Borde inte Sverige gjort något i tid? [Sorglig och sann historia om en kille]
Behöver inte säga hur jag vet detta, men lovar att det är sant. -Killen är duktig i skolan och går ut med höga betyg -Livet flyter på bra för killen och gifter sig och får barn. -Barnet var autistiskt och väldigt svårt handikappad -Han blir klar med sin fallskärmsjägarutbildning och åker ner till Kosovo och krigar och får se det ena efter det andra. -På fritiden där nere jobbar han på ett medic center där hans vänner kom in utan armar och ben mm. -När han kom hem från Kosovo mådde han inte så jättebra kan man ju säga -Ville göra nytta och åker ner igen (då inte samma ställe) och efter nån vecka slits hela hälsenan av och rullar upp och tvingas åka flyg till Oslo -På sjukhuset hade inte ortopeden tid att kolla till honom ens och skickar honom till Sverige ensam med TÅG. -Här blir han felbehandlad och får men resten av livet -Sen en dag när han kommer hem från jobb har hans fru hängt sig i köket. -Han blev helt förkrossad för de älskade varandra jättemycket och hade ingen aning om hur detta kunde ske. -Klarar inte av att ha hand om sin dotter för han sörjer hela livet. -Flyttade hem till sin pappa och efter 3 dagar hittade han honom död i trädgården. Killen orkade inte längre då, han tog alla sina cash och börja supa och supa. Han hade fölorat ALLT och börja dricka mer och mer och tillslut levde han på gatan och fick 400kr 2 gånger av soc.Hur många hade klarat av att leva så? Vem fan hade inte börjat knarka då?
Jag förstår inte riktigt vad Sverige skulle gjort? Att skaffa barn var hans val. Att barnet blev handikappat är väl inte Sveriges fel? Att han åker till Kosovo är hans val. Att han fick se polare utan armar och ben är väl inte Sveriges fel? Att han åker ner igen är hans val. Det är inte Sveriges fel. Att en läkare i Oslo skickar honom med tåg är väl mer Norges fel? Att hans fru hängt sig var hennes val. Hur är det Sveriges fel? Att hans pappa dog har väl inte med Sverige att göra? Det jag försöker säga är att man själv är ansvarig för mycket i sitt liv. Det Sverige kan ha gjort är att erbjuda hjälp etc för par med handikappade barn, och jag har sett med egna ögon att det finns drösvis med sådan hjälp. Det enda fel jag egentligen sett i historian är felbehandlingen av hälsenan, men även där får man kompensation. Alla gör fel, även läkare i Sverige. Om snubben hade stannat hemma med sin fru och handikappade barn istället för att åka till Kosovo, hade hon begått självmord? Nu vet jag inte anledningen till varför hon gjorde det, men att stanna kvar hemma med ett gravt handikappat barn medan mannen är ute och krigar i nått land och kommer hem med trasig hälsena lär knappast varit ett av hennnes argument att inte begå självmord. Jag säger inte nu att det är snubbens fel, för han hade säkert jättebra motiveringar till varför han ville till Kosovo, men att det blev som det blev överraskar iallafall inte mig.
Redline!
det behöver inte alltid vara någons fel att vissa saker händer. visst låter det jättesorgligt, men jag håller med Dr.Octagon på de flesta punkterna
...looking more like 5 cent
och där blev det kanske lite syftningsfel också, jag menade inte att det var sorgligt att jag höll med octagon...
...looking more like 5 cent
Dr.Octagon Vad tror du han ångrar som fan? Tycker bara så jävla synd om denna killen. Efter allt som hänt honom och i sin närhet. Sen fölora allt detta under väldigt kort tid måste ju slå sönder ens psyke totalt.
mellanöl: Jag har tyvärr svårt att tycka synd om honom. Det kanske beror på att jag inte känner snubben, eller att jag saknar empati (enligt min flickvän), för de mesta han gjort är hans val, eller så är det livets naturliga gång (farsan som dog i trädgården). Han måste känt till riskerna med att åka till ett land i krig. Han måste fatta att om man lämnar sin fru med ett handikappat barn hemma så lär livet knappast vara en dans på rosor när han kommer hem. Om han hade blivit tvingad till att åka hade det varit en helt annan grej. Nu bör dock Sverige göra nånting, förutom att ge honom 400:- två ggr....fast då måste han också vilja ha hjälpen , annars är det ingen idé. Vissa människor, tror jag, är så fuckade av livets gång, att de egentligen gett upp för länge sedan, och att det bara är drogerna/alkoholen som håller de levande. Och varför ska man lägga ner en massa tid och pengar på att försöka rehabilitera en person som inte vill ha hjälp?
Redline!
