I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur fort kan man drömma?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-02-03 16:14

Hur fort kan man drömma?

Satt och funderade över en grej förut. Går drömmar fortare än verkligheten? Om jag drömmer att jag håller ett tal or whatever i 1 timme, tar drömmen 1 timme då?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-03 16:15
Jag har också tänk på det.. Jag har för mig att drömmar är kortare än vad man tror.

2007-02-03 16:16
Och att man drömmer 60 drömmar per natt men kan kommer inte ihåg allt.

2007-02-03 16:20
Mm, dom kanske är kortare.. men om man drömmer om sitt tal då exempelvis.. och hela talet spelas upp ordagrant i drömmen.. då borde det väl inte kunna ta kortare tid? Om man inte har pitchad röst i drömmen, he he..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-03 16:27
Nä men jag tror inte man håller så långa tal när man drömmer..
Men ofta när man vaknar så uppfattar man det som att drömmen var längre än den var.

2007-02-03 17:49

det som testats är tidsuppfattning under lucid dreaming genom signalering vilket visade att drömtid och verklig tid är densamma..

när det gäller "vanliga" drömmar är det svårt att testa vilket gör att det känns tveksamt att det finns några konkreta slutsatser kring det hela..

cry me a river!
--> thcrew

2007-02-03 19:22
jag tror att drömmare e kortare

2007-02-03 20:05
Man drömmer bara 10 minuter per natt.

2007-02-03 20:19
yeah right...

2007-02-03 20:27
Mm, dom kanske är kortare.. men om man drömmer om sitt tal då exempelvis.. och hela talet spelas upp ordagrant i drömmen.. då borde det väl inte kunna ta kortare tid? Om man inte har pitchad röst i drömmen, he he..

Hjärnan är mycket snabbare än munnen.

2007-02-03 20:58
Hur snabba är då Twistas drömmar?
I'm like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary.

http://idonthaveenoughsneakers.blogspot.com/

2007-02-03 23:32
har läst att en dröm i genomsnitt är 3 sekunder lång..

med vissa droger kan man ju ligga och tåänka under en tid som känns som flera timmar och sedan kolla på klockan för att upptäcka att det bara gått nån minut..

tidsuppfattning är ju relativt.. tänker man snabbare så behöver det ju inte vara uppitchat och så som nån trodde där uppe.. tänker du snabbare så uppfattar du ju det likadant som om du tänker sakta liksom.. om man hade kunnat röra sig i säg 100 ggr större hastighet och samtidigt tänkte i 100 ggr högre hastighet hade ju ens egna rörelser sett lika snabba ut som vanligt men allt omkring en hade sett långsamt ut..

2007-02-04 00:22

din_mamma87 P19, om ditt "yeah right" var syftat åt mig, kan du kolla upp det själv, för så är det.

Vi drömmer mellan tio minuter och en timme under REM-sömnen, beroende på individen.

2007-02-04 13:14
är det sant att man dör om man inte drömmer om nätterna? jag har hört det nånstans att man producerar dmt när man drömmer (alltså trippar man varje natt ;) ) och skulle man inte göra det så skulle typ hjärnan dö eller nåt..?
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2007-02-04 13:42
spacecake
Nej det är verkligen inte sant någonstans. Det finns många som somnar men aldrig faller in i det sömnstadiet att de faktiskt drömmer, och det finns även, om än ett fåtal, levande exempel på människor som lever vidare med god hälsa utan att alls sova.

2007-02-04 15:07
hm.. nähepp. då var det för coolt för att vara sant då.. jag tyckte iaf det lät intressant ;)
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2007-02-04 21:43
spacecake, eftersom att dmt funkar rätt dåligt efter kort tids bruk så e det väl tveksamt :P

Joel, hur förklarar du då personer som under lucida drömmar räknat till 10 och sedan signalerat till en observatör? =)

Förövrigt somsagt är det jävligt knepigt att lista ut hur tidsuppfattningen är i drömmar..
det som går är i lucida drömmar, men dessa drömmar skiljer sig från vanliga drömmar så det säger inte så mkt..
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-04 23:07
joda: jag har aldrig nämnt lucida drömmar här tror jag, bara vanliga drömmar.. de varar i runt tre sekunder vad jag läst som sagt.. att lista ut det är nog inte så knepigt, bara att läsa av hjärnaktiviteten under en persons sömncykel så har man det ju spikat och det har ju garanterat gjorts otaliga ggr..

Autopsy: nä man drömmer under REM sömnen vad jag vet, den kommer med jämna mellanrum under sömnen, vaknar man under REM sömnen vaknar man piggare än om man väcks under djupsömnen, finns speciella väckarklockor som väcker en under REM sömn, mäter av pulsen typ.. sjukt dyra dock..

2007-02-04 23:28
Joel413 P23
Jag har en sån väckarklocka, inte så sjukt dyr.

2007-02-04 23:30
känns som man kan hinna med å drömma en halv film undertiden man snoozear en gång på veckarklockan (6min).  

2007-02-04 23:36
den längsta drömmen som är regestrerad ( man kollar på vågor i hjärnan och shit)är på tre minuter. 

har ni aldrig legat och snoozat och drömt nåt skitlång och blir den väldigt förvånad när det bara gått fem minuter?

2007-02-05 08:34
aniii F18
per gång ja, men under en natt  hinner man drömma många drömmar. Det går i vågor och och man  är i rem stadiet ett antal gånger per natt... heidå!
Orale!

2007-02-05 11:27
En polare drömde att han var med i franska revolutionen. Hände skitmycket grejjer, höll på hur länge som helst osv.. Allt slutade med att han låg under giljotinen, och så vaknade han av att gardinstången ramlade ner på halsen. Lär ju inte ha varit ett sammanträffande liksom så visst fan drömmer man skitjävlafort.

2007-02-05 19:03
jag tycker drömmar är skitcoolt!
Har alltid, i hela mitt liv drömt väldigt mkt, väldigt tydligt och framför allt läskigt.

jag påverkas otroligt mkt av mina drömmar men det går i perioder. Förut kunde jag vara i min egen lilla värld resten av dagen pga av drömmen.

När jag knaprade antideprissiva så drömde jag så mkt att jag vaknade upp helt sjöblöt av svett och resten av dagen var jag helt slut. Jag var typ tröttare om jag sov och piggare om jag inte sov för drömmarna tog upp all min energi kändes det som...
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!