I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför gjorde han det?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-02-26 23:42

Varför gjorde han det?

Jag har idag suttit och funderat över varför gör vi saker fastän vi inte har personlig nytta av dem, ja, saker som till och med kan vålla oss smärta och lidande?
För så är det ju.

Vi gör ständigt saker som inte kan förklaras med att vi har personlig nytta av dem. Det finns ju de (t ex jag) som menar att allt vi gör egenligen är sådana saker som vi har personlig nytta av och att även sådant som ser oegennyttigt ut bara gömmer en mera subtil kalkyl över vad som är personlig nytta för oss, men min erfarenhet är att de flesta av oss alla gör saker som inga kalkyler i världen kan räkna hem åt oss. De kan möjligen beräknas vara till nytta för någontig annat och större än oss själva och därmed har vi lämnat den personliga egennyttans kalkyler.
Att det vi gör kan bedömas vara nytta till familjen  eller samhället eller nationen eller mänskligheten betyder inte alltid att det är till nytta för oss personligen. Särskilt inte om vi tvivlar på att vårt personliga liv har en fortsättning efter döden.

Men de flesta tror inte längre på ett personligt liv efter döden.
Alla människor tvingas därmed (det självreflekterande medvetandet är inte en mekanism som vi kan stänga av och slå på) att göra sig en förställning om vad det innebär att dö och därmed ochså en föreställning om vad det innebär att leva?

Mooving beyond borders of time,
Backwads but Forwardsš

2007-02-27 01:54
enligt min princip, så gör folk saker dom inte vill göra, för att dom inte äger nog hårt.
PEACE

2007-02-27 14:26
för att han kunde
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-02-27 16:51
Fast även om du inte kan dra någon konrekt personlig nytta av en viss handling så kan du ändå gå omkring och känna dig nöjd över att du gjort något utan någon uppenbart egoistisk anledning. Allting man gör, precis allting, gör man av egoistiska skäl.
shake it!

2007-02-27 21:15
kiddan

tack så mycket. även jag kom fram till den slutsatsen.
Mooving beyond borders of time,
Backwads but Forwardsš

2007-02-27 21:41
ingen orsak.
shake it!

2007-02-28 20:19
vilken handling skulle då vara den osjälviska handlingen? jag kan acceptera att om man gör motsatsen till det man vill göra så utför man en osjälvisk handling, men kan man då utföra en osjälvisk handling som gynnar en person som man har valt ut på förhand? dvs, går det att utföra en osjälvisk handling som gynnar någon annan men inte dig själv?
Opinions are like rap careers, everybody's got one.

2007-02-28 22:53
kiddan
Allting man gör, precis allting, gör man av egoistiska skäl.

Allting DU gör gör du av egoistiska skäl.

Jag säger inte att det inte är sant för mig men det är det verkligen inte för alla.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2007-02-28 23:52

det går ju aldrig att komma fram till helt och hållet. Jag tror också att människan alltid gör saker av egoistiska skäl men det innebär inte att man är den enda som får ut något av det.
Om en mamma offrar sitt eget liv för sitt barn så gör hon det för att rädda hennes barn men samtidigt för att hon inte hade kunnat leva med sig själv ifall hon inte offrat sig till exempel...vet inte hur mycket det tillförede men det var mest som en kommentar till grönajätten.

Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"