Det jag mena är att han om någon ska få en lägenhet, soc efter en avgiftning. Sedan när han blivit ren så flyttar han till sin lägenhet. Och där kan han ta tag i sitt liv. och få jävligt bra hjälp.
Han håller på att få kontroll med sina drogproblem. Men sen där efter är det ju sjukt mycket terapi.
Jag har en känsla av att han inte är den enda som varit med om en snyfthistoria. Varför ska just han få en lägenhet och inte de tusentals andra narkomaner som finns här i landet? Du menar att hans story är extra sorglig? Jag kan lova dig att jag kan hitta 50 pers på plattan med en lika sorglig historia (hur man nu mäter det).
Redline!
Det är sant. Min mammas vän som är "killen". Jag börja fan gråta när mamma sa det till mig. Hur mycket skit ska man behöva få ta innan man flippar ur. Jag vet att jag inte klarat hälften så långt. Grejen är det att detta är första gången han berättar om det öppet. Han har gått och haft allt detta inom sig i flera flera år.
den vidriga verkligheten ser ut så för vissa... livet är långt ifrån rättvist som nån skrev är han ju inte den enda med extrem oflax men jag håller med om att sveriges åtgärder för hemlösa/narkomaner mfl. är helt fuckad!
Mabuhay!
hmm jag bara funderade lite.... låt oss säga att sverige hade haft aktiv dödshjälp.... och om denna killen hade velat göra slut på sitt elände en gång för alla.... någon som hade motsatt sig det med tanke på storyn denna killen gått igenom....?
House is hiphop on fast forward ..
Jag måste säga att jag verkligen inte håller med Dr.Octagon.. Tycker han är sorgligt okänslig. Det är väl självvklart att man på något sätt tycker synd om personer som mår otroligt dåligt. Och att påstå att han har ansvar över alla konsekvenser av hans handlingar och vad hans släktingar gör är absurdt. Det är många konsekvenser av det man gör som man inte kan förutspå. Detta kan man omöjligen hållas ansvarig för. Däremot måste jag säga att jag inte förstår hur man drar in sverige i detta? Svenska samhället och andra människor kan väl knappast förväntas gå in i människors liv på något överdrivet sätt bara för att en människa mår dåligt. Men för övrigt så har jag svårt att förstå varför man ska må dåligt över allt det som hände. Visst självmordet var tragiskt. Men att ens barn är autistiskt måste väl inte vara nått dåligt? Man älskar barnet ändå? Och om farsan dog en naturlig död så är det ändå en del av livet, även om det är tragiskt. Och att man får fysiska skador som kan ge men resten av livet är alltid en möjlighet. Men det är något man får leva med.. Och den psykiska situationen han får efter kriget får han faktiskt ta lite ansvar för, för den konsekvensen var knappast helt oväntad om man signar upp för krig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag håller med Lynguistic. Sverige har inget med det att göra men det är galen ångest för killen. Vissa har det inte lätt alltså.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Varför har inte Sverige med hans liv att göra? Vi skickade honom till Kosovo, vi felbehandlade honom? Vi erbjuder uppenbarligen inte tillräcklig rehabilitering/hjälp åt dom som vi förväntar oss ska kriga för våra övertygelser. Vem i någons omgivning bryr sig tillräckligt för att se symptom såsom ökat drickande, tecken på depression mm. Vem hjälper folk genom sorgen över närståendes bortgång? Kyrkan? Varför har inte alla ett ansvar? Eller rättare sagt, varför känner inte alla ett ansvar? Ändå handlar det inte om att placera skuld någonstans, snarare om att göra något för att hjälpa andra och se problem som går att lösa och lösa dom. Jag tror på frihet och på att individer ska ha valfrihet med vilken kommer eget ansvar, men alla problem är inte individuella bara för att dom har sitt ursrung i personliga tragedier.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Erkan P22 Samtidigt som det är sverige som skickar ner honom så gör han det frivilligt. Sedan så är det knappast vi som felbehandlade honom, det är väl troligen den personen han mötte inom sjukvården som felbehandlade honom."Vem i någons omgivning bryr sig tillräckligt för att se symptom såsom ökat drickande, tecken på depression mm. Vem hjälper folk genom sorgen över närståendes bortgång? Kyrkan? Varför har inte alla ett ansvar? Eller rättare sagt, varför känner inte alla ett ansvar?" Detta ansvaret bör väl troligen läggas på hans nära o kära. Dvs dom som bryr sig om honom. Om dåliga saker händer mig så kan jag omöjligt förvänta mig att en massa främlingar kommer o knackar på min dörr o vill krama mig.
