I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minnesförlust

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-16 08:53

Minnesförlust

Jag har fösökt minnas mina barndomsår (0-10) typ och det läskiga är att jag inte har några minnen i princip alls!
Varje händelse som jag trodde att jag kom ihåg hittade jag i fotoalbum. Alltså jag visste att det hade hänt enbart genom att jag sett kort från den o den tiden...
Allt annat e blankt!
Styrt upp mitt liv o varit ren o skötsam i ett år nu men jag får inga minnen tillbaka..
Det finns inget som tyder på att något hemskt eller traumatiskt inträffat utan bara ren minensfölust. Det har blivit som en jakt för mej att kolla på ett kort och försöka minnas en känsla eller något som hände efter kortet osv. men lyckas inte...

Nån som har likadant av nån period i sitt liv?
har även fått prova olika ptss (post traumatisk stress syndrom) övningar liknande hypnos men utan resultat....
Vad gör man?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2007-03-16 09:03
samma sak för mig...kommer knappt ihåg något två år tillbaks
They called me Mr. Glass

2007-03-16 09:09
va gör man då?
Jag VILL verkligen komma ihåg av en massa anledningar,
vill veta vem jag var o hur jag var, vad som hänt och hur jag känge för mina föräldrar osv.
vet att vid 12 års ålder så bytta jag namn ort och skola på eget initiativ. Alltid tänkt att d va nån pubertal trots eller nåt...men börjar tro annorlunda i alla fall ifrågasätta d nu när allt e blankt innan...

e fullt seriös e d nån som har tips på prylar man kan pröva lr hur man kan få hjälp osv.

har prövat( floating,meditation,vägledd meditation,drömguide, terapi,ignorerat hela problemet, inget hjälper)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-16 09:26
0-10 år har varit den bästa tiden i mitt liv än så länge. Nu på senare år har jag börjat tappa minnet. I onsdags var jag iväg och spela fotboll med kompisar, men jag minns knappt det utan vet bara att jag var där och igår var jag helt borta i huvudet fram till 16.00 tiden. Var helt borta och i paniktillstånd. Hade inte tagit några droger så det var inte det.

Jag får tillbaka massa minnen och olika lukter av olika grejer jag gör. Kom ihåg en lätt lång period på dagis tack vare att jag drack en viss saft de hade där. Sen när jag fick akupunktur kom en massa känslor tillbaka. Känns så extremt skönt att minnas grejer från man var liten.

2007-03-16 09:36
Mellanöl

Mitt närminne är som det ska, alltså jag kommer ihåg vad som hände igår men jag kan inte direkt återberätta för d, alltså om nån frågar vad det blev i en fotbollsmatch så kan ja säga 3-0 men jag vet inte vem som gjorde målen osv.

Har oxå prövat akupunktur men det hjälpte inte särskillt mycket på mej, men på några vänner har d gjort d...

2007-03-16 10:39
varför skulle akupunktur hjälpa?

2007-03-16 11:19
Akupunktur hjälper inte på något direkt sätt att du får en nål i örat o så kommer du ihåg allt.

Men d kan släppa på blockeringar, göra en avslappnad o nästan groggy. Man kan omedvetet blockera eller spänna sej o d kan akupunktur lätta o i o med d så kan minnen komma till en.

2007-03-16 13:40

shit vad hemskt det låter. Vad har ni gjort er själv egentligen för att det ska bli såhär?

2007-03-16 13:43
psykhjälp kanske , typ hjärnskrynklare eller spågummor . harfaktiskt ingen aning vad du ska göra , men antagligen ngt liknande
"A good dance is when you give a better impression of the music." <br><br>

2007-03-16 15:17
för mig är det snarare tvärtom, de senaste 5-6 åren minns jag knappt ett skit, bara en fraktal av ett fragment kvar av vad som skett.. jag har inte minnesluckor, jag har luckor där jag minns saker..
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-16 15:29
mixa smeten o zutta på raketen..
sluta röka holk så kanske minnet kommer tillbaka..
brass pajar inte mínnet jag ska röka tills jag dör, brass pajar inte minnet va de väl nån som sa?
Det jag precis har sagt kommer jag säkert att få en varning för.

