I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kommer vår tid va borta?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-21 18:04

Kommer vår tid va borta?

Jag har funderat på detta. Allt mer information läggs in på kasseter, cd skivor och på hårddiskar. Sånt håller inte allt för länge.

Kommer vi va borta? Ett tomt blad i framtidens historie böcker?

Mvh Peter-pan-komplex

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2007-01-21 18:52
En dag är allt borta
Jag vill ha roligt , inte trevligt

2007-01-21 19:15

Såklart det finns svårigheter med att bevara allt som existerar nu. Men med internet så blir det troligen lättare att bevara. Iom att man inte bevarar informationen på tex en cd eller något liknande. Man kan skicka det vidare till en massa olika medier. Och därmed så kvarstår informationen.

Tror nog att den största risken för att någon information ska försvinna är att vi aldrig använder den. Dvs vad är nyttan med att ha kvar all onödig info?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-21 20:51
nu underskattar ni väl ändå rejält överdrivet mycket hur mycket böcker och tidskrifter som faktiskt trycks idag.. tror nog i princip allt som finns på cd skivor och på datorer världen över finns i böcker eller åtminstone beskrivet i böcker..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-21 21:04
Lynguistic & Joel413
* "med internet så blir det troligen lättare att bevara."
- Det är just det som är problemet. Om någonting ersätter internet eller om nätet skulle drabbas av en stor krasch (typ nån magnifik EMP) så skulle mängder av information försvinna.
Att spara grejer på CD är ett bättre alternativ än att bara förlita sig på att gmail behåller det på servrarna :)

* "tror nog i princip allt som finns på cd skivor och på datorer världen över finns i böcker eller åtminstone beskrivet i böcker.."
- Sånt som finns utskrivet i böcker är inte den enda dokumentationen som är historiskt relevant, utan även privatkorrespondens och hobbygrejer ger en stor inblick i hur samhället såg ut och vad som påverkade människorna mest.

mimmic - Nej, visst är de inte det, men en genomsnittlig bok håller ändå längre än en CD om man bara låter dem ligga.
Finns ju välbevarade böcker från över 1 000 år tillbaka, så det är nog inte ett helt förkastligt lagringsmedium ;)

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-01-21 21:13
Mabande P30
Om man avskaffar internet och om man då vill spara en viss information där så kommer man väl troligen skafffa sig ett annat media där man kan förvara informationen? dvs det viktiga är att informationen är lätt att förflytta och kopiera just nu. Och det är egentligen rätt så svårt att se att man på en sekund kommer avskaffa denna möjligheten.

2007-01-21 21:23
Mabande: nej självklart men det finns böcker och utskrifter av privatkorrespondenser med.. finns ju till och med blog böckre nu mera.. självklart vore det kul om historikerna i framtiden har tillgång till exakt all korrespondens från hela vår tid men det har vi ju inte från nån tidsepok och jag har svårt att tänka moig att framtiens historiker kommer ha några större problem att förstå det mesta av vår tid även om alla digitala medier hade försvunnit på en sekund just nu.. även om man inte har irekt korrespondens så har vi böcker i alla möjliga genres som beskriver exakt hur folk lever nu inom alla kulturer, subkulturer och grupper..

mimmic: böcker är mer eller mindre oförstörbara nu för tiden ju.. inte en enskild bok men de flesta böcker finns i hyfsat stora upplagor.. och märker biblioteken runt i världen att vissa böcker börjar mögla är det bara att kopiera dem igen.. finns ju hyffsat välbevarade böcker från så långt tillbaka som tryckkonsten funnits..

2007-01-21 21:25
Lynguistic - Den information som kommer sparas är bara den som för tillfället ses som viktigast (d.v.s. de forskningsresultat och kultur som gillas vid tillfället, inte den sociala dialog som förekommer i massor och som är av intresse för historiker).

10-4, over...

2007-01-21 22:08
Takora - Att inte kunna läsa databaser från 50-talet beror väl främst av att man inte orkar bygga någon 50-talsdataläsare än att ingen vet hur man ska göra...
Problemet med avkodning av en CD är ganska enkelt,  löstbara man behåller analog dokumentation om hur det görs.

10-4, over...

2007-01-21 23:27
Takora - Så du menar alltså att de sparat informationsfilerna, men inte läsfilerna?
Då har vi inte problemet med att informationen är otillgänglig, utan då har vi problemet med rejält puckade "arkivarier" :D

Fortfarande så ligger problemet med digitalt kontra analogt kvar: även databand blir gamla, så oavsett om de har kodnyckeln / källkoden så måste det ske ett aktivt överförande av informationen till nya medier.
Att ha det i fysisk form gör att det är säkrare / lättare att bevara.

10-4, over...

