 00:41
Min grundprincip är att ens liv är allt man har och det har man rätt att vara sin egen man i.
Är du den med intresse för att jaga folk för rättfärdigheten?
Det är inte jag. Och att säga det gör mig till en kärlekskrigare.

Det är du som ber mig dra iväg om det inte passar. Men det är väll jag som är den sanna demokraten om bara säger vart jag står utan att be dig dra ifrån till någon annat ort av något slag.
Ska samhällets medborgare ha rätt att straffa mig? Dom kan mannen i sina liv, inte mitt - jag straffar inte dem.

You see..
En kommunist kan vara kommunist i ett liberalt samhälle, men en liberal kan inte vara liberal i ett komunistiskt samhälle.

2007-01-19 01:14
Xunzi

Tanten visste för mycket eller?

"Det mest demokratiska är att alla får leva på sina egna villkor - inte att vissa måste leva på andras"

Det är precis det jag säger.
Du går naken på dina vilkor. Du kan även frysa ut någon på dina vilkor. Men blir du straffad på dina vilkor?
Är du sen så hård på att världen ska styras på ditt sätt att du låter dina vilkor gå ut över andra, som tex att straffa någon annan för att han väljer att gå naken så är du plöttsligt inte dendär demokraten längre.

Vad har kommunismen med saken att göra?

Menar alltså: Authoritärt samhälle.

2007-01-19 01:23
"håller med Xunzi" säger graffaren hehehe! =)

2007-01-19 01:39
Xunzi

Men fan va mattematik du gör av det! Det är ungefär lika liten changs att detdär händer som att alla skulle börja gå nakna om man upphäver den lagen.

För att dedär tankeexperementet ska kunna göras så måste jag först veta varför nudisterna ska flytta efter. Om dom flyttar till en obekvämare platts så tror jag twisten gällewr något annat.

2007-01-19 02:19
Xunzi

Hahaha! Men då får ju nästan icke-nudisterna skylla sig själva om dom låter nudisterna shoppa i deras äfärer.

2007-01-19 02:26
Haha! sjuukt...

2007-01-19 02:39
Dömmer jag om dedär så kommer jag nog skratta hela morgondagen ;)

2007-01-22 01:00
GAIA P24

Jag antar att min tråd fick igång dina tankegångar. Som en parallell
till den trådens innehåll så ligger skillnaden i vad som anses stötande
beteende i samhället. Att springa naken är t.ex. inte samma sak som att
ha på sig en slöja. Nu tror jag inte heller att du skulle vara så
korkad att du skulle göra en sådan liknelse, :)

Precis jag kom på det när jag såg annonsen för konstutställningen i götet, och kom på senare, tänk om det vore så istället, och nej jag likställer inte slöjbärande med att springa naken, självklar inte.
Det var bara tankarna som for iväg som dom gör ibland.

Egentligen kanske man istället för att ställa frågan, "skulle de också inringas inom ovanstående relgionsfrihet då med tanke på att det är åtalbart att gå naken utomhus?"
Ställa frågan om det inte borde göra det.

FREE Ayatolla.