Alla dessa överpriser?
Rätta mig om jag har fel, men jag tycker det verkar som att fler och fler tror att allting ska vara svindyrt?.. Har spanat runt lite här och först och främst reagerat på vad folk snackar om för lägenhetspriser. Som om de större städernas lägenheter var det korrekta priset för en lägenhet, och allt annat är "skitbilligt-budget-måste vara nåt fel på"? Samma sak med kläder.. att ett par jeans tex inte får kosta under 1500 spänn.. Vad är det med mentaliteten?.. fel forum kanske, men behandla ämnet lite. Hur mycket kostar ditt leverne? Vem betalar? Hur ser din balans ut mellan din egna inkomst och livet du "vill" leva. Inga fantasispekulationer tack. Jag undrar mest vem fan det är som sätter prislappen och vem den dumma jäveln som går på det ..är.
mama said knock you out
Jag skulle aldrig köpa jeans för 1500. Tycker att det har sjukt. Köper nästan alltid mina på rea. Skor är samma sak. Vill inte gärna betala mer än en femhundring för dem. Det finns inget som jag tycker om att lägga ner mycket pengar på. Eller jo, jag åker longboard, tycker att det är ok att spendera några tusen på en ny bräda då och då.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jag vill ha skit specefika plag så jag måste ändå buda på nätet eller köpa secondhand. menar är väl måst folk utan någon egen åsikt om färg, form eller smak över huvudtaget som köper ofta lagom dyra kläder i tron att det på något vis skulle garantera att det är skysta grejer och att deras status i andras ögon inte sjunker allt för lågt. menar har folk egen tyck och smak kan det sy upp kläder exakt som det vill ha dem hos en skrädare för samma pris. men som sakt så tror jag inte estetiken spelar någon som hälst roll för gemenman.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det finns sjukt många faktorer bakom, ofta är det inte produktions/materialpriserna som styr. En del roliga faktorer är antal mellanhänder och inflation, sen har vi en vitt utbredd tankegång om att priset motsvarar kvalitén. Ifall dina designade jeans kostar under 1000lappen platsar du inte i designfacket och den kundkrets du söker dig till, om inte andra bashar andra märken dig och sprider ut att den låga prislappen består av synnerligt inhumana sweatshops och usel kvalité på tyget/sömmarna .) Nu för tiden styrs inte priserna av vad saker är värda utan av vad folk går med på att betala för dem. När folk kan tänka sig att hosta upp en viss summa för en lya blir den mer eller mindre standard för det formatet tills någon lyckas pressa upp priset ytterligare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det måste vara en storstads mentalitet det där. I norrbotten så finns i det där fenomenet utan då blir man skeptiskt mot allt för dyra lägenheter och tänker att - jag kan nog bo hemma ett tag till tills nått rimligare dyker upp - samt med kläder så vet jag inte ens om det går att hitta jeans för 1500kr här. Men jag antar att i en större stad krävs det mer för att hävda sig.
facebook.com/idiomatisk - fan page
50 pix för en bärs på krogen...
nej! allt handlar om var man letar och vad man letar efter!;)
Nu för tiden styrs inte priserna av vad saker är värda utan av vad folk går med på att betala för dem. Ett föremåls värde är just vad folk är beredda att betala för det. Så har det alltid varit, något annat meningsfullt värdebegrepp finns inte. Se till exempel definitionen i European Valution Standard. ... value is the estimated amount for which an asset should exchange on the date of valuation between a willing buyer and a willing seller in an arm's length transaction after proper marketing wherein the parties had each acted knowledgeably and without compulsion.
Apati Givetvis, men sedan finns det relativa riktvärden som dyker upp då och då, värdet av en specifik produkt är mycket riktigt det någon kan tänkas lägga ut för det medans det finns riktvärden för gruppen av varor. T.ex. får du olika världen ifall du frågar en person var smärtgränsen ligger för ett par jeans respektive ifall du frågar om samma för en specifik modell från en specifik fabrikör.
