I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad bestämmer vad man drömmer?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-21 13:57

vad bestämmer vad man drömmer?

Jag började diskutera saken med min mor igår.
jag har inte läst lr sett nån dokumentär om det hela, och det finns säkert nån förklaring.
men liksom nått måste ju påverka vad man drömmer?
vad gör att man drömmer mardrömmar ibland?
har sitt eget humör tex nnå inverkan?

vad tror lr vad vet ni ?

2007-01-21 14:03

Det beror helt på vad man tänker (och alltså också då hur man känner sig) innan man somnar. Sedan kan man ju lära sig att styra sina drömmar genom lucid dreaming. Det är fett.

2007-01-21 14:13
oftast är det ju grejer som på något sätt kan kopplas till saker man har tänkt på/pratat om på dagen. för mig brukar det vara smågrejer, men i natt drömde jag att jag träffade en spetälsk Elijah Wood med en vit (möglig/ruttnande?) tunga på ett tåg. tro mig, jag har aldrig tänkt på Elijah Wood som spetälsk med en vit tunga.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2007-01-21 14:22

nån sa till mig att det kan vara saker man sett lr pratat om under dagen.

2007-01-21 16:41
Jag tror på det där om att drömmar kommer av något man pratat om/sett/tänkt under dagen, men vissa saker är bara för sjuka. Jag tex drömmer mardrömmar hela tiden, och det känns inte alls som att det finns något i mitt liv som skulle kunna vara en anledning till det :P

ex. Jag och en vän som hela tiden byts ut störtar i ett plan med blommig inredning, allt var rosa och brunt, och alla utom jag och min vän var asiater. wtf? :P

2007-01-21 16:50
jadu, jag har drömt att min brud stog och bytte om och lutade sig över och det hängde en k*k mellan hennes ben och hon sa "oj där såg man den ja" då blev jag lite rädd!

2007-01-21 16:57
Nemen jag har hört att alla drömmar har en mening! som att om man drömmer att man störtar med ett plan att man är rädd att nått förhållande ska störta samman m.m.! annars är det väll mkt med intryck man fått under dagen?
Fisk soes

2007-01-21 17:10
för mig har det sällan någonting med vad jag har gjort på dagen att göra. Det brukar oftast vara helt absurda grejer som har med det förflutna att göra eller framtiden.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?

2007-01-21 17:24
freddeC

Kanske osäker på erat förhållande? ;) Nä, jag tror inte man ska tyda drömmar för jag har väldigt svårt att tro att dom har en mening. Vore häftigt om dom hade det men det känns inte speciellt logiskt.

2007-01-21 17:52
1. Psykisk upplevelse En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Men mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs medan den pågår som fullt verklig, men i samma ögonblick som den upphör så förlorar vi allt minne om den. Undantaget är om man väcks under själva drömsekvensen då man minns åtminstone delar av den.

Det finns många teorier om hur drömmar kan och ska tolkas.

Sigmund Freud gjorde omfattande drömforskning och menar att drömmar är resultatet av inre konflikter mellan omedvetna lustar (främst sexuella) och spärrarna mot att utföra dessa önskningar. Dessa konflikter uttrycker sig dolda i symbolik i drömmarna.

Hall, E.T. (1966) anser också att drömmarna är symboliska men att de utrycker vad drömmaren tänker och att meningen således inte är dold. Varför skulle personen dölja sina sexuella lustar i sömnen?

Hobson J.A. (1988) har studerat aktiviteten i neroner i det visuella systemet som förekommer när man sover. Denna aktivitet, menar Hobson, producerar både ögonrörelser (REM-sömn står för just Rapid Eye Movement-sömn) och fragmentala inre bilder. Drömmarna är resultatet av att hjärnan försöker binda ihop dessa fragmentala bilder och helt enkelt bli klok på dem genom att skapa små historier.

Det pågår fortfarande mycket forskning och debatt kring drömmar och deras syfte.

Källa: www.susning.nu

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2007-01-21 18:32
Min egen teori är att mardrömmar är ett sett för hjärnan att förbereda sig på sånt som skulle kunna hända i verkliga livet... med lite psykedeliska inslag

2007-01-21 20:10
Man drömmer om såna saker som man har upplevt eller är rädd för att uppleva, det är hjärnan som bearbetar dagens intyck och tankar.
Sariiiiiiiish

2007-01-22 01:48
demirel

det är ju vad du tror, det är inte rätt eller fel

2007-01-23 09:41
fan jag får mer déja vus än drömmar när jag sover hahaha.Men iaf..vore grymt om man kunde bestämma vad man drömmer
Meep meep

2007-01-23 12:50
Främst är det ens UnderMedvetna som avgör men även MINNET och ens Medvetna påverkar.
Man kan ju som känt ta kontroll över sina drömmar (Lucid Dreaming) och göra precis Vad Som Helst i drömmen, dom enda begränsningarna som finns där är dom man bestämmer själv.

Drömmar kan ibland bli väldigt udda och många UNDERMEDVETNA psykologiska saker kan hamna där i olika udda Symboliska former.
och just därför kan det vara svårt att tolka drömmar ibland, att föra en drömdagbok och en dagbok kan hjälpa till en hel del.
Då kan man kolla vad som hänt under dagen + veckan + månaden och jämföra sina drömmar och mycke enklare se vad som influerat och påverkat en.

Saker som hänt för flera år sedan kan komma in i drömmen och göra en förvirrad och göra drömmarna konstiga.
Det beror på att hjärnan hämtar information från både Minnet och det Undermedvetna och ibland tom ifrån det medvetna..

Egypterna trodde Drömtillståndet var livet efter döden, en teori som på sätt och vis lever en idag.
Varje gång vi somnade trodde dom att vi dog, precis som dom trodde att Solen dog varje natt när den gick ner bortom horisonten. Sen återföds man (även solen) varje morgon (eller när man nu vaknar).

Hur som helst så tränade Egypterna på att kontrollera sina drömmar (Lucid Dreaming) och tom dom visste, så långt tillbaka i tiden, att drömmarna kunde vara oerhört viktiga och hjälpsamma. FRAMFÖRALLT för den PERSONLIGA utvecklingen, vilket mycket av egypternas läror handlade om.

Well, keep on dreaming!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-01-23 12:57
Just de, det jag skulle komma till var att ju bättre man lär sig att kontrollera sina drömmar (som Egypterna) ju mer nytta kan man ha uttav dom. man kan ta reda på otroligt mycket om en själv som person genom att Lucid Drömma.
Saken är den att man arbetar direkt med sitt undermedvetna och där finns ofantlig information sparad om saker man inte ens kan föreställa sig ens en gång.

I vaket tillstånd är man för bunden vid sitt medvetna, att "kontakta" och "tappa" det undermedvetna på data när man är vaken är Möjligt men det är bra mycket svårare.. dessutom kan man inte alltid vara säker på att det är en medveten grej som man själv framkallar pga lusten av ett resultat.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2007-01-23 14:46
Kaktus P20, du har rätt

2007-01-23 23:38
man kan drömma sådant som man förtränger
shimmy shimmy yo

2007-01-24 03:30
Oredan P24, japp det med