Lynguistic: Jag har inte sagt att han har ansvar för det hans släktingar gör. Jag har bara sagt att Sverige inte har något ansvar i det. Däremot anser jag att han har ansvar i sin frus bortgång, för jag kan lova att en stor del av hennes problem beror på hans frånvaro.Det är många konsekvenser av det man gör som man inte kan förutspå. Detta kan man omöjligen hållas ansvarig för. Så du menar att om jag kör över någon med min bil av misstag så är jag inte ansvarig? Även om man inte kan förutspå allting som händer så är man ansvarig för sina egna handlingar.
Redline!
Lynguistic Ja, för det var kramar, släktingar och dörrknackande jag eftersökte :)
Dr.Octagon Han kan väl knappast vara ansvarig för att hans fru tog sjävmord? Visst kanske hans frånvaro påverkade, däremot om man är en frisk människa så tar man inte självmord för att någon är borta. Dvs han är inte ansvarig för att någon annan tar självmord."Så du menar att om jag kör över någon med min bil av misstag så är jag inte ansvarig?" Det beror helt och håller på situationen. Om någon slänger sig utanför din bil så NEJ. =) Men som sagt, det beror på situationen, om du kör väldigt ansvarigt och du inte gör något fel och tex ett barn springer ut i vägen o du inte hinner reagera, då är det svårt att hålla dig ansvarig.
Lyng: Du och jag ser olika på den saken. Det känns lönlöst att disskutera vidare. Jag avslutar med att säga att även en frisk person kan drivas till vansinne pga yttre omständigheter.och tex ett barn springer ut i vägen o du inte hinner reagera, då är det svårt att hålla dig ansvarig. Enligt svensk lag är det inte svårt. Det kallas vållande till annans död.
Redline!
Dr.Octagon Vadå vi ser olika på saken?? Anser du någonting så får du väl argumentera för saken. Att bara lägga dig platt o säga att vi ser på saken olika funkar inte.
Självklart kan en person drivas till vansinne av yttre omständigheter, däremot att en människa åker iväg är knappast en sådan omständighet som leder till vansinne under normala former.
"Enligt svensk lag är det inte svårt. Det kallas vållande till annans död." Nej..
"7§
Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter." Dvs om du sköter dig exemplariskt och inte visat oaktsamhet, då döms du inte till vållande till annans död. Då räknas det enligt lagen som en olycka.
Lynguistic: Jag brinner inte för ämnet, och accepterar att vi ser olika på saken, så jag pallar inte argumentera med om saken.
Men du måste se skillnaden på att åka iväg och att åka iväg och lämna sin fru som precis har fött ett handikappat barn. Nu förtäljer inte historian exakt hur länge efter födseln han drog, men har du hört talas om förlossningspsykoser och allt annat skit kvinnor kan få efter de fött barn?
Sen vet vi inte heller om frun var labil från första början. Om så var fallet var det ännu mer knas att han drog.
För att flippa lite på det. Om vi säger att hon inte begått självmord, utan istället skilde sig från honom för att hon blev lämnad att ta hand om deras handikappade barn för att han ville ut och kriga lite, skulle du anse att hon agerade fel då?
Ok, nu vart det visst lite argumentation ändå...fastän jag inte brinner för det.
Jo, men enligt hur domstolarna har dömt så är det i princip omöjligt att köra på en unge om du, enligt dem, skött dig exemplariskt. Du kan inte bara citera en lag utan att se hur den har använts, för det visar bara att du inte riktigt förstår dig på hur svensk lag fungerar.
Redline!
Efter att ha tagit en kik i den stora blå boken med regler så inser jag att man inte kan dra paralleller mellan bilkörning och det här, med tanke på att vållande till annans död ser lite annorlunda ut i trafiken. Trafikförodningarna är hårdare helt enkelt.
Redline!
Dr.Octagon Att han åker iväg från sin fru med ett handikappat barn säger ingenting. Varför är man mer olycklig med ett handikappat barn än ett vanligt? Dessutom så kommer han ju tillbaka senare. Jag kan omöjligt säga om det är vettigt eller ej om hon skulle skiljt sig från honom. Jag ser inte poängen med den frågeställningen? Såklart man kan citera lagar. Detta gör man för att se vad poängen är bakom lagen. Och bakom den lagen du pratade om så visas exakt samma poäng som jag försökte få fram till dig. Dvs att man är inte ansvarig för alla konsekvenser av ens handlingar. Såklart det inte är omöjligt att köra på ett barn om man kör exemplariskt. För övrigt så kan man självklart dra paraleller mellan bilkörning och vår diskussion. Vår diskussion var moralisk, inte lagmässig. Dvs svaret vi försöker finna hittar vi inte i lagboken.
Lynguistic: Förnekar du att det är jobbigare att ha ett handikappat barn? Tänk till lite innan du uttalar dig om saker du inte vet någonting om, för jag talar av egen erfarenhet.