Heh den lustigaste tanken jag finner med hela konceptet är nog "jag ska nog flytta till stockholm". Har man isåfall förstått vad man ger sig in på?.. Att bo i en skolåda för 5 papp i månaden. 13 km från ett vettigt snabbköp och du inte kan hitta en strumpa för under 500 spänn paret. inte nog med att om man ska gå på en klubb som inte håller slumstandard så får man hysta upp med 150 spänn i bara inträdet, förutsatt att man inte har fel dojor på sig, då kommer man inte in alls. Jag blir lite äcklad av hur ekonomin styr våra liv ibland. ok, jag älskar pengar. verkligen, men att suga kuk för dem vettefan asså..
mama said knock you out
det finns de som ser mig som snål o de som ser mig som ekonomisk, själv skulle jag kalla mig ekonomisk eftersom jag alltid lever på gränsen. Är fattig student som knappt köper nåt annat än mat o kanske nån pryl då o då! om jag brände mer pengar så skulle min ekonomi aldrig hålla helt enkelt! köper knappt aldrig kläder, kanske köpt nåt plagg på ett år, det är inte det att jag inte vill, utan för jag vet att jag inte har råd! När jag väl köper kläder så köper jag oftast på rea eller de billigaste, om det inte är nåt jag verkligen vill ha eller att jag vet att de kommer hålla längre än de billigaste.
Rainmaker samt med kläder så vet jag inte ens om det går att hitta jeans för 1500kr här. Men jag antar att i en större stad krävs det mer för att hävda sig. Snarare om det går att hitta jeans för under 1500:- här, berätta vars när du vet!
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
klart som fan det finns jeans för under 1500kr nästan överallt? det är väl kanske inte dom designjeansen som du vill ha men ändå.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
finns det jeans över 1500? snacka om att vi lever i olika världar!
H&M, Carlings och Weekday har jeans för 400.
De flesta jeans av japansk denim väger in på 1500 och uppåt.
If they are willing to pay it, charge it. Det är ert fel
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
japansk denim? lite som rysk champange? eller skånska lovika vantar?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Får yrsel, undrar om jag lagt 1500 på kläder de senaste åren tillsammans?=)
friktion Japansk denim tillverkas med traditionella metoder kontra "vanlig denim" som prånglas ut maskinellt i modern anda.
Skivsamlare
2007-01-25 05:40
:) ta en titt på märkena på stay hard. där pratar vi om vissa jeans för 2500 kr och vissa tröjor för samma pris. hade jag mer pengar hade jag handlat där oftare, och ja det är idiotiskt. I det här fallet är det design och exlusivitet som kostar.
amfetaminpsykos Denim, bomullstwill i kypert, jeanstyg . Namnet kommer av
"de Nîmes" , d.v.s. tyg från den franska staden
Nîmes levererade blåtyg till bl.a. Levi, vars väverier Strauss' guldgrävarbyxor.
även om ryssarna gör mousserande vin enligt de gamla franska metoderna så blir det ändå inte Champange...
bara en instickare
E_NO_LA P24 En konsument som betalar för metaprodukter är en lättlurad konsument
Konsumtion har inget annat värde än det värde konsumenten fäster vid sin konsumtion. Även en metaprodukten konsumeras. På vilket sätt skulle det vara ett uttryck för att konsumenten är lättlurad att konsumenten betalar för en produkt vad konsumenten tycker att produkten är värd, oavsett typ av produkt.
en meta köpande konsument som inte är något annat än en marionett i bolagens trådar. Dyrt =snyggt Dyrt = trend Dyrt= status istället för att konsumera produkter som har ett personligt värde snarare en monetärt
Ett personligt värde som är skillt från det värde man personligen är beredd att betala för en produkt menar du? Vilket personligt värde kan jag fästa vid en vara annat än just hur jag personligen värderar den i termer av andra varor? en meta köpande konsument som inte är något annat än en marionett i bolagens trådar. Lättlurad är man kanske inte om man resonerar så där men dumt är det att inte konsumera de varor som man värderar högst oavsett varför man värderar dem så.