2007-01-22 00:15
fattar fortfarande inte problemet även om vi snackar personliga foton.. alla historiskt viktiga händelser och personer finns ju i annan form än på cd och i datorer eller? i princip iallafall och tillräckligt många vanliga människor skriver ut sina kort för att det ska räcka och bli över för framtidens historiker att få en korrekt och bra bild av vår tidsepok olika fenomen i samhället, hur folk lever nu o.,s.v o.s.v.. sedan kan det väl vara trist ur andra synpunkter, mer personliga såna som att det hade varit kul för ens barnbarns barn barns barn att kolla på ens fylle foton när de kanske möjligen släktforkar lite, ser det dock inte som ett stort problem för mänskligheten.. hur mycket våra data grejer än pajjar ur så kommer vår tid ändå vara mer väldokumenterad än någon annan tidsepok hittils, det är jag helt övertygad om..

2007-01-22 14:26

inte den sociala dialog som förekommer i massor och som är av intresse för historiker

det har jag tänkt på antal gånger, känns ändå som det mest intressanta. så borde allt på whoa bevaras för framtiden:)?

2007-01-22 15:13
Mabande P30
Varfrö skulle inte sociala dialoger och liknande sparas?

2007-01-22 20:36
Vår tide kommer defenitivt inte vara borta.
Det har aldrig dokumenterats så mycket som nu. Så många bilder och videorullar och komentarer om allt möjligt.

Och om du är rädd för att det inte skrivs ner på papper - När datorn kom så sa man att det skulle bli det papperslösa samhället. Tvärt om - det har aldrig varit så mycket papper som nu!

2007-01-22 21:14
Joel413
* "alla historiskt viktiga händelser och personer finns ju i annan form än på cd och i datorer eller?"
- Med risk att citera en slogan för en film / bok: "Historien är inte det som hände, utan det som skrevs ner"

* "i princip iallafall och tillräckligt många vanliga människor skriver ut sina kort för att det ska räcka och bli över för framtidens historiker att få en korrekt och bra bild av vår tidsepok"
- Utan kommentarer till bilderna så kommer de framstå som hyfsat obegripligt för en radikalt anorlunda kultur.

* "personliga såna ser det dock inte som ett stort problem för mänskligheten"
- Forskarna har lärt sig minst lika mycket om vardagslivet i Pompeji av klottret på väggarna som av muralmålningarna.

* "hur mycket våra data grejer än pajjar ur så kommer vår tid ändå vara mer väldokumenterad än någon annan tidsepok hittils, det är jag helt övertygad om.."
- I nuläget: jajjemen.
I framtiden: 18-1900-talen riskerar att ta den kronan om digitaliseringen på lättflyktiga media fortsätter.

Lynguistic - För att de inte ses som varandes av "historiskt värde" av många (exempelvis Joel413).

mantis
* "Det har aldrig dokumenterats så mycket som nu. Så många bilder och videorullar och komentarer om allt möjligt."
- Men problemet är att det inte lagrats på beständiga medier. Silvernitratfilmen som Garbo spelades in på håller på att självantända, dupliceringsmaskinskopior (såna där med blå färg som luktar helsicke) bleknar snabbt (på typ 40 år blir de nästan oläsliga), VHS-band från '85 går i många fall knappt att kolla på...

* "det har aldrig varit så mycket papper som nu!"
- Det är inte brist på papper som är problemet, utan brist på vad som dokumenteras på papper. Att vi har 30 kopior av den senaste offerten från reklambyrån gör inte att vi inte borde ha en backupkopia av Whoa på en DVD eller två.

10-4, over...

2007-01-22 21:27
Mabande

Det skriv i alla fall inte mindre histoira nu än förr. Alla filmer och skivor är bara ett plus.

2007-01-22 21:52
Mabande P30
Det är väl mer troligt att dessa dialoger sparas nu än vad det skulle vara förr i tiden. Nu kan ju tex informationen som sänds mellan människor över internet sparas. Förr i tiden sparade man ju inte konversationer, och det var relativt svårt att direkt se hur folk levde när de inte sparade det till någon grad alls.
Men javisst, problemet kommer ju alltid finnas att det är svårt att bevara information som är nyttig för historikerna.
Om man nu inte startar en organisation som försöker spara denna informationen.
Men det är väl troligen lättare att spara information och föra det vidare idag än vad det var förr?

2007-01-22 22:14
mantis - Vilken historia är det som skrivs?

Lynguistic

* "Förr i tiden sparade man ju inte konversationer, och det var relativt svårt att direkt se hur folk levde när de inte sparade det till någon grad alls."
- Om vi utgår från Sverige för att göra en jämförelse så: För hundra år sedan så skrev folk som inte bodde i närheten brev till varandra. Idag så mailar eller ringer de.
När var senaste gången du skrev ut ett mail?
Även dagböcker / journaler förs oftare digitalt (bloggar o.dyl.)...

