I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför dra alla över en och samma!?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-01-29 14:40

Varför dra alla över en och samma!?

Hur lyder fortsättningen!?
Alla säger verkligen olika...
Är det kam eller kant!? :o

Vad är det rätta svaret och hur motiverar man det!? :)
Tacksam för svar!

www.eddaonline.se

2007-01-29 14:45
"Talesättet, som egentligen lyder "skära alla/allt över en kam", innebär att man bedömer allt eller alla i en klump utan nyanseringar eller hänsyn till den enskilda individen. Oftast förekommer det i nekande konstruktioner som "man ska inte skära alla över en kam".

Uttrycket har sitt ursprung i den tyska frasen alle über einen Kamm scheren, och egentligen handlar det om fårklippning - om att man vid klippningen inte skiljer på den grova och den fina ullen, det vill säga att man går till väga på samma sätt oavsett varierande egenskaper hos det man klipper. Man behandlar allt lika utan hänsyn till kvaliteten.

Verbet skära är ogenomskinligt för den som inte vet vad talesättet egentligen går tillbaka på och då väljer man i stället ett ord som känns naturligt i sammanhanget (jfr uttrycket "dra en kam genom håret"). På så sätt har vi fått alternativuttrycket "dra alla över en kam".
"

-Nellan

källa

I've been licking this carpet for three hours and I still don't feel like a lesbian!

2007-01-29 14:57

Du är ju helt suverän Nellan! ;)
Det finns ingen fakta som talar för "kant" då iaf!? ;)

www.eddaonline.se

2007-01-29 15:02
Varför drar alla över en och samma?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-29 15:57
Mästerkatten.. Det är ett uttryck..! :)
www.eddaonline.se

2007-01-29 15:59
mästerkatten

rolig du =)

sen säger man väl "dra alla över en kam"
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2007-01-29 16:38
Varför inte bara dra över alla istället...
Jag är ill, men du är iller... alltså djuret iller

2007-01-29 17:05
När det gäller "Dra alla över en och samma" så är det väl ändå kant

Medan "Drar alla över samma" är kam

Det första har vuxit fram allt eftersom.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-01-30 01:37
hahaha se... alla säger olika!? :D
www.eddaonline.se

2007-01-30 15:24
"Jag säger kant för jag tycker det låter fel att säga kam."
haha vafan?! (jag säger haha vafan för jag tycker att det låter fel med eru knäpp eller?)
ä
ä