Dessutom så kommer han ju tillbaka senare. Förlossningspsykoser och amningspsykoser uppstår när barnet är nyfött och en tid framåt. Lägg på depressionen av att ha fött ett handikappat barn så hjälper det knappast att han kommer tillbaka senare.
Hur ska hon veta att han kommer tillbaka senare, han krigar?!
Även om han dyker upp så lär hennes psyke ha fått gå igenom det ena och det andra medan han är borta.
Hur ska jag kunna föra en diskussion med dig om du inte vet vad du pratar om. Du verkar ha väldigt lite erfarenhet av kvinnor som fött barn och av handikappade barn. Shit....iband blir man mållös.
Poängen var att dra upp ett scenario som inte var lika drastiskt som självmord.
Man citerar förarbetena för att se syftet med lagen, inte lagen i sig. I lagen står bara resultatet.
Må så vara att man inte är ansvarig för alla konsekvenser av sina handlingar, men det handlar om väldigt ovanliga situationer isåfall. Jag tycker fortfarande att snubben gjorde helt fel och är ansvarig för väldigt mycket psykiskt lidande hos sin fru. Nu vill jag inte gå så långt att jag anklagar honom för att hon begick självmord, men han gjorde knappast någonting för att förebygga det.
Jag kan säga att skulle jag varit i samma situation hade jag aldrig lämnat min fru för att dra till Kosovo, utan jag hade tagit mitt ansvar som pappa åt mitt barn och man åt min fru och sett till att göra det bästa av situationen med min familj.
Att folk ens försvarar, eller tycker att det är ok, att han drog under omständigheterna får mig att bli mörkrädd.
Redline!
Dr.Octagon "Må så vara att man inte är ansvarig för alla konsekvenser av sina handlingar, men det handlar om väldigt ovanliga situationer isåfall. " Nej det handlar om det principiella att man omöjligt kan hållas ansvarig för alla konsekvenser av ens handlingar. Eftersom man omöjligt kan förutspå alla konsekvenser. Det man hålls ansvarig för är hur man på ett ansvarsfullt sätt räknar ut konsekvenserna osv."men han gjorde knappast någonting för att förebygga det. " Vad vet du om det? Det är helt absurdt enligt mig att anklaga en människa för en annan människas självmord."Förnekar du att det är jobbigare att ha ett handikappat barn?" Nope det har jag inte förnekat. Det jag menar är att den aspekten väger lite i det här sammanhanget."Hur ska hon veta att han kommer tillbaka senare, han krigar?!" Så vitt jag vet så krigar svenska trupper inte överdrivet mycket. Utan det handlar mer om att upprätthålla säkerheten."Hur ska jag kunna föra en diskussion med dig om du inte vet vad du pratar om. Du verkar ha väldigt lite erfarenhet av kvinnor som fött barn och av handikappade barn. Shit....iband blir man mållös." Det är enkelt, bara att försöka komma med vettiga argument. Som du inte verkar göra. Du verkar bara aningen frustrerad över att jag inte håller med dig. Och då kommer du med en massa tomma anklagelser.
Lyng: Jag citerar mig själv, eftersom du inte tog med allt: Nu vill jag inte gå så långt att jag anklagar honom för att hon begick självmord, men han gjorde knappast någonting för att förebygga det. Sen ang: Du verkar bara aningen frustrerad över att jag inte håller med dig. Och då kommer du med en massa tomma anklagelser. Som jag sa tidigare, jag bryr mig inte. Jag gick med på att vi tänkte olika. Jag ser det inte som en tävling där en av oss ska övertala den andra om vem som har rätt. Jag pallar inte mer. Jag har min övertygelse, beslutad på erfarenheter tidigare i mitt liv och efter en analys av faktan jag fått. Jag har inte som uppgift att komma med argument. Vissa saker måste man uppleva, det räcker inte med att man får höra argument. Det jag vet är att självmord är den sista lösningen folk tar till när någonting är fuckat. Jag vet inte hur resten av hennes liv såg ut, men de fakta vi fått har iallafall två rätt fuckade grejer. Hursomhelst så kan vi bara spekulera, så fuck it.Det man hålls ansvarig för är hur man på ett ansvarsfullt sätt räknar ut konsekvenserna osv. Jag anser att han inte har räknat ut konsekvenserna på ett ansvarsfullt sätt, men det är bara min subjektiva bedömning. Det finns inga argument du kan komma med som övertygar mig om att jag har fel, för det snubben gjorde tycker jag man inte ska göra i situationen han befann sig i. Och jag kan lova dig att jag får medhåll av alla kvinnor som fött ett handikappat barn, och säkerligen de flesta som fött barn överhuvudtaget.
Redline!