* "Om man nu inte startar en organisation som försöker spara denna informationen."
- Vilket väl är i startgroparna i och med att folk har belyst problemet och vill göra någonting åt det?

* "Men det är väl troligen lättare att spara information och föra det vidare idag än vad det var förr?"
- Jajjemen, förutsatt att man kommer ihåg att man ska spara infon :)
Finns tyvärr allt för många föreningar, privatpersoner och organisationer som lagrar det mesta digitalt... : /

2007-01-22 22:17
mantis - Rättelse: Vilken historia är det som skrivs? Jämför Strages "Mikrofånkåt" med hur verkligheten ser ut, eller vad någon av rapparna har skrivit ner själva (om nån av dem förde dagbok vid tillfället).

10-4, over...

2007-01-22 22:49
Mabande

Men gå in i bokhandlarna och titta bara, det finns redan gubbmycket om allt möjligt - irakkriget, de värse politik, nya dokumentationer av samtiden, om IT, utvekling, allt möjligt!

Det är inte så att skoleleverna har kvar böcker sen innan Berlinmuren precis.. Jag tycker det tryck väldig mycket nytt.

2007-01-22 22:53
Känner inte till någon med större koll på böcker än min mor och hon säger att det har troligtn aldrig tryckts så mycket nutidshistoria som nu.

2007-01-22 23:00
mantis - Visst finns det mycket om Irakkriget och liknande, men det är fortfarande någons sammanställning av ett skeende, inte en irakiers dagbok.
Det trycks ofantligt mycket faktaböcker, men det är inte samma sak som att folket representeras...

Kul att du tog upp skolböcker faktiskt, har min mormors mors gamla historiebok från 1904 ståendes i bokhyllan - den är ganska gravt vinklad och historiskt felaktig efter vad vi luskat ut genom att kolla personlig korrespondens, dagböcker, "motståndarnas" protokoll och liknande :)

10-4, over...

2007-01-22 23:05
Mabande

Vill du läsa folks dagböcker så tror jag itne dom är så tillgängliga just nu i alla fall..

2007-01-22 23:31
mantis - Men det är inte just nu som jag diskuterar, utan om 200, 1000 eller 1500 år. 

10-4, over...

2007-01-22 23:47

Mabande: men ge dig, känns som att du inte alls försöker förstå nån annans poäng.. jag tror helt klart en historiker med hjälp av säg 10 000 böcker skrivna av eller om punkare och några miljoner foton av punkare till sitt förfogande kan få ut en fan så mycket mer sann bild av punkkulkturen än en forskare kan få utifrån bevkorrespondens av 1700 talets bondekultur (där de flrsta inte ens kunde skriva och därav lite korrespondens).. get my point.. visst hade det vart bra om framtidens historiker hade tillgång till all korrespondens men även utan den kommer de ha mer info om vår kultur än om någon tidigare..

2007-01-23 00:12

världen går ändå under snart så varför bry sig

shimmy shimmy yo

2007-01-23 00:22
Joel413 - Visst förstår jag de poänger ni gör och försöker göra, men fortfarande så försvinner väldigt mycket av det som folklivsforskare använder som underlag för sina studier.
Visst, det finns (relativt) lite korrespondens bevarad från 1700-tal, men relaterat till hur mycket som riskerar att gå förlorat av dagens, så är 1700-talsbreven ruggigt många...

För att vara än mer motsträvig så: även tryckkvaliteten på böcker har blivit sämre, så du kan inte lita på att din pocket om punk kommer överleva ens hundra år.

10-4, over...

2007-01-23 12:32
Mabande P30
Jadu det var ju ett bra tag sedan som jag skrev ut ett mail. Däremot så har jag många mail och det jag skrivit sparade. Och det är relativt lätt att föra vidare den informationen nu i it åldern.
Dvs det krävs inte speciellt mycket för att man ska lyckas överföra informationen till ett annat medie. Dvs det blir ju då lättare att skapa databaser med information.

"Finns tyvärr allt för många föreningar, privatpersoner och organisationer som lagrar det mesta digitalt... : /"
Tyvärr?? Det är väl bra om det sparas digitalt. Mycket lättare att spara då. Det krävs bara ett initiativ för att man ska spara det.

2007-01-23 16:34
Lynguistic - Men du har fortfarande inte greppat problemet jag försöker förklara:
Att lagra det digitalt kräver (som du säger) en aktiv process - Att kontinuerligt föra över det till ett nytt medium. Något som kräver att generation efter generation kollar upp det lagrade och bestämmer sig för att det är värt att spara.
Att lagra det analogt kräver bara att en person får för sig att skriva ner det och lägga det på ett säkert ställe.

