I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Eftermiddagsfilosofi, munkar och för mkt kaffe.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-17 19:04

Eftermiddagsfilosofi, munkar och för mkt kaffe.

Idag var jag och en kär vän från whoa ute och gick en närmare tre timmar lång promenad kring Fruängen, Bredäng, Skärholmen. (Okej, jag gick en tredjedel av den tiden själv, latmask!). Det är som herrskapet kanske kanske märkt minusgrader ute bland stockholms betingdjungel. Vi korsade en fotbollsplan där leran stelnat. Det var is på stenarna nedanför min lägenhet, näsorna rann och tånaglarna började krypa innåt för att hålla värmen. Så kallt var det.
Men okej, själv grejen var att efter jag sagt hejdå till Adam och började bege mig hemmåt så valde jag genvägen genom skogen för att slippa den hundrafemtio-stegstrappa. Eftersom allt frusit till is borde inte leran existera där vid det här laget. Men ack vad fel jag hade när jag satte ner mina nyss rengjorda vita sneakers i en tre centimeters djup lerhög blandad med löv.
Varför, VARFÖR fryser aldrig detta jävla lerhelvete när det rä t om är så kallt att näsan ramlar av?! ): Jag hade en teori om att skog stänger ute kyla lite, men så kände jag att mitt nyblonderade hår kanske tog över logiken, och nu vänder jag mig istället till er kloka whoaiter.

Och, till fråga två (Något jag kom och tänka på när jag klaffsade runt i leran). Ni vet munkarna som viger sitt liv till karma, t om sopar framför sig när de går på gatorna för att inte döda ett enda levande väsen. Och genom detta uppnå Nirvana osv osv.
Vad äter såna människor? Inte direkt så att de kan hugga tag i en kyckling, eller njuta av ett revbensspjäll. Kan dom ens odla växterna för att sedan tillaga vegetariska grytor?
VAD LEVER DESSA MÄNNISKOR AV? Luft och Kärlek från Buddah?

2007-01-17 19:07
tror nog att munkarna lever på nybakat bröd med sallad gurka o.s.v samt té och kött antar jag?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-17 19:08
Vart är Azzis när man behöver henne, är det inte hon som kan det här?

2007-01-17 19:10
och " kloster ost "
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-17 19:29
Åh nej inte en till phlegm människa i blandat :(
jag älskar dig!

2007-01-17 19:31
Käften ;(

2007-01-17 19:44
skulle gissa att dom är vegetianer och kolllar extra nog va dom äter så det inte ligger nån inskt eller något i på mateen. skuule dock gärna vilja vet va dessa "munkar" heter.

att leran inte fryser beror väl på att det är för löven e packad så kompakt så att dom skyddar mot kylan som du så riktigt trodde
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet
Groupie

2007-01-17 19:50
Munkarna äter väl för det första främst vegetariskt och en hel del ris. För det andra så gör väl inte munkarna sin mat själva, de får den som gåvor av folket mot en välsingnelse tyå Munkarna går ut varje dag med skålar som folk kan lägga mat i eftersom det anses som en gjor gärning eller något sånt.

Ang leran har jag ingen aning om varför den inte fryser/stelnar. Men det känns ju som att det är plusgrader titt som tätt så leran hinner aldrig frysa till ordentligt.

2007-01-17 19:54
killen det du säger om att munkarna får sin mat stämmer nu börjar historielektionerna vakna till liv. är så att dom. får den typ på morgon av folk och sen ängnar dom resten av dag  till meditaion har jag för mig.
inte målaren tillståndet

2007-01-17 20:01
Leran är ju för att sådana som du klaffsar hellre runt i leran istället för att bara ta ett par extra trappsteg.
Dessutom har det inte ens varit speciellt kallt här i Stockholm, för tillfället regnar det ju så det är inte så konstigt.
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar
Groupie

2007-01-17 20:02
kaos: Jo nått sånt där är det, kommer inte ihåg exakt men jag minns att de hursomhelst fick dem som gåvor.

Jag ber om ursäkt att jag stavade som en kratta i mitt första inlägg.

2007-01-17 22:01
Killen
jo exakt, vill säga att dom heter något med siddharta men har för mig att det är buddha innan han blev buddah. ska kolla med någon av alla min hippievänner dom borde ha koll om dom nu inte bara ede för att det är coolt
inte målaren tillståndet
Groupie

2007-01-17 22:18
Kaos: Siddharta Gautama brukar anses som grundaren av buddhismen.

2007-01-17 23:37
sa ju att siddaharta lätt bekant =)
inte målaren tillståndet

2007-01-18 12:05
Det kan inte varit hubler du gick med (A) ?
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!

2007-01-18 21:36
Omoral, jo. Det var mister Hublääär.

Jag vet att dom får allmosor, men vadå..växter, anser inte dem att det är liv?

2007-01-18 21:58
penguin: nja tror inte de, eller så äter de bara ris det gjorde ialf buddha (han åt bara ett riskorbn på dagar
inte målaren tillståndet
Groupie

2007-01-18 23:02
kaos: Det där med riskornet var innan han blev buddha och insåg att det asketiska livet inte var den "sanna" vägen heller. Det började ju med att han levde ett liv i lyx och överflöd, sen efter det provade han att leva asketiskt. När han insåg att detta inte heller gav honom något så "förstod" han att man inte skulle leva asketiskt men inte heller leva ett liv i lyx och överflöd.

2007-01-20 07:46
Jamen ris, är inte det också en växt?

2007-01-20 08:13
jo, ris är en växt. dom kanske ser det som en gåva från ovan och därför äter dom mest vegetaliskt?

du tror väl inte att dom svälter ihjäl för sin religion? så dumma är nog inte ens dom mest extremt religösa.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-01-20 08:14
eller rättare sagt ris kommer från växter.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-01-20 16:05
Fan vilken tråkig människa du måste vara.

2007-01-20 20:27
 Rhetoric P22, klart jag fattar att man inte kan gå igenom en livstid genom att svälta.
Men om dom t om SOPAR framför sig fölr att inte döda småkryp så borde dom nog se till sin diet lite nogrannare än vad vi dödliga, gör.

2007-01-22 02:05
brukar inte endel buddist munkar iaf, gå med en skål o tigga ris typ ??