2007-03-16 17:25
mitt liv är som en enda dimma. :/

2007-03-16 19:15
Jag röker inte holk! tar inte en drog dricker inte en droppe.

varit ren o off allt i 1 år. d sjuka är ju att dem åren ja misskött mej kommer ja ihåg mer av än dem innan.
gjort mer prylar för att minnas:
arbetstränat på dagis här för att få kontakt me "barnasinnet"
har även en bonus son på 4 år som ibland kan ge mej blixtminnesbilder, men hälften av dem små minnes "fragmenten" e så overkliga o osammanhängande o ologiska att d inte går o lita på...

2007-03-18 01:37
Haha, årets tråd!
all fire burns, little baby, you´ll learn

2007-03-19 21:26
supersentaidanne

kul att mina problem roar dej...?

2007-03-20 00:49
"mixa smeten o zutta på raketen..
sluta röka holk så kanske minnet kommer tillbaka..
brass pajar inte mínnet jag ska röka tills jag dör, brass pajar inte minnet va de väl nån som sa?"

jaha, är det så det funkar? brass pajjar alltså minnet... shit det är ju helt galet! men varför vet folk inte det då? nån borde helt klart göra nått!! nu när jag fick höra det här fimpar jag direkt ju!!
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-20 06:20
vadå visste du inte att det pajjar minnet`?

2007-03-20 07:39
låter som fugia disorder
kolla upp det, det kanske stämmer in på dig
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-03-20 09:16
dafunte

Han var ironisk.

2007-03-20 10:06
Ahh fyfan vilken ångest =/

Nog för att man förstört sig själv fast för min del handlar det mest om bortglömda nätter osv. När jag drack som mest så kunde jag inte komma ihåg nånting dagen efter om jag sänkte 2 starköl kvällen innan. Kom ihåg lika lite på 2 starköl som på en sjuttis. Dagligt intag också. Slutade dricka pga ångestattackerna jag fick dagen efter. Tog mig 3-4 månader sen kunde jag börja träna och äta hälsosamt och leva hälsosamt. Inte en droppe alkohol eller nånting annat på 6 månader så var jag helt återställd.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-03-20 10:10
Ångesten levde iofs kvar ett tag till fast började försvinna så fort man verkligen kände hur frisk och hälsosam kroppen blev av all träning, sömn, bra kost och uteblivandet av droger. Sen kom sommaren igen och då var allt kanon.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-03-20 11:49
psyjunta
"lägger d på minnet" höhöh

shunare
dem nätter man supit bort mm. e helt acceptabelt för mig att inte ens försöka komma ihåg. d va ja beredd på när jag skärpte till mej. men ja vet känslan av att vakna till efter ständig gråzon!
allt i mitt liv idag är tusen ggr bättre än d va för ett år sen.

men man vill ju fortsätta jobba på nån identitet som fanns innan man börja trassla till sig, o av nån anledning så finns inget där för mig. får börja om på nytt med allt.
har även fått konstiga allergier o är överkänslig emot nästan allt idag, även fått astma osv. asså folk tror ju man e knäpp när man går til lsjukan som 20 bast o får reda på laktos o gluten intolerans o astma på köpet, grejer som de flesta vet om dem har eller inte sen barnsben....

2007-03-20 12:28
restinpieces

Ok I see. Kul att det går framåt iaf, och minnena kommer nog allteftersom du känner att du mår bättre får vi hoppas. Lycka till!

2007-03-20 12:46
Det där med att brass pajjar minnet..

Okej närminnet kan jag hålla med om. Man lägger fjärrkontrollen nånstans å sedan letar men som en dåre i en timme för att sedan hitta den på soffbordet, osv osv.

Men detta dom du pratar om, att tappa minnen från barndomen, pga röka?