Jag är aktiv i en studentförening där de senaste 10-15 årens dokument mestadels sparats digitalt. P.g.a. att folk slarvat med disketter, CD-r och diverse datorkrascher så saknas en hel del. Exakt hur mycket vet jag inte, men en hel del av beslutsdokumenten och relaterade underlag finns helt enkelt inte.
Om det hade varit praxis att skriva ut allting och sätta i en pärm så hade det bara behövts en hyllmeter lagringsutrymme. Nu så saknas en bit av föreningshistoriken.

10-4, over...

2007-01-23 19:14
Mabande P29
Jag förstår det du vill säga. Men digital media om det lagras i den formen man gör nu är ju ganska mycket lättare att spara. Dvs man kan spara otroligt mycket mer information på en hårddisk än vad man kan göra i diverse pärmar och liknande.

Dvs jag förstår att det är lättare att hitta slumpmässigt sparade saker än att hitta digital information som inte sparas. Men det jag försöker visa är att digital media är så mycket lättare att spara, så om man startar någon slags organisation som försöker spara information så går det väldigt lätt att spara en stor mängd.
Men det kanske krävs en insats.

Hade inte din förening kanske lyckats spara mer av informationen om man säkerhetskopierat allt och verkligen ansträngt sig för att spara informationen. Dvs det skulle nog gå väldigt dåligt att spara information om man tar alla papper man har o slänger dom på golvet. Därför har man pärmar i något slags organiserat system. Samma sak gäller väl vid data saker, förutom att det ska vara organiserat på datorn så måste man ha ett system som säkerställer säkerheten för dokumenten. Så att de inte ramlar bort.

2007-01-23 19:33
Lynguistic - Jag har inte sagt att det inte går att spara mer på mindre yta digitalt, det jag har sagt är att det kräver mer engagemang. Först måste du sammanställa vilka filer det är du vill spara (d.v.s. ta mailen från hotmail och spara hem dem i en mapp), sedan komma ihåg att göra backupper varteftersom lagringsmediet blir omodernt / degraderas eller filtypen blir omodern.
Om du vill lagra det analogt måste du sammanställa vilka filer det är du vill skriva ut och sen sätta in dem i en pärm.
Första steget kräver ungefär lika mycket i bägge varianterna, andra steget kräver väldigt mycket mer i digitalvarianten eftersom det är en pågående process.

Ang. föreningen så: Att säkerhetskopiera hela tiden ger (som sagt) fortfarande att någon aktivt måste sysselsätta sig med det gamla materialet. Problemet med studentföreningar är att det oftast inte är så god kontinuitet på uppdragen. Folk byts varje år och alltid är det någon som glömmer att lämna över någon typ av info.

10-4, over...

2007-01-23 19:34
* "jag förstår att det är lättare att hitta slumpmässigt sparade saker än att hitta digital information som inte sparas."
- Det där visar ju f.ö. att du inte riktigt ser vad jag säger.

10-4, over...

2007-01-24 00:18
Mabande P29
"Jag har inte sagt att det inte går att spara mer på mindre yta digitalt"
Det förstår väl jag med. Däremot säger jag att det går att spara mer på en mindre yta och att detta är ett plus. Iom att man slipper ha stora arkiv och liknande.

"Först måste du sammanställa vilka filer det är du vill spara (d.v.s. ta mailen från hotmail och spara hem dem i en mapp), sedan komma ihåg att göra backupper varteftersom lagringsmediet blir omodernt / degraderas eller filtypen blir omodern."
Många system är ju faktiskt bakåtkompatibla. Och man vet ju inte om det alltid kommer att vara en pågående process. Man skulle mycket väl komma på ett mer optimalt format som kommer funka både i framtiden och i nutiden. Om man tex vill spara textdokument så känns det egentligen inte som om man kan utveckla filformatet så oerhört mycket. Men ja visst krävs det ständigt arbete för att bevara informationen.

"- Det där visar ju f.ö. att du inte riktigt ser vad jag säger. "
Eftersom jag inte kan läsa läppar så kan jag inte se vad du säger. =)
Nejmen varför säger du att jag inte förstår vad du menar?

2007-01-24 10:09
Lynguistic
* "Många system är ju faktiskt bakåtkompatibla."
- Japp, men inte alla. Exempel på det har givits tidigare i tråden med (det påstådda) problemet med att läsa 50-talsdatabaserna (som dock fortfarande känns märkligt).

* "Men ja visst krävs det ständigt arbete för att bevara informationen."
- Vilket i sig gör att det är en mer problematisk och opålitlig process.

* "jag förstår att det är lättare att hitta slumpmässigt sparade saker än att hitta digital information som inte sparas."
- Om informationen inte sparats på något vis så går den naturligtvis inte att hitta.

10-4, over...