Kläder som jag köper, vill jag helst ska vara lite exklusiva, limiterade så att inte så många andra har dem. Små men många kollektioner från olika märken. Då blir det tyvärr dyrt. Ett par riktigt schyssta jeans för 1500kr tycker jag är normalpris. Sen är det givetvis så att man lägger mer pengar på vissa saker t.ex hoddies, jeans, jackor mm och kanske köper lite schyssta billiga polos och baströjor på HM för att mixa upp det. Så det är inte det att jag måste ha en hoodie för 1500kr för statusens skull men jag ska inte heller sticka under stolen att av någon konstig anledning så känns det lite bättre med en för 1500kr istället för en för 600kr t.ex. Kanske en känsla av lyx, exklusivitet, vad vet jag men jag gillar känslan. Oftast så har inte lika många människor ett dyrt plagg också. Sen är det lite som med elektorik, lägger hellre en tusenlapp extra och får lite bättre kvalitet trots att saker kan vara likartade. Men visst det finns hiskeliga överpriser, speciellt på streetscenen här i Sverige. Jag vet hoodies som köps in direkt från Kina för 100kr/st och sedan säljs för 1300kr i butiken. Det är ett av de mest extremea fallen men många påslag är inte dåliga dem heller. Handlar kläder för 1500-3000kr i månaden men då är det lika mycket ett intresse som att jag vill se bra ut. Sedan måste man givetvis sätta detta i kontext till ens levnadsstandard. Efter hyra och räkningar ås har jag kanske kvar mellan 7000-8000kr att göra saker och köpa mat för. Sen kan man ju finansiera det genom att delbetala på kreditkort när det blir lite mycket vissa månader. Jag känner att jag har råd med det. Idag ska jag dock hämta ut lite fyndvaror från Caliroots rea på mellandagsrean. En fet hoodie, ett par skor och en keps som skulle kostat 3800kr, ett pris som jag anserar att produkterna är värda för de är ganska nyinkommna, bra kvalitet och riktigt snygga. Hade kanske inte köpt allt på en gång men utgångspriset är det inget fel på men nu får jag dem för 1400kr. En del tycker det är dyrt för en keps, en hoodie och ett par skor men jag tycker det är sjukt billigt. Fasar dock över tiden då jag kommer börja studera och absolut inte kommer att ha råd med mina klädvanor.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
hehe det är för att man börjar bli gammal.....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Skor är fan känsligt xD Resten spelar inte så stor roll ;p
Mikael Söderlund was here!
tänk alla som sitter å syr alla kläder för minimumlön för att sen säljas för en månadslön för dom i 1000-10000plagg. Jag ger hellre 1000spänn till människan som sitter å syr än 1000spänn till mellanhanden om det ska va så.
det jag inte fattar är hur alla har råd med såna dyra kläder? okej nån gång ibland men inte varje gång man handlar. Dom flesta unga idag har ju inte så höga löner utan en vanlig standard lön så jag kan inte förstå hur folk har råd. med min lön så skulle jag aldrig ha råd iaf, men visst är målet att man ska tjäna så mkt nån gång i livet så man har råd men det är ju liksom nu när man e ung som man vill ha snygga kläder
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!
Allt beror givetvis på hur man prioriterar. Jag har egentligen inga utgifter förutom mat och hyra. Är inte särskilt intresserad av prylar (för mig är det fullständigt idiotiskt att köpa en dyr mobiltelefon till exempel). Och då lägger jag gärna pengarna på kläder istället. Jag ser det som en hobby att hålla sig uppdaterad med modet och hitta snygga grejer. Och vad fan ska man annars ha pengar till om man inte köper grejer.
Rehab is for quiters.