Jag har själv rökt dagligen i fyra års tid, och jag minns fortfarande mycket från min barndom. Från ca fyra års ålder har jag väldigt starka minnen. Sådant som går rakt igenom mina medmänniskor, små bagateller hade väldigt lätt för att fastna.

Det villsäga, minns mycket mer än vänner i min ålder, mina föräldrar å även mina rök-fria syskon.

Så det där med att långtids-minnet försvinner pga att man röker.. Tror jag är högst individuellt och det handlar npg snarare om traumatiska upplevvelser än att man åratal senare började röka holk.

Syftade nu inte på trådskaparen eftersom du själv säger att du inte röker, utan snubben här uppe som tog upp brajjan som en potentiell orsak till minnesförlusten.

2007-03-20 12:50
restinpieces F20:

Glutenintollerans och laktosallergi är det väldigt vanligt att man "kommer på" att man har i vuxen ålder, i synnerhet glutenintollerans, eftersom svensk forsking kommit så mkt längre idag. Kolla bara på andra länder i europa. Där rynkar folk på näsan om man går in på en matvaruaffär och frågar efter glutenfri kost.

Astma bara antar jag att man kan utveckla senare i livet?

2007-03-20 20:12
sådär e jag med... kommer knappt ihåg nåt alls... ibland kan jag helt plötsligt komma ihåg nån händelse.
jag kommer inte ihåg hur jag var förr överhuvudtaget. kan komma ihåg t.ex när jag var 16 så brukade jag hänga med "dom" personerna, och lyssna på "den" musiken, men jag kommer aldrig ihåg hur jag var på den tiden, ibland känns det inte ens som om det är mina egna minnen och upplevelser, det känns som nåt jag läst i en bok flera gånger så att det är inpräntat i mitt huvud, men jag kan inte känna att det verkligen är mina minnen.

jag glömmer bort saker jag gjort förra veckan, jag tappar namn jätteofta...
ibland undrar man vafan man gjort med sig själv egentligen...
Wisdom is wonder

2007-03-21 13:40
eru-dum-eller
aah du har nog en poäng, jag vet inte men d känns i alla fall lite skumt att inte veta vad man tål o inte.
man gör väl regelbundna allerg tester men just att gå dit o så frågar dem om d e nåt man inte tål så får man svara ja har ingen aning testa mig! o så kommer d fram en jävla massa prickar på armen o så stirrar dem på en som ett "?" o undrar hur fan man överlevt..

vaniljj

precis samma känsla har ja att ja läst om mig i en bok o fått inpräntat att så här o så här växte du upp!

fick göra adhd testerna för min oförmåga att återberätta.
d kan finnas en koppling för ja kan sitta på en lektion tex. o va fullständigt med. men frågar nån efteråt vad den handlade om så får jag läsa anteckningarna för att kunna berätta...(dock först nu jag kan sitta still igenom en film lr lföreläsning men d av logiska skäl)

2007-03-21 15:16
eru-dum-eller
aah du har nog en poäng, jag vet inte men d känns i alla fall lite skumt att inte veta vad man tål o inte.
man gör väl regelbundna allerg tester men just att gå dit o så frågar dem om d e nåt man inte tål så får man svara ja har ingen aning testa mig! o så kommer d fram en jävla massa prickar på armen o så stirrar dem på en som ett "?" o undrar hur fan man överlevt..

Jo, fast riktigt så enkelt är det inte att få fram en diagnos för allergi av typen laktos/glutenintollerans etc.

överkänslighet och allergier kommer och går genom livet dessutom, behöver inte vara något du föds med.

But i got ya point man.

2007-03-21 16:18
Är det inte så för alla? Jag har bara speciella minnen, såna som typ är värda att minnas, men inte många, från när jag var liten. Nu för tiden har jag ganska dåligt minne. Men så har det varit innan jag började dricka osv så jag trodde typ det var normalt.

2007-03-21 16:19
Eller ne, så dåligt minne har jag inte nowdays, men. Fattar vad du menar i alla fall